Overweging laadpaal aan huis te bouwen - Welke kosten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21-05 11:42
Aankomende 2 jaar á 20.000 kilometer ga ik elektrisch rijden.
Ik weet nog niet zeker of ik daarna doorga met elektrisch rijden, waarschijnlijk wel. Maar dat weet ik dan pas.
Ik probeer een kostenvergelijking te maken, maar merk dat ik heel snel spaak loop met het berekenen van de kosten.

De auto is in ieder geval een Citroen E-C4 met een capaciteit van 50kWh.
Realistisch zal ik zo'n 250 kilometer op een volledige lading rijden.
Dus 5 kilometer per kilowatt. Op 20.000 kilometer zal dat 4000 kilowatt zijn.

Ik verwacht dat ik de aankomende 2 jaar gemiddeld €0,50/kWh betaal aan de laadpaal.
Dat zal over 2 jaar genomen dus €2000,- aan publiek opladen zijn.

Ik heb 9 zonnepanelen op het dak, betaal €0,33 per kWh en krijg €0,11 terugleververgoeding.
Een beetje schudden-uit-de-losse pols zal ik het grootste deel van het opladen dus overdags uit de zonnepanelen kunnen doen, m.u.v. de wintermaanden. Ik denk dat thuis opladen zo'n €0,20/kWh wel een reëel bedrag is. Dat zal waarschijnlijk nog wel voordeliger worden gezien die terugleververgoeding ook gaat verdwijnen.

Dan is de kostenvergelijking dus;
Publiek laden voor 2 jaar: €2000,-
Thuisladen voor 2 jaar: €800,-
Investeringsruimte om quitte te spelen: €1200,-

Dat gaat volgens mij wel krap aan worden. Ik heb een vrij nieuwe groepenkast.
Die moet dus omgebouwd worden naar 3-fase;

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eqDZB53.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wH0My7U.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jiWM1pV.jpg

Gaat dat betekenen dat deze d'r weer helemaal uit moet? Of kan je dit ook "upgraden" naar 3-fase?
Misschien zeg ik iets heel doms, zeer waarschijnlijk want ik snap precies niks van electra. :+

De laadpaal kopen en aansluiten vind ik 't spannende niet. Daar kan ik wel een bedrijf voor vinden om voor +-€800,- wat te monteren. Meterkast naar gevel kan via de kruipruimte en is maar een paar metertjes.

Mijn vraag aan Tweakers is dus..
Welke stappen moet ik ondernemen om een 3-fase aansluiting te krijgen?
En welke kosten gaan daar mee gepaard?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 21:21
Je meterkast zit behoorlijk vol, m.a.w. of hij moet in het geheel vervangen worden (groter) of je plaatst er een kast naast indien mogelijk (met behoud van de componenten).

De hoofdschakelaar dient sowieso vervangen te worden naar een 4-polige, je moet ook een 4-polige aarlekschakelaar en automaat (of combinatie) te voorzien voor de laadpaal met aansluitend indien gewenst en benodigd een kWh meter.

Daarbij komt dat je de netbeheerder moet laten komen voor een wijziging naar 3-fasen, destijds was dat bij mij ~ €300,00.

Je zal flink boven de €1.200,00 uitkomen als je alles laat doen.

Mijn buren hebben óók een E-C4 welke ze monofasig laden (standaard WCD), is dat een optie?

[ Voor 6% gewijzigd door Nicklazzz op 12-05-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-05 20:36
Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat je maar 1 fase hebt? Ik heb het idee dat je groepenkast eruit ziet alsof het 3 fase is:

* Je hebt links onderin 3 van die schakelaars zitten.
* Twee van jouw groepen zijn met elkaar verbonden, dat is vaak toch voor groepen die over 2 fasen verdeeld zijn.

