Aanbouw wensen en nu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 18:57
Beste Tweakers,

Wij wonen nu 2.5 jaar in onze koopwoning van 1996. In 2004 hebben de eerste bewoners een houtenskelet uitbouw gerealiseerd die 2.3m lang is en die (bijna) over de hele breedte van de woning is gerealiseerd.

De uitbouw incl fundering staat volledig op onze grond (fundering tegen de erfgrens aan) en de uitbouw bevat een kruipruimte die te bereiken is via de kruipruimte van de woning.

De achterdeur zit dus direct in de woonkamer en hier komt in de winter best veel kou vandaan. Dit omdat aansluitend aan de achtertuin onze carport zit en de deur dus sws 2x per dag open en dicht gaat.

De hele benedenverdieping hebben wij vloerverwarming laten infrezen en we hebben nog 1 radiator behouden in de woonkamer. Dit op advies van vrienden die zelf ook vloerverwarming hebben. Deze verwarming hebben we afgelopen winter 3x aangehad omdat het kouder voelde dan de CV-meter aangaf (hierop hebben we een losse meter aangeschaft en zagen een temp-verschil van gemiddeld 2 graden. CV geeft 20 aan maar losse temp geeft 18 aan"

Goed nu onze wensen.

Omdat we op dit moment de vriezer in de schuur hebben staan en de kattenbak in de gang maar ook omdat we een soort sluis willen creeren ivm kou van de achterdeur willen we een aanbouw realiseren. Echter is dit allemaal nieuw voor ons en weten wij niet: Waar we om moeten denken, welke stappen we in welke volgorde moeten nemen.

We weten dat ons wens incl huidige uitbouw in totaal 5 meter vanaf de oorspronkelijke gevel zal zijn en dus vermoedelijk een vergunning moeten aanvragen (dit omdat wij de 4 meter vergunning vrij passeren)

Wie kan ons adviseren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKLEpdK3Gk-vVSxG9dLGvwi7H80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hP7LMAPGQf1ztSvXJ1ahVAqR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y58wG4UurjTxVMLqbkKS3IQayx0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kEOfJb6xz4isZlNn7Uj8nnQF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy3PF9M2PjDiGt3KSRlgE3SFuH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O7dU1pMpDfBfjBqvq2Xi10sB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4hvg0lZxYqHvyKiEilq6P0T_eo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mKiacimaDda13PQdbVvhrbTZ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-05 17:18
Heb je het percentage bebouwd gebied t.o.v. het oorspronkelijke hoofdbouwwerk al uitgerekend? Dus uibouw + nieuwe uitbouw + schuurtje / totaal bebouwingsgebied? Dat heeft zeker invloed op je kansen deze vergunning ook echt te krijgen.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Makkelijk schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:56:
Heb je het percentage bebouwd gebied t.o.v. het oorspronkelijke hoofdbouwwerk al uitgerekend? Dus uibouw + nieuwe uitbouw + schuurtje / totaal bebouwingsgebied? Dat heeft zeker invloed op je kansen deze vergunning ook echt te krijgen.
oh nee, was even vergreten dat het percentage meetelt. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit berekenen kan.

Deze gegevens heb ik uit de Folder. Echter weet ik niet of dit de gegevens zijn incl uitbouw en schuur. Ook heb ik geen idee of een open carport meegerekend moet worden als gebouw

Woonoppervlakte 116 m2
Perceeloppervlakte 184 m2
Inhoud 381 m3

*edit*
Zojuist gelezen dat een carport alleen meetelt als het meer dan 2 wanden heeft. Ons carport zit tussen onze eigenschuur en de schuur van de buren in. Echter betreft de carport zelf maar 4 palen en een dak. Dus vermoed dat het niet meetelt.

[ Voor 15% gewijzigd door Jboy1991 op 11-05-2024 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

waarom is nu een nieuwe uitbouw nodig;
- tocht bij deur?
-gebrekkige isolatie pui/ deur?
- kou die binnenkomt bij openen deur?

