Wie kan mij vertellen welk soort vlonderplank dit is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:15
Beste medeforummers,

2 jaar geleden ben ik verhuisd naar een woning met een vlonder.

Omdat deze behoorlijk vergrijsd is, ben ik de afgelopen dagen aan het schuren geweest en helaas zitten er enkele rotte planken tussen.

Nu wil ik er een aantal gaan vervangen, maar ik heb geen idee welk type hout dit is. De buren geven aan dat het duur hout was (zelf ook vlonder), wat jaaaaaren mee zou moeten gaan. Maar ze weten niet hoe het heet.
Hopelijk kunnen jullie mij de juiste richting in duwen. Alvast dank!

Ongeschuurd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABI2xY06IgNhj19ukm8T1rd7GWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xv2fsTE8ogTd1J6KohE0C3sv.jpg?f=fotoalbum_large

Geschuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxvvuFcrGgs2bmVdaHesWwcepUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BN2DiNLLodx9WXUnV66IsGyC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAsbbvAcusiuP_-sYHcnnJvDu14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ibLVeIiPBZQawHjcsuulGZtS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:35

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou naar een houthandel gaan die hardhout in de collectie hebben. Misschien dat ze aan de nerven kunnen zien welke soort het is.

Als leek kijkend naar plaatjes van hardhouten planken zou ik gokken op “Jatoba”, maar geen idee ;)

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeRSPiN op 11-05-2024 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:13
Dit is zeker geen jatoba, dat is echt veel roder (ik heb een jatoba vloer van Gehad)

Ik heb er geen verstand van, maar bankirai is het meest gebruikt. Meeste niet-houthandels lijken dat enkel te verkopen als het om hardhouten vlonders gaat. Maar maakt het uit als het toch al is verkleurd? Ik zou eerder kijken of die afmetingen gelijk zijn. En eerlijk gezegd: eigenlijk ziet het er ook nog best ok uit...

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:09:
Ik zou naar een houthandel gaan die hardhout in de collectie hebben. Misschien dat ze aan de nerven kunnen zien welke soort het is.

Als leek kijkend naar plaatjes van hardhouten planken zou ik gokken op “Jatoba”, maar geen idee ;)
Wellicht is dat wel een goed idee. Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier het zou weten, dat scheelt me weer een ritje naar een houthandel om het te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
inquestos schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:25:
Dit is zeker geen jatoba, dat is echt veel roder (ik heb een jatoba vloer van Gehad)

Ik heb er geen verstand van, maar bankirai is het meest gebruikt. Meeste niet-houthandels lijken dat enkel te verkopen als het om hardhouten vlonders gaat. Maar maakt het uit als het toch al is verkleurd? Ik zou eerder kijken of die afmetingen gelijk zijn. En eerlijk gezegd: eigenlijk ziet het er ook nog best ok uit...
Bankirai dacht ik zelf ook aan, maar ik wilde het graag zeker weten. De plaatjes waar het er "mooi" uitziet is na het schuren. De vlonderplanken die rot zijn heb ik een aantal met supersterke houtvuller van albastine kunnen fixen, en daarna de plank omgedraaid. Kan geen kwaad denk ik.
2 anderen zijn op de uiteinden volledig doorgerot, althans, je kan er met een plamuurmes volledig doorheen prikken en het is broos. Die zou ik toch graag willen vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:13
sahinasappelsap schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:29:
[...]

Wellicht is dat wel een goed idee. Ik hoopte eigenlijk dat iemand hier het zou weten, dat scheelt me weer een ritje naar een houthandel om het te vragen.
Je hebt toch evengoed vervangend hout nodig? Haal die slechte plank eruit en neem die mee naar die houthandel. Dan kun je op de terugweg gelijk het vervangende hout meenemen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:46
No Hands schreef op zondag 12 mei 2024 @ 06:47:
[...]

