Knallen komen uit nieuw dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 16:17

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Gezien onze verbouwing in veel opzichten lijkt op complete nieuwbouw wil ik het hier toch eens vragen.

Wij hebben een volledig nieuw kap gekregen, incl stalen frame, gordingen, dakplaten en pannen. Sinds wij in het huis wonen horen we van boven al enkele maanden de hele dag door enorme (zet)knallen. Luchtvochtigheid is ondertussen redelijk normaal (50-60%).

We kunnen niet exact ontdekken vanwaar het nou precies komt, omdat we beneden wonen (boven nog niet af).

Maar sowieso zegt iets me dat er iets niet klopt, aangezien ik dit zelf nog nooit heb meegemaakt of vaker van heb gehoord.

Mensen hier ervaring met zoiets in hun (nieuwbouw)huis? Ging dat over?

Mijn vermoeden gaat richting de bevestiging van de dakplaten, aangezien de schroeven overal scheef zitten, uit balken steken etc. Eentje gevonden die er zelfs volledig naast zit. :X

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:44
Ethirty schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:09:
Gezien onze verbouwing in veel opzichten lijkt op complete nieuwbouw wil ik het hier toch eens vragen.

Wij hebben een volledig nieuw kap gekregen, incl stalen frame, gordingen, dakplaten en pannen. Sinds wij in het huis wonen horen we van boven al enkele maanden de hele dag door enorme (zet)knallen. Luchtvochtigheid is ondertussen redelijk normaal (50-60%).

We kunnen niet exact ontdekken vanwaar het nou precies komt, omdat we beneden wonen (boven nog niet af).

Maar sowieso zegt iets me dat er iets niet klopt, aangezien ik dit zelf nog nooit heb meegemaakt of vaker van heb gehoord.

Mijn vermoeden gaat richting de bevestiging van de dakplaten, aangezien de schroeven overal scheef zitten, uit balken steken etc. Eentje gevonden die er zelfs volledig naast zit. :X
Materialen kunnen zetten. Dit hoeft niet erg te zijn. Maar ben wel benieuwd omdat je afsluit met schroeven die scheef zitten en “uit balken steken”. . Heb je foto’s?

Is de kap door een aannemer vernieuwd? Of verschillende partijen welke je zelf hebt aangestuurd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Laatst online: 22:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Gokje eps? Zo ja, dan heb ik slecht nieuws voor je, die knallen gaan niet zomaar over. Dan ben je 10 tegen 1 de niet zo trotse eigenaar van een knallend dak. en daar is al heel erg veel garantie leed over geweest.fabrikant wijst (terecht) altijd naar de plaatsing die niet volgens voorschriften is gedaan en aannemers beweren iets te graag dat het slechts wat zetting is. goed vast zetten lost het in de meeste in gevallen minimaal voor een deel op.. De aannmer zover krijgen om dat te doen is doorgaans de gootste uitdaging.

Je hebt trouwens een eigen topic gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:19
Hier een EPS (unidek) dak uit 1995 en dat "knalt" nog steeds (wonen er nu net een jaar zelf). Niet iets wat over gaat vrees ik.
Ben wel benieuwd naar dat vastzetten, dat gaat mij nog wel lukken denk ik. Helaas kan ik de plaatsingvoorschriften rond dat jaar niet digitaal vinden.
Dakplaten liften om vilt oid te plaatsen wordt wat lastiger gok ik zomaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:27
Same here, dak uit ca. 2005. Knalt bij temperatuur verschillen (opwarmen, afkoelen). Relatief zware betonpannen op m.i. iets te lichte dakplaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:05
MzKzM73 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:40:
Hier een EPS (unidek) dak uit 1995 en dat "knalt" nog steeds (wonen er nu net een jaar zelf). Niet iets wat over gaat vrees ik.
Ben wel benieuwd naar dat vastzetten, dat gaat mij nog wel lukken denk ik. Helaas kan ik de plaatsingvoorschriften rond dat jaar niet digitaal vinden.
Dakplaten liften om vilt oid te plaatsen wordt wat lastiger gok ik zomaar :D
ik heb ook zo een dak uit 1987 en beter vastzetten heeft geholpen maar over gaat het niet. Ik heb aan de binnenkant wat extra balken geplaatst tussen de gordingen. met heftige lijm, want aan de andere kan kan ik er niet bij door zonnepanelen.

in ieder geval het vilt mist bij ons. enige oplossing is andere dakplaten zeggen ze.

