Manueel gaspedaal vs Cruise Control

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:52
Ik heb afgelopen woensdag 8 mei 2024 getekend voor mijn nieuwe auto een Toyota Aygo 1.0 VVT-i x-play 4 jaar oud bouwjaar 2020 met zeer lage kilometerstand 11.971KM. Zo'n kansje liet ik niet lopen.

Ik reed totheden een Aygo bouwjaar 2010 met 233.677 KM (gekocht 12 december 2014 met 30.000 KM)

Ik heb er als extra optie een Cruise Control erbij besteld voor €718. Er zat standaard al een begrenzer op

Discussie:
Ik wilde dat in mijn nieuwe auto standaard met Cruise Control. Dit zal enorm prettig zijn bij lange afstanden en niet altijd het gaspedaal te hoeven in gedrukt te houden, daarnaast dacht ik bij mijzelf het kan nog wat zuiniger op worden door Cruise Control te hebben omdat ik de gaspedaal niet gebruik. Klopt dit wat ik denk?

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 10-05-2024 13:23 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 22:47

de Peer

under peer review

Klopt is wel wat zuiniger. Met name doordat je rustiger rijdt en vaak ook zelf minder gaat inhalen etc..
maar verwacht geen wonderen.

Ik denk niet dat je de 718 er mee terugverdient. Maar dat hoeft ook niet, je doet dit ook voor comfort.

[ Voor 28% gewijzigd door de Peer op 10-05-2024 11:18 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online

-CJ

Not remastered

Wie is Manuel?

All I had to do was follow the damn train.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

de broer van Tom

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Kan een moderator de titel aanpassen in gaspedaal vs Cruise Control?

Ik was net ook wakker :)

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 10-05-2024 11:58 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:17:
Klopt is wel wat zuiniger. Met name doordat je rustiger rijdt en vaak ook zelf minder gaat inhalen etc..

Ik denk niet dat je de 718 er mee terugverdient. Maar dat hoeft ook niet, je doet dit ook voor comfort.
Het is dus vooral de comfort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Minder onnodig (af)remmen en gas (bij)geven, het lijkt mij dat dat wel een stukje zuiniger zal rijden ja. En het is simpelweg comfortabel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:16

Sharky

Skamn Dippy!

Weet niet of het adaptive cruise control is, maar dat maakt je ritten op bijvoorbeeld wegen waar je vastzit achter een vrachtwagen ook een stuk meer ontspannen.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Sharky schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:59:
Weet niet of het adaptive cruise control is, maar dat maakt je ritten op bijvoorbeeld wegen waar je vastzit achter een vrachtwagen ook een stuk meer ontspannen.
Ik heb gevraagd naar een Adaptive Cruise Control, maar dat is pas mogelijk vanaf een Aygo X en niet op mijn model. Deze Cruise Control is zonder Adaptive wat ik er bij heb genomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:31

heuveltje

KoelkastFilosoof

Begrenzer ken ik niet. (behalve in vrachtwagens?)
Maar cruise control is een van de weinige harde eisen toen ik een nieuwe auto zocht :)

Ik betwijfel of het heel veel doet in benzine, en in de spits heb je er ook niet veel aan.
Maar ik moet elke 1-2 maanden een 240km lange trip maken (en savond weer terug)
En het is ideaal om gewoon op 100 in te kunnen stellen op lange trips, en niet meer een uur lang je voet in exact dezelfde stand te houden, en continu te kijken of je niet opeens 120 rijd. Ik kom een stuk uitgeruster op mijn bestemming aan.

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 10-05-2024 12:07 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Gebruik ik veel en vind het erg fijn. Ik rijdt veel op N-wegen waar veel flitsers staan. Ik begrens hem dan altijd op 83 km/u zodat ik nooit het risico loop geflitst te worden als ik even niet op let.
met 1 knop aan en uit te zetten.
Ik hoef dan niet zo op de snelheid te letten. omdat ik elektrisch rijd kan ik namelijk ook niet goed 'horen' hoe hard ik rijd.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 10-05-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:23
Persoonlijk gebruik ik het nooit. Zal het zuiniger zijn? Vast wel iets, maar op een al zuinige Aygo zal het verschil vast meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:08

World Citizen

FreeReef.nl

Als je ACC(of CC) een beetje combineert met elkaar rij je het zuinigst. Je auto laten afremmen op ACC/CC is heel duur. Hij wacht dan totdat je te dicht op een auto afrijd en gaat dan remmen.

Je kunt dan beter ACC/CC uitzetten en je auto uit laten rollen als je het al ziet aankomen.

Op de snelweg heb je hier minder last van, maar als je iets aan ziet komen dan zet ik ACC uit zodat ik al begin met uitrollen voordat de ACC zou beginnen met remmen.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-05 23:08

remco_k

een cassettebandje was genoeg

heuveltje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:05:
En in de spits heb je er ook niet veel aan.
Ik ben adaptive cruise control (ACC) groot verbruiker in de spits. En zodra het een beetje normaal rijdt schakel ik over naar cruise control (CC, zonder adaptive). Zelfs binnen bebouwde kom en op N wegen: zodra het maar even kan gooi ik CC aan.

