Ik heb drie verlichtingszones op mijn beneden verdieping (1 ruimte).
Omdat de normale (inbouw) dimmers van de woonkamer en keuken niet meer gebruikt mochten worden, heb ik daarvan de draaiknop eraf gehaald als 'tijdelijke oplossing'. Aan de muur hangt dus een wandcontactdoos met drie dimmers, twee daarvan zonder draaiknop
Wat is fijn aan deze setup?
Wat is niet fijn aan deze setup (met name vanuit het perspectief van mijn partner):
)zijn nu zover dat we alles willen vervangen om een goede setup te maken. Nu zit ik mij een hoofd te breken over hoe ik dit moet aanpakken, en ik kom niet op de perfecte oplossing waarin alle wensen passen. Deze wensen zijn als volgt per groep.
**Woonkamer**:
Aanvankelijk dacht ik dat ik "slechts" de dimmers moest vervangen met Zigbee dimmers, en mijn aan/uit schakelaar van de woonkamer met een Zigbee schakelaar. Maar de spotjes zelf moeten natuurlijk ook 'slim' zijn wil ik ze apart kunnen bedienen. En hier loop ik vast, want ik kan gewoon nergens informatie hierover vinden.
Ik hoef niet perse de spotjes te hergebruiken welke ik nu heb (liever niet zelfs, ze knipperen snel op sommige dimstanden).
Mijn vragen die ik heb:
- Woonkamer: 5 spotjes, met een (fysieke) dimmer en een tweede fysieke aan/uit schakelaar. Dit is een wisselschakeling opstelling.
- Keukentafel: één stroompunt waar ik twee lampen op heb aangesloten, met een (fysieke) dimmer.
- Keuken: 3 spotjes met een (fysieke) dimmer.
Omdat de normale (inbouw) dimmers van de woonkamer en keuken niet meer gebruikt mochten worden, heb ik daarvan de draaiknop eraf gehaald als 'tijdelijke oplossing'. Aan de muur hangt dus een wandcontactdoos met drie dimmers, twee daarvan zonder draaiknop
Wat is fijn aan deze setup?
- Alle spots zijn individueel te bedienen, wat soms heel fijn is als je op de bank ligt en bijvoorbeeld die specifiek wil uitzetten,
- De groepen zijn ook apart in één keer aan en uit te zetten met de losse IKEA dimmers, inclusief de losse lichtsnoeren.
- Integratie in Apple Home app.
Wat is niet fijn aan deze setup (met name vanuit het perspectief van mijn partner):
- Lelijke wandcontactdoos met non-functionele dimmers, met twee losse dimmer schakelaars op het aanrecht van.
- Ik kan geen gebruik maken van de wisselschakeling van de woonkamer, want dan gaat de stroom van de spots af.
- Een losse hub van Ikea, met (brakke) app.
**Woonkamer**:
- Gebruik kunnen maken van de wisselschakeling met huidige knoppen.
- Spots en lichtsnoer apart kunnen bedienen (via app), maar als groep wanneer gebruikt wordt gemaakt van de fysieke knoppen.
- Gebruik kunnen blijven maken van het lichtsnoer wat er al ligt (maar deze vervangen is geen showstopper).
- Gebruik kunnen maken van de fysieke dimmer.
- Met app bestuurbaar (dat is nu niet het geval).
- Gebruik kunnen maken van de fysieke dimmer.
- Spots en lichtsnoer apart kunnen bedienen (via app), maar als groep wanneer gebruikt wordt gemaakt van de fysieke dimmer.
Aanvankelijk dacht ik dat ik "slechts" de dimmers moest vervangen met Zigbee dimmers, en mijn aan/uit schakelaar van de woonkamer met een Zigbee schakelaar. Maar de spotjes zelf moeten natuurlijk ook 'slim' zijn wil ik ze apart kunnen bedienen. En hier loop ik vast, want ik kan gewoon nergens informatie hierover vinden.
Ik hoef niet perse de spotjes te hergebruiken welke ik nu heb (liever niet zelfs, ze knipperen snel op sommige dimstanden).
Mijn vragen die ik heb:
- Kan ik überhaupt mijn beoogde opstelling behalen? Of zorgen de (nog aan te schaffen) Zigbee schakelaars er voor dat de stroom ook echt van de lampen afgaan?
- Is het beter om alle componenten los van elkaar te zien en via Home Assistant met elkaar te laten praten? Wat ik hiermee bedoel is: ik haal overal de schakelaars weg en plaats daarvoor draadloze schakelaars terug. Deze koppel ik dan aan de groep lampen of een automation in HA zodat daarmee de lampen bedient worden.