[ Voor 5% gewijzigd door DaTimMan op 11-05-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:31
Onze vorige woning uit 1992 hetzelfde probleem, nooit echt naar een oplossing gezocht daar het een opslag zolder was. Was volgens mij ook een EPS unidek dak.. je went er aan gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wen er maar aan, dit wordt in de zomer nog veel erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 08:04
Hier ook Unidek 1995. Knallen is geen pijl op te trekken, soms heel heftig, en als je denkt dat het vanwege temperatuur moet gaan knallen, is het juist stil… gaat niet over, maar je went eraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luit-zwaan
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-05-2024
Dit is inderdaad incorrect door de aannemer uitgevoerd. De documentatie van de dakplaten laat zien dat er balken onder de platen worden gemonteerd. Deze kunnen dan kantelen waardoor de lengteverschillen worden opgevangen. We hebben in ons huis een identieke situatie gehad. de aannemer was na enige druk bereid de dakplaten te verwijderen en de extra balken te plaatsen. Probleem opgelost.
mvg
Luit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:27
Ons dak knalt ook behoorlijk, woning uit 1989. Het lijkt soms net alsof er iemand op zolder een deur dicht smijt. Geen idee waar het precies door komt en of er iets aan te doen is. Ons garagezolder dak (inpandig) knalt juist weer niet. Daar is het ook juist slecht(er) geïsoleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door CrystalViriS op 11-05-2024 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-06 03:11
Hier een dak uit 1990 wat ook bestaat uit eps platen (waarschijnlijk unidek), knalt ook lekker af en toe haha. Was de eerste weken wel even schrikken/wennen. Weet niet of er iets aan te doen is, maar we zijn er na 3+ jaar dat we hier wonen inmiddels ook aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:41

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hier nog een unidak uit 1994, idem knallen. Was even schrikken toen ik het voor het eerst hoorde, maar inmiddels is het niets bijzonders meer

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
Het is wel iets dat je verplicht bij verkoop moet melden.. dus als de aannemer aansprakelijk is zou ik toch proberen het op te laten lossen. Of je er nu aan went of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
Draakje5 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:09:
Het is wel iets dat je verplicht bij verkoop moet melden.. dus als de aannemer aansprakelijk is zou ik toch proberen het op te laten lossen. Of je er nu aan went of niet.
Heb je daar misschien een bron van? Want ik heb hier destijds helemaal niets over gehoord van de vorige eigenaar/verkoper. En ik kan me voorstellen dat het eigenlijk wel vaker niet gemeld wordt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:29
CrystalViriS schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:12:
[...]

Heb je daar misschien een bron van? Want ik heb hier destijds helemaal niets over gehoord van de vorige eigenaar/verkoper. En ik kan me voorstellen dat het eigenlijk wel vaker niet gemeld wordt.
Dat is een verborgen gebrek. Op internet eea over te lezen. Zo hebben deze eisers/kopers van een woning een schadevergoeding van 33.000 euro gekregen voor herstel van knallende dakplaten:

https://www.google.com/ur...Vaw2CMMpTE9ESTsFWrJt9uhr7
(Willekeurige hit op google)

[ Voor 13% gewijzigd door Draakje5 op 11-05-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Draakje5 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:25:
[...]

Dat is een verborgen gebrek. Op internet eea over te lezen. Zo hebben deze eisers/kopers van een woning een schadevergoeding van 33.000 euro gekregen voor herstel van knallende dakplaten:

https://www.google.com/ur...Vaw2CMMpTE9ESTsFWrJt9uhr7
(Willekeurige hit op google)
Dank je wel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er jaren geleden nog wel eens over nadacht wat er precies zou knakken maar dat ik het inmiddels eigenlijk niet meer bewust hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
CrystalViriS schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:12:
[...]

Dat was precies wat ik me afvroeg dat iedereen zei dat hun huis het ook heeft. Is dat ooit gemeld bij de koop van dat huis?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:14:
[...]

Dat was precies wat ik me afvroeg dat iedereen zei dat hun huis het ook heeft. Is dat ooit gemeld bij de koop van dat huis?
Nope.