Verder vind ik naast de reeds genoemde voordelen van CC ook dat je constante snelheid fijn is voor je omliggende weggebruikers.

Maar voor TS geldt inderdaad dat het zuiniger is en comfortabeler.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

World Citizen schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:16:
Je auto laten afremmen op ACC/CC is heel duur.
Dit geldt niet bij een elektrische auto, die zal dit neem ik aan met regeneratief remmen doen. Die van mij iig wel.
En anders bij ACC de afstand wat groter instellen helpt ook. Die van mij laat eigenlijk alleen maar het gas los. Remmen doet ie niet, alleen als het echt nodig is.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:16

Sharky

Skamn Dippy!

remco_k schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Ik ben adaptive cruise control (ACC) groot verbruiker in de spits. En zodra het een beetje normaal rijdt schakel ik over naar cruise control (CC, zonder adaptive). Zelfs binnen bebouwde kom en op N wegen: zodra het maar even kan gooi ik CC aan.

Verder vind ik naast de reeds genoemde voordelen van CC ook dat je constante snelheid fijn is voor je omliggende weggebruikers.

Maar voor TS geldt inderdaad dat het zuiniger is en comfortabeler.
Ook grootverbruiker hier. Ik kan alleen op acc rijden, zou best een auto willen waarbij je kunt kiezen tussen cc en acc.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Van der Berg schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:15:
Discussie:
Ik wilde dat in mijn nieuwe auto standaard met Cruise Control. Dit zal enorm prettig zijn bij lange afstanden en niet altijd het gaspedaal te hoeven in gedrukt te houden, daarnaast dacht ik bij mijzelf het kan nog wat zuiniger op worden door Cruise Control te hebben omdat ik de gaspedaal niet gebruik. Klopt dit wat ik denk?
Ja, je kan dat ook zien op de boordcomputer als je naar het gemiddeld verbruik gaat kijken. Zelfs op binnenwegen rijdt je zuiniger met cruisecontrol (kun je ook mee versnellen en afremmen)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

remco_k schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:21:
[...]

Dit geldt niet bij een elektrische auto, die zal dit neem ik aan met regeneratief remmen doen. Die van mij iig wel.
dan is het juist duur, want regeneratief remmen zorgt voor grote verliezen. Dat moet je eigenlijk voorkomen, helaas kun je dat niet bij alle EV's makkelijk uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Sharky schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:25:
[...]

Ook grootverbruiker hier. Ik kan alleen op acc rijden, zou best een auto willen waarbij je kunt kiezen tussen cc en acc.
ACC is bijna altijd om te schakelen naar CC. Bij mij door de CC knop een seconde of 2 in te houden, daarmee togglet (is dit een woord?) tussen ACC en CC. Ik kan daarbij ook nog eens apart lane assist in of uitschakelen.

[ Voor 35% gewijzigd door remco_k op 10-05-2024 12:30 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:28:
[...]

dan is het juist duur, want regeneratief remmen zorgt voor grote verliezen. Dat moet je eigenlijk voorkomen, helaas kun je dat niet bij alle EV's makkelijk uit zetten.
Ik heb het uiteraard over in verhouding met normaal remmen waar al je kinetische energie in warmte wordt opgestookt ipv in elektra.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

remco_k schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:21:
[...]

En anders bij ACC de afstand wat groter instellen helpt ook. Die van mij laat eigenlijk alleen maar het gas los. Remmen doet ie niet, alleen als het echt nodig is.
In rijdend verkeer valt het wel mee, maar als je op stilstaand verkeer afrijd dan is het duur. 200 meter voor je zie je al verkeer stil staan voor een verkeerslicht, maar de auto blijft gewoon lekker doorrijden. Wanneer je ForwardCollision/ACC dan besluit om af te gaan remmen moet hij dat ineens best stevig doen.

Je had dan beter even ACC eraf kunnen halen en gewoon uit laten rollen. Als het goed is remt de auto met de remmen als je ACC/FCC hebt. Net als dat hij ineens op de rem gaat als er iemand voor je remt.
Ook bij elektrisch.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Klopt. Hij remt alleen "echt"als het nodig is. En als ik op een stoplicht afrij haal ik inderdaad altijd de ACC eraf.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:26
Mijn vrouw en ik rijden om en om naar vakantie bestemmingen. Ik rijd alles op CC, zij nagenoeg nooit. Ik merk dat op de snelweg het verbruik bij haar 5a10% hoger ligt dan bij mij. Kan aan veel zaken liggen, maar ik vermoed dat het gebruik van CC zeker mee speelt.

