Wat vinden jullie van Asustor Nas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-05 09:03
Door een vriend die bij Qnap destijds werkzaam was, kocht ik erg goedkoop NAS systemen van Qnap, alhoewel ik daar nooit tevreden van geweest ben. Vaak storingen, traag, crashen,... Dus niet zo lang mee gewerkt.

Een andere vriend bezorgde me een afgedankte Synology DS411 met oververhittingsverschijnselen. Op zich doet dat apparaat z'n ding nu erg goed, maar die moet al zeker 10 jaar oud zijn volgens hem.
Niet van de snelste en al twee keer een CPU fan in kapot gehad (vandaar oververhitting). Er begint ook teveel belangrijke data op te staan. Hackers & co, dus ik ben op zoek naar wat nieuws. Ik heb een hele verzameling 3D films, die ga ik dan wel nog bewaren op de oude Synology.

Voor ik in het Apple eco-systeem belandde had ik tot zéér grote tevredenheid IT materiaal van Asus. Onder de naam Asustor hebben die jongens blijkbaar ook NAS systemen.

De Drivestor 4 pro interesseert me wegens z'n 2,5 Gbps lan poort en 4K transcodering. Er staan ook wat films op m'n huidige NAS en zou straks graag Plex gaan gebruiken. Dat lukt in het 4K tijdperk met die Synology ook niet meer.

Wat vinden jullie dus van Asustor Nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:19
staat net (10 mei) op nascompares een positieve review van een asustor
https://nascompares.com/2...vealed-and-it-is-a-beast/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb sinds 2019 een Asustor as6210t

Ik ben er redelijk tevreden over alles wat ik nodig heb zit erop. Maar heb ook niet zoveel nodig (platte data en iScsi) omdat de rest door mijn server gedaan wordt.

Grote minpunt is dat ik af en toe een complete freeze heb. Alleen op te lossen met een keiharde reset. Ik heb er een smartplug tussen zitten zodat ik hem uit kan zetten (hard) en weer aan. Gelukkig gaat hij dan wel uit zichzelf weer aan. Want als je in het buitenland zit (bijvoorbeeld) kun je niet zomaar op een knopje drukken.

Heb zo’n 12 freezes per jaar, soms wel 3 per maand en dan een hele tijd niet. Geen pijl op te trekken.

Ik heb dat als sinds het begin. Support komt met nietszeggende antwoorden en opties. Uiteindelijk zeiden ze dat het aan de schijven ligt, case closed.

Ik ben begonnen met 3TB schijven (WD Red) en intussen heb ik een mix van deze en HGST 4TB schijven (als er een 3TB kapot gaat vervang ik hem voor een 4TB met als doel om ooit een extend te doen). RAID-6

Maar ook met volledig 3tb had ik freezes.

Ik zou er denk ik niet nog een keer 1 kopen. Zowel Qnap en synology zijn stabieler. Maar als backup backup NAS kan het dan weer wel prima…

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 11-05-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Die Synology is een model uit 2011 en is dus al 13 jaar oud. Dan mag een fan wel een keer versleten zijn.

Als je daar tevreden mee bent waarom koop je dan niet het recentste model? Een DS423(+)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:20

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Sethro schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:32:
Die Synology is een model uit 2011 en is dus al 13 jaar oud. Dan mag een fan wel een keer versleten zijn.

Als je daar tevreden mee bent waarom koop je dan niet het recentste model? Een DS423(+)?
Dat vraagt hij toch helemaal niet?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
@Sethro om eerlijk te zijn heb ik die ook bekeken. Hij is helaas iets duurder dan de Asustor en maar "gewone" gigabit ethernet. Net een nieuwe 2,5 Gbps router gekregen van m'n ISP. M'n MacStudio doet ook 10 Gbps. Ben soms bezig met films te stockeren van bijna 100GB. Dan is wat sneller overdracht wel des te prettiger.

@FreakNL Op zich zal hij in 90% van de gevallen als backup storage dienen om middels al m'n apparaten in huis aan te kunnen. 10% van de gevallen gebruik ik hem als film/muziek en fotoserver. Het is natuurlijk niet aangenaam als je midden in een film zo'n freeze krijgt. Kan ik helemaal naar de kelder om een reset te gaan doen.
Inmiddels is jouw model ook weer een jaartje of 5. Hopelijk is dat issue bij de huidigen verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:37
De software van Asus is bagger en hun ondersteuning (niet of nauwelijks bug fixes) is beroerd niet alleen voor hun Nas lijn maar bij al hun producten.

