Upgrade Socket 1155 i5 3570k naar AM4 5800x

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-05 20:46
Mijn vraag:

Hoe voeren jullie een upgrade uit van een oud intel systeem naar een AM4 AMD systeem?
Zonder data te verliezen (waar mogelijk) en de upgrade relatief eenvoudig te laten verlopen.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

bron systeem:
i5 3570k
8 gig ram
sata ssd

nieuw systeem:
am4 5800x
32 gig ram
nvme ssd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Ik denk dat alle software (ook het OS) sowieso opnieuw geïnstalleerd moet worden bij het nieuwe systeem.

* Clonezilla copy oud systeem 1 op 1 overzetten naar nieuw systeem is waarschijnlijk zo goed als onmogelijk?

* Ik zou een backup doen van de 'user' files, (documents, music, pictures,...) jullie kennen de mappen wel.
Die kan ik van het oude systeem naar het nieuwe overpakken.

* Eventueel ook een backup van 'Appdata', kan altijd helpen.

Maar daarbuiten: gewoon alles wissen en bij het nieuwe systeem vanaf 0 beginnen.

Hoe zouden jullie het aanpakken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-05 19:34

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Opnieuw installeren en enkel de benodigde data overzetten. Scheelt hoop ruimte op schijf met alle aanwezige updates etc.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
BadpunK schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:54:
Opnieuw installeren en enkel de benodigde data overzetten. Scheelt hoop ruimte op schijf met alle aanwezige updates etc.
Ik denk ook dat dat de beste manier is van aanpak, vraagt wat tijd, maar dan is het ook zo.
Dankjewel voor je feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:53

MsG

Forumzwerver

Ik zou eerst gewoon kijken of hij domweg doorboot. Windows 10 en later zijn vrij tolerant geworden voor het veranderen van hardware post-installatie. Nieuwe installatie is het eenvoudigst, maar ook weer het meeste werk met terugzetten.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:36
clannad schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:44:
* Clonezilla copy oud systeem 1 op 1 overzetten naar nieuw systeem is waarschijnlijk zo goed als onmogelijk?
Het is zeker niet optimaal natuurlijk maar Windows zal waarschijnlijk gewoon opstarten en zich aanpassen aan de nieuwe hardware.
Zelf heb dat zelf zovaak gedaan als ik geen zin had of het onmoglijk was om alles opnieuw moeten configureren.
Opnieuw schoon installeren kan natuurlijk altijd nog achteraf.
Alleen zou ik dan niet clonezilla gebruiken maar een wat meer fexibel image/clone tool.

SSD plaatsen en clonen oude SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
MsG schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:10:
Ik zou eerst gewoon kijken of hij domweg doorboot. Windows 10 en later zijn vrij tolerant geworden voor het veranderen van hardware post-installatie. Nieuwe installatie is het eenvoudigst, maar ook weer het meeste werk met terugzetten.
Dat is ook wat ik in eerste fase ga doen. Gewoon uit nieuwsgierigheid.
SSD van oud systeem in de nieuwe configuratie steken en kijken hoe win 10 het zal aanpakken.
Maar aangezien we naar een nvme gaan, denk ik dat herinstallatie nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
Het is zeker niet optimaal natuurlijk maar Windows zal waarschijnlijk gewoon opstarten en zich aanpassen aan de nieuwe hardware.
Zelf heb dat zelf zovaak gedaan als ik geen zin had of het onmoglijk was om alles opnieuw moeten configureren.
Opnieuw schoon installeren kan natuurlijk altijd nog achteraf.
Alleen zou ik dan niet clonezilla gebruiken maar een wat meer fexibel image/clone tool.
Ook als van je een sata ssd naar een nvme ssd gaat? Dat loopt meestal fout heb ik gemerkt. Maar die ervaring is beperkt. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17:53

MsG

Forumzwerver

Soms helpt het ook om het bios op de meest legacy-achtige manier in te richten die past bij het oude systeem, en daarna pas alle nieuwe snufjes als je de drivers daarvan in Windows goed geïnstalleerd hebt.

En in veilige modus kan je ook veel weggooien qua hardware-aansturing van het vorige systeem.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
MsG schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:23:
Soms helpt het ook om het bios op de meest legacy-achtige manier in te richten die past bij het oude systeem, en daarna pas alle nieuwe snufjes als je de drivers daarvan in Windows goed geïnstalleerd hebt.

