Hoe brede (kalk)strepen op serre wegkrijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 22:30
Huis gekocht met een Serre waarbij de ramen aan de bovenkant natuurlijk licht schuin aflopen. Daar is met de jaren (ik ben 2e bewoner) littters water langs gesijpeld waardoor er nu op een plek of 5 brede witte/verweerde strepen zitten van een cm of 8 breed. Ik stoor mij er mateloos aan :-)

Nu heb ik al vanaf een trap lopen spuiten met schoonmaakazijn + zo'n verlengde glazenwassers-arm maar dat gaat er mooi niet af. Dat is natuurlijk ook niet zo heel gek omdat alles wat je erop spuit ook langzaam eraf loopt en het nooit de tijd heeft om in te werken. Ik kom er vanaf een trap niet echt lekker bij om het van heel dichtbij te bekijken of poetsen en erop staan daar krijg ik het ook wel wat warm van.

Iemand ervaring hoe dit aan te pakken? of moet je glas echt gaan schuren en is het al te laat?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:18

Dido

heforshe

Al eens geprobeerd om op een niet al te zonnige dag een handdoek, gedrenkt in schoonmaakazijn een paar uur erop te leggen? Dan heeft je schoonmaakazijn veel meer tijd om in te werken.

Disclaimer: ik heb geen idee of dat werkt. Ik heb gelukkig geen schuin glas in of rond mijn huis, en mijn normale ramen worden schoongemaakt door regen.

Dat doet me trouwens wel aan iets anders denken: weet je zeker dat het kalk is? Kalk zit vooral in leidingwater, en ik zou verwachten dat op een serre geen leidingwater sijpelt (zo wel, dan is de klasaanslag niet je grootste probleem, lijkt me). Regenwater werkt juist goed tegen kalkaanslag, hoewel dat vroeger nog beter ging toen de regen nog zuur was. En aan regen hebben we in dit land geen tekort, over het algemeen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:47

D4NG3R

kiwi

:)

Heb je misschien een foto? Regenwater bevat bij mijn weten (compleet) geen kalk, dus ik zou ook niet die typische kalkaanslag op een serre verwachten.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
Dido schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:31:
Al eens geprobeerd om op een niet al te zonnige dag een handdoek, gedrenkt in schoonmaakazijn een paar uur erop te leggen? Dan heeft je schoonmaakazijn veel meer tijd om in te werken.

Disclaimer: ik heb geen idee of dat werkt. Ik heb gelukkig geen schuin glas in of rond mijn huis, en mijn normale ramen worden schoongemaakt door regen.

Dat doet me trouwens wel aan iets anders denken: weet je zeker dat het kalk is? Kalk zit vooral in leidingwater, en ik zou verwachten dat op een serre geen leidingwater sijpelt (zo wel, dan is de klasaanslag niet je grootste probleem, lijkt me). Regenwater werkt juist goed tegen kalkaanslag, hoewel dat vroeger nog beter ging toen de regen nog zuur was. En aan regen hebben we in dit land geen tekort, over het algemeen.
Ja dat kan ik zeker nog eens proberen. Ja, jouw theorie over kalk in regenwater daar heb ik ook over nagedacht maar ik zou werkelijk niet weten wat het anders kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
D4NG3R schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:37:
Heb je misschien een foto? Regenwater bevat bij mijn weten (compleet) geen kalk, dus ik zou ook niet die typische kalkaanslag op een serre verwachten.
Klik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9OtMxSdXXl5c0qtyrD-udlyGoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GhMGEanPIhO8Kf4V9D6xp43F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvYkOTumdwDHGf1mREQE48YYbE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgYMOo0sPJ6q5cZq2hiszwJJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat ziet er uit als schade door de loden dak bekleding, dat word heel voorzichtig polijsten. :)

Edit: Ik lees her en der dat het ook moet lukken met fosforzuur, tast het glas zelf niet aan maar lost roest en andere vormen van metaaloxidatie op. Geen idee of daar in Nederland aan te komen is en/of het misschien in bestaande schoonmaakmiddelen te vinden is. Let op dat de concentratie niet hoog mag zijn, dan vreet het namelijk wel in het glas.

