Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Topicstarter
Ik zet dit, ondanks het open karakter van dit forum toch graag even tussen members only tags.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Mijn neven en nichten zitten nu in zo'n situatie (vader is overleden, zij waren ouder en niet onderdeel van het samengestelde gezin).

Na 2 notarissen te hebben geraadpleegd is hun beeld: het is echt complex en potentieel financieel ontwrichtend voor de stiefmoeder. Mijn advies: ga vooral niet af op 'ervaringen' op een forum maar zoek deskundige hulp, lees: de notaris!

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Topicstarter
Dank voor je reactie @Boeryepes
Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Er zijn nogal wat plichten waaraan je stiefmoeder moet voldoen, zoals informatie inzage en de notaris cq. jouw notaris kan je dat alles over vertellen, én hoe dat gecontroleerd kan worden.

Igv. disputen en je recht halen, zal je eventueel naar de rechter moeten en dat kan wel een lang traject worden.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:03
Het beste af ben je met een onafhankelijke executeur testamentair zoals de notaris. Het is essentieel dat er een boedelbeschrijving komt.

Het kindsdeel van je zus maakt onderdeel uit van haar boedel. Het ligt er dus aan wie van haar erft. Indien er sprake is van een testament of anders een huwelijk dan kan dat haar partner zijn, maar anders familieleden in de eerste graad, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Topicstarter
We gaan dus nu naar de notaris waar ze dit eerder hebben laten vastleggen.
Beetje noob-vraag, maar die zijn toch altijd onafhankelijk of betekent dat dat ik dit via een andere notaris dan die van hen zal moeten spelen?
En die boedelbeschrijving; is dat een standaard iets in dit soort situaties of is dat vanwege dat 'wilsrecht' wat ik aangaf?
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
In principe onafhankelijk maar Kies de notaris waar jij je comfortabel bij voelt. Een notaris met enige afstand tot de zaak kan juist prettig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Topicstarter
Boeryepes schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:24:
Er zijn nogal wat plichten waaraan je stiefmoeder moet voldoen, zoals informatie inzage en de notaris cq. jouw notaris kan je dat alles over vertellen, én hoe dat gecontroleerd kan worden.

Igv. disputen en je recht halen, zal je eventueel naar de rechter moeten en dat kan wel een lang traject worden.
Ah mooi, daar gaan we komende week dus wel duidelijkheid over krijgen.
Ik wil het (natuurlijk) helemaal niet op rechtszaken aan laten komen. Wil mezelf vooral 'indekken'.
En natuurlijk: duidelijkheid krijgen in de situatie waar zij voor gekozen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:12
SuBBaSS schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:02:
En natuurlijk: duidelijkheid krijgen in de situatie waar zij voor gekozen hebben.
Bedoel je daarmee de huwelijksvorm waar ze voor hebben gekozen: de standaard destijds. Of bedoel je daarmee wat je vader wilde voor je stiefmoeder?

Of bedoel je elke cent voor jezelf eruit krijgen waar je recht op hebt?

[ Voor 9% gewijzigd door President op 11-05-2024 20:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:07

Lordy79

Vastberaden

Allereerst gecondoleerd met dit dubbele verlies.

Ik denk dat het als volgt zit:

Gemeenschap van goederen betekent dat als er twee kinderen zijn stiefma 66pct krijgt.

Als jouw zus daarna overlijdt gaat haar deel naar haar erfgenamen. Als zij kinderen of een huwelijkspaetner heeft gaat dat naar hen, anders naar haar ouders (ik weet niet of jouw moeder nog leeft) en anders naar jou.

Advies voor een ieder die dit leest met een samengesteld gezin: maak een testament.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Topicstarter
President schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:41:
[...]

Bedoel je daarmee de huwelijksvorm waar ze voor hebben gekozen: de standaard destijds. Of bedoel je daarmee wat je vader wilde voor je stiefmoeder?

Of bedoel je elke cent voor jezelf eruit krijgen waar je recht op hebt?
Nou, ik heb me er eerlijk gezegd niet eerder mee bezig gehouden en ben er dus totaal niet in thuis.
Ik denk dat ik vooral wil weten wat er is.

Als je je wat gecharcheerde vraag ook zo beantwoord wilt: nee, ik wil er meer voor zorgen dat niet elke cent eruit vliegt.
Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:57
Mijn moeder (die helaas ook begin dit jaar is overleden) heeft dit gezeik gehad met haar vader.
Om het even in chronologische volgorde te zetten:

Mijn Oma is overleden in 1992, mijn moeder en haar broertje hebben toenertijd vanwege het gigantische verlies nergens een bedoelbeschrijving gemaakt en dus ook niet opgemaakt wat het kindsdeel van de kinderen was destijds. Alles was gewoon voor Opa want zodra Opa overleed ging het toch wel naar de kinderen.

Mijn oom is in 2004 overleden, ook deze erfenis was voor 50% voor mam en voor 50% voor Opa.

Opa krijgt nieuwe partner in 2006 (10+ jaren leefttijdsverschil). In 2010 hebben mijn moeder en opa ruzie gekregen over zijn testament omdat ondanks dat opa niet met zijn nieuwe partner ging trouwen wel alles via het testament naar de langstlevende ging. Mijn moeder vond dat het deel van Oma en haar broer ten tijden van Opa zijn overleiden uitgekeerd zouden moeten worden aan haar. Ook ruzie vanwege het idee dat de stieffamilie alles zou opmaken voordat deze partner zou overleiden vanwege het leefttijdsverschil van meer dan 10 jaar. Hierdoor hebben mijn opa en moeder niet meer met elkaar gesproken.

2022 is mijn opa overleden, dit is pas 3 maanden na de begrafenis bekend gemaakt omdat mijn moeder wel moest tekenen voor de erfenis want anders kon de nieuwe partner niet bij de rekeningen van Opa. Altijd een leuke situatie.
uiteindelijk zijn er erop uitgekomen dat mijn moeder toch haar legitime portie heeft geprobeerd op te eisen. Om definitief van elkaar af te zijn heeft dus de stiefpartner besloten de legitime portie uit te betalen aan mijn moeder. (los van de taxatie van de woning die nergens over ging maarja zo is dat nou altijd met erfenissen ;) )

Hierdoor heeft mijn moeder nooit haar deel van de erfenis van Oma en Broertje gehad omdat dit nooit is gedocumenteerd. Ze wist eigenlijk ook zeker dat het geld in de aankomende jaren zou verdwijnen in de giften naar haar eigen kinderen. Nog los van hoe je te horen zou krijgen dat iemand overleden zou zijn.

Ik zou daarom zeker er alles aan doen om vast te laten stellen wat jou deel van de erfenis is en ook voor de partner van je zus. Het is allemaal leuk hoor samengestelde gezinnen maar bij erfenissen is het echt een hel om eerlijk te regelen.
Als je twijfelt over de notaris kan je altijd nog een second opinion bij een andere notaris aanvragen. Meestal is het eerste gesprek gratis.

Verder behoort geld en spullen tot de boedel, dus ook een toyota CHR ;)
Pagina: 1