Hoe ga je ook bewijzen dat de verkopers het ook hadden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:08
Ik heb wel eens ergens gelezen dat je dat soort platen op oplegvilt moet monteren.
Als dat in de montagevoorschriften van de fabrikant staat, dan zou je mogelijk een stok hebben om de aannemer te slaan.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06 19:52
Waterbeesje schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:26:
Hier nog een unidak uit 1994, idem knallen. Was even schrikken toen ik het voor het eerst hoorde, maar inmiddels is het niets bijzonders meer
Jup, ons huis is ook 30 jaar oud en het unidek-dak knalde zojuist nog. Puur krimpen en uitzetten van het dak door de zon.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-06 16:17

Ethirty

Who...me?

Topicstarter
Oh wow, niet gedacht zo snel al zoveel reacties te krijgen.

Het is inderdaad EPS, IsoBouw XT, en met alles deze verbouwing is er nogal wat gestunteld door de aannemer. We hebben heel veel op tijd kunnen bijsturen maar montage voorschriften van het dak heb ik (uiteraard) nooit uitgezocht.

Maar er zit ook een rare golf in de dakpannen aan 1 kant, net alsof er een bolling onder zit. Dat is sowieso uitermate vreemd met een gloednieuw dak. Dat wordt een stevig gesprek met de aannemer en desnoods de rechtsbijstand. Eens kijken wat ik online kan vinden over die voorschriften.
ZveenT schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:42:
[...]

Materialen kunnen zetten. Dit hoeft niet erg te zijn. Maar ben wel benieuwd omdat je afsluit met schroeven die scheef zitten en “uit balken steken”. . Heb je foto’s?

Is de kap door een aannemer vernieuwd? Of verschillende partijen welke je zelf hebt aangestuurd?
10 tallen foto’s. Van gaten in de dakplaat waar de schroef weer uitgehaald is, waar de punt uit de balk steekt, waar de schroef er compleet naast zit. Ook van gebroken kunststof tussenstrips en scheef liggende platen die niet strak op de gordingen liggen.

Zelfs ons garantiefonds al gecontact, maar die riepen gelijk al dat dit slechts kosmetisch was en zolang het niet constructief is doen zij in ieder geval niks.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:13
Wow, mijn ouderlijk huis had ook een knallend dak! Al die tijd onder het mom “temperatuur verschillen” weggezet. Maar man wat kan dat knallen zeg. En nu weet ik eindelijk waardoor het komt :w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-06 06:57
Heb je je zolder ook afgesloten? Ik merk dat sinds ik een luik op zolder heb geplaatst ik veel minder last heb van knallen. Kennelijk heeft het bij mij veel te maken met druk- en temperatuursverschil in huis, en niet zozeer buitenshuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Het dak op ons huis is ook zo scheef als een hoepel. Of dat iets te maken heeft met het knakken, het zou kunnen? Met het oog zie je dat niet echt, het huis is ook redelijk smal. Maar toen ze hier zonnepanelen kwamen leggen mopperde de installateur dat het veel werk was om de panelen mooi vlak te stellen. Ik heb een klein beetje het vermoeden dat het wel iets minder vaalt knalt sinds de panelen erop liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:05
[...]

heel snel tussen neus en lippen door vlak voor het tekenen van het koopcontract, achteraf had ik er meer mee moeten doen, we waren al blij dat we een huis hadden. In het begin dacht ik dat het halve dak naar beneden kwam :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06 11:46
Wij hebben / hadden dat ook met ons dak met Unidek platen uit 1998.

De eerste zomerse nachten hoorde ik het en schrok ik ook enorm. Dit was 4 jaar geleden. Inmiddels heb ik eerlijk gezegd geen idee of dit geluid er nog is, want blijkbaar wen je eraan.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cpt.skydiver
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-06 16:31
Unidek op een huis van 1999 hier.

Wij konden er niet aan wennen (erg harde en regelmatige knallen van voorjaar tot najaar, volledig stil in de winterperiode) en hebben het (grotendeels) op laten lossen door iemand die dit vaker doet. Er komt nog steeds wel iets van geluid vanaf, maar niet meer met de frequentie en intensiteit van voorheen. Het zal zeer waarschijnlijk niet vanzelf stoppen/minder worden.

