Aanleg nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuHa
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:36
Ik ben bezig met het inventariseren/opzetten van een netwerk in mijn bedrijfshal (+- 8m bij 25 m).

Er komen in totaal 10 POE camera’s, waarvan 7 op de begane grond en 3 op de eerste verdieping.

In totaal komen er 4 dubbele cat aansluitingen op de begane grond.

De meterkast zit aan de linkerkant.

Overzicht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-__PNmzZNn794pFo8O6oLgI7uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/suk7SbV0hhBeNUdNEYfC6sBL.png?f=fotoalbum_large

Benodigd

Vragen

Ik heb nu echter de volgende vragen, waar ik nog niet helemaal uitkom:
  1. Kan ik de benodigde UTP kabel (Belden cat 6 7965e) gebruiken voor de POE camera’s (max lengte zal ongeveer 35 meter zijn) of kan ik beter een afgeschermde UTP kabel kiezen?
  2. In principe zijn er ‘2 segmenten’, zoals te zien op de plattegrond. Ik verwacht dat het, in verband met de POE camera’s, noodzakelijk is om alle kabels vanuit de meterkast (Camera recorder POE) te laten komen of kan dat eventueel opgeplitst worden in de meterkast en de ruimte rechts? Of eventueel alleen voor de 6 UTP aansluitingen om deze kabels niet helemaal vanuit de meterkast te laten komen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Je kan de 5 camera's rechts op een switch aansluiten en dan een enkele kabel naar de meterkast.

Is dit alleen voor camera's?
Heb je geen wifi, scanners, kassa's, printers, alarmknoppen, rookmelders, intercom, weegschalen, audio, laptops, PC, beeldschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuHa
jnr24 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:50:
Je kan de 5 camera's rechts op een switch aansluiten en dan een enkele kabel naar de meterkast.

Is dit alleen voor camera's?
Heb je geen wifi, scanners, kassa's, printers, alarmknoppen, rookmelders, intercom, weegschalen, audio, laptops, PC, beeldschermen?
Er komt verder alleen een TV (UTP aansluiting links) en een computer (1 van de UTP) aansluitingen rechts. De rest van de aansluitingen (6) zijn ongebruikt en puur als voorbereiding voor de toekomst, omdat de ruimte nu nog afgewerkt moet worden.

Wifi moet inderdaad ook nog.

[ Voor 46% gewijzigd door PuHa op 11-05-2024 16:34 . Reden: Quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Je kan de camera's namelijk mooi met wifi combineren, wifi hang je ook graag hoog bijvoorbeeld bij die camera's die in het midden van die ruimte zitten. Afhankelijk van je wifi APs kan je daar ook weer een paar camera's bijsteken.

Als alles in kabelkokers zit dan is een extra kabeltje zo getrokken. Wordt de boel dichtgetimmerd dan zou ik wel een paar extra loze leidingen eventueel met trekdraad erin aanleggen. Niet alles kan POE hou dus ook ruimte voor 230V.

Patch panel, lijkt me niet nodig. Dat is interessant met 50 telefoons, faxen en PCs op een kantoorvloer.

De langste kabels tussen meterkast en switch zou ik wel shielded doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:18

lier

MikroTik nerd

Ik lees 18 aansluitingen, uiteraard afmonteren met een patch panel. En dat is nog exclusief accespoints (houdt daar gelijk rekening mee, om spijt achteraf te voorkomen). Ga uit van ongeveer 4 accespoints, de twee kleine ruimtes en twee in de grote ruimte. Shielded kabel is alleen in specifieke omstandigheden nodig, maar daar is hier (voor zover ik kan overzien) helemaal geen sprake van.

Verder (wel) eens met @jnr24

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuHa
Bedankt voor de reacties.

Klopt het dan de gelinkte belden 7965e cat 6 kabel geschikt is voor de PoE cameras? (Zover ik heb kunnen vinden wel).

Voor het wel/niet plaatsen van een patch panel: als ik een switch in de rechterruimte plaats voor de cameras en utp aansluitingen, moet deze dan ook weer een eigen patch paneel, of is dat overbodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Laatst online: 19:17
Voor PoE is voornamelijk 100 % koper van belang en dat staat er bij op de pagina. Gewoon utp is ook voor PoE prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die Belden kabel is prima voor PoE. Zou geen shielded kabel nemen, is onnodig. Je wanddoosje is er overigens ook in unshielded versie, shield heb je niet nodig.
Mijn ervaring met die Rutenbeck dingen is dat de shielded versie scherpe randjes hebben die je aders makkelijk kunnen insnijden. Zie ik met je Belden kabel niet snel gebeuren, maar heb die dingen wel eens op CAT7 SFTP kabel gemonteerd bij een klant, die aders hadden isolatie zo zacht als boter (ik zal zelf nooit voor CAT7 kiezen, klant had het gekocht, of ik het kon monteren).
Pagina: 1