Ik rijd vaak standaard 120km/u zij varieert tussen de 110 en 130, gemiddeld ongeveer hetzelfde maar vaker afremmen en ook hogere snelheden met hogere luchtweerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

peter13579 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:33:
Mijn vrouw en ik rijden om en om naar vakantie bestemmingen. Ik rijd alles op CC, zijn nagenoeg nooit. Ik merk dat op de snelweg het verbruik bij haar 5a10% hoger ligt dan bij mij. Kan aan veel zaken liggen, maar ik vermoed dat het gebruik van CC zeker mee speelt.

Ik rijd vaak standaard 120km/u zij varieert tussen de 110 en 130, gemiddeld ongeveer hetzelfde maar vaker afremmen en ook hogere snelheden met hogere luchtweerstand.
Zou hetzelfde probleem kunnen zijn als bij verkeerslichten.

Soms zie je iemand een oprit opkomen. Vroeger liet je dan je gas een beetje los zodat hij voor je kan invoegen. Dat deed je al toen je hem de oprit op zag rijden. Je verlaagd dan je snelheid met bv 2/3kmh.

Als je op ACC rijd en hem lekker door laat rijden tot je zelf ook bij de oprit bent, dan moet je daar alsnog afremmen. Dat moet dan vaak was agressiever dan dat je het eerder had gedaan.

Ook het op vrachtwagens afrijden is duurder als je het niet goed doet. Als je ACC lekker door laten rijden totdat je op de vrachtwagen zit (waardoor hij afremt tot de snelheid van de vrachtwagen), en dan pas uit gaat voegen om in te halen... Dit is vooral een probleem als iemand jouw aan het inhalen is. Normaal zou je het gas wat los laten zodat jij ingehaald word, en dan voeg je zelf uit naar links om de vrachtwagen in te halen. Dat kost telkens maar een paar kmh versnellen of vertragen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik vind het jammer dat bij mij juist geen Adaptive Cruise Control erop kan. Met mijn Cruise Control moet ik dus wel blijven op letten en bij Adaptive Cruise Control houdt het systeem zelf de voor en achterligger in de gaten. Ik rij in Nederland nooit dan de toegestane maximale snelheid.

In Duitsland wil de gas er soms op. Ik rij ook veel per jaar gemiddeld 22.000 KM

Mijn nieuwe auto heeft enkel nu begrenzer om niet hoger dan die snelheid te kunnen, maar dat vind ik minder interessant, al kan het handig zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Van der Berg op 10-05-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Bij mij is een CC ook een harde eis. En die gebruik ik niet alleen bij lange afstanden.

Een groot voordeel vind ik inderdaad het comfort. Daarnaast is het zuiniger omdat je een constante snelheid rijdt. Ook scheelt het snelheidsboetes, net als begrenzers uiteraard.

Er is een groot nadeel (als het iets drukker is): mensen die geen CC gebruiken zorgen ervoor dat je hen tig keer tegenkomt en steeds in kunt halen. Je komt er namelijk al snel achter dat sommige automobilisten niet echt een vaste voet hebben. En als dat plakkers op de middelste rijstrook zijn, dan is dat soms vervelend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-05 14:32

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Ik rij eigenlijk uitsluitend op de begrenzer. Ooit eens gebruikt bij een huurauto op IJsland. Boetes zijn daar hoog, en de wegen slingeren soms best wel, waardoor je met CC de hele tijd de CC er af moet halen, of de rem aantikken, waar je met begrenzer of zonder CC gewoon heel even het gas los kan laten.

Busje van werk heeft beiden, maar gebruik ook daar alleen de begrenzer, al was het maar omdat het 'gas los' reflex vaak voldoende is als je een beetje anticipeert. Met (A)CC mis ik gewoon dat stukje onderbewuste controle, en ik kan met de begrenzer nog steeds m'n voet ontspannen, zeker in Nederland is die zwaar genoeg om niet per ongeluk steeds langzamer te gaan.

Nog een voordeel van de begrenzer: het maakt niet uit waar je je handen op het stuur hebt, want je voet bepaald of er gas gegeven wordt, en mocht je onverhoopt toch ineens moeten versnellen kun je het gaspedaal gewoon 100% intrappen en gaat de auto wel over de begrenzer heen. Waar ik met (huur)auto's met (A)CC in wat drukker verkeer eigenlijk altijd met een vinger op Cancel/Pauze reed.

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:54

watercoolertje

Untertitel

heuveltje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:05:Ik betwijfel of het heel veel doet in benzine, en in de spits heb je er ook niet veel aan.
Mijn (ACC) werkt in de spits juist erg goed, gewoon mee met de rest zonder dat ik zelf gas hoef te geven. Zou juist niet zonder meer willen!
Adaptieve Cruise Control (SCC)
Met Adaptieve cruise control maakt Kia autorijden extra ontspannend. Hiermee kun je je snelheid instellen en automatisch afstand houden. Nader je een voorligger, dan ziet de Adaptieve cruise control die met radar en videocamera, past de snelheid aan en volgt op veilige afstand. Het systeem kan zelfs remmen tot stilstand en weer optrekken, bijvoorbeeld bij files. Is de weg weer vrij, dan versnel je weer tot de ingestelde snelheid – heel relaxed.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

watercoolertje schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:06:
[...]