De nieuwere platen van Unidek (en de meeste andere merken) zijn tegenwoordig wel aangepast. O.a. geen langshout meer over de volledige dikte van de plaat en worden tegenwoordig geïnstalleerd met schroeven welke ook door het hout gaan in plaats van haaknagels er langs/over en inderdaad een afdichtingsband op de gordingen/muurplaat, dit was vroeger nog niet zo. Voor zover ik gehoord/gelezen heb kunnen ook de nieuwe platen knallen, in ieder geval bij verkeerde installatie. Het EPS + spaanplaat werkt erg veel onder luchtvochtigheidsveranderingen in combinatie met/door sterke zon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:19
cpt.skydiver schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:42:

Wij konden er niet aan wennen (erg harde en regelmatige knallen van voorjaar tot najaar, volledig stil in de winterperiode) en hebben het (grotendeels) op laten lossen door iemand die dit vaker doet.
Heb je wellicht wat meer informatie over wat er zoal gedaan is om dit te verbeteren? Zeker als het zelen zijn die relatief makkelijk (zonder zwaar gereedschap, kranen e.d.) te doen is kan dit best waarde vol zijn voor de andere mensen -myself included- die hier "last" van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02:57
MzKzM73 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:02:
[...]

Heb je wellicht wat meer informatie over wat er zoal gedaan is om dit te verbeteren? Zeker als het zelen zijn die relatief makkelijk (zonder zwaar gereedschap, kranen e.d.) te doen is kan dit best waarde vol zijn voor de andere mensen -myself included- die hier "last" van hebben.
Ik ben hier ook wel benieuwd naar, ook wij zijn voorzien van knallende platen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flozem
[...]

In mijn geval niet. En er was zoveel niet gemeld dat ik er ook werk van gemaakt heb. Dit was volgens de rechtsbijstand het enige dat ik volgens jurisprudentie echt hard kon maken, dus ben ik er met de verkoper vol in gegaan.

Achteraf nog voor te weinig afgekocht als ik dat zo lees in die rechterlijke uitspraak… en dan te bedenken dat ik bij de rapportage van de expert zelf het bedrag al naar boven heb laten bijstellen ivm marktontwikkelingen tijdens Corona.

Maar goed: de genoegdoening is er, en ik ben er inmiddels aan gewend… :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Flozem schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 06:58:
[...]

In mijn geval niet. En er was zoveel niet gemeld dat ik er ook werk van gemaakt heb. Dit was volgens de rechtsbijstand het enige dat ik volgens jurisprudentie echt hard kon maken, dus ben ik er met de verkoper vol in gegaan.

Achteraf nog voor te weinig afgekocht als ik dat zo lees in die rechterlijke uitspraak… en dan te bedenken dat ik bij de rapportage van de expert zelf het bedrag al naar boven heb laten bijstellen ivm marktontwikkelingen tijdens Corona.

Maar goed: de genoegdoening is er, en ik ben er inmiddels aan gewend… :D
Aan welk bedrag moet ik denken (ongeveer)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flozem
10k omdat gezien de leeftijd van het huis 50/50 werd gedaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdistortion
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17-06 16:19
Hier ook een Unidek EPS dak op een huis van 1990.

Wij hebben een aantal jaar geleden het dak van binnenuit nageisoleerd met 12cm steenwol, vastgezet achter balken van 5x7cm tussen de gordingen en afgewerkt met dampdichte folie en gipsplaten.

Door deze naisolatie is het knallen een stuk minder geworden dan ervoor, en als er nog knallen te horen zijn klinken ze veel zachter dan eerst.

8500Wp zuid 45°, Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 31-05 07:13
Hier ook erg veel last van een krakend en knallend dak bij wisselingen van de temperatuur. Van het voorjaar tot het najaar, in de winter geen last. Wij hebben een nieuwbouwwoning uit 2020 met Unidek dakplaten.

De aannemer zegt dat het ligt aan de houten kastombouw die rondom onze warmtepomp is gemonteerd en die volgens hem te strak en zonder vilt tegen de dakplaten aan is gemonteerd. Daarnaast is ook het houten knieschot volgens hem te strak en zonder vilt tegen het dak gemonteerd wat de platen geen kans meer zou geven om uit te kunnen zetten.

