Silicoonkit of voegen in betegelde douche ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-01 21:38
Mijn badkamer is net betegeld geweest. Er moet nog gevoegd worden. Tussen de vloer en de wand is er op bepaalde plaatsen een redelijk grote voegruimte. Mijn vloerder stelde voor om deze ook op te voegen ipv af te kitten. Hij zei me dat ik hiermee geen lekken ga krijgen normaal gezien.

Mijn vraag is dus welke optie de beste is om ervoor te zorgen dat ik geen waterlek krijg:
1) Opvoegen zoals vloerder zegt
2) afkitten met silicoon
3) opvoegen en erna nog eens afkitten.

Wat denken jullie ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oeckmus1XDgbtQmBGxiYj1JfHPM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/D24zP0yI6Du8ADlN9RBJN5fU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-05 22:25
Lijkt mij dat je deze naden wil kitten, kit is flexibel en vangt de meeste werking wel op. Daarnaast zijn dit naden waar veel water langs gaat lopen, dan zou ik voor zekerheid gaan en dit fatsoenlijk laten kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
Dank voor je reactie.

Is het mogelijk om deze te laten voegen en erna nog eens af te kitten ? of gaan de twee materialen elkaar tegenwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Laatst online: 31-05 22:25
Jafa schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:03:
Dank voor je reactie.

Is het mogelijk om deze te laten voegen en erna nog eens af te kitten ? of gaan de twee materialen elkaar tegenwerken?
Dat durf ik eerlijk gezegd niet met zekerheid te zeggen. In mijn geval heb ik geen voegen en alleen kit op deze plekken. Zou zeggen dat je geen voeg daar nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Jafa schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:03:
Dank voor je reactie.

In principe houd de kit ook op voegsel.
Dat blijft prima zitten hier op wat ‘minder net’ gevoegde plekken in mijn badkamer iig.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Laatst online: 15:02
De kit kan er minder diep in en zal dus eerder loskomen.
Kitten is in elk geval gangbaar voor deze naden.

Anderzijds, 50 jaar geleden voegden ze zulke naden ook gewoon iov kitten. Stand der techniek zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Afkitten is inderdaad de standaard vandaag de dag. En dan niet eerst voegen, specifiek om te voorkomen wat @ingmar89 hier boven zegt.

Normaliter doet de tegelzetter een redelijk riante ruimte over laten voor een ferme kitrand :7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
Kit blijft zeker zitten op voegmiddel.

Maar dat is niet het punt.

De reden om hoeken te kitten en niet (ook) te voegen, is dat als de muur of het plafond minimaal werkt, je dan dus een paar mm hebt om dat op te vangen - kit is flexibel en als het echt lekt ook makkelijk te vervangen. Als er voegen scheuren omdat alles klem zit, dan scheuren waarschijnlijk ook tegels en kun je de hele boel opnieuw betegelen.

Tenminste, dat is de wijsheid die je erover kunt vinden op internet.

Lopen hier toevallig ook ervaren tegelzetters rond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:03
Afkitten, niet voegen.

Rond de drain ook kitten en niet voegen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:11
100% kitten.

Ik zou mijzelf eerder afvragen waarom er nog een randje wandtegel van +- een centimeter boven de vloer zit in de douchehoek.
Zo te is de tegelzetter gestart met een hele tegel op het hoogste/horizontale deel van de vloer. Dan kom je natuurlijk tekort in de douchehoek ivm afschot.

Hij had op het laagste punt moeten beginnen met tegelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:28
Afkitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jafa
Kromme_plank schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:57:
100% kitten.

Ik zou mijzelf eerder afvragen waarom er nog een randje wandtegel van +- een centimeter boven de vloer zit in de douchehoek.
Zo te is de tegelzetter gestart met een hele tegel op het hoogste/horizontale deel van de vloer. Dan kom je natuurlijk tekort in de douchehoek ivm afschot.

Hij had op het laagste punt moeten beginnen met tegelen...
Yes, daar ben ik ook niet helemaal tevreden van! Maar goed het is nu gedaan, niks meer aan te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Als je zoiets laat kitten door een pro, dan gaat hij eerst je voegen uitbikken. Hij wil nameiljk zijn kit in de voeg hebben, niet alleen erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 20:49

BLACKfm

o_O

Is er uberhaupt wel nagedacht over het goed waterdicht maken van de badkamer / doucheruimte? Als in folie, membraan of coating op de ondergrond?

Verder deel ik wel, of het nou 'best practice' is of niet, om in de hoeken te kitten. Voornamelijk vanwege de flexibiliteit. In mijn nieuwbouwhuis laten her en der de gevoegde hoeknaden al scheuren zien of brokkelen gewoon af. In de douche ruimte zijn ze in ieder wel gekit.

Gebruik dan wel geschikte kit, anders sta je om de zoveel tijd de zwarte (schimmel) vlekken te poetsen...

