Toshiba Satellite C 50 B 154 drivers ?? windows 8.1

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzylizzy
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15-05-2024
Hallo,
ik ben hier nieuw als lid,
en ben hopeloos op zoek naar drivers voor een Toshiba Satellite C 50 B154.
Toshiba volgt de laptops niet meer in Europa.
Om mijn laptop naar Win 10 over te zetten ontbreken nog een paar drivers.
Ik heb de gegevens van de ontbrekende
Indien iemand een geldige link heeft om deze drivers te vinden altijd welkom !
Heb al gezocht met Ven ..... Dev .... maar hopeloos van ene site naar andere gestuurd ; soms gewoon error bestaat niet meer enz.. Op site van Toshiba alleen nog toestellen verkocht in Canada, US en Australie. Voor E.U. verwijst hij naar Dynabook ; daar op bladzijde site Dynabook zelfde uitleg ! noppes dus ....

...\VEN_10EC&DEV_5229&SUBSYS_F91B1179&REV_01\00000001004CE00000
\VEN_168C&DEV_0036&SUBSYS_28A21B9A&REV_01\4&1c594bee&0&00E1 a été configuré.
\VEN_8086&DEV_0F12&SUBSYS_F91B1179&REV_0E\3&11583659&0&FB

Op site Intel heb ik de moed niet meer om nog verder te zoeken.
Ben er al een tijdje mee bezig.
Heb geprobeerd om win 10 te installeren vanaf usb flash ; alles loopt goed tot voorbereiden apparaten (66%) en niets meer.
Graag hulp,
en dank bij voorbaat.
m.vr. gr.

Beste antwoord (via Dizzylizzy op 14-05-2024 10:01)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Dizzylizzy schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:36:
Hallo,
ik ben geen expert,
dank voor reactie ; maar ik weet wel of er een harddisk inzit ; amai zo dom ben ik niet, heb er zelf een nieuwe harddisk van 500gb ingestoken ; de win 8 werkt .... man man man (wie me dit gepost heeft .. stond in hetzelfde antwoord )

Voor de oplossing van starten met usb weet ik ook hoor ; ik heb win 10 op flash usb ;
Ik zal dit vandaag nog eens riskeren.
Ik ga wel een herstel dvd maken van win 8 want ik heb moeite gehad om de juiste drivers te vinden. Dank voor deze tip ; zal je laten weten of alles normaal verloopt. Want er staan zoveel topics en zoveel oplossingen op internet dat je er niet wijs uit wordt. Op mijn twee HP laptops verliep alles zonder problemen om te upgraden, maar de Toshiba (van een vriendin) is een probleemgeval, al van bij de aankoop.
Fijne dag,
Maar heb je een HDD of SSD geplaatst? 500GB is meestal een SSD, maar 500GB HDD voor een laptop is ook niet heel gek. Of bedoel je met harde schijf echt een harde schijf? In de volksmond wordt een SSD ook wel een hardeschijf genoemd, dus weet nu niet welke je bedoelt. Vandaar de verwarring. Als je het niet weet, geef dan merk + typnr van de schijf.

Er zit echt een verschil tussen een HDD en een SSD. Een HDD moet je anno 2024 gewoon niet meer willen. Die zijn echt een pak trager dan iedere SSD. Met een HDD kan het inderdaad voorkomen dat het installatieproces van W10 traag verloopt. Daarom de vraag HDD of SSD, want dat is erg relevant om het probleem op te kunnen lossen. Overigens is een HDD helemaal niet geschikt voor W10. Alles loopt als dikke stront door een trechter door continu 100% schijfgebruik. Word je echt niet vrolijk van. Dus zelfs als je door de installatie komt en je hebt een HDD gemonteerd, zou je deze eigenlijk alsnog willen vervangen.

That said, oktober 2025 is het ook einde oefening voor Windows 10. Het is maar heel erg de vraag of upgraden naar Windows 11 lukt en als het lukt, hoe lang dat blijft werken. Als je nu al problemen hebt, houd ik mijn hart vast in ieder geval.

Je hebt denk ik dus 3 opties:

1. Windows 10 installeren. Dit zou ik alleen doen als je echt niet zonder Windows kunt. T.z.t. zal je kunnen proberen te upgraden naar W11 (schijnen work-arrounds voor te zijn). Voor zolang het werkt ben je het mannetje. Daarna wordt het toch een nieuwe laptop.