Ben je niet makkelijker af met een paar tochtstrips? Tochtgordijn? of plaats een serre

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
bombadil schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:13:
waarom is nu een nieuwe uitbouw nodig;
- tocht bij deur?
-gebrekkige isolatie pui/ deur?
- kou die binnenkomt bij openen deur?

Ben je niet makkelijker af met een paar tochtstrips? Tochtgordijn? of plaats een serre
Aanbouw geen uitbouw.

We willen extra bergingsruimte op de begane grond. Daarbij helpt natuurlijk ook dat de achterdeur niet direct de woonkamer binnenkomt. De kosten van een aanbouw zijn (volgens internet) ook niet belachelijk ook. Vandaar dat wij hiervoor willen gaan.

Hmm, als ik dit zo zie denk ik dat ik mij geen zorgen hoef te maken of wij een vergunning krijgen of niet. Enige puntje is dat ik mij even moet verdiepen over hoeveel vierkantemeter vergunningvrij mag. Ik dacht altijd dat het over de afstand in lengte vanaf de achtergevel gold. Maar lees nu dat het eigenlijk gaat om het aantal vierkante meters en percentage van de tuin

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LucitnKFj037-Arup5BFbkx0Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKFrupmJvt6IoosjJbFJucTr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door Jboy1991 op 11-05-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-05 19:46
Wat is jou budget?

Bij een uitbouw denk ik al snel aan geïsoleerde betonnen vloer op goed fundament, geïsoleerde wanden, schuifpui met isolatie glas, wat elektra erin, spotjes..
Als een aannemer en een aantal andere bedrijven dit gaan uitvoeren gaat dat snel richting €14000,= per meter uitbouw.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:00
Ik schat het nog hoger in, want hoe kleiner de uitbouw, hoe hoger de kosten per m2.

Veel goedkoper zou het zijn om een tochtsluis in je kamer te bouwen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Jboy1991 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Aanbouw geen uitbouw.

We willen extra bergingsruimte op de begane grond. Daarbij helpt natuurlijk ook dat de achterdeur niet direct de woonkamer binnenkomt. De kosten van een aanbouw zijn (volgens internet) ook niet belachelijk ook. Vandaar dat wij hiervoor willen gaan.

Hmm, als ik dit zo zie denk ik dat ik mij geen zorgen hoef te maken of wij een vergunning krijgen of niet. Enige puntje is dat ik mij even moet verdiepen over hoeveel vierkantemeter vergunningvrij mag. Ik dacht altijd dat het over de afstand in lengte vanaf de achtergevel gold. Maar lees nu dat het eigenlijk gaat om het aantal vierkante meters en percentage van de tuin

[Afbeelding]
Het is beide, dus het wordt sowieso niet vergunningvrij, maar ik denk dat je in dit geval die vergunning wel zult krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:38
guido66 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:16:
Ik schat het nog hoger in, want hoe kleiner de uitbouw, hoe hoger de kosten per m2.

Veel goedkoper zou het zijn om een tochtsluis in je kamer te bouwen.
Mwah, afhankelijk van gebruiksdoel hoeft het ook niet de wereld te kosten. HSB is prima betaalbaar en voor een bijschuur meer dan prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Je wil dus een soort van minipukkeltje van 2 bij 2 aanbouwen? Om warmteverlies van het openen van de achterdeur tegen te gaan? Ik vind het een nogal rigoreuze en prijzige ingreep. En je krijgt er een nauwelijks bruikbaar ruimtetje voor terug. Het is niet meer dan een bezemhok.

Ik denk dat je beter af bent met een andere oplossing.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jboy1991
FirePuma142 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:43:
Je wil dus een soort van minipukkeltje van 2 bij 2 aanbouwen? Om warmteverlies van het openen van de achterdeur tegen te gaan? Ik vind het een nogal rigoreuze en prijzige ingreep. En je krijgt er een nauwelijks bruikbaar ruimtetje voor terug. Het is niet meer dan een bezemhok.