Aangezien ik niet even de kastombouw en het knieschot kan verwijderen, weet iemand of dit een aannemelijke verklaring is van de aannemer? Of is het aannemelijker dat het een constructiefout is en moet ik mij gaan beroepen op de nieuwbouw garantie? Iemand nog een tip qua expert om in te schakelen?

Alvast erg bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Flozem schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:03:
10k omdat gezien de leeftijd van het huis 50/50 werd gedaan…
Wat voor (soort) partij heb je ingeschakeld om het dak te laten checken? Ik zou dit ook graag laten doen zodat ik al dan niet kan aantonen richting de aannemer dat de fout bij hen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
@gerbendg97

Een expertisebureau dat geluidsapparatuur en technici in huis heeft om een expertiserapport te schrijven. Ik heb de naam nog proberen opzoeken, maar kan het zo snel even niet vinden.

Zoiets:
YouTube: Geluidsmeting - Geluidslek opsporen

[ Voor 21% gewijzigd door Flozem op 18-06-2024 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 11:39
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volg het topic graag.
Ik had, inmiddels verkocht, een nieuwbouw huis uit 2017 waar vanaf dag 1 ook 'knallen' waren te horen. Dreunde door tot de woonkamer. Een aantal keer mensen bij gehad, maar die wuiven het al snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Bij ons huis is er op zolder in de binnenkant/nok van het dak een soort houten verlaging vastgeschroefd aan de hoogste draagbalk in de nok. Het is allemaal niet heel sjiek gedaan en zo op het oog zie je al; dat is scheef. Het zijn eigenlijk letterlijk twee planken per kant die er tegen zijn geschroefd. Onderling kan hier dus ook wel wat werken misschien.

Laatst was ik langer op zolder en meende ik ook te horen dat de knal die ik toen hoorde uit de nok kwam. Maar ik vind het lastig om dat met zekerheid te zeggen. Om het te slopen om het te testen gaat me ook te ver.

Onze zolder is nu voornamelijk opslag, maar als we het actiever willen gaan gebruiken in de toekomst zou het wel fijn zijn als het knallen zou stoppen. Ik denk dat ik ook eens ga kijken of ik kan uitvogelen of het specifiek door die planken komt of het gehele dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-06 13:20
https://www.knallendedakplaten.nl/

Zoals ook al blijkt uit de reacties in het topic, is het geen onbekend probleem. Vraag mij af of het de sandwichelementen zelf zijn die het geluid maken, of dat ze te strak tegen elkaar aan liggen waardoor ze gaan knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Ik ben erg benieuwd of iemand weet of de oorzaak van het knallen ook kan zijn dat een houten knieschot strak tegen de platen is gemonteerd? En een houten kastombouw? Dat dit het uitzetten van de dakplaten in de weg zit?

Of kan dit nooit het geknal veroorzaken?

Mijn gevoel zegt dat de oorzaak in een foutieve constructie zit, maar ik kan het niet hard maken…

Aan de andere kant is het wel weer vreemd dat buren het probleem niet hebben (tussenwoning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bohdieke
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-03 12:18
Skydiver je reageert op 14 mei 2024 op dit bericht met een verhaal dat je iemand die dit vaker doet, het hebt laten repareren.
Kun/ wil je alsjeblieft vertellen wat er gedaan is.
Ik heb ook een knallend dak en wil t oplossen maar niemand weet echt hoe
Of iemand die goede resultaten had met een oplossing mag ook reageren
Het is een drama hier dus ik duim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-06 10:34
Hier ook in onze nieuwbouw soms harde slagen/knallen te horen. Komt precies uit/onder de vloer vandaan.
Soms horen we het een paar dagen na elkaar en dan is het weer een lange tijd weg.

7.290 wp | Geothermische WP Thermia Calibra 7 | HASS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snifrrr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-04 10:52
cpt.skydiver schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:42:

Wij konden er niet aan wennen (erg harde en regelmatige knallen van voorjaar tot najaar, volledig stil in de winterperiode) en hebben het (grotendeels) op laten lossen door iemand die dit vaker doet. Er komt nog steeds wel iets van geluid vanaf, maar niet meer met de frequentie en intensiteit van voorheen. Het zal zeer waarschijnlijk niet vanzelf stoppen/minder worden.

