Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 15-05 10:30
Ik woon samen met mijn vriendin in een huurwappartement. Heel graag willen wij een eigen woning kopen.
In een spreadsheet heb ik een berekening gemaakt van de kosten van een eigen woning. De spreadsheet moet helpen om een keuze te maken hoeveel wij kunnen dragen.

Ik ga uit van een anuiteire hypotheek. De berekening voor een lineauire hypotheek moet ik nog maken.

De spreadsheet bevat deze variabelen:
  • Inkomen
  • Hypotheek bedrag
  • Hypotheek rente percentage
  • Overdrachtsbelasting percentage
  • eigenwoningforfait
  • Looptijd in maanden
De spreadsheet berekend dit:
  • Bruto maanbedrag
  • Aflossingsdeel voor elke maand (stijgt elke maand)
  • Rente deel voor elke maand (daalt elke maand)
  • Netto maandbedrag (= bruto maandbedrag - hypotheekrente aftrek + (eigenwoning forfait / 12) )
  • Overdrachtsbelasting (éénmalig)
  • Eigen woningforfait (jaarlijks)
Wat ik weet dat er nog ontbreekt: (moet ik nog toevoegen in de spreadsheet)
  • Overlijdens risico verzekering
  • Onroerend zaak belasting (OZB)
Nuts voorzieningen, internet + tv en afvalstoffenheffing neem ik niet mee in de vergelijking. Die betalen wij nu ook.

Zijn er nog andere kosten die ik vergeet waar ik rekening mee kan houden?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:40
Onderhoud.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-05 10:53
Waarom laat je dit je hypotheker niet doen? Die van ons gaf al deze info ook gewoon aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
opstalverzekering. inboedelverzekering waarschijnlijk ook maar die zou je nu ook kunnen hebben. Verder betaal je snel 10-15 euro p.p. per maand aan ORV (overlijdensrisico-verzekering).

Grootste ding dat je vergeet is toch snel 100-200 euro per maand te reserveren voor onderhoud. Stel je hebt houten kozijnen en die laat je 1x in de 5 jaar schilderen a 4.000 euro --> 80 eur/maand. Dak vervangen elke 30 of 40 jaar a 10.000 euro --> 21 euro/maand. Het klinkt flauw maar die dingen tellen wel op.

verder iets wat je niet echt kunt kwantificeren: je gaat gewoon meer geld uitgeven aan je huis omdat het van jou is. Je denkt minder snel "ja nou dit is zo wel prima". Je eigen huis heeft altijd dingen die je anders zou willen hebben en je gaat daar dus gewoon meer geld aan uitgeven. Sommige mensen gaan heel ver andere wat minder. Maar je kunt echt elk jaar wel een project verzinnen waar iets van euro's naartoe gaan. Voor mijn eigen huis: toch maar eens de achtertuin aanpakken en anders (laten) inrichten, zonwering toevoegen op alle verdiepingen want het wordt toch wel warm, beter isolerende voordeur, plantjes voor in de tuin, buitenverlichting etc etc etc. Al die dingen boeiden me in mijn huurhuis niet genoeg om geld uit te geven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• EvH
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:03

EvH

Iets om ook rekening mee te houden: kinderen

Staan ze op het lijstje? Ze slopen alles :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als ik even naar mijn uitgavelijstje kijk en specifiek naar het deel m.b.t. wonen en eigendom van een woning zie ik:
  • Overlijdensrisicoverzekering
  • Rechtsbijstandsverzekering
  • Woonverzekering opstal, inboedel & aansprakelijkheid
  • Woningonderhoud (1% v.d. woning-waarde per jaar)
  • Belasting zuiveringsheffing
  • Belasting afvalstoffenheffing
  • Belasting rioolheffing
  • Belasting eigenwoningforfait
  • OZB

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01:12
Check even of jullie nog vrijstelling hebben van de overdrachtsbelasting, scheelt in ieder geval al veel geld :)

Verder gebruiken wij de HRA (teruggaaf) meestal voor onderhoud of dingen aan het huis. Nou is dat bij onze rente niet zoveel als met de rentes van nu, maar toch. In de komende 30 jaar zal de HRA er wel af gaan, dan leef je er in ieder geval niet naar.

Eventueel kan je nog service/VVE-kosten hebben, afhankelijk van wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Aschtra schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:28:
Waarom laat je dit je hypotheker niet doen? Die van ons gaf al deze info ook gewoon aan.
Wij zijn enkele weken gelden al bij een hypotheek advisuer geweest. We hebben twee berekeningen gekregen. De maximale hypotheek op mijn salaris en de maximale hypotheek op ons verzamel inkomen. Behalve de overdrachtsbelasting staat er in het pakket niets over overige kosten en belasting. Het is een standaardfolder over de diensten van de adviseur.

De spreadsheet is voor mijzelf om mee te spelen. Een maximale hypotheek berekening is leuk maar ik wil uitgaan van werkelijke lasten. Door met de variabelen te spelen weet ik wat wij dragen kunnen. Ik wil voorkomen dat ik maandelijke net rondkom en dat plots met onverwachte kosten geconfronteerd word die ik niet begroot heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Fr33z schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:29:
opstalverzekering. inboedelverzekering waarschijnlijk ook maar die zou je nu ook kunnen hebben. Verder betaal je snel 10-15 euro p.p. per maand aan ORV (overlijdensrisico-verzekering).

