Ik heb een tussenwand gemaakt voor in de woonkamer. Deze komt haaks op een lange wand te staan. De bedoeling is dat de keuken en woonkamer optisch en accoustisch van elkaar gescheiden worden. De vloer is voorzien van vloerverwarming. Door het plafond lopen buizen van de WTW en misschien stroomkabels.
Het plan was om een houten frame te maken, deze aan weerzijden te voorzien van soundboards (optisch is in dit geval belangrijker dan de dempende werking van de soundboards, die ik in twijfel trek). Het frame wordt gevuld met glaswol. Omdat ik niet in de vloer kan en het plafond wil boren, is het frame voorzien van pootjes met schroefdraad, om het frame tussen vloer en plafond te klemmen. Tot zover geen probleem!
Bij het presenteren van de plannen vond mijn vrouw de dikte van de wand (40 mm balkjes + 2 * 18mm soundboard) te dun. Ik heb dus vuren balken van 94*44 mm gebruikt voor het frame. Gevolg is dat het een loodzwaar ding is geworden en ik totaal geen vertrouwen meer heb in de klemmende werking.
Hoe nu verder? Ik wil de zijkant van het wandje met keilbouten in de betonnen muur vastmaken. Nadat de pootjes maximaal zijn uitgedraaid wil ik er keggen onder slaan. Eventueel de keggen met high-tack kit vastlijmen. Eventueel de bovenkant ook met hightack kit vastmaken, of: Risico nemen en de wand aan de bovenzijde met een hollewandplug en schroef aan het plafond maken. Het gaat mij er vooral om dat de wand niet kan scharnieren. Ik ben echter bang dat ik de WTW pijpen raak.
Het wandje is trouwens aan 1 kant afgewerkt, dus aan de andere kant is de wand open en kan ik alles doen wat ik wil.
Foto's ter verduidelijking:
Het wandje:
:strip_exif()/f/image/fQXDb7j48SZeYCc2qRrnQcc8.jpg?f=fotoalbum_large)
het frame met de stelpootjes:
:strip_exif()/f/image/JxEEJcLFGrqLpCl91eUAV3uJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De betonnen wand waar het wandje haaks wordt tegenaan wordt geplaatst:
:strip_exif()/f/image/WIvTw5Lypfm67F5D5UzsLJDI.jpg?f=fotoalbum_large)
De muur met de WTW kanalen, ter indicatie.
:strip_exif()/f/image/3w96MH6s6w3cwN60Orfa9m81.jpg?f=fotoalbum_large)
Het mechanisme met de kegs om de wand stabiel hoog te houden:
:strip_exif()/f/image/51gDI5TC4fkm0ZnPkmd0yBRy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen:
- Heeft iemand ervaring hoe WTW pijpen in een plafond verwerkt worden?
- kan ik +/- 8 cm naast een plfondgroef boren ivm constructieve stevigheid?
- heeft iemand andere tips mbt vastzetten van deze lompe wand?
- de wand is gereed en kan constructief niet meer aangepast worden.
Het plan was om een houten frame te maken, deze aan weerzijden te voorzien van soundboards (optisch is in dit geval belangrijker dan de dempende werking van de soundboards, die ik in twijfel trek). Het frame wordt gevuld met glaswol. Omdat ik niet in de vloer kan en het plafond wil boren, is het frame voorzien van pootjes met schroefdraad, om het frame tussen vloer en plafond te klemmen. Tot zover geen probleem!
Bij het presenteren van de plannen vond mijn vrouw de dikte van de wand (40 mm balkjes + 2 * 18mm soundboard) te dun. Ik heb dus vuren balken van 94*44 mm gebruikt voor het frame. Gevolg is dat het een loodzwaar ding is geworden en ik totaal geen vertrouwen meer heb in de klemmende werking.
Hoe nu verder? Ik wil de zijkant van het wandje met keilbouten in de betonnen muur vastmaken. Nadat de pootjes maximaal zijn uitgedraaid wil ik er keggen onder slaan. Eventueel de keggen met high-tack kit vastlijmen. Eventueel de bovenkant ook met hightack kit vastmaken, of: Risico nemen en de wand aan de bovenzijde met een hollewandplug en schroef aan het plafond maken. Het gaat mij er vooral om dat de wand niet kan scharnieren. Ik ben echter bang dat ik de WTW pijpen raak.
Het wandje is trouwens aan 1 kant afgewerkt, dus aan de andere kant is de wand open en kan ik alles doen wat ik wil.
Foto's ter verduidelijking:
Het wandje:
:strip_exif()/f/image/fQXDb7j48SZeYCc2qRrnQcc8.jpg?f=fotoalbum_large)
het frame met de stelpootjes:
:strip_exif()/f/image/JxEEJcLFGrqLpCl91eUAV3uJ.jpg?f=fotoalbum_large)
De betonnen wand waar het wandje haaks wordt tegenaan wordt geplaatst:
:strip_exif()/f/image/WIvTw5Lypfm67F5D5UzsLJDI.jpg?f=fotoalbum_large)
De muur met de WTW kanalen, ter indicatie.
:strip_exif()/f/image/3w96MH6s6w3cwN60Orfa9m81.jpg?f=fotoalbum_large)
Het mechanisme met de kegs om de wand stabiel hoog te houden:
:strip_exif()/f/image/51gDI5TC4fkm0ZnPkmd0yBRy.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vragen:
- Heeft iemand ervaring hoe WTW pijpen in een plafond verwerkt worden?
- kan ik +/- 8 cm naast een plfondgroef boren ivm constructieve stevigheid?
- heeft iemand andere tips mbt vastzetten van deze lompe wand?
- de wand is gereed en kan constructief niet meer aangepast worden.