Metalen armatuur lamp wel of niet aarden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydriver
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 29-04 16:27
Hallo, ik heb een vraag over de aarding van een lamp. Ik heb een armatuur gekocht met IP20 rating om te gebruiken onder een overkapping in de tuin. Hangt droog.
Het is een metalen armatuur. Er zijn echter alleen 2 polen om aan te sluiten: de fase- en nuldraad.

Voor bevestiging aan een houten plafond vroeg ik mij af: is het overbodig om een aardedraad dat toch al aanwezig is te monteren aan het metalen armatuur? Dit kan eenvoudig uit het zicht met een ringkabelschoen of iets dergelijks.

Adviseer je juist wel of geen aarde, als dit draad toch voorhanden is bij een metalen armatuur? Ik was namelijk in de veronderstelling dat alle apparatuur met geleidend buitenmateriaal geaard moet worden, klopt dat?

Het gaat hierom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_zzujb8-_6DAKfjWN1-TZK_wlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KM3cxOYuf4y07k7s1xLeto7Q.webp?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Loopt de aarde kabel er al heen? Gewoon doen, zit geen nadeel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydriver
99ruud99 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:22:
Loopt de aarde kabel er al heen? Gewoon doen, zit geen nadeel aan
Ja, ik had er een 3 aderige YmvK kabel naartoe getrokken.
Het idee wat ik had is om een ringkabelschoen aan het aarde draad te maken en vast te maken aan het metalen frame dat je vast schroeft (in rood hieronder):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2zY6WeYwfflL196aIeOu6PpDyA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kBHT6WOetOPv0M0az8799kYR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:22
Het armatuur is IP20 dus enkel stofdicht. Er een aardedraad aan vast beunen gaat het armatuur niet geschikt maken voor buiten.

Dus eigenlijk, Terugbrengen en een geschikt armatuur kopen.

[ Voor 20% gewijzigd door parawaus op 10-05-2024 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floppydriver
parawaus schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:26:
Het armatuur is IP20 dus enkel stofdicht. Er een aardedraad aan vast beunen gaat het armatuur niet geschikt maken voor buiten
Hoe erg is het dit eigenlijk als het altijd droog hangt? Nieuwsgierig. Ik zal ondertussen op zoek gaan naar een IP44 armatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:22
Zal geen kwaad kunnen want het hangt droog je zelf zegt.
Ik doe het zelf (zeker met elektra) graag zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Een ander voordeel van (spat)waterdicht is dat er geen ongedierte in gaat nestelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

parawaus schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:26:
Het armatuur is IP20 dus enkel stofdicht. Er een aardedraad aan vast beunen gaat het armatuur niet geschikt maken voor buiten.

Dus eigenlijk, Terugbrengen en een geschikt armatuur kopen.
Euhm IP20 is echt niet stof dicht, dat is pas van 6X
Wikipedia: IP-code
2X: Bescherming tegen aanraking met de vinger. Aanraakveilig alleen voor meetapparaten. Beschermd tegen indringen van vaste voorwerpen groter dan 12,5 mm

X0: Geen bescherming
@floppydriver dat armatuur zou je kunnen gebruiken onder de afkapping MITS die licht kring achter een diff. zit van 30 of minder mA.

In principe voldoet dat armatuur niet aan de NL/BE/EU regels vermits elk metalen deel geaard moet kunnen worden. Je idee was wel goed ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
@Damic hor zit dat dan met bureaulampen etc? Die zie ik enkel met platte stekker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:37
Heel veel lampen zijn dubbel geïsoleerd en behoeven dus geen aarding. Kun je het zelf aarden, ja dat kan maar ik raad het niet aan en het is zelfs niet toegestaan omdat je de elektrische scheiding tussen buitenzijde en binnenzijde verbreekt. Zorg gewoon dat je installatie deugdelijk is. Dus 30mA aardlek in combinatie met geschikt buitenmateriaal. Zelf zou ik geen IP20 buiten willen hebben want veel te storingsgevoelig in combinatie met insecten en stof.

[ Voor 13% gewijzigd door Groningerkoek op 11-05-2024 09:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 19:19
Volgens mij gaat het buiten ook condenseren in het armatuur en gaat de lamp alsnog stuk?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 05-05 16:21
Ik zou, eerder dan de armatuur aarden, een 2-polige schakelaar gebruiken.
Wat je ook nog kan doen is zo'n rubber ringetje tussen lamp en armatuur steken, geen idee wat de precieze term daarvoor is maar ze zitten vaak bij lampen die zonder kap opgehangen worden. zorgen ervoor dat er niets in je "sokket" kan kruipen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:42

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Makkelijk schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:00:
Volgens mij gaat het buiten ook condenseren in het armatuur en gaat de lamp alsnog stuk?
Dit. Hoe dan ook, met temperatuurschommelingen krijg je condens. Dat gaat gegarandeerd kortsluiting veroorzaken vroeg of laat. Of corrosie slaat door naar buiten met een elektrische bruggen tot gevolg.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-05 02:03
Hippocampus schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 23:52:
Een ander voordeel van (spat)waterdicht is dat er geen ongedierte in gaat nestelen. ;)
Die vlieger gaat voor mieren bij een buitenlantaarn met IP klassificatie toch niet op.

De kabel wordt van onderin gevoerd, water loopt niet omhoog. De mieren wel. ;)
Pagina: 1