In dat geval moet je alleen wat extra groepen plaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-05 12:55
Joe28965 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:32:
Misschien een domme vraag, maar weet je zeker dat je maar 1 fase hebt? Ik heb het idee dat je groepenkast eruit ziet alsof het 3 fase is:

* Je hebt links onderin 3 van die schakelaars zitten.
* Twee van jouw groepen zijn met elkaar verbonden, dat is vaak toch voor groepen die over 2 fasen verdeeld zijn.

In dat geval moet je alleen wat extra groepen plaatsen.
- Linksonderin zijn de aardlekschakelaars aan de groepen.
- De groepen die verbonden zijn, zijn waarschijnlijk een ‘kookgroep’.
- De hoofdschakelaar is 1-fase.

Het is dus wel degelijk een 1 fase-aansluiting.

Om op je vragen terug te komen:

- je zult een nieuwe 3-fase hoofdschakelaar moeten plaatsen voordat de netbeheerder langs komt. Die past nog wel in je kast als je de REM schakelaar opschuift.
- er moet een 3-fase aardlek komen voor je laadpaal, die gaat niet meer passen en daar zou ik een apart kastje voor plaatsen, zoiets: https://www.elektramat.nl...odules-146x180-mm-gd106e/
- tenzij je van plan bent in de nabije toekomst meer groepen te maken (keukenuitbreiding, bubbelbad/sauna, 3-fase PV) zou ik de meterkast dus niet uitbreiden.

Qua kosten moet je minimaal rekenen op:
- ~€300 om je aansluiting te laten verzwaren door de netbeheerder
- ~€150 om je meterkast op orde te krijgen
- Alles wat je nog nodig hebt voor je laadpaal, inclusief bedrading, mantelbuis, etc.
- je laadpaal
- evt installatiekosten als je het niet zelf doet.

Onder de streep zul je netto niet goedkoper uit komen, maar het gemak van een laadpaal aan huis is voor mij echt veel waard. Ik hoef echt nooit onderweg te laden, heb in 2 jaar tijd geen tankstation meer van binnen gezien (op de zomervakantie na).

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 23:08
Nicklazzz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:03:
Mijn buren hebben óók een E-C4 welke ze monofasig laden (standaard WCD), is dat een optie?
Deze optie zou ik serieus overwegen en zeker gewoon eens een periode uitproberen. 2,3kW per uur (max 10A). Dagelijks volledig laden wordt krap, maar wanneer rijdt je de batterij nu volledig leeg?

[ Voor 9% gewijzigd door heuker op 13-05-2024 09:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:03
Als ik de specs van de C4 zie dan kan je auto ook 7.4kW laden op 1 fase. Je kunt ook overwegen om daar gebruik van te maken; een enkelfasige laadpaal is eventueel tweedehands goed verkrijgbaar en anders kan menig 3-fase laadpaal ook enkelfasig gebruikt worden. Daarmee spaar je dan grotendeels de kosten voor het aanpassen van je meterkast uit. Het verschil tussen 7.4 en 11kW is voor gebruik aan huis al snel geen probleem, dat gaat dan over 7h30m versus 5 uur laden bij 0 naar 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:12

timovd

Voorsprong door techniek

Overstappen naar 3 fase betekent:
- 3-fase hoofdschakelaar
- 3-fase kookgroep (huidige kookgroep er uit en 4u brede alamat er in)
- remautomaat kan er waarschijnlijk uit. (25A op één fase i.p.v. 35A uit het net en 16A uit PV valt m.i. binnen de marge van =<40A door de ALS).
- 3-fase alamat voor laadpaal.

Dat betekent 3 alamats van 4 units breed. Doe dit met automaten van het zelfde merk, zodat je een kam kunt gebruiken (i.p.v. 6mm2 VDS). Vervang alle eindgroepen voor (spanningsonafhankelijke) alamats van 1u breed (geen chineese zooi, zoals SEP of Gacia) en het past in de huidige kast.
...want ik snap precies niks van electra...
Dat betekent uitbesteden aan een elektricien die verstand heeft van bovenstaande.
Heeft de PV-installateur de REM-automaat geplaatst? Dat zie je helaas niet vaak. Alleen jammer van de goedkope componenten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:52
Zeker met de gedachte dat je piekvermogen 17kW over alle drie de fases heen is. Als je dan even wat apparaten aanzet, kan het zomaar zijn dat je loadbalancer van je laadpaal niet eens de 11kW haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 20:54
Ik laad op een 1-fase aansluiting ( 58 kwh accu ) en die doet er maximaal 8,5-9 uur over om hem van 2 % naar 100 % te laden. Dus voor mij is dit nooit een probleem geweest. En altijd vol voor vertrek, dus dat is heeerlijk..

