Luidsprekers klinken niet top na vervanging speaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:17
Beste

Ik heb twee oude luidsprekers van een originele Sharp VZ-3000 H vernieuwdt omdat ze gescheurd waren. Ik heb deze luidsprekers gebruikt ter vervanging: https://www.soundimports....cs-sb16pfcr25-4-coax.html. De luidsprekers bevatten een ingebouwde tweeter middenin.

Na het aansluiten vind ik de speakers niet echt top klinken en als ik de versterker harder zet klinkt het geluid vervormt. Kan het zijn dat de filters niet meer goed zijn/niet passen met de nieuwe luidsprekers?

Ben nogal een leek op het gebied van audio en ik dacht dat ik gewoon de luidsprekers kon vervangen. Het betreft origineel ook om 4Ohm luidsprekers en ik heb de filters die er origineel in zitten gewoon opnieuw gebruikt.

Meer info kan indien nodig.

[ Voor 0% gewijzigd door Qlii256 op 10-05-2024 21:14 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:06
Je zal de speaker in de box moeten vervangen met hetzelfde merk en type, of op z'n minst met dezelfde specificaties, voor het beste resultaat. De speaker werkt namelijk samen met de filter en de box om goed geluid te maken.

Weet wel dat je voor een paar tientjes gewoon luidsprekers (boxen) kan halen op marktplaats, dat is misschien prijstechnisch wat interessanter.

[ Voor 12% gewijzigd door Ramon op 10-05-2024 21:28 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Ramon schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:23:
Je zal de speaker in de box moeten vervangen met hetzelfde merk en type, of op z'n minst met dezelfde specificaties, voor het beste resultaat. De speaker werkt namelijk samen met de filter en de box om goed geluid te maken.

Weet wel dat je voor een paar tientjes gewoon luidsprekers (boxen) kan halen op marktplaats, dat is misschien prijstechnisch wat interessanter.
En heeft dit dan te maken met de filters? Ik heb de luidsprekers al en retouren is weer een gedoe. Plus, die originele speakers kan ik niet meer krijgen? Verder is het wel 4 Ohm zoals het origineel was. Geen idee hoe ik ze anders best kan matchen. Kan ik niet de filters vervangen om zo de nieuwe luidsprekers te verbeteren? Ik weet alleen niet waar ik op moet letten aangezien er geen recommended frequency staat bij die luidsprekers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Luidsprekers zijn spoelen met allemaal hun eigen karakteristiek. En het filter is een condensator+weerstand die berekend wordt op de luidspreker. En ook de luidspreker zelf (kast) heeft eigenschappen. Je kunt niet zomaar een zoveel (zelfde?) ohms speaker met zelfde diameter plaatsen en hopen dat het geluid hetzelfde blijft. Luidsprekers ontwerpen is een vak (dat ik niet beheers). Het is ook (te) lang geleden dat ik op dit vlak wat deed. Vroeger had Elektuur hier hele artikelen/boeken over. Dat was voor het internet tijdperk, maar misschien nu nog online te vinden.

Anders gewoon datasheets lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:57

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Qlii256 Je hebt een woofer met tweeter erin gekocht. Zat dat origineel ook in die box, of was dat alleen een woofer (zonder tweeter)?

Aangezien je het hebt over de filters denk ik van niet en zal er een losse tweeter in de box zitten?

Dan kan je daar echt niet een woofer met tweeter inzetten, want die is totaal niet geschikt voor aansluiten achter een filter en ik snap prima dat dat niet lekker klinkt.

Ik vermoed dat je daar mis zit. Koop een passende woofer. Zonder tweeter. :)

OF: Gebruik deze woofers met tweeter wel, maar sluit deze zonder filter aan en haal dus dat filter los en de originele tweeter in de box dus ook los.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 10-05-2024 22:52 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
remco_k schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:48:
@Qlii256 Je hebt een woofer met tweeter erin gekocht. Zat dat origineel ook in die box, of was dat alleen een woofer (zonder tweeter)?

Aangezien je het hebt over de filters denk ik van niet en zal er een losse tweeter in de box zitten?

Dan kan je daar echt niet een woofer met tweeter inzetten, want die is totaal niet geschikt voor aansluiten achter een filter en ik snap prima dat dat niet lekker klinkt.

