Mijn moeder (die helaas ook begin dit jaar is overleden) heeft dit gezeik gehad met haar vader.
Om het even in chronologische volgorde te zetten:
Mijn Oma is overleden in 1992, mijn moeder en haar broertje hebben toenertijd vanwege het gigantische verlies nergens een bedoelbeschrijving gemaakt en dus ook niet opgemaakt wat het kindsdeel van de kinderen was destijds. Alles was gewoon voor Opa want zodra Opa overleed ging het toch wel naar de kinderen.
Mijn oom is in 2004 overleden, ook deze erfenis was voor 50% voor mam en voor 50% voor Opa.
Opa krijgt nieuwe partner in 2006 (10+ jaren leefttijdsverschil). In 2010 hebben mijn moeder en opa ruzie gekregen over zijn testament omdat ondanks dat opa niet met zijn nieuwe partner ging trouwen wel alles via het testament naar de langstlevende ging. Mijn moeder vond dat het deel van Oma en haar broer ten tijden van Opa zijn overleiden uitgekeerd zouden moeten worden aan haar. Ook ruzie vanwege het idee dat de stieffamilie alles zou opmaken voordat deze partner zou overleiden vanwege het leefttijdsverschil van meer dan 10 jaar. Hierdoor hebben mijn opa en moeder niet meer met elkaar gesproken.
2022 is mijn opa overleden, dit is pas 3 maanden na de begrafenis bekend gemaakt omdat mijn moeder wel moest tekenen voor de erfenis want anders kon de nieuwe partner niet bij de rekeningen van Opa. Altijd een leuke situatie.
uiteindelijk zijn er erop uitgekomen dat mijn moeder toch haar legitime portie heeft geprobeerd op te eisen. Om definitief van elkaar af te zijn heeft dus de stiefpartner besloten de legitime portie uit te betalen aan mijn moeder. (los van de taxatie van de woning die nergens over ging maarja zo is dat nou altijd met erfenissen

)
Hierdoor heeft mijn moeder nooit haar deel van de erfenis van Oma en Broertje gehad omdat dit nooit is gedocumenteerd. Ze wist eigenlijk ook zeker dat het geld in de aankomende jaren zou verdwijnen in de giften naar haar eigen kinderen. Nog los van hoe je te horen zou krijgen dat iemand overleden zou zijn.
Ik zou daarom zeker er alles aan doen om vast te laten stellen wat jou deel van de erfenis is en ook voor de partner van je zus. Het is allemaal leuk hoor samengestelde gezinnen maar bij erfenissen is het echt een hel om eerlijk te regelen.
Als je twijfelt over de notaris kan je altijd nog een second opinion bij een andere notaris aanvragen. Meestal is het eerste gesprek gratis.
Verder behoort geld en spullen tot de boedel, dus ook een toyota CHR