Plaatsing van UPS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-05 21:42
Met een lokale hobbyvereniging "huren" we een lokaal in een dienstencentrum van de gemeente. Wij zijn dan één van de vele "huurders" van een deel van dat gebouw.

We hebben onder andere een klein netwerkje staan met onder andere 2 PC's met elk een 3D printer.
Deze 3D printers worden vooral gebruikt voor het printen van minifiguren om te schilderen en bij sommige figuren kan dit vrij lang duren.

Het probleem is echter dat de elektriciteit in het gebouw niet zo stabiel is en dat die soms een korte hapering heeft. (vooral afhankelijk van welke verenigingen nog aanwezig zijn). En tijdens het 3D printen is dit momenteel een probleem. Dan valt de PC en de printer uit en kunnen we herbeginnen. (ter info: het in nog geen printer die "pauze" neemt bij stroomuitval en dan weer verder doet).

Dus denken we eraan om een UPS te voorzien (of eventueel elke PC een UPS) om dergelijke gevallen op te vangen.

Het ik het goed voor dat een UPS plaatsen vrij simpel is:
Nu zit bvb in ieder stopcontact een stekkerdoos met daarop telkens een PC en een 3D printer.
Kunnen we dan simpel tussen het stopcontact en die stekkerdoos de UPS plaatsen?
Als de stroom uitvalt neemt de UPS over.
Komt de stroom terug, dan doet alles gewoon verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:37
In theorie wel, in de praktijk denk ik dat je mogelijk teleurgesteld gaat zijn.

Over het algemeen zijn UPS'en bedoeld om heel kort even de uitval op te vangen, zodat je veilig alles kan afsluiten. Want UPS'en zijn meestal niet heel erg groot, en kunnen dus niet heel lang de uitval opvangen. Dus als je het hebt over stroomuitval van altijd maar hooguit een paar seconden tot enkele minuten, dan zou het kunnen werken.

Heb je het over stroomuitval wat 10+ minuten kan duren, dan kom je al snel bij hele dure UPS'en uit met grotere capaciteit, maar dan kan je denk ik beter voor een andere oplossing kijken (bijvoorbeeld een powerwall of powerstation-achtig iets). Want met 3D-printen kan je natuurlijk ook niet zomaar halverwege even stoppen en afsluiten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minitrooper
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 12:08
Klopt, maar hou rekening met het het feit dat een batterij ook niet oneindig veel vitaminen aan boord heeft... Veel UPS'en hebben een USB poort om via die poort door te geven aan de pc dat de stroom eraf ging, zodat de pc in shutdown/sleep mode kan gaan juist om lange stroompannes te overleven.
Spuit11 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, als de stroom uitvalt dan gaan de aangesloten apparaten verder op de accu die in de UPS zit. Ik zou daarom dus aanraden alleen aan te sluiten wat noodzakelijk is, dus enkel de 3D printer als de PC daar niet voor nodig is. Die kun je herstarten, de 3Dprinter gaat dan vrolijk verder, voor een korte tijd. Als de stroom incidenteel een paar seconden wegvalt, dan kom je met een UPS denk ik een heel eind.

Maar verwacht niet dat je uren lang door kan werken met zo'n ding.

Dus hoe lang ligt de stroom eruit? Zijn dat korte onderbrekingen van een paar seconden, of duurt het echt langer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
Nog ter info:
Een eventuele stroomuitval is altijd vrij kort. We vermoeden dat het meestal komt doordat één of meerdere van de andere verenigingen in het gebouw plots hun apparatuur aanlegt waardoor er een stroomval is.en soms een stroomuitval. Volgens iemand van een andere vereniging is dit ook een soort van beveiliging zodat en bepaalde vereniging niet "onnodig" veel stroom zou pakken.
Het is niet de bedoeling dat we nog bvb een uur verder zouden kunnen op de UPS.
Meestal is het uitvallen en dan komt het vrij snel terug (max 10 seconden denk ik).
In het slechtste geval kan het paar minuten duren maar dat is vrij zeldzaam.

PS. Blijkbaar zou ik het verleden ook een muziekband een lokaal gehuurd hebben maar door al hun (zware) electronische apparatuur legden ze altijd de boel plat waardoor ze op zoek moesten naar een ander lokaal.

[ Voor 10% gewijzigd door freebutterflyx2 op 12-05-2024 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Een UPS kan makkelijk korte stroomonderbrekingen opvangen. Houd er rekening mee dat ook de PC op de UPS moet. (Tenzij je een laptop gebruikt, deze heeft al een accu die als UPS fungeert)

Meet het stroomverbruik van je 3D printer. Ik heb geen verstand van 3D printers maar ik weet dat laserprinters doorgaans niet op een UPS mogen omdat deze een piekverbruik hebben tijdens het opwarmen van de fuser. Een 3D printer moet ook opwarmen dus meet het piekverbruik met een stroomverbruikmeter en pas daar je UPS up aan.

