Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Mijn PC case is een uitvoering: Fractal Design Define S

Daar passen voorin 3x 140mm fans, waarvan 1 meegeleverd. Ik had me ooit vergist en 2x 120mm fans gekocht. Maar nu vond ik m'n airflow toch niet goed, en de 120mm fans toch te luidruchtig, dus ik heb mooie Arctic 140mm fans gekocht (uitvoering: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm).

Nu ging ik die fans erin zetten, maar kwam er tot mijn spijt achter dat ze niet alle 3 passen. Er passen er 2, en dan is er voor de 3e geen ruimte meer.

Ik had 2 bevindingen:
  • De meegeleverde Fractal fans zijn aan de "buitenkant" 14,5cm groot, terwijl de Arctic fans 14,7cm zijn... dus 2mm extra per stuk, wat in totaal 6mm extra is met 3 boven elkaar.
  • Onderin de case zit een soort van uitstulping in de case (een soort van bout die de voorkant vastmaakt aan de onderkant) van een paar mm... als die er niet zou zitten, zouden de fans prima passen. Er is bijv. genoeg ruimte voor schroeven. Het voelt bijna als een soort van fabricagefout eigenlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgTRir1XYXtHkwTwIzbpSY-iXqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nesYl0I0yEuyVzL06KvDNtWH.jpg?f=fotoalbum_large

(Excuseer de stof :9 .... had eerst de foto gemaakt, toen pas schoongemaakt)

Ik heb helaas geen 3 Fractal fans (er waren er 2 meegeleverd, 1 voor 1 achter) om te proberen of die wel zouden passen, maar ik heb het sterk het vermoeden dat de uitstulping precies zo'n grootte heeft dat 3 Fractal fans wel zouden passen en 3 Arctic fans dus niet (vanwege die 6mm verschil).

Ik ben nu vooral benieuwd of anderen deze case hebben en hetzelfde probleem hebben ervaren (of eenzelfde probleem hebben gehad met een andere case)? En dan dus de vraag hoe jullie dat opgelost hebben?

Of als je het probleem niet hebt, wat zou jou advies zijn om hiermee te doen?

Voor nu heb ik weer een 120mm fan op de onderste positie gezet, maar ik zou daar toch graag een 140mm fan willen plaatsen. Ik kan natuurlijk andere 140mm fans kopen die net ietsje kleiner zijn, maar ik had nou juist goede dingen gelezen over deze Arctic fans (en ik heb ze ondertussen zo lang in huis dat ik ze ook niet meer terug kan sturen).

Beste antwoord (via Rainbow op 05-07-2025 20:55)

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-09 15:54
Je kan ook nog proberen om met een zijkniptang die "kraag" er een stuk af te knippen zodat die lager is.

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
Dat is een popnagel. Je kan een gat erlangs boren (3 cm naar rechts in het dubbele gedeelte) en er een boutje met moertje doorheen zetten en dan de popnagel uitboren.

[ Voor 14% gewijzigd door Vogels60 op 10-05-2024 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 18:14

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Ik heb vorig jaar exact dezelfde fans in exact dezelfde kast gebouwd en dat paste gewoon zonder verdere aanpassingen. In eerste instantie dacht ik ook dat het niet zou passen, maar uiteindelijk ging het wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JU0JIa5vVr7YpDaVelrcGnykCFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t1V3pckI9LGsSOUDxsO81N8z.jpg?f=fotoalbum_large

Past het ook niet als je eerst de onderste fan vast schroeft en daarna de overige 2 inbouwt?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Ik ben blij dat je dit topic op de een of andere manier hebt gevonden en je ervaring hebt gedeeld! Wel apart dat het bij jou gewoon goed werkt.

Ik zal vandaag of morgen de kast weer eens openmaken en het proberen met de onderste fan eerst. Naar mijn herinnering zat de popnagel wel op de plek van de "rand" van de fan en niet in het "ronde" stuk, maar ik hoop dat ik dat mis heb!

Erg cleane setup trouwens, complimenten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Toen ik de kast openmaakte en de onderste fan eruit haalde, was het eigenlijk al direct duidelijk zonder dat ik de andere 2 fans eruit hoefde te halen: dat gaat ook niet lukken. Heb het voor de zekerheid ook nog even opgemeten.