Mijn (ACC) werkt in de spits juist erg goed, gewoon mee met de rest zonder dat ik zelf gas hoef te geven. Zou juist niet zonder meer willen!

[...]
Acc vast wel. Ik had het over normale CC. En in mijn geval kan ik in spits nooit meer dan 400 meter rijden voor ik weer op een andere snelheid.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Van der Berg schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:42:
Ik vind het jammer dat bij mij juist geen Adaptive Cruise Control erop kan. Met mijn Cruise Control moet ik dus wel blijven op letten en bij Adaptive Cruise Control houdt het systeem zelf de voor en achterligger in de gaten. Ik rij in Nederland nooit dan de toegestane maximale snelheid.

In Duitsland wil de gas er soms op. Ik rij ook veel per jaar gemiddeld 22.000 KM

Mijn nieuwe auto heeft enkel nu begrenzer om niet hoger dan die snelheid te kunnen, maar dat vind ik minder interessant, al kan het handig zijn
Nouw op zich is dat voor zuinig rijden niet heel erg. Als je CC hebt dan let je al meer op dan bij ACC. Je wilt niet je voorganger inrijden dus moet een beetje alerter blijven dan met ACC (Ja, je moet altijd opletten).

Dus met normaal CC ben je veel eerder geneigd hem er even af te halen als je een situatie aan ziet komen waar je beter even iets of wat snelheid kan minderen voor de doorstroming.

Ik denk dat bij secuur gebruik ACC zuiniger is, maar bij normaal gebruik kan CC best zuinig zijn.

Gefeliciteerd trouwens! Veel plezier ervan.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:13
BdK9001 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:59:
Ik rij eigenlijk uitsluitend op de begrenzer. Ooit eens gebruikt bij een huurauto op IJsland. Boetes zijn daar hoog, en de wegen slingeren soms best wel, waardoor je met CC de hele tijd de CC er af moet halen, of de rem aantikken, waar je met begrenzer of zonder CC gewoon heel even het gas los kan laten.

Busje van werk heeft beiden, maar gebruik ook daar alleen de begrenzer, al was het maar omdat het 'gas los' reflex vaak voldoende is als je een beetje anticipeert. Met (A)CC mis ik gewoon dat stukje onderbewuste controle, en ik kan met de begrenzer nog steeds m'n voet ontspannen, zeker in Nederland is die zwaar genoeg om niet per ongeluk steeds langzamer te gaan.

Nog een voordeel van de begrenzer: het maakt niet uit waar je je handen op het stuur hebt, want je voet bepaald of er gas gegeven wordt, en mocht je onverhoopt toch ineens moeten versnellen kun je het gaspedaal gewoon 100% intrappen en gaat de auto wel over de begrenzer heen. Waar ik met (huur)auto's met (A)CC in wat drukker verkeer eigenlijk altijd met een vinger op Cancel/Pauze reed.
Bij cruisecontrol kun je ook gewoon het gaspedaal intrappen als je wilt versnellen. Als je dan het gaspedaal weer loslaat, gaat hij weer de ingestelde snelheid rijden. Handig met inhalen.
Roenie schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:58:
Bij mij is een CC ook een harde eis. En die gebruik ik niet alleen bij lange afstanden.

Een groot voordeel vind ik inderdaad het comfort. Daarnaast is het zuiniger omdat je een constante snelheid rijdt. Ook scheelt het snelheidsboetes, net als begrenzers uiteraard.

Er is een groot nadeel (als het iets drukker is): mensen die geen CC gebruiken zorgen ervoor dat je hen tig keer tegenkomt en steeds in kunt halen. Je komt er namelijk al snel achter dat sommige automobilisten niet echt een vaste voet hebben. En als dat plakkers op de middelste rijstrook zijn, dan is dat soms vervelend.
Om die reden rijd ik op de snelweg meestal 105 op de GPS, waar je 100 mag. Of ik zet de cruisecontrol een tijdje 5 km harder, wanneer ik iemand voor de 2e keer inhaal.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Roenie schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:58:
Flitsmeister aan en gewoon 10km/u harder dan maximum snelheid, dan ben je al die mensen zo kwijt. Het mag niet maar het rijd zo veel rustiger.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Tsurany schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Flitsmeister aan en gewoon 10km/u harder dan maximum snelheid, dan ben je al die mensen zo kwijt. Het mag niet maar het rijd zo veel rustiger.
Maar dan kom je al die mensen tegen die 110 rijden? En je moet weer afremmen als er een flitser staat.

Voor de TS niet echt een antwoord.

