Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 15:08
Onlangs in het bezit van een curved HP 45 inch ultrawide monitor. Mooi maatje en echt een eyecatcher. Wat mij opvalt is dat zowel links al rechts een beetje een grijze gloed zichtbaar is bij witte paginas. Bijvoorbeeld bij Word. Is dit normaal bij curved monitoren?

Als ik google dan krijg ik alleen maar resultaten als back-light bleeding en gamma shifting en ghosting. Maar dit lijkt daar niet echt op. Het zijn ook geen vlekken, het is meer een effe grijze gloed aan de zijkanten.

Het betreft overigens een VA-paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:21
VA-panelen verliezen over het algemeen behoorlijk wat contrast en kleurverzadiging vanuit een hoek bekeken. Aangezien je aangeeft dat het euvel optreedt aan de zijkanten, en je deze dus beziet vanuit een hoek, zou dat heel goed het geval kunnen zijn. Je kunt dit uitsluiten door je hoofd te bewegen naar een zijkant om te zien of de grijze gloed verdwijnt.

[ Voor 4% gewijzigd door Degrader op 10-05-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nootorius75
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 15:08
Ja daar was ik dus al bang voor. Het lijkt inderdaad wel de kijkhoek te zijn. Daarnaast ook de lichtinval die anders is. Als ik mijn hoofd verplaats is het niet helemaal weg maar wel grotendeels. Ik had het niet verwacht trouwens. Ik lees er niets over dat dit een "nadeel" is van een curved monitor met VA-paneel.

Ik merk trouwens wel dat de resolutie wel een dingetje is. Zo upgrade je je monitor en voordat je het weet is je PC zelf ook (weer) aan een upgrade toe. Soms switcht de monitor even naar een andere resolutaite, waardoor het beeld even zwart wordt (bij youtube, video afspelen binnen whatsapp op de PC, etc). Heb de kabel al vervangen door een 1.4 Displayport kabel maar alsnog gebeurt het afentoe......