Indeling keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-05 11:59
Hallo allemaal,
Zojuist te horen gekregen dat mijn bod geaccepteerd is, en ben gezien de lange levertijden voor keukens nu al aan het orienteren. Ben bij de keukenconcurrent langsgeweest en ze hebben een aantal indelingen voorgesteld.

Ontwerp 1: aan de muur keukenblad en een losse kast voor koel+vries+oven. Mogelijk nadeel hier is de kastruimte. Er is hier ook nog een keuze om het losse kastenblok lager te maken (in rood), waardoor het wat ruimer zou ogen, maar dat zorgt dus voor minder kastruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JGfjX_poz09Jy9Nl-6Yx8j9XCO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Dr9mRt6krA1pK4r7ICMlVEO.jpg?f=fotoalbum_large

Ontwerp 2: Hier is gekozen voor een kookeiland, waardoor er totaal wat meer kastruimte is. Hoewel een kookeiland me mooi lijkt, ben ik bang dat de woonkamer hierdoor wat hokkerig/krap wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2R740_O26UmlF_jdbVQp2DuriQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gag6NBEOeK3e2CNRbDyjTz2y.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de context: dit is de plattegrond van de woonkamer. Het idee is om de berging naast de keuken wat te verkleinen (in rood). In beide ontwerpen is er vanuit gegaan dat dat ook gebeurt. De muur is dan 3,70m lang ipv 3m.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyv0Aup1nfYwg9c8Zr7L7qzcyYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W8TKKSJdWyugXpHplN9cAAhL.png?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag aan jullie wat jullie vinden van de ontwerpen, en of jullie misschien een beter alternatief zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Een mooie L vormige keuken zou ik doen. Variant 1 aanpassen. Eventueel met een kookplaat met geïntegreerde afzuiging. Kun je mooi wat extra bovenkasten daar kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
De IKEA tool is tof om zelf mee een keuken te bouwen en te experimenteren, drag n drop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:47
Tip.
Neem bij een rechte opstelling een diep blad, evt 750 mm, dan kunnen er diepe onderkasten onder.
Gisteren vergeten bij te zetten, maar uiteraard met lades. :+

[ Voor 23% gewijzigd door ouwefreaker op 13-05-2024 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zie inderdaad nog superveel ruimte voor bovenkasten. En dat hoeft niet perse met geïntegreerde afzuiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
Yep, een L met bovenkasten. Je kunt het ouderwets vinden maar oh zo praktisch.

Eerste ontwerp komt erg rommelig over.

Het tweede met een eiland ziet er wel goed uit, maar je zegt zelf al dat de woonkamer er klein van wordt, en in de keuken sta je met >1 persoon elkaar 100% gegarandeerd gruwelijk in de weg. En waar zit de vaatwasser dan precies? Kan die open zonder je complete keuken te blokkeren? Gebeurt hier in elk geval nog al eens, dan is het handig als je er tenminste nog omheen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
Ik neig nu wel naar het kookeiland. Welke afstand zouden jullie minimaal rond het eiland willen? Volgens de keukenconcurrent is 90cm voldoende, maar dit lijkt me ech aan de krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

rwx9 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:09:
Ik neig nu wel naar het kookeiland. Welke afstand zouden jullie minimaal rond het eiland willen? Volgens de keukenconcurrent is 90cm voldoende, maar dit lijkt me ech aan de krappe kant.
90 kan, een meter is wel fijn.

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:53
Ik zou vooral eens beginnen met de hele ruimte intekenen inclusief meubels. Dan krijg je uiteindelijk het beste beeld van de ruimte die je hebt. Het maakt nogal verschil of je een ronde eettafel van 80 cm diameter met twee stoelen strak tegen een muur zet, of een rechthoekige van 1 bij 2 meter (met daaraan een bank met rugleuning tegen de muur en verder een lading losse stoelen eromheen. Idem of je een simpele tweezitsbank zet, of een grote hoekbank. En wat doe je verder aan kasten in de ruimte? Gaat je servies een eigen kast krijgen, of wil je dat allemaal een plek geven in je keuken?