Het zit overigens ook in frisdranken (E338), al gok ik niet in de hoeveelheden dat je er wat aan hebt, maar proberen kan natuurlijk altijd. Daar komt de mythe van 'Coca Cola lost roest op' ook vandaan. _O-

[ Voor 57% gewijzigd door D4NG3R op 15-05-2024 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@xon even uit nieuwsgierigheid; heb je hier uiteindelijk nog wat mee kunnen doen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xon
Zeker! Goed dat je nog even herinnert.

De strepen gedeeltelijk weg kunnen krijgen met een schuursponsje en anti kalk middel. Toch, nu moet ik nog een Buurman en buurman oplossing gaan bedenken met een schuursponsje aan een stok om ook de rest van het hogergelegen raam te doen haha

Alle suggesties zijn welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05

FreakNL

Well do ya punk?

Dido schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:31:

Ramen die schoongemaakt worden door de regen? Doe mij dat ook, kan in de glazenwasser opzeggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

FreakNL schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:33:
Ramen die schoongemaakt worden door de regen? Doe mij dat ook, kan in de glazenwasser opzeggen :+
Ik heb al jaren geen glazenwasser meer, en als ik nu naar buiten kijk zijn de ramen aan de buitenkant streeploos schoon. Zal wel magie zijn - of ik val gewoon niet zo hard voor de glazenwassers die me willen laten geloven dat vertikaal kleplaatset ramen zo nodig gewassen hoeven te worden in het Nederlandse klimaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:09
D4NG3R schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:18:
Dat ziet er uit als schade door de loden dak bekleding, dat word heel voorzichtig polijsten. :)
Edit: Ik lees her en der dat het ook moet lukken met fosforzuur, tast het glas zelf niet aan maar lost roest en andere vormen van metaaloxidatie op. Geen idee of daar in Nederland aan te komen is en/of het misschien in bestaande schoonmaakmiddelen te vinden is. Let op dat de concentratie niet hoog mag zijn, dan vreet het namelijk wel in het glas.
Fosforzuur is gewoon te koop (tot een bepaalde hoeveelheid), o.a. bij Labshop.nl
Wordt wel gebruikt om roest (ijzeroxide) te verwijderen.
In dit geval vraag ik me af of het ook op loodstrepen werkt.
Ik zou eerst keukenpapier gedrenkt in schoonmaakazijn proberen, dat is minder agressief.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:18
Wat je ook voor middelen gaat gebruiken voor het schoonmaken, weet je zeker dat het water van je glazen dak niet in je tuin terecht komt? Dat is nogal funest voor de plantjes waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:05

FreakNL

Well do ya punk?

Dido schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Ik heb al jaren geen glazenwasser meer, en als ik nu naar buiten kijk zijn de ramen aan de buitenkant streeploos schoon. Zal wel magie zijn - of ik val gewoon niet zo hard voor de glazenwassers die me willen laten geloven dat vertikaal kleplaatset ramen zo nodig gewassen hoeven te worden in het Nederlandse klimaat ;)
Ik heb ook geen glazenwasser (was meer figure of speech) maar ik moet toch echt wel af en toe (5 a 6 keer per jaar ofzo?) ramen lappen anders is het geen porem.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 29-05-2024 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

FreakNL schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 19:20:
Ik heb ook geen glazenwasser (was meer figure of speech) maar ik moet toch echt wel af en toe (5 a 6 keer per jaar ofzo?) ramen lappen anders is het geen porem.
Het zal wel met de ligging van onze woningen te maken hebben, onze ramen zijn aan de buitenkant al in geen jaren meer gelapt, en ze doen het nog steeds uitstekend. Als er al een keer gelapt wordt is het aan de binnenkant, op de begane grond, in verband met hondenneuzenvlekken :P

Pagina: 1