Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-07 22:38
Hoi,

Ben op zoek naar een nieuwe camera. Heb een aantal jaar geleden een beetje de interesse verloren, maar nu begint het toch weer te prikkelen om te gaan fotograferen. Het is voor mijn hobby. Als ik iets kan verkopen of een opdracht kan doen, dan zou dat leuk zijn.

Dit is wat ik fotografeer, https://www.instagram.com/michaelroubos1/ en https://500px.com/manager?view=photos&filter=all

Zat aan een full frame camera te denken, met 1 of 2 lenzen. Wil er rond de 3200 euro aan uit geven.

Had een Canon R8 gezien met een 24-105 en dan eventueel een 15-30 lens.

Kreeg vanmorgen een email dan Nikon een flinke kassakorting geeft. Daar zag ik de Nikon Z6 II + 24-120mm f4.0

Nu ben ik toch weer aan het twijfelen welke ik moet nemen.

Wat adviseren jullie? Of hebben er ervaring mee. Of iets anders. Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie07
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:17
Sony heeft ook cashback actie, bv Sony A7 mark IV.

Dan heb je ook veel keuze in lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:47
Ik heb zelf een fujifilm camera en vind het leuk dat je diafragma, sluitertijd, iso en andere veelgebruikte zaken, kunt veranderen met knoppen/draairingen op de camera en de xf lenzen. Dat maakt het voor mij een camera die heel gebruiksvriendelijk en leuk in gebruik is.

Als nabewerking niet helemaal je ding is, haalt de camera al veel werk uit handen door de verschillende film-simulaties.

Het is wat minder bekend, maar naar mijn idee een merk met geheel eigen visie op fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Zal straks kijken naar de Sony.

Had ook naar een fujifilm camera gekeken.

Canon heeft wat goedkopere lenzen, maar weinig andere merken die meedoen.

Vind nabewerken in Lightrrom wel leuk om te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:27
Ik mis wat informatie in je post. Wat voor camera's heb je eerder gebruikt? Wat vind je belangrijk aan een camera/lens? Wat heb je zelf allemaal al gevonden behalve twee aanbiedingen? Wat heb je verder aan onderzoek gedaan hiernaar? We kunnen wel allemaal onze voorkeur hier neerplempen maar ik zie niet hoe dat jou gaat helpen. Sterker nog, als je mijn advies volgt en je vind het straks niets krijg ik de schuld! 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Hoi, bedankt voor de reactie.

Ben begonnen in 2007 met een Pentax K10D, daarna verschillende opvolgers gehad van Pentax. In 2014 mijn eerste fullframe gehad, een Nikon D750 en later een D810. Toen de D500 uitkwam heb ik die als 2e camera aangeschaft om wat verder te kunnen inzoemen. Was toen wat meer dieren aan het fotograferen in de dierentuin en vogels hier aan het meertje.

Ik hoop dat jullie een indruk krijgen van de instagram en 500px pagina wat ik leuk vind om te fotograferen. Wil de camera nu vooral gebruiken om Architectuurfotografie te doen en dan vooral gebouwen en de details ervan. Ook vind ik het nog steeds leuk om door een stad te lopen en van alles te fotograferen. Dus ik zit te denken aan een zoomlens 24-70 of 105, dat ik wat groothoek heb en een wat kan inzoomen voor details. Later wellicht een groothoekzoomlens. Een prime lens 50mm of iets dergelijks om een compacter systeem te hebben en me geen gebroken rug te sjouwen aan de fotospullen. Ben toch wel een beetje van plan om het wat compacter te houden. De systeemcamera is toch al kleiner dan een DSLR.

Heb online gekeken bij verschillende fotowinkels en toen zag ik de Canon RP met een 24-105mm lens. Die heb ik op youtube bekeken en op Dpreview. Daar zagen de foto's er goed uit. Ben toen ook langs geweest bij een fotowinkel geweest en die kwamen ook met de Canon RP uit. De body was best klein voor een Fullframe en lag goed in de hand. Na wat verder zoeken kwam ik bij een Canon R8 uit. Die is een stuk nieuwer en heeft bijna dezelfde afmetingen.