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 17:22
Wij hebben thuis de groepenkast zo dat we straks naar 3 fase laden kunnen, maar vooralsnog laden we met gewoon een 230v/10A stopcontact. Dat laadt met 15km/u, dat blijkt in praktijk eigenlijk wel voldoende voor 99% van de situaties. En dan hebben we een Leaf1, dus 30kwh, die is eerder leeg en heeft dus minder marge (eg we moeten soms laden, waar je 50kwh nog 50km in de batterij zou kunnen hebben). En nog hebben we heel weinig behoefte om toch een 3fase paal te installeren.

Het ding is namelijk dat je niet elke dag je auto helemaal naar 0 rijdt. Je moet dus niet denken dat je elke dag 50kwh moet laden, maar meer kijken naar je mediaan: Hoeveel rij je ongeveer per dag (en dan een beetje afronden naar boven)? Als jij elke dag maar 25kwh hoeft te laden en soms meer, dan is een zware aansluiting misschien uberhaupt veel prijziger dan je nodig hebt. Leuk dat je in 3uur vol zit, maar als in 99% van de situaties het ook prima is om snachts de hele nacht te laden, is dat een duur luxe puntje.

Laden op 1 fase is in principe voldoende. Verder zou ik willen toevoegen dat je nu je ombouw naar een 3 fase (en de mensen boven mij ook) op de 1200eu voor een jaar aan het houden hebt. Dat is niet helemaal eerlijk, want misschien rij je er nu wel maar een jaar in, als je besluit te houden is je besparen natuurlijk een aantal jaar meer.

[ Voor 28% gewijzigd door Martijn.C.V op 13-05-2024 11:21 ]

Complimentje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterdepeer
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-05 13:29
MacIsCool schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:05:
Ik laad op een 1-fase aansluiting ( 58 kwh accu ) en die doet er maximaal 8,5-9 uur over om hem van 2 % naar 100 % te laden. Dus voor mij is dit nooit een probleem geweest. En altijd vol voor vertrek, dus dat is heeerlijk..
maar 58/3,7 = 15+ uur. Mogelijk heb je dan een 1 fase 35 ampere aansluiting? Daardoor laad je op met 7,4 KW. Dat is iets wat TS wel even moet bekijken.

Daarnaast zou ik zeggen, het gehele sommetje valt of staat met na 2 jaar stoppen elektrisch te rijden. Ga je er erna mee door dan lijkt me de gehele berekening in het water te vallen.
Tevens iets wat moeilijk in geld is uit te drukken: de "luxe" van je eigen paal. Geen gedoe met om rijden omdat de paal in de buurt al bezet is enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 20:54
peterdepeer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:18:
[...]

maar 58/3,7 = 15+ uur. Mogelijk heb je dan een 1 fase 35 ampere aansluiting? Daardoor laad je op met 7,4 KW. Dat is iets wat TS wel even moet bekijken.

Daarnaast zou ik zeggen, het gehele sommetje valt of staat met na 2 jaar stoppen elektrisch te rijden. Ga je er erna mee door dan lijkt me de gehele berekening in het water te vallen.
Tevens iets wat moeilijk in geld is uit te drukken: de "luxe" van je eigen paal. Geen gedoe met om rijden omdat de paal in de buurt al bezet is enz.
Op de paal zie ik idd 6.203 kw/u ofzoiets staan, dus dat zou best kunnen.