2. Linux installeren gewoon Ubuntu of zo...

3. Nieuwe laptop kopen.

Ik zou voor optie 2 gaan. Vaak voldoet Linux prima. Je hebt dan direct een oplossing die ook na okt 2025 stabiel werkt én kunt de levensduur van de laptop nog net wat verder rekken. Als je echt Windows nodig hebt, zou ik afhankelijk van hoeveel tijd je erin wilt steken W10 proberen of toch een nieuwe laptop aanschaffen. Bij optie 1 en 3 heb je in ieder geval op termijn een nieuwe laptop nodig.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ze heten tegenwoordig blijkbaar Dynabook, dus je kunt ze nu hier downloaden: https://support.dynabook....SCMLU-02T01N&osId=3333728

Als dat niet de juiste is, check dan je part nr. zoals hier beschreven: https://support.dynabook.com/sscontent?contentId=4007069

[ Voor 29% gewijzigd door Room42 op 11-05-2024 15:08 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzylizzy
Hallo,
dank voor de links, maar ik heb die al geprobeerd; Sorry
Als ik het serienummer invul van de laptop krijg ik als melding dat het toestel in US, Canada of Australie gemaakt moet zijn. Voor europese is er een link met als antwoord : deze pagina wordt niet weergevonden.
Dus, daar sta je dan met service van Dynabook of Toshiba.
Het serienr is XE 346365 P
Part nr PSCMLE04600FFR
Misschien vindt U iets beter ? dank in alle geval voor hulp.
m. vr.gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Kun je hier iets mee?
https://support.dynabook....SCMLU-02T01N&osId=3333789
Nevermind, was al genoemd. Raar dat die niet goed is.

[ Voor 22% gewijzigd door S1NN3D op 11-05-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzylizzy
Hallo,
dank voor reactie, wel nee .... als je het sérienummer invult krijg je bericht dat voor laptops uit E.U. naar een link verwezen wordt ! klik je daarop krijg je "page not found " etc..... om knetter van te worden.
En zonder die drivers loopt installatie windows 10 vast.
Je kan wel tegen betaling zo'n driverzoeker nemen, maar ik vind wel dat Intel ten minste de drivers zou mogen vermelden, al is het nog windows 8.1.
Toch bedankt
groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Het zijn wel drivers voor de SATELLITE C50-B. Heb je ze geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzylizzy
Hallo again,
ja hoor ! Bios OK touchpad OK maar voor PCI en wireless Lan staat er niets bij.
nog wat verder zoeken zeker ?
ik geef niet rap op hoor, laptop is niet stuk, en nieuwe harddrive geïnstalleerd. Installatie Windows 8.1 verliep zonder moeite (stond er op bij aankoop) naar win 7 gezet, ook probleemloos. Maar nu de harddisk moest vervangen worden wil ik het naar Win 10 overzetten.
Voor de win 8.1 heb ik wel liever die gele uitroeptekens weg in apparaatbeheer. Laptop werkt zo wel, maar beter geen vraagtekens.
Voor Internet gebruik ik nu een usb Dlink adapter ; werkt prima ook, Zou die conflict geven met Atheros wireless ?
niet simpel ! nooit meer een Toshiba. Persoonlijk werk ik op HP Pavilion Dv 7 zonder problemen.
Tot hoors ... fijne avond,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Heb je al geprobeerd om in de Microsoft Update catalog te zoeken?

Vaak helpt het om daar de hardware id's in te vullen in de zoekbalk. Microsoft Update catalog: https://www.catalog.update.microsoft.com/Home.aspx

Je hebt het er over dat voor de wireless adapter en iets met PCI (denk chipsetdriver) geen driver voor handen is. Heb je al geprobeerd om op de site van de fabrikant te zoeken? Dus in het geval van de chipsetdriver intel en zoals ik jou begrijp in het geval van WLAN Qualcomm.

Edit:
Waarschijnlijk moet je deze (voor de HM76) hebben: https://www.catalog.updat...5b-402b-9417-13adbab06681

[ Voor 14% gewijzigd door hoi1234 op 11-05-2024 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:32
Dizzylizzy schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:31:
...\VEN_10EC&DEV_5229&SUBSYS_F91B1179&REV_01\00000001004CE00000
\VEN_168C&DEV_0036&SUBSYS_28A21B9A&REV_01\4&1c594bee&0&00E1 a été configuré.
\VEN_8086&DEV_0F12&SUBSYS_F91B1179&REV_0E\3&11583659&0&FB
Dat laptop type komt me wel bekend voor.
Dat zijn de SD cardreader, Wifi card en touchpad zo te zien.
Normaal moet Windows deze wel gewoon zelf kunnen vinden.
Kijk daarvoor bij Windows update / optionele updates / drivers of die beschikbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzylizzy
Hallo allemaal,
dank voor jullie reacties.
Na het "lukken" van twee Intel drivers heb ik via Media Tool win 10 geprobeerd om te installeren
en yessssssss het werkt.
Is nu de updates aan het installeren van Win 10 ; dat duurt een tijdje. Ik veronderstel dat er nu niets meer mis zal gaan.
Een dikke dikke DANK U voor jullie reacties.

