Meterkast uitbreiden of nieuwe meterkast?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agri
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-07-2024
Voor het installeren van zonnepanelen en inductiekookplaat heb ik nieuwe groepen nodig op de meterkast.

Ik heb zo gerekend:
6 zonnepanelen, totaal piekvermogen 2850 Wp. -> 1 groep van 16A nodig.
1 x 1 fase inductie kookplaat, 3700 W -> 1 groep van 16A nodig.
1 mechanische ventilatie, 1700W -> 1 groep van 16A nodig.

Wat is beter? De huidige meterkast uitbreiden, of een nieuwe meterkast laten installeren?

Er zijn 3 blokken aan de onderkant. Wat zijn deze blokken? Kan ik hier 3 nieuwe groepen creëren?

Ik hoor graag jullie ideeën en advies. Dank! :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnOIwHINHkntVO231u2XmXGgxIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCDYPL76QvZUtcreR7Szti5w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TkZTfcKESyJFg-h4Kh3dNkk1XUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfRNIZ1TU4cijv7x9Wz8PmES.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Je hebt nog ruimte voor 6 modules onderin, maar gezien de leeftijd van de rest van de kast kun je ook overwegen hem te vervangen. Er zit niet veel in, dus heel duur hoeft het niet te worden.

Ga je het zelf (al dan niet met hulp) doen, of is dit iets wat je gaat uitbesteden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Agri schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:30:
1 mechanische ventilatie, 1700W -> 1 groep van 16A nodig.
Holy shit. Sorry voor de offtopic maar... wat heb je hier voor ventilatieunit in zitten?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agri
Juup schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:38:
[...]

Holy shit. Sorry voor de offtopic maar... wat heb je hier voor ventilatieunit in zitten?
Inventum Spaarpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zo eentje?
https://www.sandervunderi...t-pv-1p-n-b16a-300ma.html

En prikt er meteen een beltrafo in
https://www.sandervunderi...fo-busboard-0918-006.html
Kast is geen bushboard zie ik nu.
Dan maar zo eentje?
https://www.sandervunderink.nl/abb-beltrafo-ts-8-8sw.html

Deze kan ook (tyoe AZM)
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Je hebt geen hoofdschakelaar maar een aardlekschakelaar die eruit gaat.
Ik zou willen adviseren een elektricien in te schakelen.

Edit: waar zitten deze panelen op dan? Of ben je verhuisd?
Agri in "Zonnepanelen op Oude Dakpannen??"

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2024 18:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:23
jep oke, maar dat is geen ventilatie unit maar een warmtepomp (oke een ventilatieluchtwarmtepomp, mag ook).

en toevallig heb ik hem ook, en maak je een grote fout.
deze warmtepomp levert 1,4-1,6kW aan warmte, maar gebruikt daar maar +/-300W elektra voor.
voor 300W heb je echt geen aparte groep nodig. ;)
(of je hebt hem als all electric, maar dan heb je meer nodig als je nu noemt. )

1fase kookplaat? van maar 16A. :?
oke ze bestaan, maar meestal hebben normale kookplaten een speciale kook groep van 2x16A als je ze op 1 fase wil aansluiten. (en vaak is dan een verstandige grens +/-5500W waar op je hem begrenst en in de reclame folder staat dan 7200W kookplaat voor de meeste standaard 4 pitten systemen.)

(weet het niet zeker, maar ben bang dat je ALS niet gaat werken met de zonnepanelen.
deze oude ALS ken ik als problematisch, dus die vervangen gaat nodig zijn ben ik bang, maar kan er naast zitten. ;) )

met deze fouten is een elektricien in schakelen misschien niet een heel dom idee, of nog flink wat meer uitzoeken. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 10-05-2024 18:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agri
AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:43:
Zo eentje?
https://www.sandervunderi...t-pv-1p-n-b16a-300ma.html

En prikt er meteen een beltrafo in
https://www.sandervunderi...fo-busboard-0918-006.html
Kast is geen bushboard zie ik nu.
Dan maar zo eentje?
https://www.sandervunderink.nl/abb-beltrafo-ts-8-8sw.html

Deze kan ook (tyoe AZM)
https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Je hebt geen hoofdschakelaar maar een aardlekschakelaar die eruit gaat.
Ik zou willen adviseren een elektricien in te schakelen.

Edit: waar zitten deze panelen op dan? Of ben je verhuisd?
Agri in "Zonnepanelen op Oude Dakpannen??"
Ik heb nog geen zonnepanelen op de dak. Ben nu aan voorbereiding met de meterkast. Het huis in de foto is niet van mij, maar een voorbeeld voor '' dak vol met zonnepanelen''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:17
Ik zou de meterkast vervangen daarbij nette indeling maken, kookgroep, beltrafo en een paar reserve nemen.