Bij mij was de paal een optie bij het leasen, die ik er gelijk bij heb genomen, vanwege het thuisladen gemak.
Als ik weg had gegaan , had ik de opties moeten afrekenen, de paal blijft van mij.

Runs everything...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Even een kast er naast laten plaatsen, puur voor je 3 fase onderdelen.

In je huidige kast wordt onderin dan die hoofdschakelaar vervangen door een 3 fase variant. Dat past precies en dan zit het onderin ook vol. Vanuit daar kan dan een aftakking worden gemaakt naar je nieuwe 3 fase kast.

In je nieuwe kast kun je dan een 3 fase aardlek en een automaat plaatsen. Of een Aardlekautomaat, die doet beide functies in één module. Vervolgens heb je in deze kast nog ruimte voor de toekomst.

Ik denk dat je met je rekensom niet helemaal juist zit. Die terugleververgoeding krijg je alleen over de stroom die je opwekt en niet saldeert. Dus wanneer je meer stroom in een jaar opwerkt dan je daadwerkelijk verbruikt. Met een auto zul je al je eigen opgewerkte stroom zeker gaan gebruiken. Als ik een beetje kijk naar de huidige tarieven, dan is 40 cent per kwh gangbaar als je aangeeft dat je zonnepanelen heb. Daardoor betaal je iets meer dan wanneer je geen zonnepanelen hebt.

Ik heb deze ombouw laatst gedaan, een E-golf gekocht en vorigeweek zelf een laadpaal geinstalleerd. Mijn meterkast is uitgebreid voor een zonnepanelen omvormer op 3 fase.Dit kostte me zo'n 400 euro. De energie beheerder heeft een 3 fase Meter geinstalleerd en ombouw van 1 fase naar 3 fase. Was ik meen 300 euro. Nu heb ik zelf een simpele Schneider EVH4S11N2 laadpaal gekocht bij Amazon voor 138 euro. In totaal met installatiemateriaal en de meterkast was ik voor zo'n 300-350 euro klaar voor de laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Wow, wat een respons allemaal. Enorm bedankt.
Er zijn dus twee paden die ik kan bewandelen;

1) Groepenkast ombouwen tot 3-fase.
Handig voor in de toekomst met e.v.t. een warmtepomp, maar geen plannen of wens voor momenteel.
Handig om maximaal op te laden zonder vermogensverlies door o.a. aanzetten van inductiekookplaat.

2) 1/3 fase paal laten plaatsen en voorlopig op 1 fase met load balancer opladen.
In de toekomst kan ik deze dan altijd nog omzetten naar 3-fase.

Ik denk dat optie 2 dan het verstandigst is. Stel ik ga over 2 jaar weer voor een elektrische auto, ditmaal voor langere tijd, kan ik de boel binnen alsnog omzetten. Ik hoef verder niet veel op te laden. Over het algemeen ga ik alleen dinsdag en donderdag naar kantoor (+-25km enkel) en af-en-toe een privé ritje. Met 1 fase opladen kan ik 'm altijd binnen een paar uurtjes wel weer vol gooien.

Het gemak van voor de deur opladen gaat met mijn gebruik niet helemaal op. Ik kan bij werk niet parkeren, dus moet hem sowieso al op een parkeerplaats zetten. Daar kan ik 'm af-en-toe ook aan de lader hangen. Dus waar ik 'm oplaad is om-het-even qua efficientie.

Alleen moet ik daarvoor dus een 1-fase 32 Àmpere aansluiting hebben.
Hoe weet ik of ik 1 fase 16 Àmpere heb of 1 fase 32 Àmpere?
Want met 3.7 kWh opladen schiet het niet op.
Als ik inlog op de site van Liander staat er dat mijn aansluiting "1x35a" is.
Is dat al voldoende? Ik heb verder nog een groep die alleen voor de meterkast is, daar staat dus alleen een router/modem/lampje op.