Ik vermoed dat je daar mis zit. Koop een passende woofer. Zonder tweeter. :)

OF: Gebruik deze woofers met tweeter wel, maar sluit deze zonder filter aan en haal dus dat filter los en de originele tweeter in de box dus ook los.
Originaal is er een tweeter bovenaan en een woofer onderaan. Ik heb nu dus een woofer met tweer in een gekocht waar ik dus twee aansluitpunten heb, een voor de woofer en een voor de tweeter. Ik heb die originele tweeter dus niet meer in gebruik. Het is dus (bijna) exact zoals origineel enkel zit de tweeter nu midden in de woofer, maar zijn wel apart aangesloten. Er zijn ook twee filters, een voor de woofer en een voor de tweeter. Maar deze zullen dus waarschijnlijk niet goed overeenkomen met desbetreffende nieuwe woofer en tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Dat laatste klopt. Om een geschikt filter te ontwerpen, zal je je behoorlijk moeten verdiepen in de materie. Als je van luidsprekers je hobby wilt maken is dat de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
TBTL schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:41:
Dat laatste klopt. Om een geschikt filter te ontwerpen, zal je je behoorlijk moeten verdiepen in de materie. Als je van luidsprekers je hobby wilt maken is dat de moeite waard.
Ik wil er zeker geen hobby van maken maar de bedoeling is gewoon mijn boxen (speakers) te herstellen. Ik dacht dat ik dus simpelweg nieuwe luidsprekers erin kon doen en klaar. In auto's al tal van speakers vervangen zonder ooit echt problemen, wat is hier dan anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Daar zitten vaak de filters in de speakers gebouwd of er zijn geen filters nodig omdat het breedband speakers zijn.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
remco_k schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:22:
Daar zitten vaak de filters in de speakers gebouwd of er zijn geen filters nodig omdat het breedband speakers zijn.
Dus wat is mijn beste optie wil ik deze speakers beter/goed krijgen? Soms staat er een recommended filter maar bij deze speakers staat dat er niet bij. Ik weet dus niet goed waar ik op moet letten. Of kan ik de filters er vantussen halen en hopen dat het dan ook goed klinkt? Volgens mij zit er dan geen verschil meer tussen de tweeter en de woofer, toch?

[ Voor 15% gewijzigd door Qlii256 op 11-05-2024 12:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zonder filters werkt het niet goed. Je kan een bericht plaatsen op het forum van zelfbouwaudio.nl of iemand je wil helpen met het ontwerpen van een filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:50

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Je hebt zo te zien dubbele aansluitingen op de nieuwe luidsprekers, eentje voor de woofer en eentje voor de tweeter.
Je zou in theorie het bestaande filter kunnen gebruiken, maar let wel op dat je alles goed aansluit, anders heb je de tweeters makkelijk opgeblazen als je deze niet hebt gefilterd of juist de aansluiting voor de woofer hebt gebruikt.
Let ook op de polariteit, als je deze niet goed hebt aangesloten kan het zijn dat het de luidsprekers elkaar neutraliseren

Zomaar een luidsprekerchassis vervangen gaat nooit lekker werken.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
SpongeRob schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:15:
Je hebt zo te zien dubbele aansluitingen op de nieuwe luidsprekers, eentje voor de woofer en eentje voor de tweeter.
Je zou in theorie het bestaande filter kunnen gebruiken, maar let wel op dat je alles goed aansluit, anders heb je de tweeters makkelijk opgeblazen als je deze niet hebt gefilterd of juist de aansluiting voor de woofer hebt gebruikt.
Let ook op de polariteit, als je deze niet goed hebt aangesloten kan het zijn dat het de luidsprekers elkaar neutraliseren

Zomaar een luidsprekerchassis vervangen gaat nooit lekker werken.
Bedankt, maar zover was ik al. Ik heb de draadjes die op de originele tweeter zaten op de nieuwe tweeter gestoken idem voor de woofer. Polariteit ook goed bekeken dus dat zit allemaal goed. Ik denk dat de filters gewoon niet goed overeenstemmen met de nieuwe speakers. Voorgeassembleerde crossovers (filters) zullen dan niet werken? Iets als dit bv: https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-xo2w-45k.html

Het lijkt me dat ik voor de woofer max. 36Hz mag hebben, of bedoelen ze dan min 36? En voor de tweeter 1300Hz. Kan alleen geen crossover vinden (2-way) die 36Hz en 1300Hz levert.

