Niemand die het weet - wel of geen spouwmuur? Woning 1903

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-05 09:09
Hoi,
Zoals de titel al zegt proberen we een raadsel op te lossen - het liefst zonder de muur open te maken. Wij worden binnenkort eigenaar van een twee onder een kap uit 1903. Woningen uit die periode hadden geen spouw, echter is de zij- en achtergevel zo'n 28 a 30cm dik. Deze gevels zijn twee maal half steens gelegd. Ik keurder verwacht een spouw van 4 a 5 cm dik maar heeft eigenlijk geen idee. De voorgevel is wel enkelsteens gelegd en heeft zeker geen spouw.

Ik ben een totale amateur als het om bouwkundige zaken gaat. Wat denken jullie?

Stel dat er 4 a 5cm spouw zit, is het het waard om dit dan te isoleren? We twijfelen nu aan over voorzetwanden (liefst niet) of mogelijk de spouw isoleren. Welke Rc waarde kan ik daaruit halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:14
Even boren en met haakje meten klaar. Eventueel endoscope camera.

Isolatieboer doet dit ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als die muur echt 30cm dik is dan heeft die waarschijnlijk wel een spouw. De volgende vraag is dan of deze voldoende schoon is om er isolatie in te kunnen blazen.

Ik zou een isolatie bedrijf een offerte laten maken, dan bekijken ze ook of de spouw geschikt is. Ze boren dan een paar kleine gaatjes in je voeg, bekijken de spouw en stoppen de gaatjes weer dicht. Zie je niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
Bedankt! Stel dat er wel een spouwmuur zit en deze voldoende schoon is, geeft deze nog steeds een lage Rc waarde. Zou je op een later momment alsnog een voorzetwand kunnen plaatsen tegen een gevulde spouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:55

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Uit dat jaar? Dan zou ik er altijd vanuit gaan dat er géén spouw in zit en dat de dikte te maken heeft met de draagconstructie. Pas vanaf 1930 kwamen spouwmuren een beetje op.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:14
Dit zijn 2 vragen.

Spouw die hol is isoleert natuurlijk stuk minder dan met isolatie materiaal.
Zowel een muur zonder als met spouw, hol en vol kan je een voorzetwand bij plaatsen. Denk wel van te voren uit waar het vocht gaat neerslaan. Zeker bij zo'n oude muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:26
maxdevries13 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:50:
Bedankt! Stel dat er wel een spouwmuur zit en deze voldoende schoon is, geeft deze nog steeds een lage Rc waarde. Zou je op een later momment alsnog een voorzetwand kunnen plaatsen tegen een gevulde spouw?
Een spouw is primair niet voor thermishe isolatie, maar om vocht te weren: de buiten muur kan nat worden, maar niet doorgeven aan de binnenmuur. Vroeger waren andere manieren om dat te doen, bv een laag, lang overhangend dak zodat de buitenmuur niet nat werd

Bij een spouw zou in de buitenmuur ook "lucht gaten"/stootvoegen moeten zijn zodat het kan tochten in de spouw. Als die er aan de buitenkant niet zijn, zal het waarschijnlijk geen spouwmuur zijn.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/stootvoeg.shtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Het kan zijn dat er in een later bouwjaar een spouw is neergezet bij een renovatie. Maar dan is het nog vreemd dik. Kans is dat er toch wat anders aan de hand is. Heb je al bouwtekeningen opgevraagd bij de gemeente? Informatie opgevraagd bij de lokale historische vereniging oid?
Met een gaatje boren kom je al veel te weten. Het is een twee onder een kap, misschien weten je nieuwe buren hoe het zit?

Een voorzetwand kan altijd, mits je rekening houdt met wat er al is en daar je wand op aanpast.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
Hieronder een foto. De linkerkant is de zijgevel (dikke muur), en de rechterkant de voorgevel (dunne muur). Beide kanten hebben vrij recent nieuwe voegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpnsfAv94Ybb2xlbdlk5h4iwsyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csaKR9DKpPx5QnJRNnhZBt6s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxdevries13
Dit is de officiele bouwtekening uit 1903

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CL3MlmvN6T_YFgMsEMIHWsnlpCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PVDLLSfBeKeHyW4tlwrQGbRj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
Verder zie ik in het archief niet dat er ooit een tekeningen zijn ingediend voor een extra muur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:56
@maxdevries13
Ik verwacht dat er wel een spouwmuur is.
Maar het metselwerk was in die tijd niet zo netjes waardoor je in de spouw overhangende randen cement zal hebben waardoor de spouw niet goed vult.

Wij hebben de binnenmuur afgebroken, geïsoleerd en de binnenmuur opnieuw opgemetseld.

Let hierbij wel op dat je de verdiepingsvloeren goed ondersteund met stempels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HETbjd0I_xQ_AwO604Du_LkQJ-w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMLset0xivZyCMW9LJe03NbO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wkgHTt0O_fkf4wPzZf0PNInZt0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yg8VcH50RSuUZ9uVQqMiU7Oq.jpg?f=fotoalbum_tile
Pagina: 1