Ik zie namelijk dingen door elkaar heen. Op de groepenkast zelf staat een sticker met "25a/40a"
Aardlek staat "40a" maar op de groepen zelf zie ik niks.
A.d.h.v. de naam "PLN6-B16/1N" vermoed ik dat het 16a is.
Maar volgens mij kan een installateur voor een paar tientjes een installatieautomaat omwisselen voor een 32a variant, toch?

PS. Ik ga het uiteraard niet zelf doen en schakel een instalateur/bedrijf in. Maar het is goed om te weten wat ik kan vragen en wat ik moet vragen. Nogmaals enorm bedankt voor alle input zover!
Als ik zo kan uitzoeken of ik op 1 fase met ~7 kWh kan laden, kan ik offertes gaan opvragen!

[ Voor 8% gewijzigd door Valandin op 13-05-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubis87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23-05 08:12
Als je een hoofdzekering hebt van 35 ampère dan heb je totaal 35 x 230 volt = 8.050 Watt maximaal aan vermogen.

Edit: ik zie dat de vraag vooral gaat over wat de zwaarte van je aansluiting is. Je netbeheerder kan je dat vertellen. Als Liander zegt dat het 35A is dan zou dat moeten kloppen (als de interne administratie van aansluitnummer en adres klopt).

[ Voor 52% gewijzigd door nubis87 op 13-05-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
Wij hebben de afgelopen 3 maanden opgeladen met een granny charger. Gewoon via het stopcontact. Werkt ook en na een nacht is je auto ook vol. Als je een stopcontact hebt die relatief alleen op een groep zit, dan kun je dit ook een poosje proberen. Een 1 fase laadpaal bereik je weinig mee ten opzichte van een Granny charger.

Ik ben toch wel voor een laadpaal gegaan, omdat soms de snelheid van het laden handig is, maar vooral om de normale groepen gevoeldmatig te ontzien in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-05 17:22
Een 32A aansluiting is dus ook al veel meer dan je nodig hebt. Gewoon een normaal stopcontact (10A) is voldoende. Dit zou je ook gewoon even aan kunnen zien met een verlengsnoer :) Als het niet voldoende is kun je altijd nog verzwaren.

Maar als je aangeeft dat je kantoor 50km is, en we ronden af naar 60km aan stroom, is dat dus vier uurtjes (10Amp) laden. Dat redt je dus RUIM voor de volgende ochtend. Het wordt pas lastig als 12 uur (de hele nacht)laden te krap gaat worden, maar dan hebben we het dus over ongeveer {12u laden} * {15km/u laden} = 180km per dag om op te rijden.

Andersom: Als je dus 250km in de batterij hebt, kun je dus 4x naar kantoor en terug op 1 lading. Als je daar tussendoor 1x een nachtje laadt reset je 4-dagen-budget weer.

Je zou een 3 fase kabel kunnen trekken van je meterkast naar je laadpunt, en daar voor nu gewoon 1 fase aansluiten in een stopcontact. Of een goedkoper 1 fase lader en die later vervangen voor een 3 fase, mocht je het echt nodig achten. Maar nogmaals: Wij in praktijk zo goed als niet.

Ook wij hadden onze twijfels of we het wel allemaal gingen redden, en zware kabels gelegd, en plannen voor een krachtstroom laadpunt, etc etc. Het is erg onbekend vooraf, maar onze hoofdconclusie:
Je moet eventjes omschakelen t.o.v. de 1x-vol-tanken mentaliteit. Komt regelmatig voor dat we zelfs met 80km over denken "we laden morgen wel weer". Het is spannend om los te laten, maar na een maandje heb je zelf gevoel voor hoe t werkt en kun je het prima afstemmen op je gebruik.

[ Voor 34% gewijzigd door Martijn.C.V op 13-05-2024 13:24 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik zou beginnen met een 1-fase paal van marktplaats. Die kost misschien 100-200 euro.
Die laat je netjes aansluiten met ruimte qua kabels om te vervangen voor een 3-fase paal.