Je hebt toch evengoed vervangend hout nodig? Hal die slechte plank eruit en neem die mee naar die houthandel. Dan kun je op de terugweg gelijk het vervangende hout meenemen.
Dit dus - maar neem aan dat de ‘slechte plank’ niet op de foto staat; want die planken zien er goed uit. Dat grijs worden is overigens gewoon verwering, en sommige mensen vinden dat mooi. Als je dat niet wilt zul je dd plank moeten beschermen (lees: beitsen) anders kun je over twee jaar weer je schuurmachine uit het vet halen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
No Hands schreef op zondag 12 mei 2024 @ 06:47:
[...]

Je hebt toch evengoed vervangend hout nodig? Haal die slechte plank eruit en neem die mee naar die houthandel. Dan kun je op de terugweg gelijk het vervangende hout meenemen.
Daar heb je dan ook wel weer gelijk in :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-05 21:34

GerritGekke

Gamechanger

Ik zou Azobé verwachten (= prijzig hout), maar die hoort na zo’n korte periode niet te rotten. Überhaupt verwacht je dit niet met een hardhout.

Zoals al aangegeven is het advies om met een stukje hout naar de houthandel te gaan.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
GerritGekke schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:49:
Ik zou Azobé verwachten (= prijzig hout), maar die hoort na zo’n korte periode niet te rotten. Überhaupt verwacht je dit niet met een hardhout.

Zoals al aangegeven is het advies om met een stukje hout naar de houthandel te gaan.
De planken lijken inderdaad op azobe! Het terras en vlonder liggen er 7 jaar in, zou inderdaad niet mogen, maar toch is het zo :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Shumway
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-05 16:46
Mijn broer is timmerman en antwoordde als volgt:
Is geen teak of azobe dat gaat veel langer mee.
Ik denk meer een spar soort.
Nou is de Douglasspar eigenlijk geen echte spar, maar toch zou ik zeggen Douglas.
Veel te hoog geprijsd. En afhankelijk van waar het geoogst is, kan de levensduur behoorlijk kort zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:58
Douglas is het zeker niet, dat ziet er heel anders uit. Het is een hardhout en lijkt mij het meest op Bankirai. Als hovenier maak ik regelmatig vlonders maar nooit van Bankirai omdat het een relatief zachte hardhoutsoort is en niet heel erg lang mee gaat. Meestal gebruik ik Massaranduba, soms Ipe of Cumaru en draagbalken van Azobe of Angelim Vermelho.

[ Voor 6% gewijzigd door Uszka op 12-05-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
G.Shumway schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:21:
Mijn broer is timmerman en antwoordde als volgt:
Is geen teak of azobe dat gaat veel langer mee.
Ik denk meer een spar soort.
Nou is de Douglasspar eigenlijk geen echte spar, maar toch zou ik zeggen Douglas.
Veel te hoog geprijsd. En afhankelijk van waar het geoogst is, kan de levensduur behoorlijk kort zijn.
Ons is verteld door de buren dat deze planken 20-25 jaar mee zouden kunnen en dat het een vrij dure houtsoort was.Daaom twijfel ik of het douglas is. Meeste andere planken zijn echt nog in prima staat. Lijkt wel dat de planken die problematisch zijn of vanaf de onderkant klei tegen de plank aan had zitten van de grond, of omdat er veel vuil en vocht bleef hangen (tegen de hoek van de vlonder).
Wellicht dat dat ermee te maken heeft, ieder geval kun je de broze stukken indrukken met de vinger en ga je er best diep in of doorheen met een plamuurmes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Uszka schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:43:
Douglas is het zeker niet, dat ziet er heel anders uit. Het is een hardhout en lijkt mij het meest op Bankirai. Als hovenier maak ik regelmatig vlonders maar nooit van Bankirai omdat het een relatief zachte hardhoutsoort is en niet heel erg lang mee gaat. Meestal gebruik ik Massaranduba, soms Ipe of Cumaru en draagbalken van Azobe of Angelim Vermelho.
Bankirai/ipe dacht ik zelf ook voor het openen van dit topic. Het verbaast me wel dat je zegt dat bankirai een zachte houtsoort is? Als ik het internet afstruin komt het op me over dat het een van de meest gebruikte houtsoorten is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:58
sahinasappelsap schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:24:
[...]