Fijne namiddag,
ik sluit topic af ééns alles voor 100 % ok.
groetjes,
Lieve,

Geduld loont !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzylizzy
Hallo again,
installatie mislukt bij 48¨% updates. Dus noppes
Computer staat terug op Win 8.1
Weet iemand wat te doen ?
dus .. ja topic niet gesloten.

groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dizzylizzy schreef op zondag 12 mei 2024 @ 13:05:
Hallo again,
installatie mislukt bij 48¨% updates. Dus noppes
Computer staat terug op Win 8.1
Weet iemand wat te doen ?
dus .. ja topic niet gesloten.

groetjes,
Dat is een heel ander probleem, waar al hele topics over volgeschreven staan maar sowieso meer informatie vereist om je zomaar even te kunnen helpen...

Hoewel... Windows 8.1-ondersteuning is beëindigd op 10 januari 2023. Tijd voor een upgrade! Voor mij was dat Linux, trouwens. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzylizzy
Hallo,
ik heb ondertussen alle "gele vraagtekens" kunnen wegwerken in Win 8.1. En nog maar eens alles proberen upgraden naar 10. Noppes op 48 % (bij installatie updates) blijft het hangen.
Moet ik wachten ? heb wel geen geduld meer met die laptop. Radje draait niet .
Of moet ik een volledige propere installatie proberen vanaf usb flash ?
Ben wel bang dat het dan ook weer misloopt.
Graag hulp,
indien mogelijk hé !
Thanks
groetjes

Bij geforceerd uitzetten zet hij alles terug naar Win 8.1 (deze werkt ...)
O-)
Nog een vraagje : kan ik een clean installatie vanaf usb doen en toch de win 8 behouden op harde schijf ; om niet weer vanaf nul te herbeginnen als het misloopt aub ? ja ben geen expert, probeer het op te lossen. Groetjes

[ Voor 25% gewijzigd door Dizzylizzy op 13-05-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Dizzylizzy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:06:
Hallo,
ik heb ondertussen alle "gele vraagtekens" kunnen wegwerken in Win 8.1. En nog maar eens alles proberen upgraden naar 10. Noppes op 48 % (bij installatie updates) blijft het hangen.
Of moet ik een volledige propere installatie proberen vanaf usb flash ?
Ben wel bang dat het dan ook weer misloopt.
Graag hulp,
indien mogelijk hé !
Thanks
groetjes

Bij geforceerd uitzetten zet hij alles terug naar Win 8.1 (deze werkt ...)
O-)
Nog een vraagje : kan ik een clean installatie vanaf usb doen en toch de win 8 behouden op harde schijf ; om niet weer vanaf nul te herbeginnen als het misloopt aub ? ja ben geen expert, probeer het op te lossen. Groetjes
Je kan W8.1 gewoon behouden. Je zal een bootable USB moeten maken met bijvb. de media creation tool (dit werkt het makkelijkste). Dan opstarten vanaf de USB. Op een gegeven moment kun je een nieuwe partitie aanmaken. Als je dit doet en hier Windows 10 op zet, zal W8.1 intact moeten blijven. Nadeel is dat je niet je volledige schijf kunt gebruiken.

Voordat het verkeer gaat: je moet de partitie met W8.1 niet formatteren. Dan ben je wel alles kwijt. Volgens mij heet de optie die jij nodig hebt, verkleinen, of shrink (als je de Engelse installer gebruikt).

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 13-05-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:32
Dizzylizzy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:06:
Zit er wel een SSD in die laptop?
Met een gewone HDD zal een upgrade enorm lang (uren) kunnen duren namelijk.
Zolang er nog HDD activiteit (knipperend LED) is te zien moet je gewoon nog (af)wachten.
Er kan ook nog een probleem met de HDD zijn waardoor het upgrade proces blijft hangen.
hoi1234 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:55:
Je kan W8.1 gewoon behouden. Je zal een bootable USB moeten maken met bijvb. de media creation tool (dit werkt het makkelijkste). Dan opstarten vanaf de USB. Op een gegeven moment kun je een nieuwe partitie aanmaken. Als je dit doet en hier Windows 10 op zet, zal W8.1 intact moeten blijven. Nadeel is dat je niet je volledige schijf kunt gebruiken.

Voordat het verkeer gaat: je moet de partitie met W8.1 niet formatteren. Dan ben je wel alles kwijt. Volgens mij heet de optie die jij nodig hebt, verkleinen, of shrink (als je de Engelse installer gebruikt).
Dat lijkt me geen realistische optie om uit te gaan voeren als je (te) weinig computer ervaring hiervoor hebt.

