VPN-problemen: verbinding forticliënt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-05 22:27
Mijn vraag
Om remote te kunnen werken gebruikt mijn werk een VPN-verbinding (Forticlient). Vanuit huis (100 mbit glasvezel) werkt dat prima. Echter, in het buitenland werkt het vrijwel nooit en ook niet als ik gebruik maakt van mijn telefoon als mobiele hotspot (KPN). Bij het verbinden met de VPN-server loopt laadt hij tot zeg 95 tot 98 of 99%, maar blijft dan hangen en haalt dus nooit de 100%. Heel vervelend als je een keer onderweg bent en wilt inloggen. Het enige relevant verschil dat ik tussen thuis en mobiel kan bedenken is de snelheid van het netwerk, maar dat zou toch niet moeten uitmaken? Een beetje 5G-verbinding moet toch snel zat zijn?
Ik ben benieuwd of iemand hier zo weet waar dit aan zou kunnen liggen.

Ik ben geen professioneel IT-er, dus vergeef me mijn gebrek aan kennis op dit punt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
FortiClient VPN

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verbinden met hotspots van andere telefoons. Nieuwe installatie Forticlient.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overcoat
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-10-2024
Kan je vanuit buitenland wel inloggen? Mijn werkgever staat dit niet toe, ook niet met vpn. Firewall rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:26

lier

MikroTik nerd

Werkt hotspot via je telefoon wel als je in NL bent?
Heb je al contact gehad met de beheer afdeling?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:23

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Die Forticlient geeft niet altijd lekkere logging mee en het is vaker giswerk dan snel duidelijk wat er precies aan de hand is. Er kunnen erg veel verschillende oorzaken zijn, helaas kunnen wij niet kijken in de Fortigate waar jij een verbinding naar toe maakt. Ik zou aanraden om contact op te nemen met de beheerder van de Fortigate / firewall waar jij een verbinding naar op zet. Zij kunnen meer zien in de logging of weten waarschijnlijk waarom dit gebeurd door bijv. een Geo IP block.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiepHoi82
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 09:56
Bekend issue wat wij vaker zien met KPN simkaarten, hotspot (met name iPhones) en Forticlient. Probeer eens op je telefoon een ander APN te gebruiken. Portalmmm.nl of anders advancedinternet in stellen op je mobiele telefoon bij mobiele data instellingen. Deze hebben geen ipv6 464xlat taferelen en zouden beter moeten werken met de Forticlient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
overcoat schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:26:
Kan je vanuit buitenland wel inloggen? Mijn werkgever staat dit niet toe, ook niet met vpn. Firewall rules.
Via een WiFi-verbinding in Oostenrijk wel. In andere landen alleen geprobeerd via mijn telefoon als hotspot, maar dat werkte dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
lier schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:51:
Werkt hotspot via je telefoon wel als je in NL bent?
Heb je al contact gehad met de beheer afdeling?
Nee, dat werkt jammer genoeg dus niet. Zou me wat waard zijn als dat wel zou werken.

Wel contact gehad, maar nog geen oplossing. Krijg alleen terug dat meer collega's hier last van hebben, dat het een hardnekkig probleem is en dat het de aandacht heeft (al enkele maanden...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blauw_
Yariva schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:29:
Die Forticlient geeft niet altijd lekkere logging mee en het is vaker giswerk dan snel duidelijk wat er precies aan de hand is. Er kunnen erg veel verschillende oorzaken zijn, helaas kunnen wij niet kijken in de Fortigate waar jij een verbinding naar toe maakt. Ik zou aanraden om contact op te nemen met de beheerder van de Fortigate / firewall waar jij een verbinding naar op zet. Zij kunnen meer zien in de logging of weten waarschijnlijk waarom dit gebeurd door bijv. een Geo IP block.
Thanks, zal dat nog een navragen. Het is in ieder geval geen geoblock: via WiFi in Oostenrijk werkte het prima, via telefoon als hotspot in NL niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw_
HiepHoi82 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:35:
Bekend issue wat wij vaker zien met KPN simkaarten, hotspot (met name iPhones) en Forticlient. Probeer eens op je telefoon een ander APN te gebruiken. Portalmmm.nl of anders advancedinternet in stellen op je mobiele telefoon bij mobiele data instellingen. Deze hebben geen ipv6 464xlat taferelen en zouden beter moeten werken met de Forticlient.
Heb het overigens ook wanneer ik een Android-telefoon als hotspot gebruik. Heb het nog niet geprobeerd met een andere provider. Ook niet met een andere APN. Zal dat eens proberen, ben benieuwd! Dank voor je reactie in ieder geval.
Pagina: 1