Bankirai/ipe dacht ik zelf ook voor het openen van dit topic. Het verbaast me wel dat je zegt dat bankirai een zachte houtsoort is? Als ik het internet afstruin komt het op me over dat het een van de meest gebruikte houtsoorten is.
Onder de hardhoutsoorten is Bankirai een vrij zacht hout. Bankirai wordt veel gebruikt omdat het makkelijk te verwerken is. Er hoeft namelijk minder voorgeboord te worden en het zaagt makkelijker. Ipe is veel harder. Dat splijt als je daar een schroef in draait zonder eerst voor te boren, als de schroef voor die tijd al niet is afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Kan prima stukje spint hout van bv teak, bankirai oid zijn geweest, dat rot ook snel weg. en wordt met enige regelmaat gecamoufleerd verkocht. ze vinden in de natte klei liggen trouwens ook niet geweldig.

[ Voor 50% gewijzigd door twain4me op 12-05-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Uszka schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:39:
[...]

Onder de hardhoutsoorten is Bankirai een vrij zacht hout. Bankirai wordt veel gebruikt omdat het makkelijk te verwerken is. Er hoeft namelijk minder voorgeboord te worden en het zaagt makkelijker. Ipe is veel harder. Dat splijt als je daar een schroef in draait zonder eerst voor te boren, als de schroef voor die tijd al niet is afgebroken.
Thanks voor de info, dan weet ik dat het geen ipe is . Bij het omdraaien van een aantal planken kon ik redelijk eenvoudig met een trappenboor kuiltjes maken voor de schroeven in het bestaande gat :-)
Kan dat trouwens kwaad? Dat je de plank herstelt met albastine supervuller, netjes opschuurt en dan de plank omdraait? Had dat vorig jaar al bij 2 planken gedaan vanwege flinke kuilen in het oppervlak (ook zacht). Vorige week dus ook bij 2 planken gedaan.
Het biedt niet echt vertrouwen voor de komende jaren, maar jah we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
twain4me schreef op zondag 12 mei 2024 @ 22:43:
Kan prima stukje spint hout van bv teak, bankirai oid zijn geweest, dat rot ook snel weg. en wordt met enige regelmaat gecamoufleerd verkocht. ze vinden in de natte klei liggen trouwens ook niet geweldig.
Ik kende de term spinthout niet, makes perfectly sense en verklaart misschien dat bepaalde delen in het hout zachter worden dan andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 20:30
Een vriend van me was jarenlang houthandelaar in het buitenland voor meubelmakerij . Foto gestuurd met de vraag welk hout is dit.

Hij:” ik begrijp het niet, gezien de kleine streepjes en tekening van het hout lijkt het gewoon grenen, maar dat leg je nooit op een vlonder”.

Dat het dus zo snel al rot en gezien bovenstaand antwoord ik denk en vrees dat het grenen is.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre_Code op 13-05-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Barre_Code schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:53:
Een vriend van me was jarenlang houthandelaar in het buitenland voor meubelmakerij . Foto gestuurd met de vraag welk hout is dit.

Hij:” ik begrijp het niet, gezien de kleine streepjes en tekening van het hout lijkt het gewoon grenen, maar dat leg je nooit op een vlonder”.

Dat het dus zo snel al rot en gezien bovenstaand antwoord ik denk en vrees dat het grenen is.
Thanks voor het vragen en de moeite die je genomen hebt!
Dat klinkt niet heel erg tof als dat zo is :-/ Ik denk dat ik het beste een rotte plank eruit kan halen en dit meeneem naar een houthandel om het te laten checken. Hoop niet dat het grenen is, dat zou toch wel ernstig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door sahinasappelsap op 13-05-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
sahinasappelsap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Dat klinkt niet heel erg tof als dat zo is :-/ Ik denk dat ik het beste een rotte plank eruit kan halen en dit meeneem naar een houthandel om het te laten checken. Hoop niet dat het grenen is, dat zou toch wel ernstig zijn.
Ik hoop ook niet voor je dat het zo is. Als je een platte schroevendraaier erop zet, kracht zet en een rondje draait, maak je het dan zo kapot of is de beschadiging klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
sahinasappelsap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Grenen kan prima lang mee gaan maar niet onbehandeld aan een slootkant.
Het is wel goedkoper dan ipa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Barre_Code schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Ik hoop ook niet voor je dat het zo is. Als je een platte schroevendraaier erop zet, kracht zet en een rondje draait, maak je het dan zo kapot of is de beschadiging klein?
Bedoel je in het broze/rotte hout of het normale hout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
No Hands schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Grenen kan prima lang mee gaan maar niet onbehandeld aan een slootkant.
Het is wel goedkoper dan ipa.
Behandeld, bedoel je dan in de olie zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
sahinasappelsap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:19:
[...]