Nee niet alleen om tocht tegen te gaan. Maar inderdaad ook als extra opslaghok. Noem het een soort van bijkeuken.

Eens dat het een dure ingreep is. Maar voor ons is het mogelijk waard. Maar ik ben wel benieuwd naar een andere oplossing?

Even voor iedereen: ja wij weten dat het mogelijk is om binnen een wandje te plaatsen met een deur. Dit heeft echter niet ons voorkeur omdat we dan ruimte inleveren in de woonkamer. Iets dat wij niet zien zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
Jboy1991 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:43:
[...]

Nee niet alleen om tocht tegen te gaan. Maar inderdaad ook als extra opslaghok. Noem het een soort van bijkeuken.

Eens dat het een dure ingreep is. Maar voor ons is het mogelijk waard. Maar ik ben wel benieuwd naar een andere oplossing?

Even voor iedereen: ja wij weten dat het mogelijk is om binnen een wandje te plaatsen met een deur. Dit heeft echter niet ons voorkeur omdat we dan ruimte inleveren in de woonkamer. Iets dat wij niet zien zitten.
En de volledige uitbouw verlengen tot 4 meter en daarna een hoekje er uit halen? Ja, dat is duurder, maar je krijgt er wel meer voor terug ;) Inclusief betere kozijnen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Makkelijk schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:06:
[...]

En de volledige uitbouw verlengen tot 4 meter en daarna een hoekje er uit halen? Ja, dat is duurder, maar je krijgt er wel meer voor terug ;) Inclusief betere kozijnen :P.
Hebben we ook over zitten denken. Echter hebben we dan alsnog niet extra ruimte die we kunnen gebruiken als bijkeuken/opberghok.

Ook praat je dan over veel meer kosten dan de 10-16k dat we nu ingedachten hebben. Ook moet de vloer er dan uit en vloerverwarming opnieuw aangelegd worden. Plus idd alle kozijnen vernieuwen. Ik vermoed dat we dan over kosten van 30-40k praten in totaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:31
Wat als je een hardhouten terras overkapping maakt, mogelijk met een lichtkoepel om voldoende licht in de woonkamer te houden. Ook mooi lampjes infrezen etc. Dan m met twee schuttingen en evt een (niet geïsoleerde) glazen wand achter. Kost misschien ook iets vergelijkbaars maar heb je een overdekt terras erbij. (Mogelijk kan iemand de kosten hiervan beter inschatten?)

Dan blijft hier wel kouder achter de deur, maar minder dan nu het geval is. Warmer stoken is natuurlijk goedkoper dan een uitbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:38
Jboy1991 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:41:
[...]

Hebben we ook over zitten denken. Echter hebben we dan alsnog niet extra ruimte die we kunnen gebruiken als bijkeuken/opberghok.

Ook praat je dan over veel meer kosten dan de 10-16k dat we nu ingedachten hebben. Ook moet de vloer er dan uit en vloerverwarming opnieuw aangelegd worden. Plus idd alle kozijnen vernieuwen. Ik vermoed dat we dan over kosten van 30-40k praten in totaliteit.
Klopt, maar vergis je er niet in dat je woningwaarde toeneemt als je meer m2 hebt. Je zou je aanbouw ook wat anders in kunnen delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
Dank voor jullie input. Al is dit niet de input waarnaar we gevraagd hadden. Het plan voor ons staat vast om een aanbouw (bezemkast zoals hier door iemand genoemd is) te realiseren. Echter ontbreekt bij ons nog steeds de kennis hoe en wat.

Of regelt een aannemer al deze zaken (vergunning, tekening etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Jboy1991 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:41:
Dank voor jullie input. Al is dit niet de input waarnaar we gevraagd hadden. Het plan voor ons staat vast om een aanbouw (bezemkast zoals hier door iemand genoemd is) te realiseren. Echter ontbreekt bij ons nog steeds de kennis hoe en wat.