En verder ben ik het volledige eens met de eerdere reacties dat er ruimte is voor bovenkastjes. Wij hebben een dik half jaar geleden onze nieuwe keuken gekregen en daar ingezet op opbergruimte en dus zoveel mogelijk bovenkastjes genomen, bevalt echt uitstekend. En ook het bovenkastje waar de afzuigkap in verwerkt zit kunnen nog veel spullen in. En wees niet te bang voor een hoekkastje, wij hebben nu een hoekkastje met zwenkplatteus en dat werkt echt heerlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:51
ouwefreaker schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:05:
Tip.
Neem bij een rechte opstelling een diep blad, evt 750 mm, dan kunnen er diepe onderkasten onder.
Lades, als het dieper wordt wil je echt lades. Niks zo irritant dan op je knietjes achterin een kast wat moeten zoeken.

De deur van je bijkeuken verplaatsen naar de lange wand kan ook nog wat interessante keuken mogelijkheden opleveren.

[ Voor 15% gewijzigd door No Hands op 13-05-2024 13:40 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Geen eiland wat de woonkamer inkomt. Wij hebben een keuken die met een soort eiland "buiten de lijntjes" komt, maar die loopt over in een forse eetkamer. Dat kan, omdat we daar een overdaad aan vloeroppervlak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hoe lang is je kamer? . Een eventuele T opstelling met eiland overwogen?

achterwand dan hoge kasten tegen de wand, met of zonder nis voor je koffiemachine.
beetje zoiets

Afbeeldingslocatie: https://s.brugman.nl/_processed_/7/4/csm_kookeiland_199ab44990.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
Millie-ano schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:45:
Hoe lang is je kamer? . Een eventuele T opstelling met eiland overwogen?

achterwand dan hoge kasten tegen de wand, met of zonder nis voor je koffiemachine.
beetje zoiets

[Afbeelding]
Dit is erg mooi idd. De muur is nu 3m lang, wordt 3,70. Zou dat niet te lang zijn voor zo'n opstelling? Overigens moet de spoelbak (ivm afvoer) aan de muur geplaatst worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

rwx9 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Dit is erg mooi idd. De muur is nu 3m lang, wordt 3,70. Zou dat niet te lang zijn voor zo'n opstelling? Overigens moet de spoelbak (ivm afvoer) aan de muur geplaatst worden.
Vergis je niet. Dat eiland is 2,5 meter breed ofzo. En in die vorm ongeveer 1,2 meter diep.

Voor een eiland zijn 3 dingen belangrijk:
- vloeroppervlak
- vloeroppervlak
- vloeroppervlak

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-05-2024 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
rwx9 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Ik ben wat dat betreft pro-praktisch. En zou die bijkeuken/kast prefereren. Ongemerkt kun je daar veel zooi/voorraad kwijt dingen uit zicht plaatsen. Die zou je eventueel ook door de helft kunnen doen (verticaal streepje) ipv nu horizontaal. Dan blijft dat 3m. Maa 3,70 is in principe is voor 0.70 ook weer 1 extra kast breedte.

voor wat betreft de afvoer, (zal extra kosten meebrengen) maar die kan je toch verleggen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Vergis je niet. Dat eiland is 2,5 meter breed ofzo. En in die vorm ongeveer 1,2 meter diep.

Voor een eiland zijn 3 dingen belangrijk:
- vloeroppervlak
- vloeroppervlak
- vloeroppervlak
vandaar de vraag hoe lang de kamer is op dat stuk. En 1 meter zou prima kunnen als diepte. Zeker met 3 m hou je 1 meter loop aan beide zijde over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Laatst online: 13:51
Keuken levertijden zijn niet zo lang. Zou sowieso eens langs wat andere zaken gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 18:15
rwx9 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:09:
Waar zit de vaatwasser in optie 2? Helemaal links of juist rechts tegenover het eiland? Dat maakt namelijk uit qua ruimte die nodig is.
De ruimte die je wilt hebben is denk ik: la van eiland helemaal open + 50-60 cm? (dan kan je de oven nog niet gelijk open doen met de la, maar dat doe je ook niet zo snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Millie-ano schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:54:
[...]

vandaar de vraag hoe lang de kamer is op dat stuk. En 1 meter zou prima kunnen als diepte. Zeker met 3 m hou je 1 meter loop aan beide zijde over.
Standaard kastdiepte is 60. Als je daar dan kasten en apparatuur "back2back" wil, gewoon minimaal 1,2 meter, waarschijnlijk nog wat centimeters extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:09

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Twee fantasieloze budget-ontwerpen.