De nieuwere platen van Unidek (en de meeste andere merken) zijn tegenwoordig wel aangepast. O.a. geen langshout meer over de volledige dikte van de plaat en worden tegenwoordig geïnstalleerd met schroeven welke ook door het hout gaan in plaats van haaknagels er langs/over en inderdaad een afdichtingsband op de gordingen/muurplaat, dit was vroeger nog niet zo. Voor zover ik gehoord/gelezen heb kunnen ook de nieuwe platen knallen, in ieder geval bij verkeerde installatie. Het EPS + spaanplaat werkt erg veel onder luchtvochtigheidsveranderingen in combinatie met/door sterke zon.
@cpt.skydiver Door wie heb je dit laten oplossen of hoe hebben ze dat gedaan. Heb hier ook last van, maar heb nog niemand gevonden die weet hoe en waarmee op te lossen. Zou er heel erg mee geholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robke15
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 18:47
Wat grappig, eerste hit op google: dakplaten knallen.

Ik was hier dus ook naar aan het zoeken, ik heb mijn 5e nacht in deze woning erop zitten, en 1 nacht recht overeind gezeten door 1 enorme knal met een rukwindje.

Woning is in 1989 gebouwd, en nog een keer deels uitgebouwd dus durf niet te zeggen of de kap ook echt van 89 is, denk het wel.

Moet zeggen dat ik er al aan begin te wennen, maar dacht misschien is er een oplossing, het afsluiten van de zolder is er wel eentje om over na te denken als dat deels de drukverschillen op kan vangen, we slapen namelijk met de ramen/muurroosters los tot we wtw plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Robke15 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 06:37:
Wat grappig, eerste hit op google: dakplaten knallen.

Ik was hier dus ook naar aan het zoeken, ik heb mijn 5e nacht in deze woning erop zitten, en 1 nacht recht overeind gezeten door 1 enorme knal met een rukwindje.

Woning is in 1989 gebouwd, en nog een keer deels uitgebouwd dus durf niet te zeggen of de kap ook echt van 89 is, denk het wel.

Moet zeggen dat ik er al aan begin te wennen, maar dacht misschien is er een oplossing, het afsluiten van de zolder is er wel eentje om over na te denken als dat deels de drukverschillen op kan vangen, we slapen namelijk met de ramen/muurroosters los tot we wtw plaatsen.
De knallende daken worden met name veroorzaakt door vocht verschillen in het materiaal eps die weer veroorzaakt worden door temperatuursverschillen tussen dag en nacht. dit laat de plaat bewegen ten opzichten van elkaar waar bij EPS dus spanning kan opbouwen die ineens los schiet. als het dak vaak kraakt/beweegddoor wind is het effect wel het zelfde maar de oorzaak is heel anders en zou ik niet persee oplossen door een deur dicht te doen.. je hebt dan waarschijnlijk een mankement in de constructie. bv een te grote overspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E.D.
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-05 17:19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10

Net het hele topic gelezen en ben nu wel heel erg benieuwd hoe dit bij jou is afgelopen (of dat de zaak nog loopt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robzoveel
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 31-05 12:59
*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 09-05-2025 15:34 . Reden: V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbendg97
Als een nieuwbouwwoning nog binnen de 6 jaar garantie zit, is dit dan iets om echt serieus werk van te maken? Heeft dit een goede kans van slagen? Ik vind het tikken/knallen van zolder echt erg irritant en dit speelt dus van het voorjaar t/m de zomer, in de winter is er niets te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

gerbendg97 schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 14:36:
Als een nieuwbouwwoning nog binnen de 6 jaar garantie zit, is dit dan iets om echt serieus werk van te maken? Heeft dit een goede kans van slagen? Ik vind het tikken/knallen van zolder echt erg irritant en dit speelt dus van het voorjaar t/m de zomer, in de winter is er niets te horen.
In de winter zijn de temperatuursverschillen onder de dakpannen veel minder extreem, dus dat kan goed kloppen. Ik denk dat je te laat bent, je dient een gebrek vrij snel na ontdekken te melden. je hebt inmiidel 5 (?) zomers gehad. in iedergeval kan je er vanuit gaan dat bouwer, fabrikant etc naar alles en iedereen gaan zitten wijzen je hebt dus een lange juridische adem nodig zelf als het nog onder garantie zou kunnen vallen. ik ken eigenlijk maar weinig succes verhalen.
Pagina: 1