EDIT: Als ik bv. een low pass neem van 0.5KHz voor de woofer die heeft een Free air resonance, Fs van 36 Hz. Dus alles lager dan 500Hz gaat naar de woofer (maar mag het wel hoger dan 36Hz vraag ik me dan af?). Moet ik dan voor de tweeter een high pass hebben die ook 0.5KHz is zodat alles boven de 500Hz naar de tweeter gaat, of mag daat een "gat" in zitten?

[ Voor 25% gewijzigd door Qlii256 op 11-05-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Bedankt, dit had ik zelf nog niet kunnen vinden! Dus op basis van deze waardes kan ik de juiste crossover (filter) vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-07 19:46
Ik vermoed dat de filters al aanwezig zijn in de speaker zelf, heb je het al geprobeerd zonder het oude filter?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Peenutzz schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:45:
Ik vermoed dat de filters al aanwezig zijn in de speaker zelf, heb je het al geprobeerd zonder het oude filter?
Nog niet geprobeerd, maar waarom zouden die filters er al in zitten? Staat niet bij de details beschreven. Kan het wel eens proberen, zou dit problemen kunnen veroorzaken? De tweeter en woofer zitten in een maar zijn wel apart aangesloten, dus zonder filter zouden ze beiden hetzelfde geluid afspelen lijkt me.... Het zijn wel COAXIAL speakers, geen idee of dat echt een verschil maakt.

[ Voor 6% gewijzigd door Qlii256 op 11-05-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Peenutzz schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:45:
Met grote kans dat als er inderdaad geen filters in de nieuwe speaker zitten (die kans lijkt mij namelijk vrij groot met deze losse aansluitmogelijkheden) je de tweeter ervan bij het minste of geringste permanent sloopt. Dat kan overigens ook bij verkeerd aansluiten gebeuren.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Qlii256 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:59:
[...]

Bedankt, dit had ik zelf nog niet kunnen vinden! Dus op basis van deze waardes kan ik de juiste crossover (filter) vinden?
Of de winkel waar je de speakers gekocht heb om advies vragen. Ze verkopen ook een behoorlijk assortiment filters. Misschien zit er eentje bij die goed past bij de speakers.
Zelf bouwen zou ook nog een mogelijkheid zijn, maar er worden geen waarden gegeven voor de belastbaarheid van de componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Die nieuwe speakers lijken voor de automotive markt te zijn gemaakt?

Waarschijnlijk hebben ze een filtertje ingebouwd om de ernstigste problemen te voorkomen en kan je alles direct aansluiten. De aparte aansluiting is leuk voor de liefhebber die een aktief filter heeft en zo alles kan regelen.

Een woofer heeft eigenlijk geen filter nodig, daar kan niets kapot alleen 'slurpt' hij dan de hoge tonen weg. Lage tonen worden doorgaans niet gefilterd.

Een tweeter kan wel teveel laag krijgen en zo doorbranden, maar dit gebeurt niet zomaar, zeker niet als er al zo'n slurpende woofer is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
jnr24 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:02:
Die nieuwe speakers lijken voor de automotive markt te zijn gemaakt?

Waarschijnlijk hebben ze een filtertje ingebouwd om de ernstigste problemen te voorkomen en kan je alles direct aansluiten. De aparte aansluiting is leuk voor de liefhebber die een aktief filter heeft en zo alles kan regelen.

Een woofer heeft eigenlijk geen filter nodig, daar kan niets kapot alleen 'slurpt' hij dan de hoge tonen weg. Lage tonen worden doorgaans niet gefilterd.

Een tweeter kan wel teveel laag krijgen en zo doorbranden, maar dit gebeurt niet zomaar, zeker niet als er al zo'n slurpende woofer is aangesloten.
Zou ik dan eens "voorzichtig" die woofer althans van de filter halen en rechtstreeks aansluiten en de tweeter net wel op de filter laten zitten? Het leek me wel dat die tweeter hoge tonen gaf, maar de woofer deed bijna niets. De originele woofer ging wel maar is gescheurd. Ik weet dus niet of die filter nu gewoon kapot is of echt totaal niet past met deze woofer. Toch vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
JukeboxBill schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:00:
[...]

Of de winkel waar je de speakers gekocht heb om advies vragen. Ze verkopen ook een behoorlijk assortiment filters. Misschien zit er eentje bij die goed past bij de speakers.
Zelf bouwen zou ook nog een mogelijkheid zijn, maar er worden geen waarden gegeven voor de belastbaarheid van de componenten.
Ik heb intussen een mail gestuurd met de vraag of ze met een crossover kunnen aanraden op basis van deze speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
remco_k schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:00:
[...]

