Tussenwand plaatsen. Hoe vast te zetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Ik heb een tussenwand gemaakt voor in de woonkamer. Deze komt haaks op een lange wand te staan. De bedoeling is dat de keuken en woonkamer optisch en accoustisch van elkaar gescheiden worden. De vloer is voorzien van vloerverwarming. Door het plafond lopen buizen van de WTW en misschien stroomkabels.

Het plan was om een houten frame te maken, deze aan weerzijden te voorzien van soundboards (optisch is in dit geval belangrijker dan de dempende werking van de soundboards, die ik in twijfel trek). Het frame wordt gevuld met glaswol. Omdat ik niet in de vloer kan en het plafond wil boren, is het frame voorzien van pootjes met schroefdraad, om het frame tussen vloer en plafond te klemmen. Tot zover geen probleem!

Bij het presenteren van de plannen vond mijn vrouw de dikte van de wand (40 mm balkjes + 2 * 18mm soundboard) te dun. Ik heb dus vuren balken van 94*44 mm gebruikt voor het frame. Gevolg is dat het een loodzwaar ding is geworden en ik totaal geen vertrouwen meer heb in de klemmende werking.

Hoe nu verder? Ik wil de zijkant van het wandje met keilbouten in de betonnen muur vastmaken. Nadat de pootjes maximaal zijn uitgedraaid wil ik er keggen onder slaan. Eventueel de keggen met high-tack kit vastlijmen. Eventueel de bovenkant ook met hightack kit vastmaken, of: Risico nemen en de wand aan de bovenzijde met een hollewandplug en schroef aan het plafond maken. Het gaat mij er vooral om dat de wand niet kan scharnieren. Ik ben echter bang dat ik de WTW pijpen raak.

Het wandje is trouwens aan 1 kant afgewerkt, dus aan de andere kant is de wand open en kan ik alles doen wat ik wil.

Foto's ter verduidelijking:

Het wandje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43iw6c-Zlr9dC14qDasKkWo0NUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQXDb7j48SZeYCc2qRrnQcc8.jpg?f=fotoalbum_large

het frame met de stelpootjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2IRqHkYKNqOZa_ipPx-Aq_LjOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxEEJcLFGrqLpCl91eUAV3uJ.jpg?f=fotoalbum_large

De betonnen wand waar het wandje haaks wordt tegenaan wordt geplaatst:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Yt6nRj1UdC9QOEzoV22PZmk6Bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIvTw5Lypfm67F5D5UzsLJDI.jpg?f=fotoalbum_large

De muur met de WTW kanalen, ter indicatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY_2D7vQ7h2sNdq7DbCEwGyzfLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3w96MH6s6w3cwN60Orfa9m81.jpg?f=fotoalbum_large

Het mechanisme met de kegs om de wand stabiel hoog te houden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8d38bNZyiCZPv7vJTYf_QbFX8yg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/51gDI5TC4fkm0ZnPkmd0yBRy.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen:
- Heeft iemand ervaring hoe WTW pijpen in een plafond verwerkt worden?
- kan ik +/- 8 cm naast een plfondgroef boren ivm constructieve stevigheid?
- heeft iemand andere tips mbt vastzetten van deze lompe wand?

- de wand is gereed en kan constructief niet meer aangepast worden. :*)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je niet eens zo`n ventiel van je WTW er uit trekken, en kijken hoe de buizen weg lopen.. en zeker zien hoe dik het geheel nog is voor je ze kan raken..

404 Signature not found

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Als je dit frame tegen vloer en plafond opbouwt en met high-tack vastzet aan vloer en plafond en daarna je wandjes er tegenaan schroeft gaat het echt nergens heen hoor!

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Je spreekt over acoustisch en dan glaswol - please confirm, maar volgens mij moet je dan steenwol hebben (liever nog iets met meer massa, maar glaswol in ieder geval niet want dat doet acoustisch weinig - wordt gebruikt voor warmteisolatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je niks op de verdieping ziet lopen qua kanalen of een koof dan heb je te maken met instortkanalen. Die zijn rechthoekig en zijn in de verdiepingsvloer gestort.

Je hebt het verder over stelpootjes. Het nadeel van deze dingetjes is dat je er met je vingers niet tussenkomt. Het beste kun je zowel onder als boven stelmogelijkheid hebben die je met een steeksleutel klem kunt zetten tussen vloer en plafond. Als dat genoeg aangedraaid zit gaat het nergens heen. De schade die je er aan overhoudt bestaat hooguit uit een aantal drukpunten die zichtbaar kunnen worden in vloer en plafond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als jij max 5cm het plafond ingaat raak je echt geen WTW buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55
De vraag is eerst wat voor verdiepingsvloer je hebt: breedplaat of kanaalplaat. Als je bij een breedplaat een paar cm van de groef zit, zit je midden in een dammetje en kun je dus perfect iets verankeren.