De "buitenrand" van de fans is zo'n 4-5mm dik en de popnagel zit 2mm van de rand vandaan, dus precies op plek waar die buitenrand komt te zitten. Het is dus niet zo dat die op de plek tussen de randen kan vallen (waar het "ronde gedeelte" zit) helaas.

Lijkt er dan misschien toch op dat mijn kast anders/verkeerd is afgewerkt dan die van jou. :)

Ik heb niet de tools om hierin te gaan zitten boren. Ik zat er verder nog aan te denken om misschien met een metaalvijl de popnagel aan de bovenkant af te vijlen totdat de fan wel past. Maar ook dat heb ik niet liggen, dus zou ik moeten kopen/lenen/huren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11

Cheezus

Luiaard

Is het niet veel makkelijker om gewoon een stukje van de fan af te halen, dat plastic frame kun je nog wel met een mesje wat inkerven waar die tegen die popnagel komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Cheezus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:21:
Is het niet veel makkelijker om gewoon een stukje van de fan af te halen, dat plastic frame kun je nog wel met een mesje wat inkerven waar die tegen die popnagel komt :)
Ja, kijk, ik heb dus 2 linker handen,... niet alleen fysiek, maar ook mentaal. |:( Ik heb daar dus gewoon nog totaal niet bij stilgestaan. Bedankt voor de tip, dat klinkt wel makkelijker inderdaad! Ik ga kijken of ik daar wel zelf de tools voor heb en of ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen. Een nadeel is dan wel dat de fan vernaggeld is, wat doorverkopen lastiger zou kunnen maken. Maar goed, dat is niet zo heel erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:11

Cheezus

Luiaard

Beter een fan van een paar euro vernaggelen dan je kast van 100 euro toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08 18:14

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Rainbow schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:17:
Toen ik de kast openmaakte en de onderste fan eruit haalde, was het eigenlijk al direct duidelijk zonder dat ik de andere 2 fans eruit hoefde te halen: dat gaat ook niet lukken. Heb het voor de zekerheid ook nog even opgemeten.

De "buitenrand" van de fans is zo'n 4-5mm dik en de popnagel zit 2mm van de rand vandaan, dus precies op plek waar die buitenrand komt te zitten. Het is dus niet zo dat die op de plek tussen de randen kan vallen (waar het "ronde gedeelte" zit) helaas.

Lijkt er dan misschien toch op dat mijn kast anders/verkeerd is afgewerkt dan die van jou. :)

Ik heb niet de tools om hierin te gaan zitten boren. Ik zat er verder nog aan te denken om misschien met een metaalvijl de popnagel aan de bovenkant af te vijlen totdat de fan wel past. Maar ook dat heb ik niet liggen, dus zou ik moeten kopen/lenen/huren...
Het is dat ik die kast niet meer heb (die foto was voor de verkoop), anders had ik even voor je gekeken hoe de popnagel bij mij zat.

Maar met een scherp mesje moet het ook wel lukken om het passend te krijgen. Anders kan je eventueel ook nog die popnagel plat slaan met een hamer (vergeet dan alleen niet om een blokje hout onder je kast te leggen, zodat je er geen deuk in slaat).

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
Je kan ook nog proberen om met een zijkniptang die "kraag" er een stuk af te knippen zodat die lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainbow
  • Niet online
Het heeft een tijd geduurd, ik had allerlei andere dingen aan m'n hoofd, maar ben er vandaag uiteindelijk toch aan toegekomen.

Eerst geprobeerd met een hamer de popnagel plat te slaan, maar dat ging totaal niet. Hij werd een miniem stukje platter, maar bij lange na niet genoeg zodat de fan ging passen.

Daarna met een soort van kniptang geprobeerd en dat is wel gelukt, er kwam een flink deel van de popnagel af. Er bleef ook nog wel een stukje zitten en was even bang dat er alsnog niet genoeg ruimte was. Maar uiteindelijk was het echt nét exact genoeg. Perfect dus.

Helaas vergeten foto's te maken en nu zit de case alweer dicht... sorry.

Maar in ieder geval heel erg bedankt iedereen voor de suggesties!
Pagina: 1