Met grote kans dat als er inderdaad geen filters in de nieuwe speaker zitten (die kans lijkt mij namelijk vrij groot met deze losse aansluitmogelijkheden) je de tweeter ervan bij het minste of geringste permanent sloopt. Dat kan overigens ook bij verkeerd aansluiten gebeuren.
Als ik het grafiekje goed interpreteer, begint de tweeter pas serieus mee te doen rond de 1000Hz, wat er naar mijn idee op wijst dat er een filter aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Peenutzz schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:15:
[...]

Als ik het grafiekje goed interpreteer, begint de tweeter pas serieus mee te doen rond de 1000Hz, wat er naar mijn idee op wijst dat er een filter aanwezig is.
Waarom zijn ze dan wel apart aan te sluiten? Wrss zijn de filters dan ook elke apart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Dat durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Ik had ooit een composet (losse woofer en tweeter) voor in de auto, daar zat geen los filter bij, maar een spoel op aansluiting van de woofer en een condensator in de draad van de tweeter. De tweeter sloot je op de woofer aan en de woofer op de versterker, maar allebei afzonderlijk op een eigen versterkerkanaal was ook gewoon mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Qlii256 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:27:
[...]

Waarom zijn ze dan wel apart aan te sluiten? Wrss zijn de filters dan ook elke apart?
In automotive audio zie je nog wel eens 2 of 3 versterkers. Die kan je dan aktief filteren, dus voor de versterkers een filter. En dan kan elke versterker aangesloten worden aan de juiste tweeters/woofers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

Er zit géén filter in de luidspreker, dat is 100% zeker!
Je zou de woofer gewoon zonder filter aan kunnen sluiten, een woofer raakt niet beschadigd door het niet filteren van de hogere frequenties. Dan kun je iin ieder geval bepalen of het probleem wordt veroorzaakt door het filter.

Dat de tweeter volgens de specificaties frequenties vanaf 1300Hz kan weergeven betekent niet dat je bij die frequentie moet gaan filteren. Vaak wordt er een tweede orde filter gebruikt, wat inhoudt dat vanaf een bepaalde frequentie het signaal met 12dB per octaaf wordt verzwakt. In het geval van een eerste orde filter is dit 6dB per octaaf.
Dat betekent dus dat de frequenties waarop het filter is ontworpen op zich wel harde waardes zijn, maar vanwege de verzwakking van het signaal er dus nog steeds frequenties weer worden gegeven die onder of boven de filterwaarde zitten, alleen dan minder luid (afhankelijk van de orde van het filter).
Het is geen hele simpele materie, maar hier staat het simpel en niet technisch uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:10
Zelf zou ik op tweedehands sites gaan zoeken naar de originele speakers in plaats van hobbyen met auto luidsprekers en filters die voor andere units gemaakt zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peenutzz
SpongeRob schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:42:
Er zit géén filter in de luidspreker, dat is 100% zeker!
Hoe weet je dat 100% zeker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Niet online

SpongeRob

martyw schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:34:
Zelf zou ik op tweedehands sites gaan zoeken naar de originele speakers in plaats van hobbyen met auto luidsprekers en filters die voor andere units gemaakt zijn
Een coaxiale luidspreker is niet per definitie een autoluidspreker, kijk bijvoorbeeld naar KEF.
Of heb je ergens gevonden dat deze luidsprekers speciaal voor gebruik in auto's zijn gemaakt?
Peenutzz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Omdat er nergens filter zichtbaar zijn en het nergens vermeld staat dat de filters ingebouwd zijn.
Als er filters ingebouwd zouden zijn, zou je dat op de foto's of de technische documentatie moeten kunnen vinden.
Er moet minstens één condensator gebruikt zijn (om op z'n minst de tweeter te filteren) en die moet dus ook zichtbaar zijn.
Er zomaar vanuit gaan dat er een filter ingebouwd zit in het luidsprekerchassis zelf omdat je een grafiek ziet en daar een verkeerde conclusie uit trekt is niet handig. Een tweeter kán helemaal geen lage frequenties weergeven en om een tweeter af te filteren zodat deze vanaf 1000Hz mee begint te doen is niet aan te raden.
Doorgaans wordt een tweeter afgefilterd met een 4.7mcF condensator wat je een scheidingsfrequentie geeft van ongeveer 6kHz bij 4 ohm luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02:10
SpongeRob schreef op zondag 12 mei 2024 @ 16:58:
Een coaxiale luidspreker is niet per definitie een autoluidspreker, kijk bijvoorbeeld naar KEF.
Of heb je ergens gevonden dat deze luidsprekers speciaal voor gebruik in auto's zijn gemaakt?
Het eerste deel van mijn opmerking is mijn werkelijke advies: zoek een tweedehands vervanging. Het tweede deel was vooral bedoeld als: dit soort gehobby leidt zonder heel veel kennis van speakerbouw meestal niet tot goede resultaten.