Als het piekverbruik hoog is kun je ook een flink battery power station (Bluetti, EcoFlow etc) overwegen. Deze hebben soms een eenvoudige UPS functie en zijn goed verkrijgbaar in zware uitvoeringen van 3000 of 5000 watt.

Deze powerstations hebben wel nadelen als een hoog stroomverbruik, tragere schakeltijd en continue kleine laad/ontlaad cycli. (Bij Bluetti draait de elektronica van de UPS en BMS altijd op batterijstroom. Zelfs als er netstroom is)

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

freebutterflyx2 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:48:
Nog ter info:
Een eventuele stroomuitval is altijd vrij kort. We vermoeden dat het meestal komt doordat één of meerdere van de andere verenigingen in het gebouw plots hun apparatuur aanlegt waardoor er een stroomval is.en soms een stroomuitval. Volgens iemand van een andere vereniging is dit ook een soort van beveiliging zodat en bepaalde vereniging niet "onnodig" veel stroom zou pakken.
Het is niet de bedoeling dat we nog bvb een uur verder zouden kunnen op de UPS.
Meestal is het uitvallen en dan komt het vrij snel terug (max 10 seconden denk ik).
In het slechtste geval kan het paar minuten duren maar dat is vrij zeldzaam.

PS. Blijkbaar zou ik het verleden ook een muziekband een lokaal gehuurd hebben maar door al hun (zware) electronische apparatuur legden ze altijd de boel plat waardoor ze op zoek moesten naar een ander lokaal.
Als een gebruiker problemen veroorzaakt op een stroomnet, is het user error en de gebruiker moet in actie komen of vertrekken. Maar als meerdere gebruikers bij normaal gebruik te maken hebben met dit soort fenomeen, is het duidelijk dat het stroomnet in dit gebouw niet geschikt is voor de eisen die eraan gesteld worden. Ook uit oogpunt van (brand)veiligheid lijkt het me een goed idee om een electricien in te schakelen die kan controleren of huidige situatie voldoet aan NEN1010 (NL) of AREI (BE).

Maar goed, dat is vooral een advies aan de verhuurder - de gemeente dus.

Voor jullie is het onbetrouwbare stroomnet een gegeven. Dan is het niet gek dat je kijkt naar UPSsen. Wat relevant is, is wat jullie setup van printer + PC die het aanstuurt verbruikt op moment dat je aan het printen bent. Dan is het zaak om te bepalen hoe lang de onderbrekingen maximaal zijn. Met die twee getallen kun je de benodigde UPS dimensioneren.

Ik vermoed dat de korte onderbrekingen die je noemt makkelijk op te vangen zouden zijn door zelfs een bescheiden UPS, maar verbruik van 3D printers loopt uiteen van 50W tot bijna 1000W. Moge duidelijk zijn dat dit flinke impact heeft op wat nodig is om door te kunnen werken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freebutterflyx2
Dat er een probleem is met het stroomnet in dat gebouw of dat het niet geschikt is voor de vele gebruikers is misschien mogelijk maar voor de huurprijs die maar moet betaald worden zijn de meeste verenigingen die er zitten dit tevreden.
Dit terzijde.

Conclusie is dus eigenlijk:
-verbruik van de PC's en printers nazien
-geschikte UPS zoeken die dit verbruik aankan (voor korte onderbrekingen dan toch)
-aansluiten tussen het net en de verbruiken. Dus eigenlijk plug and play.

Ik veronderstel dan dat er aan een (eenvoudige) UPS geen instellingen aan te pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:44

M2M

medicijnman

In de pricewatch zijn een hele batterij aan UPS-en te vinden;

categorie: UPS en stekkerdozen

Bij de meeste staat ook hoeveel vermogen je er aan kunt hangen, en hoe lang de UPS het volhoud op dat maximale vermogen.

En zo'n ding werkt dan volledig automatisch. tussen pluggen en klaar.

[ Voor 11% gewijzigd door M2M op 15-05-2024 12:45 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secret2000
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 13:09
freebutterflyx2 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:10:
[...]

Ik veronderstel dan dat er aan een (eenvoudige) UPS geen instellingen aan te pas komen.
Instellingen heb je in de software die bij de UPS hoort. Dit is doorgaans een functie om de PC/server automatisch te laten afsluiten als de accu bijna op is, informatie over de UPS en accu en vaak een optie om het alarm uit te zetten. Handig als je door wilt werken op de PC tijdens stroomuitval en niet in constant gepiep wilt zitten.
Pagina: 1