Bij het eerste ontwerp voelt de apparaattoren vergeten en er achteraf maar naast gezet. Dit had, zoals gezegd, beter een hoekkeuken met bovenkasten kunnen zijn.

Bij het tweede ontwerp had het eiland wel gecentreerd mogen worden, en de apparaattorens aan weerszijden van het aanrecht worden geplaatst. Dan heb je ook een keuken die voldoet aan de volgorde "pakken-wassen-snijden-bereiden" (koelkast, gootsteen, werkruimte, oven/kookplaat). Sowieso zou ik de obligate krukken die je nooit gebruikt achterwege laten.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Laatst online: 14:53
Ik denk dat een hoekkeuken een prima optie is, ik zou dan wel geneigd zijn links te beginnen met het hoge deel (120 cm), dan 60 cm aanrecht (met daaronder de vaatwasser als die niet al in het hoge deel zit), spoelen, en dan een kast met zwenkplateaus (die van ons heeft uit de hoek 110 cm nodig, dus spoelen zal waarschijnlijk een kast van 80 cm worden als ik me niet ergens verreken). Na de hoek kan je dan koken, gevolgd door nog een stuk aanrecht.

Zoals anderen ook al zeggen met zoveel mogelijk bovenkastjes (denk dan ook aan licht eronder), en met onderin zoveel mogelijk laden (al is dat in het idee dat ik nu noem enkel in het rechter deel mogelijk, en eventueel tussen hoog en spoelen in als de vaatwasser in het hoge deel zit (of geheel weg wordt gelaten)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
Smobbo schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:55:
[...]

Waar zit de vaatwasser in optie 2? Helemaal links of juist rechts tegenover het eiland? Dat maakt namelijk uit qua ruimte die nodig is.
De ruimte die je wilt hebben is denk ik: la van eiland helemaal open + 50-60 cm? (dan kan je de oven nog niet gelijk open doen met de la, maar dat doe je ook niet zo snel).
Zover waren we nog niet gekomen, maar die zou linksonder de gootsteen kunnen komen. Dan heb je wat meer ruimte vergeleken met het plaatsen achter het eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Met het eiland zie er wel echt veel gezelliger en moderner uit, dus ik snap die overweging. Je hebt een niet alledaagse indeling van je woonkamer. Ik denk dat je dat eiland prima kwijt kunt. Het enige waar je echt rekening mee moet houden is het passeren van elkaar en samen in die hoek zijn. Vooral als daar de koelkast ook zit. Kun je het als je dat eiland neemt, niet af met één hoge kast en die dan juist links tegen de muur ipv rechts? Dan kijk je over je eiland iets dieper weg je keuken in ipv tegen die hoge kasten.

Ik heb een vrij krappe keuken in een vrij royaal huis en stoor me er enorm aan om samen in de keuken te zijn omdat je elkaar niet kunt passeren zonder aan de kant te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 18:15
rwx9 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Zover waren we nog niet gekomen, maar die zou linksonder de gootsteen kunnen komen. Dan heb je wat meer ruimte vergeleken met het plaatsen achter het eiland.
Dat lijkt me een goed idee, kijk dan ook even of je wel genoeg ruimte hebt om er makkelijk langs te lopen (richting de oven zeg maar). Anders stoot je vrouw steeds haar schenen precies tegen het hoekje van de vaatwasser die je aan het in-uitruimen bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik zou de kookplaat verder uit de muur plaatsen, zo is het wel erg werken om en boven de pannen. Hou er ook rekening mee dat in de diepte die je nu hebt, je praktisch wel aan je bar kunt zitten, maar een maaltijd nuttigen is verre van handig.

Je levert met het kookeiland wel knetterveel ruimte in, wellicht bespaar je een eettafel. Maar zoals ik al zei, goed zitten is een uitdaging met beperkte diepte. En je zit altijd naast elkaar, en met maximaal twee. Drie lijkt me een tikkie te krap.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-05 21:00
Mocht je nog een ontwerp krijgen met meer hoge kasten: een vaatwasser kan ook prima wat hoger geplaatst (met een halfhoog onderkastje). Dat laadt makkelijk in en uit, handig als je wat ouder wordt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:51
rwx9 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:33:
[...]