Nagenoeg alle Nas systemen van alle fabrikanten zijn gebaseerd op Linux wat rock solid is, dus je moet al heel beroerde software erbij zetten om dat te laten crashen, maar Asus krijgt dat voor elkaar.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Beeldbuisje schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:49:
@Sethro om eerlijk te zijn heb ik die ook bekeken. Hij is helaas iets duurder dan de Asustor en maar "gewone" gigabit ethernet. Net een nieuwe 2,5 Gbps router gekregen van m'n ISP. M'n MacStudio doet ook 10 Gbps. Ben soms bezig met films te stockeren van bijna 100GB. Dan is wat sneller overdracht wel des te prettiger.

@FreakNL Op zich zal hij in 90% van de gevallen als backup storage dienen om middels al m'n apparaten in huis aan te kunnen. 10% van de gevallen gebruik ik hem als film/muziek en fotoserver. Het is natuurlijk niet aangenaam als je midden in een film zo'n freeze krijgt. Kan ik helemaal naar de kelder om een reset te gaan doen.
Inmiddels is jouw model ook weer een jaartje of 5. Hopelijk is dat issue bij de huidigen verdwenen?
Volgens mij heb je met eerdere NASsen geleerd dat kwaliteit ook wat waard is. In hardware en software. Daarvoor moet je bij Synology zijn. En dat beetje extra geld is toch wel waard als apparaat weer 10 jaar meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Hihi, goed, we houden het dan maar bij Synology dus 😊
Hebben die een 4 bay model met 2,5 Gbps lan poort dat jullie weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Beeldbuisje schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:30:
Hihi, goed, we houden het dan maar bij Synology dus 😊
Hebben die een 4 bay model met 2,5 Gbps lan poort dat jullie weten?
Bestaan niet: categorie: NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07

Illusion

(the art of)

Maar wel met pci slot waar een 10gbit nic in past:

categorie: NAS
Waarbij de ds723+ (2bays) en de ds923+ (4bays) de enige enigszins betaalbare versies zijn.
uitvoering: Synology DiskStation DS923+, zonder harde schijven

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Gaat weer afwegen en vergelijken worden. DS923+ = bijna 600€ ex harddisks.
Ik wil sowieso 4 sleuven voor de HDD's. In het verleden, was wel een Qnap met twee sleuven, een schijf kapot gehad. De eerste haperde blijkbaar ook ergens, maar m'n data was half weg.
Wat filmpjes is niks, maar de rest wel.

Maar dan 600€ betalen voor "wat" opslag... 😵‍💫

In alle geval erg bedankt voor het advies... Ik kijk nog wat rond. Eventueel een jonge tweedehands ofzo. Óf ik doe toch een compromis en pak een Synology met 1Gbps ipv 2,5.

Ik wou net te schrijven dat men op de Tweakers-site toch lovend is over Asustor, maar dat zijn gesponsorde reviews. Tsja heb je ook niks aan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Geen idee of het een optie is maar je zou zelf ook iets kunnen samenstellen. Moederborden genoeg die een 2,5 NIC hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 12-05-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Zelf iets in elkaar knutselen was me ook al getipt door een vriend. Probleem is 1 tijdsgebrek en 2 ik denk dat ik dan het eerste half jaar constant ga lopen tweaken en uitzoeken (weinig ervaring in de materie). Dan kan ik al even goed voor een Asustor gaan. Dat is ook wat goedkoper en tweaken alom blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:22

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Beeldbuisje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:49:
Óf ik doe toch een compromis en pak een Synology met 1Gbps ipv 2,5.
Als je meer bandbreedte wilt, kan je ook met multichannel smb werken. Dat schaalt bijna 100% bij grotere bestanden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-05 06:26
Beeldbuisje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:49:
Gaat weer afwegen en vergelijken worden. DS923+ = bijna 600€ ex harddisks.
Ik wil sowieso 4 sleuven voor de HDD's. In het verleden, was wel een Qnap met twee sleuven, een schijf kapot gehad. De eerste haperde blijkbaar ook ergens, maar m'n data was half weg.
Wat filmpjes is niks, maar de rest wel.

Maar dan 600€ betalen voor "wat" opslag... 😵‍💫

In alle geval erg bedankt voor het advies... Ik kijk nog wat rond. Eventueel een jonge tweedehands ofzo. Óf ik doe toch een compromis en pak een Synology met 1Gbps ipv 2,5.

Ik wou net te schrijven dat men op de Tweakers-site toch lovend is over Asustor, maar dat zijn gesponsorde reviews. Tsja heb je ook niks aan natuurlijk.
De 411 die je had koste rond de 400 euro bij introductie, 14 jaar geleden (28.5 euro per jaar). Dat is ook geen goedkope NAS geweest, je hebt hem alleen goedkoper gekregen. (Beetje afhankelijk van welke uitvoering je precies hebt). Het is inderdaad een smak geld en ik kan de keuze niet voor je maken. Maargoed als je 10 jaar doet met deze NAS dan kost het je 60 euro per jaar en ben je (waarschijnlijk) van een boel kopzorgen af.

