Aankomende 2 jaar á 20.000 kilometer ga ik elektrisch rijden.
Ik weet nog niet zeker of ik daarna doorga met elektrisch rijden, waarschijnlijk wel. Maar dat weet ik dan pas.
Ik probeer een kostenvergelijking te maken, maar merk dat ik heel snel spaak loop met het berekenen van de kosten.
De auto is in ieder geval een Citroen E-C4 met een capaciteit van 50kWh.
Realistisch zal ik zo'n 250 kilometer op een volledige lading rijden.
Dus 5 kilometer per kilowatt. Op 20.000 kilometer zal dat 4000 kilowatt zijn.
Ik verwacht dat ik de aankomende 2 jaar gemiddeld €0,50/kWh betaal aan de laadpaal.
Dat zal over 2 jaar genomen dus €2000,- aan publiek opladen zijn.
Ik heb 9 zonnepanelen op het dak, betaal €0,33 per kWh en krijg €0,11 terugleververgoeding.
Een beetje schudden-uit-de-losse pols zal ik het grootste deel van het opladen dus overdags uit de zonnepanelen kunnen doen, m.u.v. de wintermaanden. Ik denk dat thuis opladen zo'n €0,20/kWh wel een reëel bedrag is. Dat zal waarschijnlijk nog wel voordeliger worden gezien die terugleververgoeding ook gaat verdwijnen.
Dan is de kostenvergelijking dus;
Publiek laden voor 2 jaar: €2000,-
Thuisladen voor 2 jaar: €800,-
Investeringsruimte om quitte te spelen: €1200,-
Dat gaat volgens mij wel krap aan worden. Ik heb een vrij nieuwe groepenkast.
Die moet dus omgebouwd worden naar 3-fase;

Gaat dat betekenen dat deze d'r weer helemaal uit moet? Of kan je dit ook "upgraden" naar 3-fase?
Misschien zeg ik iets heel doms, zeer waarschijnlijk want ik snap precies niks van electra.
De laadpaal kopen en aansluiten vind ik 't spannende niet. Daar kan ik wel een bedrijf voor vinden om voor +-€800,- wat te monteren. Meterkast naar gevel kan via de kruipruimte en is maar een paar metertjes.
Mijn vraag aan Tweakers is dus..
Welke stappen moet ik ondernemen om een 3-fase aansluiting te krijgen?
En welke kosten gaan daar mee gepaard?
Alvast bedankt!
Ik weet nog niet zeker of ik daarna doorga met elektrisch rijden, waarschijnlijk wel. Maar dat weet ik dan pas.
Ik probeer een kostenvergelijking te maken, maar merk dat ik heel snel spaak loop met het berekenen van de kosten.
De auto is in ieder geval een Citroen E-C4 met een capaciteit van 50kWh.
Realistisch zal ik zo'n 250 kilometer op een volledige lading rijden.
Dus 5 kilometer per kilowatt. Op 20.000 kilometer zal dat 4000 kilowatt zijn.
Ik verwacht dat ik de aankomende 2 jaar gemiddeld €0,50/kWh betaal aan de laadpaal.
Dat zal over 2 jaar genomen dus €2000,- aan publiek opladen zijn.
Ik heb 9 zonnepanelen op het dak, betaal €0,33 per kWh en krijg €0,11 terugleververgoeding.
Een beetje schudden-uit-de-losse pols zal ik het grootste deel van het opladen dus overdags uit de zonnepanelen kunnen doen, m.u.v. de wintermaanden. Ik denk dat thuis opladen zo'n €0,20/kWh wel een reëel bedrag is. Dat zal waarschijnlijk nog wel voordeliger worden gezien die terugleververgoeding ook gaat verdwijnen.
Dan is de kostenvergelijking dus;
Publiek laden voor 2 jaar: €2000,-
Thuisladen voor 2 jaar: €800,-
Investeringsruimte om quitte te spelen: €1200,-
Dat gaat volgens mij wel krap aan worden. Ik heb een vrij nieuwe groepenkast.
Die moet dus omgebouwd worden naar 3-fase;

Gaat dat betekenen dat deze d'r weer helemaal uit moet? Of kan je dit ook "upgraden" naar 3-fase?
Misschien zeg ik iets heel doms, zeer waarschijnlijk want ik snap precies niks van electra.
De laadpaal kopen en aansluiten vind ik 't spannende niet. Daar kan ik wel een bedrijf voor vinden om voor +-€800,- wat te monteren. Meterkast naar gevel kan via de kruipruimte en is maar een paar metertjes.
Mijn vraag aan Tweakers is dus..
Welke stappen moet ik ondernemen om een 3-fase aansluiting te krijgen?
En welke kosten gaan daar mee gepaard?
Alvast bedankt!