En ik ben op de hoogte van merken als KEF en Tannoy en hun toepassing van coaxiale speakers 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Peenutzz schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:58:
[...]

De fabrikant van de speakers geeft schema's voor filters, zie mijn eerdere post. Dat zou die niet doen als er al een filter is ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:48

pmeter

Poes!

Iets om op te letten is dat woofers gemaakt zijn voor een luidsprekerkast met een bepaald aantal liter inhoud. Als je een woofer voor een grote kast in een kleine kast plaatst of andersom, klinkt het niet goed. De kast inhoud is meestal niet vermeld, maar dient te worden berekend op basis van eigenschappen van de luidspreker en eigenschappen van de kast zoals het wel of niet aanwezig zijn van een basreflexpoort. Ik kan hier niet bij helpen omdat ik hier onvoldoende vanaf weet, ondanks ervaring met luidsprekers bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Dat lijkt me inderdaad een goede optie voor de TS. 80% van het resultaat voor 20% van de moeite. Deze filters zijn afgestemd op de woofer / tweeter en dat is het belangrijkst.

[ Voor 10% gewijzigd door TBTL op 13-05-2024 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:18

heuveltje

KoelkastFilosoof

TBTL schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:32:
[...]

Dat lijkt me inderdaad een goede optie voor de TS. 80% van het resultaat voor 20% van de moeite. Deze filters zijn afgestemd op de woofer / tweeter en dat is het belangrijkst.
De vraag is even of die set ooit bedoeld is om met andere speakers samen te kunnen werken ?

Anders mag je hopen dat er niet ergens een soort equalizer ingebakken zit om bepaalde frequenties te boosten/dempen aan de hand van de karisteristieken van de originele speakers

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 05-07 14:34
heuveltje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:02:
[...]

De vraag is even of die set ooit bedoeld is om met andere speakers samen te kunnen werken ?

Anders mag je hopen dat er niet ergens een soort equalizer ingebakken zit om bepaalde frequenties te boosten/dempen aan de hand van de karisteristieken van de originele speakers
Als je de link bekijkt zie je dat dit niet het geval is. Ze melden het zelfs in de tekst.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 14-05-2024 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@blissard ik denk dat @heuveltje met "die set" doelt op de audio set van TS: "Sharp VZ-3000 H".

En daar kan hij een punt hebben dat misschien die set specifiek voor de originele speakers een correctie in een ingebakken eq heeft zitten. (Wat b.v. Bose ook doet om alle tekortkomingen van hun speakers te maskeren).

Als dat zo is ga je er niet goed uitkomen en kan je eigenlijk alleen nog maar op zoek gaan naar een originele speaker.

TS zou dat kunnen testen door een heel andere speaker aan te sluiten waarvan hij weet hoe hij klinkt. Klinkt die ineens ook k*t, dan heb je het antwoord op die vraag.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 05-07 14:34
remco_k schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:18:
@blissard ik denk dat @heuveltje met "die set" doelt op de audio set van TS: "Sharp VZ-3000 H".

Als dat zo is ga je er niet goed uitkomen en kan je eigenlijk alleen nog maar op zoek gaan naar een originele speaker.

TS zou dat kunnen testen door een heel andere speaker aan te sluiten waarvan hij weet hoe hij klinkt. Klinkt die ineens ook k*t, dan heb je het antwoord op die vraag.
Ah dat zou kunnen natuurlijk. Vind ik niet heel waarschijnlijk overigens. Zelfs Bose gebruikte hiervoor altijd/meestal losse equalizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qlii256
Na het loskoppelen van de filter aan de woofer klinkt de speaker een heel stuk beter, als in perfect! Prijzige speakers maar klinken best goed, en dit op een oude Sharp VZ-3000H platendraaier! Bedankt aan allen voor de hulp, informatie en (discussies?) :D!
Pagina: 1