Omvormer 12V to 230V 2000W/4000W Pure sine kapot??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 18:23
2 jaar en 1 maand terug heb ik voor mijn vader een 12V to 230V 2000W/4000W Pure sine omvormer gekocht. Om precies te zijn deze
zodat hij op zijn boot lekker een bakkie koffie kan zetten met zijn eigen koffiezetapparaat (max 1600W)

Tot een week geleden is dit altijd goed gegaan. Helaas doet hij echter van de een op andere dag niks meer.

De zekeringen (7stuks) van 35A waren allemaal doorgebrand. raar, de omvormer staat stevig en kurk droog in de boot. Er is niks anders op aangesloten dan het koffiezetapparaat.

Ik heb de zekeringen vervangen maar deze klapte er direct weer uit. Er was niks op aangesloten. Ik heb eerst de min kabel aangesloten en zodra ik de plus aansluiten op de omvormer klapte alle 7 zekeringen er direct weer uit. (Accu is 12v 105ah)

We snappen er niks van. 2 jaar en 3 weken heeft hij het altijd perfect gedaan, we hebben niks gewijzigd en plop hij is defect.

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn?
Weten jullie ergens in de regio zuid-holland wie of welk bedrijf hem zou kunnen fixen?

De nieuw waarden was toen €290,- dus als hij bv voor 4 tientjes gemaakt kan worden zou dat perfect zijn.

Het bedrijf waar we hem hebben gekocht geeft aan dat de garantie 1 maand is vervallen en niks voor ons kan doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrsYSBdmHUHnhyoS2-waFXfRlxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbClgkU6UPDPlSvDfG0YZg04.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrLHMopHpNL5ldQmHfj3cW8keeg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpXZ0zPkMH9ms0VaoUFX4FGI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1nHNpIR7_Pa7y279pG6ue_VtxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1WjnuG7vFvw6RLxq3LOIjFV8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZSFR6Qg66L0LUUkmxYriFSEZ5RI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Vc00vsndFL8wiDoKXzjuA9u.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-05 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou als eerste gaan kijken naar de grote chips die op de koelblokken gemonteerd zitten waar de dikke kabels heengaan.
Dat zijn waarschijnlijk grote mosfets, die kan je best prima doormeten met een normale multimeter.
Waarschijnlijk is er 1 of meer gefaald in een directe kortsluiting, die vervangen en waarschijnlijk werkt hij dan wel weer.

Waarom die falen, zeg het maar, kan vanalles zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:45
Het koffiezetapparaat kan ook de schuldige zijn die de omvormer kapot heeft gemaakt.
werkt het koffiezetapparaat zelf nog?

De grote zwarte chips op de laatse foto zijn diodes en die kan je met een multimeter doormeten op diode stand.
Vermoedelijk zitten de mosfets die de spanning maken op de eerste foto rechts boven.
Alle andere kleine chips kan je ook nog controleren op kapotte onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdenijs
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 18:23
Bedankt voor jullie antwoorden.
Zelf heb ik niet de kennis en apparatuur om dit door te meten.

Weten jullie een persoon of bedrijf die dit zou kunnen fixen? En hebben jullie enig idee wat het zou kosten? Is de omvormer het nog waard, of kunnen we beter een nieuwe kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:30

dragonhaertt

@_'.'

Voor die prijs kan je niet een professional betalen om hem te repareren.
Als je iemand in de buurt kan vinden die het voor de hobby wil proberen, dan kan het vast. Voor 20e aan componenten en een paar uur werk is hij vast weer werkend.

Grote kans dat het één van de transistoren is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:45
Als ik jou was zou ik ook even kijken naar de aansluiting op de accu met de getwiste draden geklemd onder een bout. Zal niet de oorzaak zijn van het niet werken, maar ziet er niet heel "stabiel" uit. Met 2000W op 12V loopt er behoorlijk wat stroom en dat kan veel warmte geven bij slecht contact. Beter is om er een ringlug aan te krimpen en deze onder een vleugelmoer vast te zetten. (Ook als die getwiste draad niet van de omvormer is, zou ik die even netjes maken...)

[ Voor 11% gewijzigd door kvandt op 12-05-2024 08:40 ]

Pagina: 1