En in veilige modus kan je ook veel weggooien qua hardware-aansturing van het vorige systeem.
Dat is inderdaad een goed idee, ga ik onthouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
clannad schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:20:
Ook als van je een sata ssd naar een nvme ssd gaat? Dat loopt meestal fout heb ik gemerkt. Maar die ervaring is beperkt. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dat gebied.
Normaal werkt dat ook gewoon zonder problemen is mijn ervaring.
Eenmaal heb ik wel een probleem gehad, maar dat was dan toen van een NVME naar (grotere) NVME.
Dit was toen de oplossing:
Windows werkt niet na klonen op nieuwe SSD (0xc000000e error)
The_Doman schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 19:51:
Het probleem van een aanvankelijk onoplosbare 0xc000000e error na clonen kwam ik recent dus ook tegen bij een laptop van een kennis.
De oplossing daarvoor was uiteindelijk dit:

Spiceworks: Cloning a SATA HDD to a M.2 NVME SSD
SOLUTION:
In the end my solution was booting back up the old drive and going to command prompt as an administrator and typing "sc config stornvme start=boot" and it changed it to where it activates the microsoft NVME generic driver from the startup. I then cloned the SSD from the old hard drive and Voila!!

I also heard that you couldve just booted the SSD in safe mode which will make it boot with as few of drivers as possible and then after it restarts it will pull all of the drivers needed but I did not try it that way so I cannot confirm that actually works.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
Normaal werkt dat ook gewoon zonder problemen is mijn ervaring.
Eenmaal heb ik wel een probleem gehad, maar dat was dan toen van een NVME naar (grotere) NVME.
Dit vind ik wel interessant te lezen, en dat zal ik ook proberen. Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
MsG schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:23:
inderdaad, om het nieuwe systeem te laten starten vanaf de oude (gecloonde) Windows installatie moeten de boot instellingen natuurlijk wel overeenkomen.
Dus controleer hoe de instellingen staan wat betreft UEFI/CSM opstart instellingen op zowel de oude al nieuwe PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
inderdaad, om het nieuwe systeem te laten starten vanaf de oude (gecloonde) Windows installatie moeten de boot instellingen natuurlijk wel overeenkomen.
Dus controleer hoe de instellingen staan wat betreft UEFI/CSM opstart instellingen op zowel de oude al nieuwe PC
Ik ga dat volgen, en ben benieuwd naar het resulaat.
Maar ik vermoed dat een verse insallatie het beste is.

[ Voor 13% gewijzigd door clannad op 12-05-2024 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:24
De volgende tutorial is geschreven voor Windows XP maar is ook nu nog bruikbaar: https://arstechnica.com/g...out-reinstalling-windows/

De truc is Windows voor het wisselen van het moederbord hardware agnostisch te maken door chipset en video drivers te deinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
EricJH schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:15:
De volgende tutorial is geschreven voor Windows XP maar is ook nu nog bruikbaar: https://arstechnica.com/g...out-reinstalling-windows/

De truc is Windows voor het wisselen van het moederbord hardware agnostisch te maken door chipset en video drivers te deinstalleren.
Danjewel voor je link en voor de informatie.
Best wel interessant en een piste die ik wil proberen.

Dit is wat ik ga doen omdat ik benieuwd ben naar een paar mogelijke scenario's:

1) clonezilla copy oude ssd bestaande Win installatie (kwestie van een backup te hebben)
- oude ssd aansluiten bij nieuwe build en kijken wat er gebeurt.
- indien alles goed, ssd migratie naar nieuwe nvme. (zou me verbazen)

2) Zoveel mogelijk drivers verwijderen die naar het oude platform verwijzen
- oude ssd in nieuw systeem plaatsen, wat gebeurt er dan?
- Indien alles goed, ssd migratie naar nieuwe nvme.

3) Nieuwe installatie op nvme. En terugplaatsen user files.

ps: huidige installatie Win 10 op oude systeem is nog een upgrade van win 7. Dus recovery partitie is te klein, wat proberen kan geven bij updates in de toekomst.