Waar loop ik tegen aan in de zoektocht naar een nieuwe camera. Canon is redelijk compact, maar is niet bestand tegen een regenbui en heeft geen IBIS en heeft een beperkt aantal lenzen, vooral van andere merken. Voordeel is dat ze ook wat goedkopere lenzen hebben die een goede beeldkwaliteit hebben voor hun prijs. Heb ook bij Nikon gekeken, maar daar zijn hun eigen lensen wat duurder.

Kan nu dus kiezen voor een wat meer budget camera en een paar lenzen of een wat duurdere camera en 1 lens.
Denk dat de beeldkwaliteit elkaar niet veel zal ontlopen.

Eigenlijk wil ik weten wat een verstandige keuze is, Nu een wat duurdere camera met 1 lens of een iets goedkopere camera met een paar lenzen.

Jullie snappen wel dat mijn vakantiegeld eraan gaat. Maar verder heb ik het niet zo ruim dat ik genoeg geld overhoud om later een nieuwe camera te kopen of toch die duurdere lens.

Ik hoop dat dit een beter beeld geeft waar ik tegenaan loop. Ben niet merk gebonden, begin toch opnieuw, maar wil dat wel in 1 keer goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Stevie07 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:18:
Sony heeft ook cashback actie, bv Sony A7 mark IV.

Dan heb je ook veel keuze in lenzen.
Mooie camera, maar als ik een zoomlens voor architectuur erbij wil, zie ik een wat beperkte zoom, 24-70 F4. Zie wel een 24-240, dat word weer een grotere lens. En zoveel zoom heb ik niet nodig. Je heb van Tamron een 17-50, maar die is weer qua zoom aan de korte kant.
Lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Je kan zowel een Canon set als een Nikon set kopen, het levert je bij beide goede foto's op. Hetzelfde geldt voor de Sony en Fujifilm opties. Mijn advies zou zijn om bij Nikon te blijven simpelweg omdat je dat merk kent. Dan is de bediening toch grotendeels bekend en loop je er niet tegenaan dat je aan andere knoppen en menu-opzetjes hoeft te wennen. De karakteristiek qua kleur e.d. zal ook bekender zijn, hoewel dit natuurlijk geheel te tweaken is.

'You get what you pay for' gaat ook hier op. Een goedkopere camera klinkt prettig omdat je dan sneller aan de slag kan, maar er zal verschil ergens zitten, hoewel je dat niet meteen in de foto's terug gaat zien. Hoewel, je bent gewend geweest aan full-frame Nikons, met bijbehorend glas hoop ik, dus wellicht ga je het effect van een mindere camera en mindere set lenzen wel opmerken.

Kijk ook naar wat je later nog wil: welke lenzen ga je straks kopen? Zijn die beschikbaar voor het systeem wat je overweegt? Bedenk dat je bij Nikon ook met de FTZ adapter gewoon alle bekende F-vatting lenzen op een Nikon Z model kan zetten. Als je een Z6 II met FTZ koopt en dan een paar goede 2e hands F-mount lenzen erbij neemt, heb je dan ook niet een goede set voor een redelijke prijs? Die kan je later altijd upgraden met nieuwe(re) lenzen.

Ik zou voor de betere camera gaan, dan duurt het wat langer om je set compleet te krijgen maar je krijgt minder snel spijt van de body die je gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Bedankt voor de goede input, hier heb ik zeker wat aan.

Ben nu wat youtube filmpjes aan het kijken en iemand zei dat je de lensen op DxO mark kan vergelijken qua scherpte en zo. Vond ik ook een handige tip.

