Vraag

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Waarom zakt elke dag rond de middag het voltage?
Ik heb een aantal smart sockets en die log ik in home assistant, daar viel het mij al op dat elke dag rond de middag het voltage wat inzakt
Omdat deze sockets wat verder in mijn huis zitten zou dat van alles kunnen zijn?
Nu heb ik ook een home wizard eastron meter in de meterkast geplaatst en die zit heel dicht bij de inkomende lijn
En ook daar zie ik elke dag rond de middag op alle 3 de fases het voltage wat inzakken
Je zou eigenlijk verwachten (en dat lees je ook overal als je erop zoekt) dat het voltage zou stijgen omdat iedereen zonnestroom het net op duwt

Dus heeft iemand een idee waarom het voltage wat inzakt?

Ik woon in de buurt van de Amer centrale en ken ook iemand die daar werkt maar die zegt dat hun dat niet doen

Beste antwoord (via creon op 11-05-2024 16:42)

• Alexvdiest
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 02-11 20:35
Dit word bewust gedaan om de spanning achter in het net goed te houden bij terug levering.

Bij terugleveren gaat de spanning aan de lage spannings kant van de trafo naar beneden, achter in het net (eind van de kabel) gaat die spanning dan (minder) omhoog.

Woon je dicht bij een wijk trafo?

Mvg ✌️

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
definieer zakt.

van 249 naar 248
van 230 naar 215
van 230 naar 100
van 230 naar 229..

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien dat dit in de wijkcentrale bijgeregeld wordt?
Dat ze de spanning wat verlagen vanwege de zonnepanelen?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• creon
  • Nu online
jack zomer schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:30:
definieer zakt.

van 249 naar 248
van 230 naar 215
van 230 naar 100
van 230 naar 229..
Sorry
Van 235 in de avond/nacht naar 225 rond de middag als de zon op zijn hoogtepunt is

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:57

DukeBox

loves wheat smoothies

creon schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:22:
Ik woon in de buurt van de Amer centrale en ken ook iemand die daar werkt maar die zegt dat hun dat niet doen
Als iets wordt aangepast in de centrale merkt je daar niets van, alleen de wijkcentrales hebben invloed op wat jij bij je meter meet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
creon schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Sorry
Van 235 in de avond/nacht naar 225 rond de middag als de zon op zijn hoogtepunt is
Wees blij, in elk geval voldoende marge als ineens heel de wijk terug gaat leveren.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• creon
  • Nu online
DukeBox schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:37:
[...]

Als iets wordt aangepast in de centrale merkt je daar niets van, alleen de wijkcentrales hebben invloed op wat jij bij je meter meet.
Dat was ook wat die kennis mij vertelde
Hun zitten kwa voltage heel veel hoger (kv)
En daarbij liggen ze al een aantal weken stil ivm onderhoud

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
235 is prima toch. zou mij er niet druk over willen maken
zit hier op 230 stabiel altijd,

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Distributie transformatoren 150 kV naar 50kV of 10kV kunnen automatisch worden bijgeregeld.
De netbeheerder doet dit.
Hoe meer belasting op de transformator hoe lager de spanning. Dus overdag zetten ze het wat hoger en in de avond weer wat lager. Zonnepanelen hebben lokaal nogal wat invloed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk1adABrtoFIS4C_buUfba7K58Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hFU7NL1JiMQvP4zEf1Z0ZiPR.png?f=user_large
Grafiekje van de afgelopen 24 uur.

[ Voor 6% gewijzigd door bouwfraude op 11-05-2024 14:01 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Algemeen genomen zijn er constant trafo's bezig de spanning te regelen om te voorkomen dat er buiten specs wordt geleverd. zoals bij Bouwfraude ook zichtbaar is.

Hier bij mij ; deze sensor meet altijd een ~3 volt teveel in verhouding met wat er uit het stopcontact komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVdM-xtgmotg9mvUeQFiRjbuvM8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BruqdZCGXsHhC6nIJ9aXJPua.png?f=fotoalbum_large

Ik zie de laatste tijd wel de 250 in aantocht - er zijn heel veel mensen die tegenwoordig hier in de wijk allemaal zonnepanelen hebben aangelegd. Ik zit nog op de vierde positie van het lokale verdeelstation - ik verwacht dus dat andere buurtgenoten hogere spanningen hebben en dus uitval.
FooLsKi schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:04:
[...]

Wel apart dat dat het tegenovergestelde is van wat TS ervaart.
Dat ligt eraan - als @creon ook industrie of een winkelcentrum in de buurt heeft met veel zonnepanelen kan het zo gepland zijn om overdag een lagere spanning te leveren en in de avond juist op het gemiddelde van overdag.

Amercentrale - Geertruidenberg/Raamsdonksveer is een groot knooppunt van midden en hoogspanning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuxRpca6D7q2knujWQ1qTWdbGvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VRYVFPgG5Jxrgx2DpF9QEF9O.png?f=user_large

https://www.hoogspannings...-Netkaart-2020-scaled.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door Vorkie op 11-05-2024 14:07 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:41

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

bouwfraude schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:00:
Distributie transformatoren 150 kV naar 50kV of 10kV kunnen automatisch worden bijgeregeld.
Hoe meer belasting op de transformator hoe lager de spanning. Dus overdag zetten ze het wat hoger en in de avond weer wat lager. Zonnepanelen hebben lokaal nogal wat invloed.
[Afbeelding]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 19:18
creon schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Sorry
Dit is nog niet erg, je mag volgens richtlijnen 8% verschil hebben.
248 volt maximaal
212 volt minimaal

Alles daar tussen is helemaal prima en safe om in te werken.