[ Voor 3% gewijzigd door Flans op 13-05-2024 06:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als het alleen om storage gaat zou ik gewoon de ventilatoren van die DS 411 vervangen dan kan hij nog jaren mee.
Voor storage voldoet dat ding nog prima.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07

Illusion

(the art of)

Ben(V) schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:29:
Als het alleen om storage gaat zou ik gewoon de ventilatoren van die DS 411 vervangen dan kan hij nog jaren mee.
Voor storage voldoet dat ding nog prima.
Waarbij het wel goed is om te weten dat de DS411 gelimiteerd is tot DSM6.2 en dat oktober dit jaar het einde van extend life support bereikt wordt.
https://www.synology.com/en-global/products/status/eol-dsm62

Dan heb je dus géén security updates meer. Met de huidige trend van de ransomware/cryptolockers is dat een risico om je bewust van te zijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Illusion schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:45:
[...]

Dan heb je dus géén security updates meer. Met de huidige trend van de ransomware/cryptolockers is dat een risico om je bewust van te zijn.
Precies daarom wil ik hem gaan vervangen door iets moderners.
Die Qnap heeft het laten afweten. Ok, slechts 1 bay model, maar schijf kapot, data kwijt. Enkel een hoop 3D filmpjes die ik terug moet gaan zoeken, maar uiteindelijk hadden wij ze allemaal al gezien, dus laat er geen traan om. Daarom ben ik gaan nadenken...
Op die (oude) Synology staat data die ik echt niet graag kwijt zou zijn.
Bij gebrek aan security updates lijkt het me echt verstandiger om hem tegen het najaar, als zoals je vermeldt de support stopt, te gaan vervangen. Dan kan ik die eventueel nog enkel gebruiken voor m'n 3D film collectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Voor de zekerheid dan ook nog even deze: de data op je NAS is geen backup.

Als de data zo belangrijk voor je is dan zou ik naast een nieuwe NAS ook gaan nadenken over je 'echte' backup plan. Dat kan zijn een losse harde schijf waar je elke maand wat extra data bij op zet. Of een cloud abonnement waar je elke dag/week/maand je data mee synchroniseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Misschien beter een nieuwe Synology met 2 of nog beter 4 bays kopen en die DS 411 als backup voor belangrijke data gebruiken.
Als je echt bang bent voor security riscs dan haal je na elke backup dei DS 411 gewoon los van het netwerk.
Wat wel van belang is zo'n backup NAs regelmatig te laten scrubben om te kijken of je disken nog in orde zijn of dreigen om te vallen, maar dat geld voor elke Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
de écht, écht belangrijke files staan nog in een cloud en op stick hoor. Mocht ik ooit getroffen worden door een ransomware aanval, so be it, het is dat gedoe errond natuurlijk.

Nog eens even terugkomend op die 2,5Gbps poort... Een vriend van me die wel wat op de hoogte is van die dingen merkte van de week op dat dat amper wat uit zal maken. Door de traagheid van de, zelfs 4, harddisks en zelfs in RAID kan je sowieso al niet de volle Gigabit benutten, laat staan speciaal een NAS te kopen voor een 2,5Gbps poort te hebben.
Op zich begrijp ik dat wel, maar waarom zou een fabrikant dan investeren in een 2,Gbps poort, buiten wat marketing gedoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:45
Beeldbuisje schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:31:
Nog eens even terugkomend op die 2,5Gbps poort... Een vriend van me die wel wat op de hoogte is van die dingen merkte van de week op dat dat amper wat uit zal maken. Door de traagheid van de, zelfs 4, harddisks en zelfs in RAID kan je sowieso al niet de volle Gigabit benutten, laat staan speciaal een NAS te kopen voor een 2,5Gbps poort te hebben.
Een moderne NAS schijf doet in z'n eentje al zo 200MB/s, ruim meer dan de 112MB/s limiet van een Gb poort. E.a. wel afhankelijk van de data natuurlijk, maar Gb kan wel zeker een beperking vormen. Erg jammer dat Synology hier zo lang aan vast houdt, die hebben waarschijnlijk liever dat je een duurder model met uitbreidingspoort koopt en dan nog een keer extra lapt voor de 10Gb netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
Beeldbuisje schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:31:

Op zich begrijp ik dat wel, maar waarom zou een fabrikant dan investeren in een 2,Gbps poort, buiten wat marketing gedoe?
Wat je vriend zegt klopt volgens mij niet, tenminste niet altijd...