De 24-120 F4 lens van Nikon schijnt best een goeie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-07 07:26
Die fullframe bodies van Nikon kun je toch nog gebruiken met een toepasselijke lens? Of ben je al heel zeker dat je over gaat stappen naar een systeemcamera? In dat laatste geval zou je eens kunnen kijken naar de Sony RX 100 (uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 VII Zwart)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-07 08:57

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik zou eerlijk gezegd juist voor een wat goedkopere body gaan als ik je stijl bekijk. Duurdere camera's geven veelal meer snelheid, AF opties en videomogelijkheden en zoals ik zie doe je vooral architectuur. Dan zijn dat juist wat minder relevante zaken en heb je meer profijt van goed glas.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Eindhovenk schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:29:
Die fullframe bodies van Nikon kun je toch nog gebruiken met een toepasselijke lens? Of ben je al heel zeker dat je over gaat stappen naar een systeemcamera? In dat laatste geval zou je eens kunnen kijken naar de Sony RX 100 (uitvoering: Sony Cyber-shot RX100 VII Zwart)
Heb nu helemaal geen camera of lenzen, wil alles opnieuw aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
DirtyBird schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:35:
Ik zou eerlijk gezegd juist voor een wat goedkopere body gaan als ik je stijl bekijk. Duurdere camera's geven veelal meer snelheid, AF opties en videomogelijkheden en zoals ik zie doe je vooral architectuur. Dan zijn dat juist wat minder relevante zaken en heb je meer profijt van goed glas.
Bij wat beter glas heb je meestal minder vertekening en is het in de hoeken ook scherp.

Een Canon R8 met een 24-105 F4 L lens kost ongeveer 3000 (helaas kan ik niet gebruik maken van de 150 korting)

Een Nikon Z6 II + 24-120mm F4.0 is nu met korting ongeveer 2800

Iets beter glas bij de Canon en een iets betere camera bij de Nikon. Voor welke zouden jullie gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:14
Of voor hetzelfde geld een tweedehands R6 zonder gebruikssporen: https://www.calumetphoto....ondHandNumber=24MUC0604D1
Dan heb je ibis en lensstabilisatie. Dat lijkt mij voor jouw type fotografie best belangrijk.

[ Voor 27% gewijzigd door wappiewappie op 12-05-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Bij de Canon zit het in de lens, bij de Nikon in de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Ibis werkt over het algemeen beter bij korte brandpuntafstanden en lens stabilisatie werkt beter lange brandpuntsafstanden.
Bij sommige merken kan ibis ook samen werken met stabilisatie in de lens, waardoor een sluitertijd van meerdere seconden handheld mogelijk wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door wappiewappie op 12-05-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 22:32
MRoubos schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:59:
Bij de Canon zit het in de lens, bij de Nikon in de body.
Het is me niet helemaal duidelijk waar je hiermee precies op reageert, maar bij zowel Canon als Nikon kan stabilisatie zowel in de lens als in de body zitten. En het beste is als je het in de lens én de body tegelijk hebt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 12-05-2024 21:44 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Hahn schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Het is me niet helemaal duidelijk waar je hiermee precies op reageert, maar bij zowel Canon als Nikon kan stabilisatie zowel in de lens als in de body zitten. En het beste is als je het in de lens én de body tegelijk hebt ;)
Op een eerdere reactie die ik gemaakt heb.

Een Canon R8 met een 24-105 F4 L lens kost ongeveer 3000 (helaas kan ik niet gebruik maken van de 150 korting)

Een Nikon Z6 II + 24-120mm F4.0 is nu met korting ongeveer 2800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
wappiewappie schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:37:
Ibis werkt over het algemeen beter bij korte brandpuntafstanden en lens stabilisatie werkt beter lange brandpuntsafstanden.
Bij sommige merken kan ibis ook samen werken met stabilisatie in de lens, waardoor een sluitertijd van meerdere seconden handheld mogelijk wordt.
Bij OMD is dat met een pro lens en body zelfs 8 stops.

Er zit ook een ND filter in en door die 8 stops wekrt dat heel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Maar je schiet voornamelijk met wijde lenzen zo te zien en dan is mft geen hele logische keus.
Maar nogmaals, waarom heb je een dure body nodig als je onbewegelijke wijde scenes schiet?

Volgens mij zou een ideale setup voor @MRoubos zijn; fullframe camera met hoge resolutie (Sony A7xR bijv.) icm een standaardzoom zoals de aangegeven 24-105mm en een ultrawide zoals een 18mm of 20mm prime.
De camera zelf mag dan best een oudere generatie zijn, een Canon R5 zou bijv. ook kunnen, maar ken de prijzen niet zo goed.