Ik weet dat gewoon een nieuwe installatie win 11 het eenvoudigste is. Maar ben benieuwd naar verschillende opties. Dankjewel om mee te denken. Ik laat jullie het resultaat weten als het in orde is. (ben nog aan het wachten op een 2tb nvme drive)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
Ik zou voor optie twee gaan en voor de zekerheid een Clonezilla copy van je oude SSD maken. Dat is naar alle waarschijnlijk het minste werk.

Je spreekt bij optie 3 over user files terugplaatsen. Bedoel je dan enkel de data of ook de inhoud van de AppData\Local en AppData\Roaming mappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
Je spreekt bij optie 3 over user files terugplaatsen. Bedoel je dan enkel de data of ook de inhoud van de AppData\Local en AppData\Roaming mappen?
Goede opmerking. Op de huidige installatie is er maar 1 gebruiker actief.
Dus AppData\Local en Appdata\Roaming zijn belangrijk. Dankjewel mij erop te wijzen.

Verbeter mij als ik fout ben: In AppData\Local en \Roaming bevinden zich ofwel programma's geïnstalleerd in user-space ofwel configuratie bestanden.

Backup via usb-stick: AppData\Local en \Roaming

Als ik een extra backup neem van de favorieten van browsers (firefox & chrome in dit geval), En backup mail programma (thunderbird), dan komen we al een einde, nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
EricJH schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:15:
In de XP tijd was dat altijd wel een uitdaging om een hardware swap te doen ja.
Vanaf Windows 8 is de detectie van (totaal) nieuwe hardware eigenlijk helemaal geen probleem meer.
clannad schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 17:43:
1) clonezilla copy oude ssd bestaande Win installatie (kwestie van een backup te hebben)
- oude ssd aansluiten bij nieuwe build en kijken wat er gebeurt.
- indien alles goed, ssd migratie naar nieuwe nvme. (zou me verbazen)
Direct clonen/migreren naar de NVME scheelt een stap en je hebt dan je backup SSD nog natuurlijk.
2) Zoveel mogelijk drivers verwijderen die naar het oude platform verwijzen
Je hebt een vrij basic systeem zonder extra GPU, dus dat scheelt dan al een stuk wat betreft overbodige drivers.
ps: huidige installatie Win 10 op oude systeem is nog een upgrade van win 7. Dus recovery partitie is te klein, wat proberen kan geven bij updates in de toekomst.
Met een flexibel clone/image programma kan je ook de partities naar wens aanpassen.
Ik vergroot de recovery dan gewoon naar 1GB.
Dat kan je ook doen met een los partitie tool natuurlijk.
Kijk dan misschien ook meteen even naar RescueZilla?
En je dan hebt natuurlijk ook nog Hiren’s BootCD PE
Ik weet dat gewoon een nieuwe installatie win 11 het eenvoudigste is. Maar ben benieuwd naar verschillende opties.
Ja natuurlijk is een nieuwe installatie altijd sneller/beter/efficiënter.
Maar er zijn gewoon situaties waarbij je per se een bestaande installatie/configuratie zoveel mogelijk wilt herstellen/behouden.

Ook blijft het natuurlijk leuk om te kijken of het gewoon kan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clannad
Dankjewel voor je uitgebreide uitleg @The_Doman.

Jij en @EricJH hebben verschillende en interessante manieren van aanpak voorgesteld.
Ik kijk er naar uit die toe te passen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
The_Doman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:12:
[...]

In de XP tijd was dat altijd wel een uitdaging om een hardware swap te doen ja.
Vanaf Windows 8 is de detectie van (totaal) nieuwe hardware eigenlijk helemaal geen probleem meer.
Bij latere Windows blijkt dat zo te zijn. Ik heb dat nog nooit geprobeerd. Ik zie de stap van hardware agnostisch maken als een te overziene extra stap om de kansen voor een succesvolle swap zonder herinstallatie te vergroten.

Hoewel Windows snel genoeg schoon geïnstalleery en de AppData mappen ook snel genoeg naar de nieuwe installatie gekopieerd zijn vind ik een schone installatie toch nog altijd aanzienlijk wat tijd kosten (ik doe ze incidenteel wel eens bij Insider Canary builds van Windows 11) dat ik bij een moederbord swap kies om het zonder herinstallatie te doen (niet geschoten is altijd mis). :o
Pagina: 1