Dan kan je kijken of je hier mee weg komt.
Ik verwacht overigens dat je in de winter misschien krap 200km ver komt, dus dan zal je iets vaker moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22-05 14:52
Leftblank schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:40:
Als ik de specs van de C4 zie dan kan je auto ook 7.4kW laden op 1 fase. Je kunt ook overwegen om daar gebruik van te maken; een enkelfasige laadpaal is eventueel tweedehands goed verkrijgbaar en anders kan menig 3-fase laadpaal ook enkelfasig gebruikt worden. Daarmee spaar je dan grotendeels de kosten voor het aanpassen van je meterkast uit. Het verschil tussen 7.4 en 11kW is voor gebruik aan huis al snel geen probleem, dat gaat dan over 7h30m versus 5 uur laden bij 0 naar 100%.
Dit hebben wij ook gedaan. Al zijn laadpaal en kabel ingericht op driefasen. Alleen de meterkast hoeft nog een keer omgebouwd te worden.

Redenen:
- Laadbehoefte, ik verwacht niet gauw de auto direct vol nodig te hebben na een rit van honderden kilometers
- Wispelturige omschrijving netbeheerder (noemde dat situatie aan allerlei eisen diende te voldoen anders voerde men niet uit en mag je een nieuwe afspraak plannen).
- Kosten ombouw. Was al kostbaar genoeg zo (1200 euro incl. tweedehands laadpaal)

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
sj0ertum schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:16:
Een 1 fase laadpaal bereik je weinig mee ten opzichte van een Granny charger.
.
Minimaal dubbele laadsnelheid en beperkter laadverlies. Granny Chargers zijn zo efficient niet.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

mk1992 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:43:
[...]

Minimaal dubbele laadsnelheid en beperkter laadverlies. Granny Chargers zijn zo efficient niet.
Het is niet zozeer dat de charger niet efficient is, het is puur een stekker met wat elektronica die met de auto onderhandelt over het laadvermogen dat de auto mag nemen. Er zit geen transformator in een laadpaal / granny charger. Het is meer dat een EV altijd wat standaard "vaste lasten" aan stroom heeft, en door langer op lager vermogen te laden vormt dat een relatief groter aandeel.

Ik zou alsnog wel serieus overwegen om het met een losse granny charger te doen als je het qua bereik redt om bij te laden. Mijn buurman doet dat al 3 jaar en heeft mooi 2000 euro aan laadpaal en de aanleg bespaard. Die 2000 euro is onmogelijk al opgegaan aan extra "laadverlies" veroorzaakt door het lagere vermogen via de granny..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Je koopt m.i. vooral gemak. Een van de voordelen van een EV is dat je altijd “volgetankt” weg kunt rijden. Je wilt dus eigenlijk gewoon elke keer dat je de auto niet meer nodig hebt even inpluggen. En dat “even” is met een laadpaal secondenwerk terwijl je met je granny charger eerst de frunk moet openen, je de kabel moet uitrollen en een stopcontact moet vinden. En ‘s ochtends voordat je weg gaat moet je weer opruimen in plaats van gewoon even de stekker uit je auto trekken. Vooral leuk als het regent.

Ik dacht eerst ook wel met een granny charger te kunnen laden, maar daar was ik na 1 keer in- en uitpluggen al van teruggekomen :P