[ Voor 12% gewijzigd door World Citizen op 10-05-2024 14:19 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonerider
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-04 18:58
Cruise Control is een zaligheid. Ik gebruik dat bijna overal als het verkeer het toelaat. Heel de gemeente bij ons is zone 30, wat imo een rottige snelheid is waar je snel over zit. Hup, op cruise control en geen zorgen meer. Het helpt me ook om me het minder aan te trekken dat er iemand in mijn koffer zit te duwen. Bij manueel bedienen heb ik dan de neiging om gas bij te geven (en dus te rap te gaan rijden), bij CC trek ik me er minder van aan.
CC is voor mij ook wel een absolute vereiste geworden bij aanschaf van een auto. ACC lijkt me ook wel handig, maar ik ben een defensieve chauffeur, dus waarschijnlijk schakel ik die al eerder uit want ik match mijn snelheid meestal al vroeger door me uit te laten bollen en ga er niet waarschijnlijk minder aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 12:32
Ik gebruik echt bijna nooit cruise control, elke 3 seconden moet hij weer uit, veel te druk daarvoor? Echt alleen als ik laat 's nachts eens moet rijden, en zelfs dan vergeet ik het vaak. Mijn voet is ondertussen een CC, ik kan hem strak op de gewenste snelheid houden.
En de andere auto met ACC gebruik ik eigenlijk ook niet, vertrouw het nog niet, en werkt alleen bij 50+ terwijl ik het dan juist in file verkeer zou willen. Voor ieder wat wils!

Qua verbruik lijkt me dat CC minder zuinig is, omdat een CC niet kan stoppen met gasgeven als er een voorganger is om zonder remmen toch af te remmen, en ACC lijkt dat ook niet zo heel soepeltjes te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:55
Huh?
Mijn auto is een hybride; ik geloof dat het "mild hybrid" heet.
De extra accu laadt op als ik m'n voet van het gas af haal (en dus rem op de motor).
Dat gaat heerlijk samen met de CC; als ik aan voel komen dat ik misschien m'n snelheid moet verlagen, tik ik op Cancel en de auto remt af en de accu laadt op. Zeer comfortabel, hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
Bedankt allemaal, de auto heb ik op donderdag 1 weekje al weer in mijn bezit. Ik merk enorm grote verschil tussen bouwjaar 2010 naar bouwjaar 2020. De Cruise Control gebruik ik bijna dagelijks en zoveel mogelijk waar dit kan. Ik heb geen spijt dat ik voor de Cruise Control €719 extra voor heb betaald.

Ik zou wel spijt hebben gehad van de inbouw navigatie Europa van Toyota dat mij €500 extra zou hebben gekost zonder fileherkenning. Nu sluit ik mijn S24 Ultra aan via USB en heb ik TomTom GO app op het 7-inch touch screen van mijn Aygo. TomTom GO kost mij jaarlijks €19,99 met fileherkenning en updates.

De entertainment systeem met Android Car werkt erg prettig en snel.

Ik merk dat met Cruise Control mijn gemiddeld per 100KM erg laag is en in mijn voordeel is.

Ik had liever natuurlijk Adaptive Cruise Control gehad. Nu moet ik zelf steeds ingrijpen. Wie weet is dat mogelijk bij mijn volgende auto.

Al met al een erg prettige auto jong gebruikt 4 jaar bouwjaar juni 2020, 1 eigenaar voor mij en ik heb de auto gekocht met 11.971KM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKNegr3ocDaCkKazJt1R__sfHxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DDSUnpV62qvzGNaEV7VJOTtm.jpg?f=fotoalbum_large

Achteraf gezien had ik misschien beter voor de X-Clusive uitvoering moeten kiezen, dan nu de X-PLAY. Met de X-Clusive zit alle denkbare opties er al op met standaard al Cruise Control en verwarmd stoelen, navigatie tot DAB+ en nog meer. Deze X-Clusive was helaas niet in de kleur die ik wilde hebben en had 26.000KM bouwjaar maart 2020 + iets meer dan €3.000 extra bij neertellen.

Maar ik heb totheden geen spijt van mijn nieuwe auto en mijn keuze

[ Voor 48% gewijzigd door Van der Berg op 05-06-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
de Peer schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:17:

Dat is dus foutief: gewone cruisecontrol is een dom systeem. Hij gaat dus gas bijgeven, waarin een zuinige bestuurder gewoon gas teruggenomen had. Juist daarom gebruik ik cruisecontrol en ook adaptive cruise control, enkel op wegen die vrijwel vlak zijn zoals in Nederland.

Als jezelf niet in bedwang kan houden en dus niet in staat bent, zuinig met het gaspedaal om te springen. Dan zal cruisecontrol inderdaad zuiniger zijn. Maar als bestuurder, kun jij zuiniger rijden dan wat de cruisecontrol je gaat opleveren. Want je moet het zo zien: de cruise control gaat bergaf de hele tijd gas loslaten. Omdat het enige wat cruisecontrol feitelijk doet, is een vaste snelheid vasthouden.

