16 of 18TB externe schijf in enclosure

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• packetsniffer
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-06-2024
Mijn vraag
...

Hoi hoi, ik wil interne harde schijf in een behuizing plaatsen om verbonden te worden aan een laptop waarop PleX draait. Ik heb al gekeken naar DAS oplossingen maar dat is allemaal net iets te groot. En redunancy is niet echt een issue voor mij. Ik wil gewoon veel opslag voor hoofdzakelijk video's. Maar de schijf moet wel degelijk zijn. Ik heb begrepen dat een interne Seagate of WD (bijv een Ironwolf) goeie keuzes zijn. Alleen, wat is een goeie behuizing ook qua koeling en eventuele ease-of-use? Is een dock (waar een schijf eigenlijk 'naakt ' in wordt gestoken) ook een optie (ik bedoel maakt het uit dat het geen volledige behuizing is voor invloeden van buiten af voor zo'n schijf als je zo'n dock kiest)?

Uiteraard zou ik wel een enclosure voor twee schijven willen. Maar ik zit echt met ruimte beperking. Het komt op een bureau te staan en zo'n IcyBox of iets vind ik niet zo geweldig.

Anderzijds zou ik natuurlijk voor een gewone externe schijf kunnen gaan. Maar ik heb er al zoveel. En ik weet niet of een externe schijf van 10TB+ wel zo betrouwbaar is -ik lees dat die vaak van slechtere kwaliteit zijn.

Wie heeft er tips, suggesties voor mij? Alvast bedankt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:25

Cyphax

Moderator LNX
Wat is je budget ongeveer?
Bedoel je dat je een NAS al overwogen hebt? Het voordeel van een NAS zou wel kunnen zijn dat zo'n ding alleen maar aan je netwerk verbonden hoeft te zijn, en dus helemaal niet op je bureau hoeft te staan. Een nadeel zou kunnen zijn dat het meer kost dan losse externe schijven.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyphax op 11-05-2024 09:56 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• packetsniffer
Cyphax schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:55:
Wat is je budget ongeveer?
Bedoel je dat je een NAS al overwogen hebt? Het voordeel van een NAS zou wel kunnen zijn dat zo'n ding alleen maar aan je netwerk verbonden hoeft te zijn, en dus helemaal niet op je bureau hoeft te staan. Een nadeel zou kunnen zijn dat het meer kost dan losse externe schijven.
Nee, zo'n direct attached storage. Ik heb nog niet specifiek naar een NAS gekeken. Ja, qua budget zeg ~750,- tot ~1000,-. Het gaat zich om een gemakkelijke compacte oplossing. Een NAS zou dan wel een optie kunnen zijn. Mits het gemakkelijk te installeren is.

EDIT: ik zou een compacte NAS met 2-bays (of één) naast de router kwijt kunnen. Maar zou zo'n NAS ook draadloos verbonden kunnen worden over Wifi met het lokale netwerk? Wat dat zou idealer zijn qua plaatsing.

[ Voor 13% gewijzigd door packetsniffer op 11-05-2024 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:19

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
packetsniffer schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:29:
[...]

Nee, zo'n direct attached storage. Ik heb nog niet specifiek naar een NAS gekeken. Ja, qua budget zeg ~750,- tot ~1000,-. Het gaat zich om een gemakkelijke compacte oplossing. Een NAS zou dan wel een optie kunnen zijn. Mits het gemakkelijk te installeren is.

EDIT: ik zou een compacte NAS met 2-bays (of één) naast de router kwijt kunnen. Maar zou zo'n NAS ook draadloos verbonden kunnen worden over Wifi met het lokale netwerk? Wat dat zou idealer zijn qua plaatsing.
Een NAS van een fabrikant als Synology is vrij makkelijk te installeren en te benaderen, de software is best wel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. :)
Je zou een NAS wel via wifi moeten kunnen verbinden maar dat zou wel heel zonde zijn van het bijkomende snelheidsverlies, en ik vermoed dat je dan ook een usb-adapter nodig hebt. Maar je zou het kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• packetsniffer
Wat ik lees is dat PleX niet lekker draait op eenvoudige single bay NAS van Synology -je kunt het ook niet zonder meer installeren vanwege de ontbrekende ondersteuning voor een ARM cpu die in de modellen zit die passen bij mijn budget. De laptop waar PleX nu op draait is i5 en is QuickSync enabled. Nu weet ik niet of ik de NAS niet gewoon kan gebruiken om de videos te hosten en de plex server op de laptop laat draaien.

