• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Hi,

Ik heb sinds 8 maanden 12 panelen met een Solaredge omvormer. Ik zie met name de laatste weken dat het overdag best vaak voortkomt dat de panelen heel kort (seconden) geen stroom leveren en dan weer volledig stroom leveren. Ik meet dit met HA aan de elektriciteitsmeter.

Heeft dit ermee te maken dat het net te vol zit en dat het om die reden wordt uitgeschakeld of zou er toch meer aan de hand zijn? Vandaag zie ik namelijk dat het best vaak voor komt. 3.5Kw en dan ineens op 0 voor een seconden of 5 en dan weer normaal. Ik hoor de omvormer niet schakelen op dat moment.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:30
Een omvormer mag zonnestroom met maximaal 253v het net op drukken. Wordt dat hoger dan dient de omvormer uit te schakelen of iig stoppen met leveren. Wat is het voltage dat je meet aan de meter?

Welke SolarEdge omvormer en optimizers heb je precies?
Wat is de oriëntatie van de panelen?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Aalard99
  • Nu online
Uszka schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:41:
Een omvormer mag zonnestroom met maximaal 253v het net op drukken. Wordt dat hoger dan dient de omvormer uit te schakelen of iig stoppen met leveren. Wat is het voltage dat je meet aan de meter?

Welke SolarEdge omvormer en optimizers heb je precies?
Wat is de oriëntatie van de panelen?
Het gaat hier om een Solaaredge installatie met :-
- 12x Longi Soloar Mono all black 405 Wp
- 12x Optimizers S440
- Omvormer SE3680H

Ik heb zelf niet een goede spanningsmeter aangesloten dus wat het voltage is weet ik niet, Het is me niet gelukt om met HA de spanning uit te lezen op de P1 meter. Het vermoeden heb ik wel dat het te maken heeft met de overbelasting van het net. Ik woon in een jaren 30 wijk waar de kabels inmiddels ook redelijk oud zijn geworden en er zijn veel huizen met panelen hier in de buurt.

Panelen liggen op Zuid Oost, dus heb vanaf de eerste zon in de ochtend tot aan 15h in de middag de zon er redelijk vol opstaan.

• Aalard99
  • Nu online
Ik kan zelf helemaal niets instellen op deze omvormer, daar moet ik mijn installateur voor bellen. De kabel is een 2.5mm en niet simpel even dikker te maken. Dan moet ik echt een andere buis van de zolder naar mijn meterkast gaan aanleggen.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
In de monitoring van Solaredge kun je het voltage bij de omvormer ook uitlezen. Kun je dit nergens vinden? Mogelijk heeft je installateur jouw rechten beperkt. De installateur kan deze dan wel uitlezen en er zelfs grafiekje van uitdraaien. Evt even contact opnemen met ze.

Fyi: De omvormer schakelt op het voltage dat deze meet bij de omvormer, niet bij de meter.

• Aalard99
  • Nu online
Skubba schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:42:
In de monitoring van Solaredge kun je het voltage bij de omvormer ook uitlezen. Kun je dit nergens vinden? Mogelijk heeft je installateur jouw rechten beperkt. De installateur kan deze dan wel uitlezen en er zelfs grafiekje van uitdraaien. Evt even contact opnemen met ze.

Fyi: De omvormer schakelt op het voltage dat deze meet bij de omvormer, niet bij de meter.
Ik heb een mail gestuurd naar mijn installateur, ik heb zelf geen rechten om dit te zien. Ik zie alleen een dashboard met de opbrengsten en de opstelling van de panelen. Dank voor het meedenken.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Spanning op de p1 meter kan je wel uitlezen met een homewizard P1 meter wifi
De spanning entity (Voltage) moet je nog wel even inschakelen in de device manager van de P1 meter wifi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4iJORUIBvj2MCPckGt3pEtWLAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UM5RruLvLuNbqZm4ah2X9sWd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2024 15:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Aalard99
  • Nu online
Dank, inmiddels ook erachter gekomen dat ik de Phase voltage monitoring aan kon zetten in HA via een P1 kabel. Net gedaan dus even in de gaten houden wat dit gaat doen. Op dit moment is het 238V.

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-11 07:12
Aalard99 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:54:
Hi,

Ik heb sinds 8 maanden 12 panelen met een Solaredge omvormer. Ik zie met name de laatste weken dat het overdag best vaak voortkomt dat de panelen heel kort (seconden) geen stroom leveren en dan weer volledig stroom leveren. Ik meet dit met HA aan de elektriciteitsmeter.

Heeft dit ermee te maken dat het net te vol zit en dat het om die reden wordt uitgeschakeld of zou er toch meer aan de hand zijn? Vandaag zie ik namelijk dat het best vaak voor komt. 3.5Kw en dan ineens op 0 voor een seconden of 5 en dan weer normaal. Ik hoor de omvormer niet schakelen op dat moment.
Heeft je omvormer een schermpje? Kijk daar dan eens op. Misschien zit het probleem wel gewoon in HA of je P1 meter.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Aalard99 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Ik heb een mail gestuurd naar mijn installateur, ik heb zelf geen rechten om dit te zien. Ik zie alleen een dashboard met de opbrengsten en de opstelling van de panelen. Dank voor het meedenken.
Dan ” vraag “ je om volledige rechten, zoals ingesteld kan worden voor het eigenaren account in het portaal van de installateur.

Daar heb je gewoon voor betaald.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Aalard99
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:33:
[...]

Dan ” vraag “ je om volledige rechten, zoals ingesteld kan worden voor het eigenaren account in het portaal van de installateur.

Daar heb je gewoon voor betaald.
Inmiddels ligt inderdaad het verzoek bij mijn installateur om mij meer rechten te geven. Dank voor het meedenken.

• Leslie 122
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-10 12:09
Als je in de opstelling tab op het bovenste groene vierkantje klikt krijg je de optie fasemetingen. Hier zie je de actuele voltagesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s16ftoadNdePrXnlt3KuR6Upkc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G7FXFMdEPAmYwN2nbMe1JFFZ.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1