Je kunt een bouwkundig tekenaar opzoeken om dit te regelen, of je komt via een aannemer bij zo iemand terecht. Onze 40m2 aanbouw is voor een paar honderd euro helemaal uitgedacht ook qua vergunningsvrijheid e.d. Je hebt er geen architect of bouwkundige voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

FirePuma142 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:43:

Ik denk dat ik het hier toch ook mee eens moet zijn. Dit wordt een hele prijzige pukkel die weinig gaat brengen.

Heb je ook een tekening van de hele layout? tuin, schuur en carport? Want ik snap hem nu niet helemaal. Wellicht komen er dan betere suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:54
Even los van of je dit wel of niet zou moeten doen, dat is aan jullie, maar ik zou gewoon even wat offertes opvragen bij wat aannemers.

Ik denk dat het uberhaupt al een uitdaging gaat zijn om een aannemer te vinden voor zo'n relatief kleine klus, maar ze zullen altijd langs willen komen om te kijken. Dan kun je meteen ook de vragen stellen die je hebt over wat ze wel en niet kunnen doen.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jboy1991 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:41:

Als je het doet, maak hem (minstens) twee keer zo groot als dat kan. Ik vermoed dat de kosten niet verschrikkelijk veel meer zullen bedragen, maar je krijgt er wel een veel nuttiger ruimte voor terug. Nu heb je door de naar binnen draaiende binnendeur en de instapruimte benodigd voor de buitendeur maar ongeveer 2m2 extra opslagruimte. Die met een vriezer en een kattenbak qua vloerruimte volledig is ingenomen. Daarnaast lijkt het er op dat je de vriezerdeur niet voldoende kunt openen als de binnendeur open is.

De aanbouw zal geisoleerd moeten zijn, anders heeft je luchtsluis weinig effect. Ik denk dat je zomaar naar ruwbouw kijkt die al 10K kost. Als je het laat afwerken ben je zo 15K kwijt vrees ik.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
AtomicShockwave schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:43:
[...]

Ik denk dat ik het hier toch ook mee eens moet zijn. Dit wordt een hele prijzige pukkel die weinig gaat brengen.

Heb je ook een tekening van de hele layout? tuin, schuur en carport? Want ik snap hem nu niet helemaal. Wellicht komen er dan betere suggesties.
Antwoord is eigenlijk nee. Die is er niet. Ik heb het kadaster plattegrond er even bijgepakt en met paint wat lijntjes gezet. Dit zijn natuurlijk niet de echte maten (de lijntjes). Maar hopelijk krijg je hierbij een beeld van wat wij willen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9j3TURNvZj9oTACNieUgXIN9Pg8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TRWnZZaV6nCPNvxEBzwR7n4o.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:27
Heb je een foto van achterkant van woning (van binnenuit).
Aanbouw zorgt ook voor extra schaduw, wordt het niet te donker in de woonkamer?
Alternatief is een overkapping thv de achterdeur, dan wordt de wind weggehaald, waardoor je veel minder warmte verliest, en die kunnen vaak wel vergunningsvrij. (Afhankelijk van lokale APV en welstandscommissie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
99ruud99 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:53:
Heb je een foto van achterkant van woning (van binnenuit).
Aanbouw zorgt ook voor extra schaduw, wordt het niet te donker in de woonkamer?
Alternatief is een overkapping thv de achterdeur, dan wordt de wind weggehaald, waardoor je veel minder warmte verliest, en die kunnen vaak wel vergunningsvrij. (Afhankelijk van lokale APV en welstandscommissie).
Dank voor je reactie. Ja we creëren inderdaad schaduw in huis. Al hebben we dat nu al doorsat de zon niet achter op het huis komt. Tuin staat op het noordwesten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9vOobxYkmSuliVcukNoruNbpNk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LkX0zYTH8ZTU5z0jG2g4eXHW.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1