Bij een breedplaat weet je dat er in ieder geval 5 cm beton zit voor je een eventueel kanaal van de WTW raakt. En zoals hiervoor al gezegd: ventielen eruit trekken, logisch nadenken en je weet hoe die kanalen lopen.

Overigens werden bij ons kantoor alle wanden gezet door eerst een 70 x 7 op de vloer te lijmen met één of andere high tack en daarop verder te bouwen. Aan de bovenkant werden ze ook gelijmd, omdat die verdiepingsvloer erboven te hard was om normaal in te boren.

[ Voor 23% gewijzigd door StevenK op 12-05-2024 21:51 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-05 22:20
Gaat het om een hele muur, of zoals de foto's doen denken om een 2 meter breed scheidingswandje waarbij de rest van de "muur" open blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Draai de wand op z'n kop en gebruik de stelpootjes tegen het plafond?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:00
Gewoon de wand op zn plek opbouwen, boven regel met hightack tegen plafond, onder regel met hightack op de vloer, tussen regels er mooi strak tussen zagen en klemmend op hun plek tikken. Dan de rest opbouwen hoe je m wil opbouwen.

Die krijg je echt niet op je kop hoor. ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:20
Aggut nie mir wit vatte kit,
Als ge het nie wit dan doede ut mee kit,
as ge ut nie mir wit, dan pur en kit.

Met andere woorden, gewoon vol en zat in de montage kit,
zorg dat je ondergrond goed dragend is, en kijk bij de fabrikant of vraag bij de professionele bouwmarkt welke kit je moet hebben voor jouw constructie.

kijk anders eens bij Tec7 https://tec7.com/nl-NL
Goede producten voor een eerlijke prijs, en verkrijgbaar bij de professionele vakhandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Wat een goede tips allemaal. Ik zat veel te vast in een hoek te denken. De optie om de wand op de kop te plaatsen is eentje die het onderzoeken waard is. Dat neemt één zorg weg. De vloer is keramisch parket die er megastrak in ligt.

High tack kit (ik gebruik altijd Den Braven) op de vloer, twee keilbouten in de betonnen muur en stelpootjes tegen het plafond. Dat voorkomt dat ik in het plafond hoef te boren.

Verder ben ik benieuwd hoe hoog de WTW pijpen in het plafond zitten, dus de kapjes gaan er zeker af.

Een beste antwoord kan ik niet geven. Alle opmerkingen zijn top! thanks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 14:20
Om je even gerust te stellen. Ik heb er hier bij de verbouwing van mijn badkamer een muur uitgehaald die er sinds 1970 in zat. Betrof een hout + gipsmuur. Deze zat letterlijk geklemd tussen plafond en vloer met elke 1m een houten wig.
Nooit geweten dat je een muur er op zo'n manier in kan zetten en 50 jaar laten staan, maar hey... Ook nog nooit gehoord van een muur die eruit geknald is in deze woningen en er staan er toch 250 van.

Niet teveel overdenken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
107mb schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:19:
Wat een goede tips allemaal. Ik zat veel te vast in een hoek te denken. De optie om de wand op de kop te plaatsen is eentje die het onderzoeken waard is. Dat neemt één zorg weg. De vloer is keramisch parket die er megastrak in ligt.

High tack kit (ik gebruik altijd Den Braven) op de vloer, twee keilbouten in de betonnen muur en stelpootjes tegen het plafond. Dat voorkomt dat ik in het plafond hoef te boren.

Verder ben ik benieuwd hoe hoog de WTW pijpen in het plafond zitten, dus de kapjes gaan er zeker af.

Een beste antwoord kan ik niet geven. Alle opmerkingen zijn top! thanks.
Keilbouten is een beetje overdreven, er komt toch 0,0 kracht op die verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Wolly schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:07:
[...]

Keilbouten is een beetje overdreven, er komt toch 0,0 kracht op die verbinding.
keilbouten heeft met name te maken met de zeskantkop. de laatste inwendige staander zit 15 cm naast de staander die ik aan de muur wil maken. Er is dus te weinig ruimte om een schroevendraaier te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
107mb schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:16:
[...]

keilbouten heeft met name te maken met de zeskantkop. de laatste inwendige staander zit 15 cm naast de staander die ik aan de muur wil maken. Er is dus te weinig ruimte om een schroevendraaier te gebruiken.
Dat kan je dan toch ook met een plug en een houtdraadbout doen.

Keilbout moet je een enorm gat maken en is later lastig te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Of een ratel met schroefbit :?