Die laadpaal is ook niet voor maar 2 jaar, want je gaat niet terug naar een verbrandingsmotor nadat je met een EV hebt gereden. Tenzij je het jezelf erg moeilijk gaat maken en bijvoorbeeld 365*2*2 = 1460 keer gaat lopen klooien met een granny charger :+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Ample Energy dat hangt natuurlijk sterk af waar je je granny charger laat en hoeveel moeite je dat dan kost. Mijn buurman doet gewoon zn achterklep open om de granny te pakken, plug-in-stopcontact-plug-in-auto, en klaar.
Maar idd, een laadpaal met vaste kabel bespaart je een paar handelingen bij het aan- en afkoppelen.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-05-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
CyBeRSPiN schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:13:
@Ample Energy dat hangt natuurlijk sterk af waar je je granny charger laat en hoeveel moeite je dat dan kost. Mijn buurman doet gewoon zn achterklep open om de granny te pakken, plug-in-stopcontact-plug-in-auto, en klaar.
Maar idd, een laadpaal met vaste kabel bespaart je een paar handelingen bij het aan- en afkoppelen.
Ja precies. Ik heb een electrische sectionaaldeur en een carport. Dus het is droog en de stekker ging onder het rubber van de deur door naar binnen in een stopcontact direct om te hoek. De laadkabel heeft vrolijk 3 maanden opgerolt op de grond gelegen. Maargoed dat lukt natuurlijk lang niet altijd.

Mijn tip, bereid alles op 3 fases voor. Installatiemateriaal is niet voordelig. Dan ben je op de toekomst voorbereid. Je zou nog kunnen kiezen om er een één fase laadpaal op te zetten, maar als je weinig eisen hebt, pak deze. Ziet er keurig uit en kost 3x niets. En het is een degelijk merk:
https://www.amazon.nl/Sch.../257-7895097-0895720?th=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
CyBeRSPiN schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Het is niet zozeer dat de charger niet efficient is, het is puur een stekker met wat elektronica die met de auto onderhandelt over het laadvermogen dat de auto mag nemen. Er zit geen transformator in een laadpaal / granny charger. Het is meer dat een EV altijd wat standaard "vaste lasten" aan stroom heeft, en door langer op lager vermogen te laden vormt dat een relatief groter aandeel.

Ik zou alsnog wel serieus overwegen om het met een losse granny charger te doen als je het qua bereik redt om bij te laden. Mijn buurman doet dat al 3 jaar en heeft mooi 2000 euro aan laadpaal en de aanleg bespaard. Die 2000 euro is onmogelijk al opgegaan aan extra "laadverlies" veroorzaakt door het lagere vermogen via de granny..
https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/

Het laadverlies is tussen de 4 en 14% hoger ten opzichte van een enkelfase laadpaal. 9% in het putje kieperen kan niet de bedoeling zijn.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

mk1992 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:20:
[...]

https://www.adac.de/rund-...luste-elektroauto-studie/

Het laadverlies is tussen de 4 en 14% hoger ten opzichte van een enkelfase laadpaal. 9% in het putje kieperen kan niet de bedoeling zijn.
Nee, het voelt niet goed, maar er is een break-even point. Voordat je voor 2000 euro aan die 9% verloren bent, dan ben je echt wel even bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
CyBeRSPiN schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:50:
[...]

Nee, het voelt niet goed, maar er is een break-even point. Voordat je voor 2000 euro aan die 9% verloren bent, dan ben je echt wel even bezig.
Ja oke, maar dan mag je ook de meerwaarde van een huis met laadpaal meenemen, het is niet alsof de laadpaal na 2 jaar volledig afgeschreven zou zijn.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandin
Nogmaals dank voor alle reacties. Fijn dat jullie diep op dingen ingaan incl. uitleg.
Geeft mij ook weer wat meer basiskennis wat betreft electra, handig voor in de toekomst.

Een granny charger is op zich geen heel gek idee. Ik wil sowieso nog een stopcontact op de gevel plaatsen. Handig voor o.a. hogedrukreiniger. Die zou dan een combi-functie kunnen hebben voor de granny-charger.

Doorsnee week rijd ik zo'n 120-200 kilometer.
Dus meer dan 50 kwh per week ga ik niet opmaken.
Met een granny charger @ 3.5kwh is dat dus max 2 keer per week 7 uur opladen.
Zo'n heel gedoe moet dat ook niet zijn, kabel in de laadbak gooien en eruit als ik hem wil opladen.

Geen lange termijn oplossing, maar zo'n granny charger is handig om te hebben, als je ooit ergens op bezoek bent zonder laadpaal bijvoorbeeld.