Mag ik dan nog een toekomstbestendige duit in het zakje doen, een vaatwasser op hoogte. Eenmaal gebruikt wil je nooit wat anders meer. dat bukken tijdens in en uitruimen is dan verleden tijd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
@rwx9

kan de maten waarschijnlijk niet vertrouwen van het plattegrond plaatje. Maar op basis dat jouw muurtje van de keuken 3 meter is? ... kwam ik op het volgende uit. (knippen en plakken en dan naast elkaar gezet) zo kwam ik op die 7 a 8 meter uit voor de lange wand. Keukenblok = minus 60 cm van de koelkast in de hoek, Dan hou je voor je eiland dus 2.4m over? ... uitgaande dat normaal een blad 60-65 diep is kun je die tegen elkaar wel 1.10-120 kwijt als blok en rondom nog genoeg ruimte overhouden.

Photopea skills:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b85va7GIbwDSJEiatPb2uDkb_JY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KXFryLAMHPOAhNxH4zUKmOO7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:52
Misschien handig om de afmetingen van je woonkamer ook te delen? Anders wordt het heel erg gissen wat qua ruimte praktisch is. Ik vind overigens weinig mis met het kookeiland van ontwerp 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Niet online
@rwx9 klein bumpje. stiekem nog steeds benieuwd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rwx9
Excuus voor het niet meer updaten van deze post. Heb er door de gekte van de verbouwing niet meer aan gedacht. In ieder geval bedankt voor alle mensen die mee hebben gedacht. Ik ben uiteindelijk gegaan voor iets dat lijkt op optie 2 en ben blij met hoe het heeft uitgepakt! Voor wie benieuwd is hoe het er nu uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACU-L5atYM4J6FlqSUSBuOnmyNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hshjaV2HANgBt4xrSorzZ6RI.jpg?f=fotoalbum_large

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39
Leuk dat je het resultaat nog even post!

De koelkast rechts achterin, dat ziet er wel praktisch uit. Waar is de vaatwasser terechtgekomen, links van de wijnkoeler schat ik? Wordt die als hij open staat niet geraakt door de deur van de bijkeuken? En hoeveel afstand zit er uiteindelijk tussen eiland en het andere keuken-deel?

Kom je qua kastruimte een beetje uit? (Ik zie ook geen ladenblokken). Of zet je ergens een glazenkast elders in de woonkamer, in de buurt van de eettafel bv. Dat kan natuurlijk ook goed.

Vragen, vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwx9
Wilke schreef op donderdag 19 september 2024 @ 22:31:
Leuk dat je het resultaat nog even post!

De koelkast rechts achterin, dat ziet er wel praktisch uit. Waar is de vaatwasser terechtgekomen, links van de wijnkoeler schat ik? Wordt die als hij open staat niet geraakt door de deur van de bijkeuken? En hoeveel afstand zit er uiteindelijk tussen eiland en het andere keuken-deel?

Kom je qua kastruimte een beetje uit? (Ik zie ook geen ladenblokken). Of zet je ergens een glazenkast elders in de woonkamer, in de buurt van de eettafel bv. Dat kan natuurlijk ook goed.

Vragen, vragen :)
De vaatwasser zit rechts van de kraan! Dus naast de deur van de bijkeuken zit een kastje dat naar links open draait. De ruimte tussen het eiland is net geen meter, maar voelt wel ruim genoeg aan voor mijn doen.

Qua kastruimte zijn er geen problemen, heb in het kookeiland 4 grote laden (eigenlijk 3.5 door de kookplaat met afzuiging die veel ruimte inneemt). Ben nog wel aan t kijken wat precies een goede indeling is, maar heb nu echt nog ruimte over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:54
ziet er mooi uit, voor het ruimtelijk zicht had ik alleen de hoge kasten liever links gehad denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
hfolkers schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:09:
ziet er mooi uit, voor het ruimtelijk zicht had ik alleen de hoge kasten liever links gehad denk ik
Dat had ik ook gedaan, hoge kasten links. Komt ook ten goede van de flow in de keuken als je de werkbladen tegenover elkaar hebt ipv diagonaal. Afstand naar het schiereiland oogt wat krap, deur van de vaatwasser open en je zit opgesloten :+

Edit: oh links zit nog een onhandige deur.. dan moeten daar geen hoge kasten.

[ Voor 8% gewijzigd door stin00 op 20-09-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:30

paQ

en de luchtstroom van de oven die over de kookplaat blaast

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1