Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:35
Zoektocht naar astrofotografie lens (met/en lens filter?)

Einde van het jaar staat Noord Amerika/Canada op de planning, waar het mij leuk lijkt om ver van de bewoonde wereld aan de slag te gaan met nachtfotografie/astrofotografie (en eventueel Aurora Borealis in het noorden van canada). Ik heb nog geen ervaring met dergelijke foto's en ben op zoek naar een lens hiervoor. Camera is een Canon R6MII.

Wat heb ik zelf al gevonden
- Uiteraard is er de 16mm RF lens van Canon zelf (RF 16mm F2.8), echter lijkt mij dit al behoorlijk groot op een fullframe.

- Sirui Nightwalker Series 24mm T1.2 S35 (eventueel ook in 35mm)

- Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | ART (tweedehands) op de EF-Eos R adapter
- Sigma 24mm f/1.4 DG HSM ART (tweedehands) op de EF-Eos R adapter
- SIGMA 20mm F1.4 DG HSM | Art (tweedehands) op de EF-Eos R adapter

- Sigma 18-35mm F1.8 Art DC HSM (tweedehands) op de EF-Eos R adapter. Wel APS-C

Ik denk dat ik snel uitgekeken ben op de 16mm RF lens van Canon. Qua prijs is het nagenoeg hetzelfde bedrag als een tweedehands Sigma met F1.4, enkel moet daar een adapter worden gebruikt (in bezit).

Tweede vraag; ik heb op al mijn lenzen een Hoya PrimeXS UV filter zitten. Wat voor filter raden jullie aan voor een astrofotografie? Ik heb enkele "lichtvervuiling" lenzen gezien, maar kan nergens het enorme prijsverschil (behalve het merk) rechtvaardigen. Waar zit het verschil wat betreft deze filters?
Hoya Starscape
Urth Neutral Night Lens Filter (Plus+)

Scheelt bijna de helft in kosten. Zijn er betere filters?
Kan uiteraard ook beginnen zonder, echter zonde als ik er in de middel of nowhere achter kom dat het wel handig was geweest om bij te hebben..

De vragen uit topic-advies:
- Wat is je budget?
Max €600,00 (lens+filter)

- Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Kennismaking met astrofotografie (o.a. in Canada en Nieuw Zeeland). Nu alvast aan het kijken om binnenkort alvast wat proefrondjes te draaien.

- Wil je foto's maken of filmen?
Foto's maken. Een Intervalometer lijkt mij ook handig.

- Heb je nu al relevante apparatuur in bezit? Mocht je nu al spullen hebben die van invloed zijn op je keuze laat het dan weten.
Canon Eos R6 Mark II
× Canon RF 24-105mm f/4L IS USM
× Canon RF 70-200mm f/4L IS USM
× Canon RF 50mm f/1.8 STM
× Canon Mount Adapter EF-EOS R
- Sirui A-1005 + Y10 Tripod

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 13-05-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:25

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Eerste vraag die je moet beantwoorden is waarom je een filter nodig hebt? Dit in algemene zin, maar zéker rond astrofotografie.
De filters die je noemt schrijven allebei op hun site dat ze lichtvervuiling uit het spectrum van stedelijke vervuiling filteren. Maar zo te lezen ga je niet in de stad astrofotografie doen. Laat die filters dus ook achterwege.

Qua lens: ga zo groothoek mogelijk.

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
De basis is: je hebt een lens nodig. Schroef hier alleen een filter op als dit iets toevoegt. Ik ken geen 'lichtvervuilings' filters, geen idee hoe dat moet werken, maar begin eens zonder en kijk of dat werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:01

mrc4nl

Procrastinatie expert

Xilantof schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:54:
De filters die je noemt schrijven allebei op hun site dat ze lichtvervuiling uit het spectrum van stedelijke vervuiling filteren. Maar zo te lezen ga je niet in de stad astrofotografie doen. Laat die filters dus ook achterwege.
De luchtvervuiling is vaak het sterkst aan de horizon. ook al sta je zelf in the middle of nowhere. Zon filter kan uitkomst bieden.
Qua lens: ga zo groothoek mogelijk.
Dat is slechts een deel.Meer groothoek is fijn omdat je langere sluitertijden kan gebruiken en veel sterren is beeld kan brengen. maar je voorgrond zal ook sneller in beeld komen en erg vervormen. je moet er wel mee kunnen omgaan zeg maar.
ik vind zelf dan onder de 20mm de boel wel èrg wijd wordt

Maar minstens zo belangrijk:
  • lichtsterkte, f5.6 is gewoon niet zo fijn als een f2.8
  • vignetting, ja je kan dit makkelijk achteraf corrigeren, maar ruis ga je dan ook meer zien. Dus liever een lens met niet teveel vignetting.
  • astigmatisme, je wil dat sterren zo min mogelijk vervormen in de hoeken en mooi rond blijven.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:25

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

mrc4nl schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:35:
[...]