[ Voor 47% gewijzigd door DirtyBird op 13-05-2024 08:53 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
DirtyBird schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:45:
Maar je schiet voornamelijk met wijde lenzen zo te zien en dan is mft geen hele logische keus.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Omdat de cropfactor op MFT zo groot is. Dan kom je moeilijk aan een 10mm groothoek omdat je dan met een 5mm lens had moeten beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Omdat mft bolle lenzen nodig heeft voor wijde shots met vervorming tot gevolg. Dat wordt daarna softwarematig gecorrigeerd, maar biedt verder geen voordeel.
Mft is handig als je wil besparen op gewicht en omvang bij grote telelenzen. Als je dat niet of nauwelijks gebruikt zie ik geen reden om niet fullframe te gaan. Voor de omvang vam de body hoef je het niet te laten. En de prijzen voor (ultra)wides is ook vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
DirtyBird schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:16:
[...]
Omdat mft bolle lenzen nodig heeft voor weide shots met vervorming tot gevolg. Dat wordt daarna softwarematig gecorrigeerd, maar biedt verder geen voordeel.
Oh, wil je dat ook even aan Laowa vertellen :+ : uitvoering: Laowa 6mm f/2 Zero-D MFT
Mft is handig als je wil besparen op gewicht en omvang bij grote telelenzen. Als je dat niet of nauwelijks gebruikt zie ik geen reden om niet fullframe te gaan. Voor de omvang vam de body hoef je het niet te laten. En de prijzen voor (ultra)wides is ook vergelijkbaar.
Een kwalitatief hoogwaardige lens zoals de uitvoering: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm f/2.8-4.0 Asph. Power OIS is toch echt een stuk kleiner en lichter dan een uitvoering: Canon RF 24-105mm f/4L IS USM
Uiteraard effectief ook minder lichtsterk. Als je wil spelen met een kleine scherptediepte en tegelijkertijd een zoomlens wil gebruiken, dan is fullframe inderdaad wel een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

wappiewappie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:34:
[...]

Oh, wil je dat ook even aan Laowa vertellen :+ : uitvoering: Laowa 6mm f/2 Zero-D MFT

[...]

Een kwalitatief hoogwaardige lens zoals de uitvoering: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 12-60mm f/2.8-4.0 Asph. Power OIS is toch echt een stuk kleiner en lichter dan een uitvoering: Canon RF 24-105mm f/4L IS USM
Uiteraard effectief ook minder lichtsterk. Als je wil spelen met een kleine scherptediepte en tegelijkertijd een zoomlens wil gebruiken, dan is fullframe inderdaad wel een betere keus.
Een eerlijker vergelijk is de f4-7.1 variant, en die wegen praktisch hetzelfde :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wappiewappie
DirtyBird schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:38:
[...]

Een eerlijker vergelijk is de f4-7.1 variant, en die wegen praktisch hetzelfde :)
Nee, die is niet vergelijkbaar. Veel lagere bouwkwaliteit en geen weathersealing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:52
Als je budget wat beperkt is, kijk dan eens naar tweedehands.
Canon heb ik persoonlijk geband omdat ze geen 3rd party lenzen toe staan...

Met je budget koop je probleemloos tweedehands:

Sony A7iii: 1100€
Tamron 28-75 2.8 : 600€
Tamron 17-28 2.8: 600€
En dan kan je nog wel een prime scoren van Samyang of zo

Al die lenzen scoren echt goed, en je zit met een setup met grote diaphragma's wat een mooi verschil kan maken als je eens een portret moet schieten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ik ben geen MFT expert, dus goed om te horen dat dit soort lenzen wel beschikbaar zijn. Je gaat dan wel terug naar een manual focus lens (hoewel je daar weinig aan hoeft te draaien als je de lens een beetje afstopt) en je hebt niet heel veel keuzemogelijkheden lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-07 23:01
MRoubos schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:41:
[...]