Je hebt geen hoofdschakelaar wat verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:49
Zolang de kast niet ingrijpend veranderd wordt, is een hoofdschakelaar niet verplicht.

Kijkend naar de leeftijd zou ik gewoon alles vervangen. Het is zoals het nu is nog netjes, maar als je hierop gaat uitbreiden wordt het gauw een rommeltje. (En twijfelachtig of het nog aan de eisen voldoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:25
ingmar89 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:46:
Zolang de kast niet ingrijpend veranderd wordt, is een hoofdschakelaar niet verplicht.

Kijkend naar de leeftijd zou ik gewoon alles vervangen. Het is zoals het nu is nog netjes, maar als je hierop gaat uitbreiden wordt het gauw een rommeltje. (En twijfelachtig of het nog aan de eisen voldoet)
Als er gewerkt wordt in de meterkast moet die met 1 handeling stroomloos gemaakt worden toch? Hoofdschakelaar dus.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

No Hands schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:07:
[...]

Als er gewerkt wordt in de meterkast moet die met 1 handeling stroomloos gemaakt worden toch? Hoofdschakelaar dus.
Een hoofdschakelaar is namelijk pas vanaf 2005 verplicht, wanneer er ingrijpende wijzigingen aan de installatie gedaan worden dan dient de installatie aan de huidige normen aangepast te worden en dient er dus een hoofdschakelaar aan de installatie toegevoegd te worden.
De vraag is dus wat is ingrijpend?
Maar mijn advies zou ook een nieuwe kast zijn met alle mogelijkheid op uitbreiding.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:34
Als je meterkast laat vervangen, doe het tegelijk met zonnepanelen.
Dan geniet je van 0% btw omdat het essentieel onderdeel van de installatie is. (Scheelt weer 6%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Zou het vervangen en zo (laten) inrichten dat er ook ruimte een aansluiting(en) zijn voor bv een Nas of ander IoT spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-05 17:47
Om deze kast (bij ingrijpende wijziging) aan de huidige norm te laten voldoen, zijn er redelijk wat aanpassingen nodig:

Hoofdschakelaar
Extra aardlekschakelaar

Daarnaast loop je mogelijk tegen ruimtegebrek aan. De reeds voorgestelde ABB kasten zijn prima opties.

Samenstelling obv de info uit de openeningspost:

- 6x automaat: vervanging huidige zes groepen. Let op, er lopen meer buizen naar de kast dan groepen, mogelijk is het een en ander in de kast gecombineerd.
- Extra automaat of kookgroep tbv inductie. Weet je zeker dat je voor een 1 fase, 3600 watt plaat gaat?
- Alamat tbv zonnepanelen. Afhankelijk van type omvormer een alamat B16, 30mA of 300mA.
- een Rem automaat of 63A aardlekschakelaars incl bedrading kunnen noodzakelijk zijn, afhankelijk van je netaansluiting en vermogen omvormer. Waarschijnlijk kun je in jouw geval zonder.
- Uiteraard een hoofdschakelaar en 2 aardlekschakelaars. Ga daarnaast voor een kast met wat ruimte over of plaats de nieuwe kast en buizen zo dat er nog een tweede kast (later) naast de plaatsen is.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:43:
Als je meterkast laat vervangen, doe het tegelijk met zonnepanelen.
Dan geniet je van 0% btw omdat het essentieel onderdeel van de installatie is. (Scheelt weer 6%)
Je vraagt tegenwoordig de btw niet meer terug op zonnepanelen omdat die al btw loos is..
Hoe wil je dit dan doen met de groepenkast? (de meterkast zal blijven zitten, ongelukkige titel ook)
Ik zou dat niet door een installateur van zonnepanelen laten doen. Die bieden vaak goedkope automaten aan.
Liever een gerenommeerd merk erin, voor de komende 25 jaar.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2024 11:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agri
migjes schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:16:
[...]

jep oke, maar dat is geen ventilatie unit maar een warmtepomp (oke een ventilatieluchtwarmtepomp, mag ook).

en toevallig heb ik hem ook, en maak je een grote fout.
deze warmtepomp levert 1,4-1,6kW aan warmte, maar gebruikt daar maar +/-300W elektra voor.
voor 300W heb je echt geen aparte groep nodig. ;)
(of je hebt hem als all electric, maar dan heb je meer nodig als je nu noemt. )

1fase kookplaat? van maar 16A. :?
oke ze bestaan, maar meestal hebben normale kookplaten een speciale kook groep van 2x16A als je ze op 1 fase wil aansluiten. (en vaak is dan een verstandige grens +/-5500W waar op je hem begrenst en in de reclame folder staat dan 7200W kookplaat voor de meeste standaard 4 pitten systemen.)