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 13-05-2024 08:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 107mb
nogmaals, ik denk dus te moeilijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 29-05 10:58
107mb schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:23:
Jep, je kunt deze constructie als je wilt echt wel zonder schroeven doen zoals een paar mensen al hebben aangegeven ;) Ik heb ook net een metalstud scheidingswand met dezelfde den braven high tack geplaatst en hoewel die een stuk lichter is is die ook een stuk smaller dus het lijmoppervlak + hefboomeffect compenseren dat gewicht wel :) Ik kan er gewoon met m'n volle gewicht tegenaan hangen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-05 20:20
Je hoeft helemaal niet zo diep te schroeven. Als klemmen al een heel eind komt, wil je enkel het omschuiven nog tegen gaan. Als jij een paar schroefjes 1cm boven en onder doet, moeten ze afbreken voordat t omvalt. Het is natuurlijk wel een beetje hoeveel je verwacht dat het gaat incasseren, maar je verbaasd je hoeveel grp dat maakt.

[ Voor 22% gewijzigd door Martijn.C.V op 13-05-2024 11:50 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49

Exigence

dnkroz

Onderregel op de vloer lijmen, bovenregel aan plafond lijmen. Eventueel daar tussen een regel aan de muur lijmen, maar zou het met alleen boven en onder ook makkelijk aandurven. Hoef je niks te klemmen, niks te
bouten, niks te schroeven. En verder ter plekke opbouwen. Dan gaat het echt nergens heen.

Niet overdenken.

Mijn hele zolderplafond van mijn vorige woning zat aan balken die op hun beurt aan de betonnen gordingen waren verlijmd. En bedenk me dat ik een tussenwand met deur op zolder ook gewoon aan de betonvloer heb verlijmd.

[ Voor 28% gewijzigd door Exigence op 13-05-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:57
Nadeel van lijmen kom je achter als je het er ooit weer uit wilt halen :P

Tip, gebruik een aantal dotten kit.
4-5 dotten per meter ofzo.

Scheelt een hoop gevloek voor je future-self. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
107mb schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:23:
Ik zie ook een kast of iets dergelijks haaks op de wand staan.
Is het plan om tegen de 'onafgewerkte' kant iets groots te plaatsen (zoals een kast bijvoorbeeld?

Zo ja, dan is het wellicht ook vrij eenvoudig om deze lichte constructie daar gewoon aan te monteren/bevestigen en verder de massa van de kast te gebruiken om te zorgen dat het blijft staan?
(vergelijk met een vrijstaande roomdivider). Zo lang er een beetje massa in zit en diepte in de kast dan gaat dat prima. Dan hoef je helemaal nergens in wanden of plafonds te boren.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:14
Als het mogelijk is zou ik de wand eerst een weekje met alleen keggen onder en stelpootjes boven proberen vast te zetten, voor je iets erg definitiefs gaat doen. Leuk idee hoor, maar heb je al getest hoeveel licht die wand wegneemt? Je derde foto is wat dat betreft niet representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
TheInsomniac schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:30:
[...]

Ik zie ook een kast of iets dergelijks haaks op de wand staan.
Is het plan om tegen de 'onafgewerkte' kant iets groots te plaatsen (zoals een kast bijvoorbeeld?

Zo ja, dan is het wellicht ook vrij eenvoudig om deze lichte constructie daar gewoon aan te monteren/bevestigen en verder de massa van de kast te gebruiken om te zorgen dat het blijft staan?
(vergelijk met een vrijstaande roomdivider). Zo lang er een beetje massa in zit en diepte in de kast dan gaat dat prima. Dan hoef je helemaal nergens in wanden of plafonds te boren.
Dat klopt. tegen de andere zijde komt een kast te staan. Deze kast wordt geen onderdeel van de wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
Blurk62 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:30:
Als het mogelijk is zou ik de wand eerst een weekje met alleen keggen onder en stelpootjes boven proberen vast te zetten, voor je iets erg definitiefs gaat doen. Leuk idee hoor, maar heb je al getest hoeveel licht die wand wegneemt? Je derde foto is wat dat betreft niet representatief.
dat hebben we inderdaad getest. Het wandje wordt een paar cm breder dan de kast. Omdat de groene wand best lang is (14 meter), is de plek waar het wandje komt sowieso al vrij donker en staan er lampen. We zorgen voor extra verlichting aan beide zijden van de wand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 107mb
Een update. Tips die hier gegeven werden heb ik opgevolgd: de onderkant is nu de bovenkant geworden en met kegjes de wand vastgezet. De wand zit nu muurvast. Pun intended.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qlsoh-EFIk2hE-8XPem220fUpxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZgcplbhWEyVUBhkPEev2cnGn.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1