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
Vlakken moet je (zelf) voegen, hoeken moet je (laten) kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:08
Uiteraard ga je geen lekken krijgen door voegen, standaard voegmiddel is niet waterdicht en laat water door; daarom zit er achter die tegels een membraan wat netjes afwatert naar de douchegoot toe.
Er bestaat wel tweecomponent epoxy voegmiddel wat wél waterdicht is, het is wel rotspul om mee te werken.

Verder met ^, in de hoeken ga je normaal kitten, op het vlak voegen.

O ja, mocht er toch geen membraan zitten om af te dichten, dan ga je even moeten sparren met de vloerder.

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 14-05-2024 15:06 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
Standaard voegmiddel is zeker wel waterdicht. Tot er scheurtjes in komen.

Zie bijvoorbeeld eurocol 706 speciaalvoeg wd. Dat hoeft dus geen 2k te zijn.

Membraam rond drain +kinband en pasta zijn je laatste redmiddel als er toch iets lekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kromme_plank
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:11
naftebakje schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:05:
Uiteraard ga je geen lekken krijgen door voegen, standaard voegmiddel is niet waterdicht en laat water door; daarom zit er achter die tegels een membraan wat netjes afwatert naar de douchegoot toe.
Er bestaat wel tweecomponent epoxy voegmiddel wat wél waterdicht is, het is wel rotspul om mee te werken.

Verder met ^, in de hoeken ga je normaal kitten, op het vlak voegen.

O ja, mocht er toch geen membraan zitten om af te dichten, dan ga je even moeten sparren met de vloerder.
Wat een onzin man. Als je er niks vanaf weet houd dan lekker je mond.

Een goed gelijmde en gevoegde vloer zal 99,999% waterdicht zijn. Het kleine beetje vocht wat in de voeg trekt zal weer verdampen zodra de douche niet gebruikt wordt.

Achter je tegelwerk, in de natte cel, zit inderdaad kimband + kimpasta (wat jij membraan noemt). Dit is als "redmiddel" indien er problemen zijn met de voegen.

Maar "afwateren" naar je douchegoot... natuurlijk, je kimlaag ligt op schot met de dekvloer mee. Maar het is niet dat er een "overstort" in de douchegoot zit waar water wat tussen tegel en kimlaag zit door wordt afgevoerd.

Ik doe aan de lopende band badkamerrenovaties en ik kan je vertellen dat onwijs veel installateurs, ook in nieuwbouw, geen kimlaag gebruiken.

Zelf plaats ik wel altijd een kimlaag, better safe than sorry. En voor die 5 tientjes hoef je het ook niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Voegen!
Duurzamer dan kit en ook waterdicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Maar niet elastisch... En daarom kitten we.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:24
Ik zie geen pijl staan bij de aansluiting douchegoot/vloer. Ook deze zou ik kitten (gezien mijn ervaring met lekkage op een voeg daar).

Is ook speciale kit voor:
https://www.kitcentrum.nl...expox-6156-250ml-p:2171/#

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:05

Theo

moederbord

Vanuit ervaring: kitten!

Bij mijn badkamer was er vroeger gevoegd. De badkamer is gaan werken (minder dan een milimeter) waardoor er overal water tussen de tegels wegliep. Heel langzaam, maar voldoende dat een laagje water op de vloer na het douchen na een uur toch weg was.... Doordat de voegen niet flexibel zijn is er ook water tussen de muurtegels gekomen. Ook heel weinig en bijna te verwaardelozen qua hoeveelheid. Maar doe dat een jaar lang omdat je het niet doorhebt en het water gaat onder de douche zitten en vindt z'n weg. Gevolg? op de overloop zijn de plinten aan het uitzetten en rotten en het rook altijd schimmelig en muf op de badkamer ondanks de 24/7 actieve ventilatie.

Ik heb de voegen eruit gebeukt en alles voorzien van kit. De badkamer is nu droog, en het beetje water blijft ook in de douche liggen. Zelfs 's middags is de vloer nog niet droog (de afschot is niet perfect, maar dat is nu niet relevant) wat aangeeft dat de vloer nu écht waterdicht is. En de geur/meur is ook weg.

Dus: Badkamer? Altijd kitten! Kit kun je ook makkelijk zelf verwijderen en herkitten.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-05 05:24
Dan vraag ik me af, waarom werd vroeger alles gevoegd en was er ook nooit sprake van lekkage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05 14:44
Kees85 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:10:
Dan vraag ik me af, waarom werd vroeger alles gevoegd en was er ook nooit sprake van lekkage?
Ander voegmiddel, tegels werden vaak in cement gelegd en gevoegd.
en lekkage bestond toen ook al.

voortschrijdend inzicht.

vroeger was niet alles beter :)
alleen stonden de lekkages niet op allerlei fora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-05 05:24
Stond mogelijk niet op fora omdat ze niet bestonden, maar in de kroeg, verjaardagen etc etc hoorde je nooit lekkage badkamers.
Dat hoor je meer van de laatste 20 25 jaar oude badkamers dan de badkamers van de tijd ervoor.
Dus ik ben heel benieuwd is het voortschrijdend inzicht of is het gemak of kosten besparing of wat dan ook om te kitten of juist om het op de ouderwetse manier te doen?
Pagina: 1