Behandeld, bedoel je dan in de olie zetten?
Je dat is het eenvoudigst. Er zijn grenen kozijnen van 200 jaar oud. Dan moet je toch ook wat met je vlondertje kunnen.
Je kunt ook op Marktplaats zoeken naar mensen die hun vlonderplanken wegdoen en die overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
No Hands schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:26:
[...]

Je dat is het eenvoudigst. Er zijn grenen kozijnen van 200 jaar oud. Dan moet je toch ook wat met je vlondertje kunnen.
Je kunt ook op Marktplaats zoeken naar mensen die hun vlonderplanken wegdoen en die overnemen.
Check, heb afgelopen weekend de planken in gekookte lijnzaadolie gezet verdund met terpentine. Wel direct een stuk donkerder gelijk. Was zo veel werk dat ik het bij 1 laag gelaten heb. Hopelijk blijven de planken voorlopig goed 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
sahinasappelsap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:16:
[...]

Check, heb afgelopen weekend de planken in gekookte lijnzaadolie gezet verdund met terpentine. Wel direct een stuk donkerder gelijk. Was zo veel werk dat ik het bij 1 laag gelaten heb. Hopelijk blijven de planken voorlopig goed 😊
lijnzaad en terpentine? vreemde combinatie maar lijnzaad is overal goed voor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre_Code
sahinasappelsap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:17:
[...]

Bedoel je in het broze/rotte hout of het normale hout?
Het normale, als het grenen is beschadig je het met wat kracht gemakkelijk. Hardhout is met een botte plate schroevendraaier echt lastiger te beschadigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
sahinasappelsap schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:16:
Check, heb afgelopen weekend de planken in gekookte lijnzaadolie gezet verdund met terpentine.
Jotun Demidekk Terrasslasyr beits was misschien een beter idee.
Die is ook anti-alg/groen enzo.
Maar lijnzaadolie is inderdaad prima voor veel dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 13-05-2024 18:36 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
No Hands schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:31:
[...]

lijnzaad en terpentine? vreemde combinatie maar lijnzaad is overal goed voor!
Verdund de lijnzaad en trekt dieper het hout in...als ik het internet moet geloven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpjot
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 22:25
Lijkt wel op wat wij hebben, Afrikaans padouk/padoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dat is rood en spiegelglad.
Als je wil uitglijden maak je daar een vlonder van.

Teak heeft de beste eigenschappen: bijna geen krimp, ruw, etc. etc.
Beste resultaat is dan wel met kwartier gezaagd Teak, maar dat is onbetaalbaar.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Barre_Code schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:29:
[...]

Het normale, als het grenen is beschadig je het met wat kracht gemakkelijk. Hardhout is met een botte plate schroevendraaier echt lastiger te beschadigen.
Vandaag even uitgeprobeerd met een platte schroevendraaier, maar daar is het hout te hard voor. Hooguit een klein deukje erin met wat druk erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
Dan tasten we allemaal in het duister. Benieuwd wat er wordt gezegd als je t meeneemt naar een houthandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Zodra ik met de plank de houthandel heb zal ik een update geven!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:12

MLLL

Palm Treo 650

No Hands schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:26:
[...]

Het grenenhout van tegenwoordig is net vurenhout.

200 jaar oud grenen is vettig , tegenwoordig niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sahinasappelsap
Ik ben ondertussen met een houthandel hier in contact geweest en het lijken toch bangkirai planken te zijn.

Hoewel de maten niet exact kloppen (187mm breed t.o.v. 190mm), ga ik de rotte planken vervangen met deze:
https://www.houthandelvlu...x-190-mm-glad-geschaafd-1
Pagina: 1