Oh en de NAS zou naast de modem/router kunnen staan en verbonden worden met kabel.

Punt op dit moment loopt alles lekker -maar ik ben bijna door mijn opslag heen. En het echt degelijk aanpakken met een fatsoenlijke NAS zit er gewoon niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
packetsniffer schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:01:
Wat ik lees is dat PleX niet lekker draait op eenvoudige single bay NAS van Synology -je kunt het ook niet zonder meer installeren vanwege de ontbrekende ondersteuning voor een ARM cpu die in de modellen zit die passen bij mijn budget. De laptop waar PleX nu op draait is i5 en is QuickSync enabled. Nu weet ik niet of ik de NAS niet gewoon kan gebruiken om de videos te hosten en de plex server op de laptop laat draaien.
Dat laatste kan inderdaad wel. :)
Oh en de NAS zou naast de modem/router kunnen staan en verbonden worden met kabel.

Punt op dit moment loopt alles lekker -maar ik ben bijna door mijn opslag heen. En het echt degelijk aanpakken met een fatsoenlijke NAS zit er gewoon niet in.
Op welk punt zit het er niet in? Het budget wat je noemde heb je bij lange na niet nodig voor een wat eenvoudiger nas die je kan gebruiken als opslag voor onder andere Plex, maar het is gecentraliseerder dus het biedt je nog meer voordelen waar je wellicht op een later moment op instapt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• packetsniffer
@Cyphax is dit wat qua NAS: de Synology ds124? Ik heb van die Ziggo wifi boosters. Stel ik verbind de NAS via een kabel met zo'n torentje is dat ook voldoende om de NAS in het netwerk op te nemen? Als alternatief voor apparaat pal naast het modem te zetten. Zou dat ook gaan? Want dan kan ik hem ergens een goed plekje geven. En dan zo'n Ironwolf 16TB erin. Misschien twee? Onder voorbehoud dat ik de PleX server gewoon op de laptop laat draaien.

In elk geval bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
packetsniffer schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:39:
@Cyphax is dit wat qua NAS: de Synology ds124?
Die heeft maar 1 plek voor een HD, dat zou ik zelf niet doen. Een NAS met meerdere bays biedt wat raid-mogelijkheden die wel prettig zijn. Je kunt ook met 1 schijf beginnen en er later 1 bij zetten.
Misschien zoiets: uitvoering: Synology DiskStation DS220j (zonder harde schijven)
Ik heb van die Ziggo wifi boosters. Stel ik verbind de NAS via een kabel met zo'n torentje is dat ook voldoende om de NAS in het netwerk op te nemen?
Ik ken die apparaten niet, wellicht kan je het testen met die laptop die plex draait, als die een netwerkaansluiting heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• packetsniffer
Ik heb gekozen voor DS220+ met twee WD Reds 6TB (op Synology website op de compatibiliteitslijst kon ik niet zo 1 2 3 lezen of bijv de Ironwolf ook werkt in 220+). Nu ja, ik ga eens kijken of ik hiermee uit de voeten kom. In elk geval hartelijk dank voor het meedenken en de suggesties. Ik laat nog wel weten of dit voor mij een goede oplossing blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Is er een reden dat je een 4 jaar oud model hebt gepakt en niet gewoon de meest recente uitvoering: Synology DiskStation DS224+ (toegegeven, er zit weinig verschil tussen de 220+ en 224+ maar de ondersteuning zal langer zijn).

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 12-05-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• packetsniffer
br00ky schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:52:
Is er een reden dat je een 4 jaar oud model hebt gepakt en niet gewoon de meest recente uitvoering: Synology DiskStation DS224+ (toegegeven, er zit weinig verschil tussen de 220+ en 224+ maar de ondersteuning zal langer zijn).
Oei. Ja, ik zag hem bij True Base voor 299,-. Dus ja, vandaar. Heb ik dan een verkeerde keuze gemaakt? Het is mijn eerste NAS. Ik bedoel, hij zal alleen gebruikt worden voor een shared folders met multi-media.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Zoals je in de gelinkte vergelijking kunt lezen is er weinig aan de hardware en prestaties veranderd. Je loopt alleen kans dat de support eerder ophoudt. Je zou kunnen uitzoeken hoe lang het duurde voordat de ondersteuning bij eerdere modellen eraf ging. Dan heb je een idee wat je van deze NAS kan verwachten
Pagina: 1