Mooie camera, maar als ik een zoomlens voor architectuur erbij wil, zie ik een wat beperkte zoom, 24-70 F4. Zie wel een 24-240, dat word weer een grotere lens. En zoveel zoom heb ik niet nodig. Je heb van Tamron een 17-50, maar die is weer qua zoom aan de korte kant.
Lastig
Sony heeft ook gewoon de 24-105 F4 G-serie. Is vaak met een cashback voor 850€ ofzo te koop. Soms ook een bundel met body voor leuke prijzen.

Maar als je voornamelijk architectuur doet, waarom kijk je dan niet eens naar een A7R3? 42mp voor je details, enorm goede sensor met veel detail.

AF is prima, maar niet de snelste in vergelijking met huidige generaties, maar dat is voor je architectuurfoto’s toch geen issue. Daarnaast is er een waslijst aan opties te vinden van 3rd party fabrikanten. Ook marktplaats is behoorlijk goed voorzien van mooie 2ehands exemplaren.

(De 24-105 kun je zeker voor 550€ op marktplaats kopen, net exemplaar, een A7R3 voor max 1000€ denk ik)

Heb je geld zat over om misschien nog een 16-35GM1 erbij te kopen 2ehands. Of de nieuwe 16-25G nieuw.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Bedankt voor de reactie. Ga er zeker naar kijken.

Ben niet zo van 2e hands. Kan eens bij camera land of iets dergelijks kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@MRoubos Slechte camera's zijn er niet meer (niet van gekende merken) dat merk je ook in de tests en reviews het zijn nuance verschillen en persoonlijke voorkeur. Ga dus eerst naar winkel een neem ze in je hand zodat je er een gevoel bij krijgt van wat jij prettig vindt. De grotere verschillen komen naar voren bij het glas zeker voor je architectuur foto's wil je de top. Persoonlijk heb ik pas nog een 2e hands Nikon D850 gekocht als opvolger van een D500 super blij mee. Maar ook best zwaar. Zou misschien eerder je keuze maken voor het glas dan volgt daaruit vanzelf een camera.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-07 18:02

Barrycade

Through the...

Vraag me dan wel af waarom je een paar duizend van de hand hebt gedaan en het nu weer wil uitgeven.

Wat was er dan mis met Nikon? Dan weet je waar je naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MRoubos schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 01:30:
Bedankt voor de reactie. Ga er zeker naar kijken.

Ben niet zo van 2e hands. Kan eens bij camera land of iets dergelijks kijken
Dan moet je je budget of wensen daar ook naar aan passen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRoubos
Frogmen schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:03:
@MRoubos Slechte camera's zijn er niet meer (niet van gekende merken) dat merk je ook in de tests en reviews het zijn nuance verschillen en persoonlijke voorkeur. Ga dus eerst naar winkel een neem ze in je hand zodat je er een gevoel bij krijgt van wat jij prettig vindt. De grotere verschillen komen naar voren bij het glas zeker voor je architectuur foto's wil je de top. Persoonlijk heb ik pas nog een 2e hands Nikon D850 gekocht als opvolger van een D500 super blij mee. Maar ook best zwaar. Zou misschien eerder je keuze maken voor het glas dan volgt daaruit vanzelf een camera.
Hoi,

Ben vandaag bij iemand geweest en die had een Fujifilm X-S20 en heb wat foto's gezien en een paar prints van zijn foto's en die zagen er goed uit. Kon de camera ook even vasthouden. Hij was er erg tevreden over en enthousiast.

Heb cameranu gebeld en hun nog om advies gevraagd.
Heb de knoop doorgehakt. Heb de Fujifilm X-S20 besteld met een Fujifilm XF 16-80mm f/4.0 R OIS WR objectief voor de architectuurfotografie en een Fujifilm XF 33mm f/1.4 R LM WR voor stads/straat fotografie.

Ze hadden de camera alleen in 1 winkel op voorraad, zeiden ze en dat ik de camera moest reserveren om af te halen volgende week Donderdag in Amsterdam.

Wil iedereen erg bedanken voor het meedenken en de goede reacties. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-07 23:01
Heel veel plezier met je nieuwe camera en lenzen!

