Zoektocht naar astrofotografie lens (met/en lens filter?)
Einde van het jaar staat Noord Amerika/Canada op de planning, waar het mij leuk lijkt om ver van de bewoonde wereld aan de slag te gaan met nachtfotografie/astrofotografie (en eventueel Aurora Borealis in het noorden van canada). Ik heb nog geen ervaring met dergelijke foto's en ben op zoek naar een lens hiervoor. Camera is een Canon R6MII.
Wat heb ik zelf al gevonden
- Uiteraard is er de 16mm RF lens van Canon zelf (RF 16mm F2.8), echter lijkt mij dit al behoorlijk groot op een fullframe.
- Sirui Nightwalker Series 24mm T1.2 S35 (eventueel ook in 35mm)
- Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | ART (tweedehands) op de EF-Eos R adapter
- Sigma 24mm f/1.4 DG HSM ART (tweedehands) op de EF-Eos R adapter
- SIGMA 20mm F1.4 DG HSM | Art (tweedehands) op de EF-Eos R adapter
- Sigma 18-35mm F1.8 Art DC HSM (tweedehands) op de EF-Eos R adapter. Wel APS-C
Ik denk dat ik snel uitgekeken ben op de 16mm RF lens van Canon. Qua prijs is het nagenoeg hetzelfde bedrag als een tweedehands Sigma met F1.4, enkel moet daar een adapter worden gebruikt (in bezit).
Tweede vraag; ik heb op al mijn lenzen een Hoya PrimeXS UV filter zitten. Wat voor filter raden jullie aan voor een astrofotografie? Ik heb enkele "lichtvervuiling" lenzen gezien, maar kan nergens het enorme prijsverschil (behalve het merk) rechtvaardigen. Waar zit het verschil wat betreft deze filters?
Hoya Starscape
Urth Neutral Night Lens Filter (Plus+)
Scheelt bijna de helft in kosten. Zijn er betere filters?
Kan uiteraard ook beginnen zonder, echter zonde als ik er in de middel of nowhere achter kom dat het wel handig was geweest om bij te hebben..
De vragen uit topic-advies:
- Wat is je budget?
Max €600,00 (lens+filter)
- Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Kennismaking met astrofotografie (o.a. in Canada en Nieuw Zeeland). Nu alvast aan het kijken om binnenkort alvast wat proefrondjes te draaien.
- Wil je foto's maken of filmen?
Foto's maken. Een Intervalometer lijkt mij ook handig.
- Heb je nu al relevante apparatuur in bezit? Mocht je nu al spullen hebben die van invloed zijn op je keuze laat het dan weten.
Canon Eos R6 Mark II
× Canon RF 24-105mm f/4L IS USM
× Canon RF 70-200mm f/4L IS USM
× Canon RF 50mm f/1.8 STM
× Canon Mount Adapter EF-EOS R
- Sirui A-1005 + Y10 Tripod
Einde van het jaar staat Noord Amerika/Canada op de planning, waar het mij leuk lijkt om ver van de bewoonde wereld aan de slag te gaan met nachtfotografie/astrofotografie (en eventueel Aurora Borealis in het noorden van canada). Ik heb nog geen ervaring met dergelijke foto's en ben op zoek naar een lens hiervoor. Camera is een Canon R6MII.
Wat heb ik zelf al gevonden
- Uiteraard is er de 16mm RF lens van Canon zelf (RF 16mm F2.8), echter lijkt mij dit al behoorlijk groot op een fullframe.
- Sirui Nightwalker Series 24mm T1.2 S35 (eventueel ook in 35mm)
- Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | ART (tweedehands) op de EF-Eos R adapter
- Sigma 24mm f/1.4 DG HSM ART (tweedehands) op de EF-Eos R adapter
- SIGMA 20mm F1.4 DG HSM | Art (tweedehands) op de EF-Eos R adapter
- Sigma 18-35mm F1.8 Art DC HSM (tweedehands) op de EF-Eos R adapter. Wel APS-C
Ik denk dat ik snel uitgekeken ben op de 16mm RF lens van Canon. Qua prijs is het nagenoeg hetzelfde bedrag als een tweedehands Sigma met F1.4, enkel moet daar een adapter worden gebruikt (in bezit).
Tweede vraag; ik heb op al mijn lenzen een Hoya PrimeXS UV filter zitten. Wat voor filter raden jullie aan voor een astrofotografie? Ik heb enkele "lichtvervuiling" lenzen gezien, maar kan nergens het enorme prijsverschil (behalve het merk) rechtvaardigen. Waar zit het verschil wat betreft deze filters?
Hoya Starscape
Urth Neutral Night Lens Filter (Plus+)
Scheelt bijna de helft in kosten. Zijn er betere filters?
Kan uiteraard ook beginnen zonder, echter zonde als ik er in de middel of nowhere achter kom dat het wel handig was geweest om bij te hebben..
De vragen uit topic-advies:
- Wat is je budget?
Max €600,00 (lens+filter)
- Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Kennismaking met astrofotografie (o.a. in Canada en Nieuw Zeeland). Nu alvast aan het kijken om binnenkort alvast wat proefrondjes te draaien.
- Wil je foto's maken of filmen?
Foto's maken. Een Intervalometer lijkt mij ook handig.
- Heb je nu al relevante apparatuur in bezit? Mocht je nu al spullen hebben die van invloed zijn op je keuze laat het dan weten.
Canon Eos R6 Mark II
× Canon RF 24-105mm f/4L IS USM
× Canon RF 70-200mm f/4L IS USM
× Canon RF 50mm f/1.8 STM
× Canon Mount Adapter EF-EOS R
- Sirui A-1005 + Y10 Tripod
[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 13-05-2024 10:03 ]