Grootste ding dat je vergeet is toch snel 100-200 euro per maand te reserveren voor onderhoud. Stel je hebt houten kozijnen en die laat je 1x in de 5 jaar schilderen a 4.000 euro --> 80 eur/maand. Dak vervangen elke 30 of 40 jaar a 10.000 euro --> 21 euro/maand. Het klinkt flauw maar die dingen tellen wel op.
Dank je voor deze getallen. Dit zijn inderdaad kosten die ik niet mag vergeten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
ik zou vooral goed kijken naar een beetje leuke richtlijnen. Het gaat niet om de laatste 10 euro/maand maar je moet grosso modo weten hoe je uitkomt. Wat je bijv. ook nog hebt: een huis verbruikt meer energie dan een appartement, dus je energierekening wordt hoger. Het is groter vaak dus er kunnen/komen meer spullen in. Er is meer te onderhouden aan een huis, er is ineens een tuin waar geld in moet etc etc etc. Ik betaal ongeveer 900/maand aan hypotheek, 200 euro aan dingen als OZB/opstalverzekering/ORV etc, nul stroomrekening want veel geinvesteerd in verduurzaming. Maar ik ben ook al 4 jaar elke maand gemiddeld zo 100-150 euro kwijt aan bouwmarkt en dergelijke. soms paar maanden niet en dan weer 1 groter dan van 500 euro en daar ga je alweer. Dit had mijn huurappartement allemaal niet.

ik zou vooral berekenen hoeveel % van je totale netto inkomsten er ongeveer naar de woning zullen gaan. Als je dat rond de 30-35% max houdt dan zul je bijna altijd wel goed zitten. ga je naar ~45-50% dan maakt het niet uit hoe goed je begroot maar dan gaat het pijn doen. Tenzij je zeker weet dat je elk jaar meer gaat verdienen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
EvH schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:30:
Iets om ook rekening mee te houden: kinderen

Staan ze op het lijstje? Ze slopen alles :+
Ja. Een belangrijke reden om te willen verhuizen. Mijn vriendin is ouder dan mij en wil graag moeder worden.
Ik reken kinderen niet tot woonkosten maar snap wel wat je bedoelt. We willen een huis met minimaal 3 slaapkamers vanwegen kinderwens. Ook al zijn ze er nog niet maken we al extra kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
True schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:31:
Als ik even naar mijn uitgavelijstje kijk en specifiek naar het deel m.b.t. wonen en eigendom van een woning zie ik:
  • Overlijdensrisicoverzekering
  • Rechtsbijstandsverzekering
  • Woonverzekering opstal, inboedel & aansprakelijkheid
  • Woningonderhoud (1% v.d. woning-waarde per jaar)
  • Belasting zuiveringsheffing
  • Belasting afvalstoffenheffing
  • Belasting rioolheffing
  • Belasting eigenwoningforfait
  • OZB
Dank je voor deze lijst @True !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
Thomas18GT schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:50:
Check even of jullie nog vrijstelling hebben van de overdrachtsbelasting, scheelt in ieder geval al veel geld :)
Ik kom daar wel voor in aanmerking maar mijn vriendin niet meer. Nog een reden om kritisch te kijken of we samen kopen of op mijn naam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:15

de Peer

under peer review

Apollyon schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:02:
[...]

Ik kom daar wel voor in aanmerking maar mijn vriendin niet meer. Nog een reden om kritisch te kijken of we samen kopen of op mijn naam.
Ik ben wel benieuwd naar het dilemma waar je dan ook voor komt te staan. Als je alleen op jouw naam koopt zul je veel minder te besteden hebben. Willen jullie zover gaan of is dat 2e inkomen eigenlijk wel echt nodig voor een woning naar wens?
Bij veel stellen is het zelfs zo dat ze met 1 inkomen kansloos zullen zijn op de woningmarkt.

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 10-05-2024 12:04 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Fr33z schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:56:
ik zou vooral berekenen hoeveel % van je totale netto inkomsten er ongeveer naar de woning zullen gaan. Als je dat rond de 30-35% max houdt dan zul je bijna altijd wel goed zitten. ga je naar ~45-50% dan maakt het niet uit hoe goed je begroot maar dan gaat het pijn doen. Tenzij je zeker weet dat je elk jaar meer gaat verdienen etc.
Dank je voor deze tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:03:
Ik ben wel benieuwd naar het dilemma waar je dan ook voor komt te staan. Als je alleen op jouw naam koopt zul je veel minder te besteden hebben. Willen jullie zover gaan of is dat 2e inkomen eigenlijk wel echt nodig voor een woning naar wens?
Bij veel stellen is het zelfs zo dat ze met 1 inkomen kansloos zullen zijn op de woningmarkt.
Het is een uitdaging om een betaalbaar huis te vinden. Het 2e inkomen telt bijna niet mee voor hypotheek. Mijn vriendin is ZZP'er met een klein inkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Apollyon schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:56:
[...]

Ja. Een belangrijke reden om te willen verhuizen. Mijn vriendin is ouder dan mij en wil graag moeder worden.
Ik reken kinderen niet tot woonkosten maar snap wel wat je bedoelt. We willen een huis met minimaal 3 slaapkamers vanwegen kinderwens. Ook al zijn ze er nog niet maken we al extra kosten.
Wil jij ook vader worden? ;)

Buiten dat, kinderen zijn een flinke kostenpost. Sommige zaken daarvan zijn niet gelinkt aan het huis, maar andere weer wel. Denk aan de energierekening, onderhoud, aanpassingen, et cetera.
Pagina: 1