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-07 21:57
Ik zou je de eerste Sony A7C adviseren, de upgrades van de mark2 lijk je voor jouw doeleinden niet nodig te hebben (bvb face recognition). Dan is de meerprijs het imo niet waard.

Als kleine omvang en gemak je aanspreken zou je de Sony 20-70mm f4 kunnen overwegen of de Tamron 20-40mm. Of de Sony 24-105 als je meer bereik wil. Of de Tamron 28-200 voor nog meer bereik maar wel minder wijd en variable aperture. Die laatste 2 zijn wel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-07 09:47
PHiXioN schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 23:07:
Ik zou je de eerste Sony A7C adviseren, de upgrades van de mark2 lijk je voor jouw doeleinden niet nodig te hebben (bvb face recognition). Dan is de meerprijs het imo niet waard.

Als kleine omvang en gemak je aanspreken zou je de Sony 20-70mm f4 kunnen overwegen of de Tamron 20-40mm. Of de Sony 24-105 als je meer bereik wil. Of de Tamron 28-200 voor nog meer bereik maar wel minder wijd en variable aperture. Die laatste 2 zijn wel groter.
Heeft al een Fuji nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
Had niet tot het eind gelezen. Denk dat je voor architectuur bij de goede merken geen buil valt welk merk je ook kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PHiXioN schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:18:
[...]

Had niet tot het eind gelezen. Denk dat je voor architectuur bij de goede merken geen buil valt welk merk je ook kiest.
Je moet dan vooral een goede brede lens kunnen vinden. En soms zijn die native lenzen, en zeker FF behoorlijk duur.
Daarom dat ik Canon helemaal heb af geschreven, en bij mijn keuze resoluut ben gegaan voor Sony.
Canon geeft gewoon geen licenties aan 3rd party lenzenbouwers voor hun systeemcamera's.

Mijn eerste Sony was nog een A-mount, en toen heb ik diverse oudere lenzen van Minolta gebruikt oa de befaamde 'beercan'. Dat was nog APS-C.
De duurste lens die ik had was een Sony G 70-400.

En toen wou ik FF en heb ik de A7 III 2dehands gescoord. Voor de 70-400 heb ik een adapter gekocht en die werkt prima. Mijn andere lenzen zijn van Tamron (17-28 2.8en 28-75 2.8) en Samyang (45 1.8).
Samyang heeft ook nog wat mooie brede primes voor heel redelijke prijzen en met een zeer goede beeldkwaliteit.
Als amateur zit Tamron voor mij nu echt in de sweetspot tussen kwaliteit en prijs.
Een Sony G-master lens kan ik betalen, maar niet verantwoorden aan mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Ik herken je gedachtengang wel, als amateur is 2x de prijs voor native moeilijk te verantwoorden.

Daarom heb ik nu ook de Tamron 17-28mm en de 28-200mm. Als ik mooiere foto's wil maken denk ik dat de oplossing eerrder zit in het verbeteren van mijn skills dan duurdere lenzen.

Ik ben erg te spreken over de Tamron lezen, al vind ik de 17-28 wat traag qua focusen. Het bewegen van de elementen in de lens lijkt wel snel te gaan, maar er ontstaat een vertraging tussen het indrukken van de knop en het maken van de foto. Daarom uiteindelijk ook de 24mm GM erbij gekocht omdat die voor een GM nog redelijk betaalbaar was met een cashback. Achteraf gezien ben ik ook daar niet kapot van, dus overweeg deze weer van de hand te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
PHiXioN schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:14:
Ik herken je gedachtengang wel, als amateur is 2x de prijs voor native moeilijk te verantwoorden.

Daarom heb ik nu ook de Tamron 17-28mm en de 28-200mm. Als ik mooiere foto's wil maken denk ik dat de oplossing eerrder zit in het verbeteren van mijn skills dan duurdere lenzen.