Als je regelmatig bezig bent met 'video-zaken'. Veel door video's heen scrubt, stukjes kijken, knippen/plakken en weer terug, you get the drift. Dan ga je wel wat merken van deze grotere snelheid ALS je ook de goede/bijpassende raid versie gebruikt. Je kunt hier kijken en spelen met schijven/raidconfiguraties/snelheden: https://www.raid-calculator.com/Default.aspx

Voor het streamen van films heeft je vriend gelijk, daar maakt 1 Gbps of 2,5 Gbps niet uit. Met een film ga je die verbinding nooit helemaal vol trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Hij zal dan effectief ongelijk hebben. Als het klopt wat Nielson zegt, ik vraag me enkel nog af of dit een traditionele harddisk is of een SSD, 'k vermoed het eerste, dan gaat het al veel schelen als ik de films over het thuisnetwerk richting de NAS stuur met 2,5Gbps.
Iet of wat film in 4K met eventueel Dolby Vision gaat richting 100GB.
(grrr weer twijfel)

Die raid calculator ga ik in het achterhoofd houden. Dat komt later nog van pas.

edit: nu valt het me op dat sommige Synologys twee LAN aansluitingen hebben zoals bvb de DS916+. Waarom doet men dat? Domme vraag misschien, maar daar ben ik iet of wat leek in :?

[ Voor 17% gewijzigd door Beeldbuisje op 17-05-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ben(V) schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:14:
De software van Asus is bagger en hun ondersteuning (niet of nauwelijks bug fixes) is beroerd niet alleen voor hun Nas lijn maar bij al hun producten.

Nagenoeg alle Nas systemen van alle fabrikanten zijn gebaseerd op Linux wat rock solid is, dus je moet al heel beroerde software erbij zetten om dat te laten crashen, maar Asus krijgt dat voor elkaar.
Ik heb geen idee over de software van Asustor, maar ik heb juist begrepen dat je op de Asustor ook je eigen software kan draaien en dat Asus dit niet dichtgezet heeft. Dat maakt wat mij betreft de Asustor NAS een stuk interessanter dan de alternatieven die alles dicht hebben getimmerd, waardoor je geen eigen software kan draaien.

Ik zou daarom Asustor minder snel afschrijven dan een Synology of QNAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen idee waarom je denkt dat Synology en Qnap dicht getimmerd zijn.
Synology is het platform waar ongeveer de meeste open source software op draait.

Maar als je 100% open wilt zijn moet je bare metal kopen en er zelf Linux opzetten en er een Nas van maken.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 17-05-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:22
Er komt zeer waarschijnlijk later dit jaar een nieuwe locker store Gen 3 op de markt: https://nascompares.com/n...erstor-gen3-nas-revealed/
Ze hebben ook een YouTube review ervan gemaakt en persoonlijk vind ik het wel een interessant kanaal voor diverse nas oplossingen

[ Voor 30% gewijzigd door The-Source op 17-05-2024 20:27 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik lees hier eigenlijk vooral ik wil een so goedkoop mogelijke nas en hoj moet perfect zijn

oudere qnaps Synology ze worden allemaal ongeveer hetzelfde gebouwd en hebben dus ook dezelfde mancos

persoonlijk zou ik asusstore niet overwegwn vom dezelfde credenen dat ik ook heel slechte ervaringen heb met hun laptops en nog slechtere met hun routertjes

dan zou ik toch liever wel extra betalen voor goed Synology spul of zelfbouw proberen

vooral unraid doet het in vergelijking heel goed als je Synology gewend was en kwa prijs hangt het natuurlijk ook van je wensen af maar een 6bay nas voor rond de 600 ex schijven is haalbaar als je niet per se hotswap nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
Kort door de bocht is het heel simpel. Wat ik ervan verwacht is een
4-bay nas voor backup en server om in m'n thuisnetwerk films, muziek, foto's te kunnen streamen
4K Plex decodering
zo snel mogelijk data van en naar MacStudio schrijven.

Dat hoeft natuurlijk niet duurder te zijn dan nodig...

@i-chat Precies daarom dat ik naar die Asustor keek. Voor ik in het Apple ecosysteem zat heb ik altijd Asus materiaal gebruikt. Behalve een Android tablet zijn dat de enige laptops/moederborden geweest waar ik écht nooit of te nimmer één enkel probleem mee had. De tablet waren dan softwarematige issues die wat eigen waren aan Android in die tijd.

@The-Source bedankt voor die link. Die site bekijk ik nog!

[ Voor 4% gewijzigd door Beeldbuisje op 18-05-2024 09:53 ]

Pagina: 1