Wanneer jij bergaf rijdt en in Nederland is dat moeilijk te ervaren... dan kun je sneller rijden voor dezelfde hoeveelheid energie. Je bouwt dan momentum en stel je rijdt onderaan de berg dan 130km/u? Dan kun je dit momentum gebruiken, om zuinig omhoog te rijden. Je snelheid zal langzaam terug zakken en met een beetje geluk kom je over de berg. Zonder dat het je veel brandstof kost.

Wat zou cruisecontrol in dit geval gedaan hebben? De hele tijd gas terugnemen, stel die heb je ingesteld op 100km/u en je rijdt in Duitsland, waar geen snelheidslimiet is. Als je de cruisecontrol dan aan laat, gaat deze met 100km/u de bergaf. Neemt de hele tijd gas terug, bouwt op deze manier geen momentum op. Dus om omhoog te rijden moet de cruisecontrol heel veel gas bij gaan geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:29
MathiasMetzger schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:32:
[...]

Dat is dus foutief: gewone cruisecontrol is een dom systeem. Hij gaat dus gas bijgeven, waarin een zuinige bestuurder gewoon gas teruggenomen had. Juist daarom gebruik ik cruisecontrol en ook adaptive cruise control, enkel op wegen die vrijwel vlak zijn zoals in Nederland.

Als jezelf niet in bedwang kan houden en dus niet in staat bent, zuinig met het gaspedaal om te springen. Dan zal cruisecontrol inderdaad zuiniger zijn. Maar als bestuurder, kun jij zuiniger rijden dan wat de cruisecontrol je gaat opleveren. Want je moet het zo zien: de cruise control gaat bergaf de hele tijd gas loslaten. Omdat het enige wat cruisecontrol feitelijk doet, is een vaste snelheid vasthouden.

Wanneer jij bergaf rijdt en in Nederland is dat moeilijk te ervaren... dan kun je sneller rijden voor dezelfde hoeveelheid energie. Je bouwt dan momentum en stel je rijdt onderaan de berg dan 130km/u? Dan kun je dit momentum gebruiken, om zuinig omhoog te rijden. Je snelheid zal langzaam terug zakken en met een beetje geluk kom je over de berg. Zonder dat het je veel brandstof kost.

Wat zou cruisecontrol in dit geval gedaan hebben? De hele tijd gas terugnemen, stel die heb je ingesteld op 100km/u en je rijdt in Duitsland, waar geen snelheidslimiet is. Als je de cruisecontrol dan aan laat, gaat deze met 100km/u de bergaf. Neemt de hele tijd gas terug, bouwt op deze manier geen momentum op. Dus om omhoog te rijden moet de cruisecontrol heel veel gas bij gaan geven.
Dus jij verbruikt extra brandstof om naar beneden te rijden, extra brandstof om het deel tussen de twee bergen op een hoge snelheid te rijden (veel meer luchtweerstand) om vervolgens minder brandstof te gebruiken omhoog. Ipv minder brandstof gebruiken naar beneden, minder brandstof tussen de bergen en meer brandstof de berg op en denk dat dat zuiniger is?

Op lagere snelheid rijden is altijd zuiniger. Mijn vakanties in de Zwitserse bergen rij ik altijd het zuinigst en niet omdat ik plankgas de berg af rijdt (wat onmogelijk is, dus gewoon remmen op de motor, 0 gebruik). Maar omdat alles in een rustiger tempo gaat, ondanks dat je flink gas moet geven omhoog.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52
LordSinclair schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:06:
[...]

Dus jij verbruikt extra brandstof om naar beneden te rijden, extra brandstof om het deel tussen de twee bergen op een hoge snelheid te rijden (veel meer luchtweerstand) om vervolgens minder brandstof te gebruiken omhoog. Ipv minder brandstof gebruiken naar beneden, minder brandstof tussen de bergen en meer brandstof de berg op en denk dat dat zuiniger is?

Op lagere snelheid rijden is altijd zuiniger. Mijn vakanties in de Zwitserse bergen rij ik altijd het zuinigst en niet omdat ik plankgas de berg af rijdt (wat onmogelijk is, dus gewoon remmen op de motor, 0 gebruik). Maar omdat alles in een rustiger tempo gaat, ondanks dat je flink gas moet geven omhoog.
Nee juist niet: want stel je rijdt 100km/u op die cruisecontrol en je brandstofverbruik is een 20km/l? Wanneer jij met de cruisecontrol bergaf gaat, dan zal deze steeds gas terug nemen. Daarna weer gas geven, want hij wilt koste wat kost die 100km/u vasthouden.

Terwijl je ook 120km/u bergaf kan rijden, zonder dat het je brandstof kost! Dus ik ga geen extra brandstof verbruiken, maar maak gebruik van het voordeel van bergafwaarts rijden. Als ik 100km/u op de cruisecontrol blijf rijden, dan verbruik ik net zoveel als 120km/u. Een traditionele auto als de Aygo kan namelijk ook geen energie terugwinnen, zoals een EV. Dus je verlies alleen maar energie.