De luchtvervuiling is vaak het sterkst aan de horizon. ook al sta je zelf in the middle of nowhere. Zon filter kan uitkomst bieden.
Er vanuitgaande dat de horizon maar een klein deel van de foto betreft (eventuele voorgrond-onderwerpen staan wel in de middle of nowhere) zou ik het filter wel achterwege laten. Het risico dat zo'n filter ongewenste effecten heeft op het glas van de lens en/of op het grootste deel van de foto zou ik niet nemen.
[...]

Dat is slechts een deel.Meer groothoek is fijn omdat je langere sluitertijden kan gebruiken en veel sterren is beeld kan brengen. maar je voorgrond zal ook sneller in beeld komen en erg vervormen. je moet er wel mee kunnen omgaan zeg maar.
ik vind zelf dan onder de 20mm de boel wel èrg wijd wordt

Maar minstens zo belangrijk:
  • lichtsterkte, f5.6 is gewoon niet zo fijn als een f2.8
  • vignetting, ja je kan dit makkelijk achteraf corrigeren, maar ruis ga je dan ook meer zien. Dus liever een lens met niet teveel vignetting.
  • astigmatisme, je wil dat sterren zo min mogelijk vervormen in de hoeken en mooi rond blijven.
Eens, groothoek moet je kunnen gebruiken, maar daar is vooraf prima mee te oefenen. De TS heeft al 24mm (ok, f/4, maar daar kun je echt wel iets mee). Ik zou dus zeker voor 20 of 18 gaan.

Mijn 14-24 f2/8 gebruik ik graag voor dit soort dingen. (afgelopen weekend, noorderlicht anyone?).

Fotonerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:24
Geen filter gebruiken, tenzij je midden in de stad gaat fotograferen en/of je camera gemodificeerd hebt (interne filter verwijderd). Ik weet dat de Hutech IDAS LPS-filters goed werken tegen lichtvervuiling en geen halo's rond de sterren veroorzaken, maar het kan goed zijn dat Astronomik tegenwoordig ook goede lichtvervuilingsfilters maakt. Maar waar jij gaat fotograferen (Canada/Nieuw Zeeland) werkt een filter meer tegen dan mee. Wat betreft lens, zoek eens naar foto's gemaakt met de lenzen waarin je geïnteresseerd bent op astrobin.com. Dan kun je ze mooi vergelijken. Van de lenzen die je overweegt is de Sigma Art 20mm naar mijn mening de beste. Ik zou als ik jou was een dauwlint en powerbank kopen, zodat je je lens dauwvrij kunt houden tijdens het maken van een timelapse. Zie https://www.astroshop.be/...latie/dauwlinten/15_80_30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
Dank alle voor de reacties!

Vraag wat betreft filter, kwam mede door onderstaande voorbeeld(en) en enkele youtube tutorials wat ze werden gebruikt;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cM_BdztzuxXstvosnlZe98QNi58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Apweo7llMup6cavd9AWxWsY.jpg?f=fotoalbum_large

Zal ook niet enkel en alleen in niemandsland fotograferen. Als er een mooie nachtlucht (of noorderlicht) bij het hotel is, probeer ik die ook mee te pakken.

Ik ga eerst een dichterbij huis uitproberen zonder filter. Idee om aan te schaffen kwam vooral voort uit “fomo“; als ik eenmaal in USA/CA ben en ik moet nog een dergelijk filter gaan zoeken, had ik hem liever al bij me gehad.

Ik had de tools van Digital Picture al bekeken (o.a. voor vignetting), zal ook astrobin gaan bestuderen, iets meer gericht op type lens dat ik zoek gok ik. Dank voor de link!

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 13-05-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
Source90 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:11:
Vraag wat betreft filter, kwam mede door onderstaande voorbeeld(en) en enkele youtube tutorials wat ze werden gebruikt;
Ik zou die voorbeelden met een korreltje zout nemen, dat kan je ook voor elkaar krijgen door je belichting en kleurtemperatuur goed in te stellen en met goede nabewerking. Wat betreft die tutorials:
Source90 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:11:
... en enkele youtube tutorials waar ze betaald kregen om deze te promoten ze werden gebruikt;
Fixed that for you... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 19:45

qless

...vraag maar...

Wat wil je op de foto hebben? Als je melkweg als idee hebt, dat lukt inderdaad heel goed met een groothoek die lichtsterk is, ik gebruik er zelf op een R6 een 14 mm 2.8 voor.
Hou er rekening mee dat hoe groter de brandpunt, hoe korter de belichtingstijd moet zijn om geen startrails te krijgen (onze planeet staat niet stil). Voor bijvoorbeeld de 14 mm kun je tot +/- 30 seconden belichten.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Pagina: 1