Uit ervaring, ik heb op 3 fases 24/7 monitoring, voltages zijn overdag hoger omdat men stroom terug levert en savonds lager omdat men stroom afneemt (belasting).

DPC Chef-kok :)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
FooLsKi schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:04:
[...]
Dit is een zonnige dag, normaal verwachten ze na het middaguur minder vraag dus kunnen
ze uit voorzorg wat omlaag regelen. Soms zijn ze ook wat laat.
Kan ook zijn dat de buren massaal besluiten de wasmachine aan te zetten.
Vroeger kwam de energie van een kant, tegenwoordig met windmolens en panelen is het wat minder stabiel.
In de wijk hebben we een trafo en meer dan 200 huizen diverse hebben zonnepanelen dus de spanning loopt regelmatig op tot 248 volt.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Vorkie schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:02:
Algemeen genomen zijn er constant trafo's bezig de spanning te regelen om te voorkomen dat er buiten specs wordt geleverd. zoals bij Bouwfraude ook zichtbaar is.

Hier bij mij ; deze sensor meet altijd een ~3 volt teveel in verhouding met wat er uit het stopcontact komt.

[Afbeelding]

Ik zie de laatste tijd wel de 250 in aantocht - er zijn heel veel mensen die tegenwoordig hier in de wijk allemaal zonnepanelen hebben aangelegd. Ik zit nog op de vierde positie van het lokale verdeelstation - ik verwacht dus dat andere buurtgenoten hogere spanningen hebben en dus uitval.

[...]

Dat ligt eraan - als @creon ook industrie of een winkelcentrum in de buurt heeft met veel zonnepanelen kan het zo gepland zijn om overdag een lagere spanning te leveren en in de avond juist op het gemiddelde van overdag.

Amercentrale - Geertruidenberg/Raamsdonksveer is een groot knooppunt van midden en hoogspanning.

[Afbeelding]

https://www.hoogspannings...-Netkaart-2020-scaled.jpg
Amercentrale = RWE, deze ligt momenteel inderdaad stil wegens onderhoud

Het knooppunt en de trafo's liggen een eindje buiten het terrein van de centrale en wordt zeker niet vanuit de centrale beheerd, dat zal een zaak zijn van Tennet en Enexis.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • Beste antwoord

• Alexvdiest
Dit word bewust gedaan om de spanning achter in het net goed te houden bij terug levering.

Bij terugleveren gaat de spanning aan de lage spannings kant van de trafo naar beneden, achter in het net (eind van de kabel) gaat die spanning dan (minder) omhoog.

Woon je dicht bij een wijk trafo?

Mvg ✌️

• creon
  • Nu online
Xanquezer schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:07:
[...]

Dit is nog niet erg, je mag volgens richtlijnen 5% verschil hebben.
248 volt maximaal
212 volt minimaal

Uit ervaring, ik heb op 3 fases 24/7 monitoring, voltages zijn overdag hoger omdat men stroom terug levert en savonds lager omdat men stroom afneemt (belasting).
Het is ook zeker niet dat ik het erg vind
Maar het is wel tegenover gesteld aan wat ik overal lees ( alle zonnepanelen drukken het voltage omhoog en daardoor stoppen sommige omvormers ermee)
Dus ik was heel erg benieuwd hoe of wat
Ik dacht zelf ook dat dit bewust gedaan wordt om zonnestroom wat ruimte te geven en omdat ik dicht bij dat knooppunt zit dat ik er dan het meeste "last" van heb
Maar ik heb nog geen duidelijk antwoord dat dat ook echt bewust gebeurt om die rede

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:52
Xanquezer schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:07:
[...]

Dit is nog niet erg, je mag volgens richtlijnen 5% verschil hebben.
248 volt maximaal
212 volt minimaal

Mag ik vragen hoe jij op 212V en 248V komt met 5% verschil? Ik neem aan dat je 230V als basis neemt, maar hoe ik het ook bereken, kom ik niet op jouw waardes:
  • 230V +5% = 230 x 1,05 = 241,5V

• 230V -5% = 230 / 1,05 = 219V óf 230 x 0,95 = 218,5V
Jouw waardes wijken 7-8% af van 230V.

The devil is in the details.

• Alexvdiest
Dat word inderdaad bewust gedaan om de teruglevering en ook nog vol automatisch.

Dat systeem werkt goed tot het vermogen van de wijktrafo bereikt is, daarna loopt de spanning wel op.

Je zou naar het 10 of 20 kv/0.4kv net moeten kijken. Het hoogspanningsnet merk je in de wijk niet echt.

Mvg

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11 19:18
Hahn schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Mag ik vragen hoe jij op 212V en 248V komt met 5% verschil? Ik neem aan dat je 230V als basis neemt, maar hoe ik het ook bereken, kom ik niet op jouw waardes:
  • 230V +5% = 230 x 1,05 = 241,5V

• 230V -5% = 230 / 1,05 = 219V óf 230 x 0,95 = 218,5V
Jouw waardes wijken 7-8% af van 230V.
Correctie, 8%

DPC Chef-kok :)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:26
bouwfraude schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:00:
[Afbeelding]
Leuke grafiek, hier is het precies andersom.
Meestal rond 240 in de nacht en overdag oplopend naar 250+
Pagina: 1