Het laatste stukje bergaf hoef je enkel een beetje extra gas bij te geven, om extra momentum te creëren. Dat rijdt zuiniger, dan met 100km/u bergaf en weer met 100km/u bergop. Want omhoog rijden kost het meeste energie. Dus je hoeft geeneens plankgas te geven om die momentum op te bouwen. In de hoogste versnelling zonder brandstof te gebruiken, zal je auto ook al versnellen. Soms is het zelfs zo, dat ik geheel het gaspedaal kan loslaten en nog steeds blijf versneller. Bij een EV kun je dan energie terugwinnen.

Alleen het laatste stukje zul je weer gas moeten geven, anders verlies je het momentum en met een auto als een Aygo die zo weinig vermogen heeft. Heb je dat momentum echt nodig, want die auto komt anders heel lastig de berg omhoog. Het is niet voor niets een stadsauto.

[ Voor 6% gewijzigd door MathiasMetzger op 05-06-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
MathiasMetzger schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:37:
[...]

Nee juist niet: want stel je rijdt 100km/u op die cruisecontrol en je brandstofverbruik is een 20km/l? Wanneer jij met de cruisecontrol bergaf gaat, dan zal deze steeds gas terug nemen. Daarna weer gas geven, want hij wilt koste wat kost die 100km/u vasthouden.

Terwijl je ook 120km/u bergaf kan rijden, zonder dat het je brandstof kost! Dus ik ga geen extra brandstof verbruiken, maar maak gebruik van het voordeel van bergafwaarts rijden. Als ik 100km/u op de cruisecontrol blijf rijden, dan verbruik ik net zoveel als 120km/u.
Mijn cruise control werkt gelukkig beter dan wat jij beschrijft. Een cruise control kan niet remmen met het remsysteem. Dus waarom zou die met 100km/h wel brandstof verstoken terwijl jij dat handmatig met 120km/h niet doet?

Als ik de berg afrijdt waar het handmatig met 120km/h geen brandstof kost, dan kost het met de cruise control mij ook geen brandstof, sterker nog, als de cruise control op de motor niet hard genoeg kan remmen, dan zal de auto gewoon versnellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 15:57

Neus

www.zenaconsult.com

Heb zelf een Mini Cooper SD Countryman en dat ding wil alleen maar hard.
Dus de limiter is ideaal in de stad om niet te snel te gaan. En op de snelweg gaat de cruisecontrol aan (geen adaptive, model is tè oud daarvoor) - comfort en minder boetes.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
LordSinclair schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:42:
[...]

Mijn cruise control werkt gelukkig beter dan wat jij beschrijft. Een cruise control kan niet remmen met het remsysteem. Dus waarom zou die met 100km/h wel brandstof verstoken terwijl jij dat handmatig met 120km/h niet doet?

Als ik de berg afrijdt waar het handmatig met 120km/h geen brandstof kost, dan kost het met de cruise control mij ook geen brandstof, sterker nog, als de cruise control op de motor niet hard genoeg kan remmen, dan zal de auto gewoon versnellen.
Rijd regelmatig richting het zuiden en ga dan ook vaak een heuvel af/op.
Kan nu ook niet zeggen dat mijn auto afremt op CC als ik van de heuvel af rijd.

De ACC doet dat inderdaad wel, die probeert de snelheid te houden op wat ingesteld is.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12:00
Waarschijnlijk een hele grote noob vraag, maar hoe kun je cruise control bij bestellen op een bestaande auto? Normaliter zit er toch gewoon CC op of niet (tegenwoordig zo goed als standaard dacht ik ook met gros van de auto's uit 2020)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:07
Zebby schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 18:38:
Mijn voet is ondertussen een CC, ik kan hem strak op de gewenste snelheid houden.
Dit vind ik een mooi quote want dat klopt dus gewoon niet, zie het voorbeeld van heuvel op heuvel af.

Heuvel op wordt je ingehaald door de cc rijders heuvel af ga jij weer harder rijden, naar mijn mening is het ook echt niet mogelijk om constant te rijden, tenzij de weg echt altijd horizontaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

nadroJ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:48:
Waarschijnlijk een hele grote noob vraag, maar hoe kun je cruise control bij bestellen op een bestaande auto? Normaliter zit er toch gewoon CC op of niet (tegenwoordig zo goed als standaard dacht ik ook met gros van de auto's uit 2020)
Door het te vragen ?
Als de auto ook met die optie besteld kan worden ,is het over het algemeen niet meer dan het knopje instaleren, en de onboard controller vertellen dat die functie geactiveerd moet worden.
Soms moet er ergens nog een extra module of sensor gemonteerd worden.

[ Voor 38% gewijzigd door heuveltje op 05-06-2024 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004

XallaX

Meow

nadroJ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:48:
De basis is vaak al aanwezig in de auto in de software, de knoppen of hendel nog niet.
Die wordt dan gemonteerd en de CC geactiveerd.