Moet alleen even berekenen of dat wel de moeite waard is. Zo'n granny charger kost +-€200 zie ik.
Dat is ongeveer gelijk aan de goedkopere laadpalen. De installatiekosten ben ik sowieso al kwijt.
Zowel een stopcontact als laadpaal installeren zullen beide wel +-€250,- kosten.
En als ik bij de laadpaal installeren er een stopcontactje bij wil zal dat ook maar een paar tientjes extra zijn.

Als ik daar al een stopcontact zou hebben zou 't idd een nobrainer zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Valandin op 13-05-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 17:23

Croga

The Unreasonable Man

Valandin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:51:
Moet alleen even berekenen of dat wel de moeite waard is. Zo'n granny charger kost +-€200 zie ik.
Dat is ongeveer gelijk aan de goedkopere laadpalen. De installatiekosten ben ik sowieso al kwijt.
Zowel een stopcontact als laadpaal installeren zullen beide wel +-€250,- kosten.
En als ik bij de laadpaal installeren er een stopcontactje bij wil zal dat ook maar een paar tientjes extra zijn.
Draai het eens om: Waarom zou je een 1 fase laadpaal willen hebben?

Een granny charger gooi je achterin. Kom je op vakantie eens in de problemen met laden dan hang je in je vakantiehuisje de auto aan het topcontact, problem solved.

Toen ik begon electrisch te rijden is het eerste wat ik gedaan heb zo'n ding kopen. Het is een eenmalige investering van net iets meer dan €100 en je ben van het ene op het andere moment van alle range anxiety af.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:23
Wij laden een MG4 50 ook gewoon op 1 fase, je hoeft zelden van 0 tot 100% te laden dus voor ons werkt het prima zonder grote investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
Valandin schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:51:
Nogmaals dank voor alle reacties. Fijn dat jullie diep op dingen ingaan incl. uitleg.
Geeft mij ook weer wat meer basiskennis wat betreft electra, handig voor in de toekomst.

Een granny charger is op zich geen heel gek idee. Ik wil sowieso nog een stopcontact op de gevel plaatsen. Handig voor o.a. hogedrukreiniger. Die zou dan een combi-functie kunnen hebben voor de granny-charger.

Doorsnee week rijd ik zo'n 120-200 kilometer.
Dus meer dan 50 kwh per week ga ik niet opmaken.
Met een granny charger @ 3.5kwh is dat dus max 2 keer per week 7 uur opladen.
Zo'n heel gedoe moet dat ook niet zijn, kabel in de laadbak gooien en eruit als ik hem wil opladen.

Geen lange termijn oplossing, maar zo'n granny charger is handig om te hebben, als je ooit ergens op bezoek bent zonder laadpaal bijvoorbeeld.

Als ik daar al een stopcontact zou hebben zou 't idd een nobrainer zijn.
Als je dit aan laat leggen en het bij een normaal stopcontact houdt, zorg dan dat er nu al een 3 fase dikkere kabel wordt gelegd. Daar worden dan maar 3 van de 5 aders van gebruikt, maar dat maakt het meer plug&play als je toch nog wil investeren in een laadpaal. Dat is het meeste werk van het aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 15:08
Met ^; je doet best weinig kilometers en dat is mooi gespreid, dus je kan gerust een jaar uitproberen met een granny charger (krijg je die niet standaard bij een electrische wagen?). Heb je een handige oom of buurman die een extra stopcontact kan plaatsen, of kan je ergens netjes een verlengsnoer klaarleggen, kost het je nauwelijks iets.
Na een paar maanden zal je wel wat feeling krijgen of je 'over' bent of niet; en dan kan je kijken voor de finale installatie (die je over 15 jaar kan afschrijven; als je meteen 3fasige bedrading en een netwerkkabel voorziet, met load balancing en alles netjes laat monteren heb je ook nog de meerwaarde van je woning erbij.)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:14
Tip: maak het serienummer van je kWh meter onzichtbaar beginnend met E0.
Pagina: 1