(weet het niet zeker, maar ben bang dat je ALS niet gaat werken met de zonnepanelen.
deze oude ALS ken ik als problematisch, dus die vervangen gaat nodig zijn ben ik bang, maar kan er naast zitten. ;) )

met deze fouten is een elektricien in schakelen misschien niet een heel dom idee, of nog flink wat meer uitzoeken. ;)
Migjes, wat is jouw ervaring met die Inventum Spaarpomp? Bespaart het echt 50% op het gasverbruik, zoals geadverteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:23
Agri schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Migjes, wat is jouw ervaring met die Inventum Spaarpomp? Bespaart het echt 50% op het gasverbruik, zoals geadverteerd?
ik heb zelf een inventum ecolution combi 50.
bijna het zelfde maar dan iets ouder met een klein beetje lager rendement/verbruik en met een 50l boiler voor warm tap water ingebouwd.

grofweg, ja een 50% is wel een leuk getal.
maar ook een beetje onzin.
het hangt erg af van hoeveel gas je gebruikt, gebruik je een 600-1000m3 per jaar, ja dan zal je vast wel ergens rond de 50% uit komen.

sluit je de WP goed aan, en trap je hem flink op zijn staart, ja dan kun je een 300-600m3 gas besparen per jaar, no prob, dit met een gebruik van 1000-1800kWh per jaar (dit met boiler dus, grofweg 250kWh voor de boiler).

(goed aansluiten is niet de handleiding volgen, dus niet als hybride aansluiten, maar als standalone.
dus een eigen thermostaat er aan hangen, die in de herfst op 1 graad hoger zetten als je gasketel.
en dan pas weer in de lente uit zetten, hem dus 24x7 door draaien in de winter.
rendement zit in lange door draai dagen.
de gasketel staat dan 1 graad lager en tikt wel in als het nodig is.
hier mee ga ik wel iets over de 50% heen.)

even kijken mijn cijfers:
gas gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLmwdkUoyD8cKQj6kO-r5cHzzY8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRxRVugbN6PUJinuG0toAf5F.jpg?f=fotoalbum_large
jaren met alleen gas, WP en laatste jaren met extra boiler.

stroom gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w1wbiKuSKoeYYYabnzsoXkhaeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfJYcnlhsthXqGqzbdspJuzu.jpg?f=fotoalbum_large
laatste jaar met extra elektra boiler.
(rond de 7 a 8kWh zit je op max gebruik per dag, 300W x 24uur = 7 a 8kWh.)

maar eigenlijk kun je deze vraag beter stellen in het juiste toppic.
(en als je het mij vraagt, probeer een hybride warmtepomp te meiden.
beter is een volledige warmtepomp te nemen, dat kan vaker als veel mensen denken.
hybride is een mindere oplossing, die eigenlijk maar soms leuk is.)

edit:
ik gebruikte eerst een 600-800m3 gas per jaar.
na WP zakte dat naar 400m3.
na standalone zakte dat naar 300m3.
na extra boiler zakte dat naar 135m3.
(grofweg gebruik ik 45m3 voor koken, de rest is warm stoken in januari/februari als het echt koud is.)
reken zelf maar uit hoeveel % dat is, dat vind ik eigenlijk een onzinnig getal. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 27-05-2024 11:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agri
Ik heb een offerte binnengekregen. Is dit een normaal bedrag? Hij (elektricien) heeft niet gespecificeerd welke meterkast (voorbereid voor hoeveel groepen) is aangeboden.

Materialen: €1.446,56 inclusief 21% btw
Arbeid: Groepenkast vervangen en voorbereiding PV installatie €499,13 inclusief 21% btw
Totaal: €1.945,68 inclusief 21% btw 8)7

Wat hij heeft opgenomen als materiaal:

Nieuwe groepenkast met huidige aantal groepen en extra hoofdschakelaar
1 B16 30mA aardlekautomaat tbv zonnepanelen (voorbereiding)
Alle materialen van ABB
Montage materialen, extra stopcontact in de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Wat mij betreft is dit veel te duur. Ik heb vorig jaar toen mijn zonnepanelen er ook kwamen voor een meterkast gekocht en geplaatst voor rond de 900 euro. 10 groepen, 3 aardlekschakelaars (meteen voorbereid op 3 fase aansluiting die ik nu nog niet heb) + nog een beltrafo een hoofdschakelaar en een apart gedeelte waar de spullen voor de enphase apparatuur in zitten inclusief nog een hoofdschakelaar.
Merk is Jaeger wat een gerenomeerd merk is (net als ABB trouwens)
De offerte voor de ombouw meterkast was apart van de offerte van de zonnepanelen installatie.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Pagina: 1