Voordat je de update poging nogmaals start kan je ook nog even sfc /scannow en disk cleanup uitvoeren om zoveel mogelijk restbestanden te verwijderen.
Ook is het zeer aan te raden om de upgrade OFFLINE uit te voeren, dus zonder updates te downloaden tijdens de upgrade installatie.
Beste is om daarvoor de internetverbinding tijdelijk te verbreken.
De updates worden dan achteraf wel geïnstalleerd.
Liefst dan wel de recentste Windows 10 USB/ISO gebruiken natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door The_Doman op 13-05-2024 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzylizzy
Hallo,
ik ben geen expert,
dank voor reactie ; maar ik weet wel of er een harddisk inzit ; amai zo dom ben ik niet, heb er zelf een nieuwe harddisk van 500gb ingestoken ; de win 8 werkt .... man man man (wie me dit gepost heeft .. stond in hetzelfde antwoord )

Voor de oplossing van starten met usb weet ik ook hoor ; ik heb win 10 op flash usb ;
Ik ga wel een herstel dvd maken van win 8 want ik heb moeite gehad om de juiste drivers te vinden. Dank voor deze tip ; zal je laten weten of alles normaal verloopt. Want er staan zoveel topics en zoveel oplossingen op internet dat je er niet wijs uit wordt. Op mijn twee HP laptops verliep alles zonder problemen om te upgraden, maar de Toshiba (van een vriendin) is een probleemgeval, al van bij de aankoop.
Fijne dag,

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Dizzylizzy schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 08:36:
Hallo,
ik ben geen expert,

Fijne dag,
Maar heb je een HDD of SSD geplaatst? 500GB is meestal een SSD, maar 500GB HDD voor een laptop is ook niet heel gek. Of bedoel je met harde schijf echt een harde schijf? In de volksmond wordt een SSD ook wel een hardeschijf genoemd, dus weet nu niet welke je bedoelt. Vandaar de verwarring. Als je het niet weet, geef dan merk + typnr van de schijf.

Er zit echt een verschil tussen een HDD en een SSD. Een HDD moet je anno 2024 gewoon niet meer willen. Die zijn echt een pak trager dan iedere SSD. Met een HDD kan het inderdaad voorkomen dat het installatieproces van W10 traag verloopt. Daarom de vraag HDD of SSD, want dat is erg relevant om het probleem op te kunnen lossen. Overigens is een HDD helemaal niet geschikt voor W10. Alles loopt als dikke stront door een trechter door continu 100% schijfgebruik. Word je echt niet vrolijk van. Dus zelfs als je door de installatie komt en je hebt een HDD gemonteerd, zou je deze eigenlijk alsnog willen vervangen.

That said, oktober 2025 is het ook einde oefening voor Windows 10. Het is maar heel erg de vraag of upgraden naar Windows 11 lukt en als het lukt, hoe lang dat blijft werken. Als je nu al problemen hebt, houd ik mijn hart vast in ieder geval.

Je hebt denk ik dus 3 opties:

1. Windows 10 installeren. Dit zou ik alleen doen als je echt niet zonder Windows kunt. T.z.t. zal je kunnen proberen te upgraden naar W11 (schijnen work-arrounds voor te zijn). Voor zolang het werkt ben je het mannetje. Daarna wordt het toch een nieuwe laptop.

2. Linux installeren gewoon Ubuntu of zo...

3. Nieuwe laptop kopen.

Ik zou voor optie 2 gaan. Vaak voldoet Linux prima. Je hebt dan direct een oplossing die ook na okt 2025 stabiel werkt én kunt de levensduur van de laptop nog net wat verder rekken. Als je echt Windows nodig hebt, zou ik afhankelijk van hoeveel tijd je erin wilt steken W10 proberen of toch een nieuwe laptop aanschaffen. Bij optie 1 en 3 heb je in ieder geval op termijn een nieuwe laptop nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzylizzy
Hallo,
Het is wel een SSD.
Maar ik geef het op het is niet mijn persoonlijke laptop.
Win 8 werkt normaal en goed . Ik ga haar de laptop in deze teruggeven. Ze kan werken hé !
Er stond Win 7 pro op maar met een harde schijf van 100 gb. Schijf overvol en geblokkeerd. Dus heb ik geprobeerd om te helpen.
Nu werkt de laptop met 8 ; bij volgende aankoop kan ze dan wel eentje met 11 aankopen.
Ik gebruik mijn HP nog zolang het kan. Zijn ondertussen ook wel al een paar jaarkes oud, maar ze werken nog prima.
Ik ga dit toppic afsluiten. Dank voor alles.
Fijne dag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dizzylizzy
hoe sluit je dit topic af aub ?
Pagina: 1