Ik ben erg te spreken over de Tamron lezen, al vind ik de 17-28 wat traag qua focusen. Het bewegen van de elementen in de lens lijkt wel snel te gaan, maar er ontstaat een vertraging tussen het indrukken van de knop en het maken van de foto. Daarom uiteindelijk ook de 24mm GM erbij gekocht omdat die voor een GM nog redelijk betaalbaar was met een cashback. Achteraf gezien ben ik ook daar niet kapot van, dus overweeg deze weer van de hand te doen.
Ik gebruik de 17-28 voor landschap, dan is snelheid van scherp stellen niet zo belangrijk.
Als Vlog lens voor video is dat wat anders, maar dat doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Ik heb me vroeger een buil getild aan een tas met een full frame body met batterygrip en een 70-200 2.8 en nog een 2.8 lens. Daar heb ik nu geen zin meer in.

Het is net zo met computers, heb 20 jaar geleden een full tower pc die flink wat kabaal kon maken, nu gebruik ik een Intel nuc 11 enthusiast, die je eigenlijk niet hoort en krachtig genoeg is voor Lightroom

Een systeemcamera kan klein en licht zijn en de foto's zijn net zo goed als van een full frame van een paar jaar terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 22:32
MRoubos schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:19:
Ik heb me vroeger een buil getild aan een tas met een full frame body met batterygrip en een 70-200 2.8 en nog een 2.8 lens. Daar heb ik nu geen zin meer in.

Het is net zo met computers, heb 20 jaar geleden een full tower pc die flink wat kabaal kon maken, nu gebruik ik een Intel nuc 11 enthusiast, die je eigenlijk niet hoort en krachtig genoeg is voor Lightroom

Een systeemcamera kan klein en licht zijn en de foto's zijn net zo goed als van een full frame van een paar jaar terug.
Full frame en systeemcamera zijn twee totaal verschillende zaken, die elkaar niet uitsluiten. Er zijn zat systeemcamera's met full frame sensor ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hahn schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:50:
[...]

Full frame en systeemcamera zijn twee totaal verschillende zaken, die elkaar niet uitsluiten. Er zijn zat systeemcamera's met full frame sensor ;)
Dat verklaart waarom het hele topic over full frame gaat en TS dan thuiskomt met een APS-C camera ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Ben toch voor kleiner en wat lichter gegaan.

En Fujifilm heeft redelijk wat lenzen als ik er later nog bij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-07 17:31
Ook een duit in het zakje.

Je doet best veel aan architectuur.

Het advies dat je niet aan MFT moet denken omdat je dan geen wijde beelden hebt... ünsín. De lenzen waar je nu naar kijkt zijn 24mm op hun wijdst en dat doet MFT ook met gemak. Laowa heeft een paar hele wijde lensjes, die ook nog recht zijn (geen fisheye).

Maar los daarvan een paar tips:

die hypermoderne cameras kunnen 30-50 beelden per seconde van een vliegende vogel maken terwijl ze scherpstellen op het oog. Bragging factor 100. Maar gezien jouw insta doe je daar he-le-maal niks mee. Dus dan krijg je korting je betaalt de hoofdprijs voor iets dat je niet gebruikt.

Lenzen zijn belangrijker dan camera's.
Gezien jouw instagram zou ik het zelfs helemaal omdraaien. Zoek een koele tilt-shiftlens en zoek daar een camera bij.
Waanzinnig spectaculaire beelden die je met geen enkel ander toestel maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRoubos
Heb een Fujifilm X-S20 besteld met een Fujifilm XF 16-80mm f/4.0 R OIS WR lens en een Fujifilm XF 33mm f/1.4 R LM WR. Ben voor betere lenzen gegaan die ik nog kan betalen en die nog redelijk compact zijn. Kan ook voor een 2.8 gaan, maar die is zwaarder en voor architectuur niet echt nodig. De 33mm is voornamelijk om mee door de stad te lopen en om af en toe mijn huisdier op de plaat te kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-07 17:31
Ga je best blij van worden denk ik.

Leuk, goede lenzen maken veel verschil. Wel overlap in brandpunt met die twee lenzen - bij die 33 betaal je dus alleen voor het grotere diafragma.
Heb je al eens gekeken naar een tilt-shift lens?
7Artisans 50mm f1.4 T/S bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRoubos
Nog niet. Zal eens kijken
Pagina: 1