@TS ACC is leuk maar ook niet alles, heb veel te maken met weggebruikers die er even op het laatste moment 'voor' moeten met als gevolg dat de ACC (soms hard) ingrijpt. En zelfs als je de afstand vergroot in de instellingen presteren ze het om binnen noodstop afstand ervoor te duiken. Bij CC moet je hier zelf opletten en ben je geneigd zelf eerder in te grijpen / af te remmen en gaat het net wat rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:44
Standaard - dus niet adaptive - cruisecontrol in Nederland is mi volledig nutteloos. Je zit dan constant aan die hendeltjes te friemelen om de snelheid aan te passen, kan je net zo goed zelf gewoon gasgeven. Adaptive is overigens erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 12:32
Eiland schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:51:
[...]

Dit vind ik een mooi quote want dat klopt dus gewoon niet, zie het voorbeeld van heuvel op heuvel af.

Heuvel op wordt je ingehaald door de cc rijders heuvel af ga jij weer harder rijden, naar mijn mening is het ook echt niet mogelijk om constant te rijden, tenzij de weg echt altijd horizontaal is.
En dat kan ik prima beheersen :) Dat anderen zitten te slapen, zegt niet dat ik dat doe. Ik rij 130, omlaag gaat het gas wat los, omhoog gaat het gas er wat meer op. Dat gevoel zit er helemaal ingesleten. Zal ik soms een seconde een kilometertje per uur zakken of te hoog zitten? Sure, maar mijn CC doet dat ook, en trager dan ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
sbin schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:56:
Standaard - dus niet adaptive - cruisecontrol in Nederland is mi volledig nutteloos. Je zit dan constant aan die hendeltjes te friemelen om de snelheid aan te passen, kan je net zo goed zelf gewoon gasgeven. Adaptive is overigens erg prettig.
Ligt er aan waar je in Nederland woont. 90% van mijn ritten kunnen gewoon op cruise control zonder er al te veel aan te moeten friemelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-05 22:10

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Grootste nadeel van CC vind ik dat veel mensen er niet mee kunnen rijden.
Ipv het aan/uit knopje te gebruiken tikken veel mensen even de rem aan.

Maar eerlijk is eerlijk, dit zie je bij rijden zonder CC ook veel. Direct op de rem ipv even iets eerder de voet van het gas halen.

@remco_k Mijn ACC (Peugeot 308 2019) kan niet dom gemaakt worden en begint, zelfs met de kortst mogelijk afstandinstelling, vroeg te remmen.

[ Voor 20% gewijzigd door m-vw op 05-06-2024 13:15 ]

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
m-vw schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:13:
Maar eerlijk is eerlijk, dit zie je bij rijden zonder CC ook veel. Direct op de rem ipv even iets eerder de voet van het gas halen.
Benzine auto's remmen door de downsize motortjes amper nog af op de motor, je rolt veel verder door dan met oudere motoren. En ook met het one pedel rijden van elektrische auto's is dat er ook niet beter op geworden, dat is helemaal disco aan de achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
1 vd 3 wagens heeft cruise control en daar rijd ik nou gewoon het minste in... maar het is wel een fijn iets..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

LordSinclair schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:42:
[...]
Een cruise control kan niet remmen met het remsysteem.
Die CC van mij wel, van mijn vorige auto ook. De drempel voordat hij dat doet ligt ergens in de orde van grootte als de auto meer dan 10km/h harder rijdt dan ingesteld is. Voordat hij het remsysteem aanspreekt, wordt eerst zo veel mogelijk regeneratief geremd. Bij iets van 5km/h boven ingestelde snelheid ofzo. Meestal doseer ik zelf in zo'n situatie wat met het gaspedaal bij (wat effectief het regeneratief en gewoon remmen dan simpelweg cancelled en zonder verdere energie te verbruikenbof verbrassen in het echte remsysteem. Hij gaat dan in een soort zeil stand rijden. Er gaat geen energie in, ook niet uit. Dat wordt beide duidelijk in het dashboard weergegeven. Ik kan dat met het gaspedaal heel nauwkeurig regelen hoe ik wil dat de CC dat doet.)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
@XallaX en @heuveltje thanks. Makes sense inderdaad. Nooit gehoord dat die achteraf kon.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

nadroJ schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:19:
@XallaX en @heuveltje thanks. Makes sense inderdaad. Nooit gehoord dat die achteraf kon.
Alles kan achteraf ingebouwd worden, als je maar genoeg geld wilt uitgeven :)

En voor cruise control heb je eigenlijk maar 2 dingen nodig. Een electrisch bedienbare manier om gas bij te geven (wat eigenlijk alle enigzins moderne auto's tegenwoordig al hebben) en een manier om de snelheid uit te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Mijn nieuwe auto had enkel begrenzer. Maar dit kon worden omgebouwd tot een Cruise Control plus begrenzer voor €719

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1k_xrtpUPvxGjmYvDUYKebboYo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WgZ9L7K25aKX9fuj4zO7Wt3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1