Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02 18:00
Goedendag,

Al een tijd had ik deze laptop op het oog: uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L500VKMH).

De reden: ik wil sowieso 16', ik vind die laptops fijn typen en ook: 1 TB ingebouwd is erg prettig. Hij was op gegeven moment 750,- (kwam ik achteraf achter) en ik besloot te wachten totdat dat nog een keer zou gebeuren. Dat gebeurde niet.

Wat mij verbaast is dat al een paar jaar er niet echt een betere laptop komt, in de zin van: voor de basisprijs en met 2 TB schijf bijvoorbeeld. Staat schijfontwikkeling stil? Kan ik maar beter gewoon bestellen wat er nu is, omdat het misschien jaren duurt voordat laptops weer een sprong maken?

Je hebt bijvoorbeeld nu deze: uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L500WDMH), maar dat is eigenlijk gewoon dezelfde alleen veel duurder.

Beste antwoord (via jandehoop op 10-05-2024 11:18)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:42

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jandehoop schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:59:
Kan ik maar beter gewoon bestellen wat er nu is, omdat het misschien jaren duurt voordat laptops weer een sprong maken?
De afgelopen jaren was er meer focus op efficiëntie dan ruwe rekenkracht.

De komende periode lijkt de focus te liggen op A.I / neural-cores.

Wellicht krijgen we nog betere batterij techniek.

En wellicht de NVidia RTX5xxx series.

Als ik wil speculeren, €1.000 voor een lichte/snelle laptop met dedicated videokaart is een goede deal, als je alleen al kijkt naar hoe snel dingen duurder worden; valt er niet tegenop te sparen.

Maar we hebben geen glazen bol, kan best zijn dat deze laptop volgende week weer op €700,- staat, maar het kan ook zomaar zijn dat hij niet meer te koop is of naar €1.100 gaat.

M.b.t je opmerking over schijf, de dip van de SSD prijzen hebben we een jaartje geleden gehad, toen was er een overschot.

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 10-05-2024 11:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Kan ik maar beter gewoon bestellen wat er nu is, omdat het misschien jaren duurt voordat laptops weer een sprong maken?
De afgelopen jaren was er meer focus op efficiëntie dan ruwe rekenkracht.

De komende periode lijkt de focus te liggen op A.I / neural-cores.

Wellicht krijgen we nog betere batterij techniek.

En wellicht de NVidia RTX5xxx series.

Als ik wil speculeren, €1.000 voor een lichte/snelle laptop met dedicated videokaart is een goede deal, als je alleen al kijkt naar hoe snel dingen duurder worden; valt er niet tegenop te sparen.

Maar we hebben geen glazen bol, kan best zijn dat deze laptop volgende week weer op €700,- staat, maar het kan ook zomaar zijn dat hij niet meer te koop is of naar €1.100 gaat.

M.b.t je opmerking over schijf, de dip van de SSD prijzen hebben we een jaartje geleden gehad, toen was er een overschot.

[ Voor 6% gewijzigd door Accretion op 10-05-2024 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
Dank je! Ik snap dat er geen glazen bol is, maar dit geeft me al wat context. Ik zal mijn prijsalerts wat minder gierig instellen :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Overigens kan het best de moeite waard zijn om te zoeken naar een tweedehands laptop; als je toch niet direct de nieuwste GPU nodig hebt.

Geen idee of black friday/cyber Monday 'dichtbij genoeg' zijn, sommige tokos verkopen dan hun oude voorraad voor wat minder.

Daarnaast is AMD tegenwoordig wellicht goedkoper; maar moet je met benchmarks wel even kijken hoe ze vergelijken.

[ Voor 49% gewijzigd door Accretion op 10-05-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-07 22:18

Barrycade

Through the...

Een harddisk is toch zo vervangen?
Net zoals geheugen. Alleen moet je bij Lenovo daar even voor opletten want die solderen vaak hun geheugen.

Dus ik zou zeggen zoek eenzelfde en als daar geen 1TB schijf in zit zoek uit of die vervangen kan worden.

Ik had een zwager die ook altijd maar aan het zoeken was naar de ideale deal en daardoor vaak op zijn oude zooi zat te typen omdat als hij een keuze had gemaakt dat ding overal uitverkocht was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandehoop
Ja, ik ben toch met tweedehands laptops altijd een beetje bang dat er dan net een mankement is, wat ik bij aanschaf over het hoofd heb gezien. Dan heb ik liever dat ik wat extra betaal voor een nieuwe, maar wel gewoon garantie heb. De laptop die ik nu heb, heb ik sinds 2016, dus ik haal vervolgens er wel de waarde uit (uitvoering: Medion Erazer P6679 (30021359, Qwerty)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
Barrycade schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:21:

Ik had een zwager die ook altijd maar aan het zoeken was naar de ideale deal en daardoor vaak op zijn oude zooi zat te typen omdat als hij een keuze had gemaakt dat ding overal uitverkocht was.
Dat beschrijft mij vrij accuraat :p. Ik heb in deze laptop een extra schijf erbij laten zetten, maar die laat steeds los, dus ik heb het vertrouwen daarin een beetje verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-07 22:54
Goedendag,

Al een tijd had ik deze laptop op het oog: uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L500VKMH).

De reden: ik wil sowieso 16', ik vind die laptops fijn typen en ook: 1 TB ingebouwd is erg prettig. Hij was op gegeven moment 750,- (kwam ik achteraf achter) en ik besloot te wachten totdat dat nog een keer zou gebeuren. Dat gebeurde niet.

Wat mij verbaast is dat al een paar jaar er niet echt een betere laptop komt, in de zin van: voor de basisprijs en met 2 TB schijf bijvoorbeeld. Staat schijfontwikkeling stil? Kan ik maar beter gewoon bestellen wat er nu is, omdat het misschien jaren duurt voordat laptops weer een sprong maken?

Je hebt bijvoorbeeld nu deze: uitvoering: Lenovo IdeaPad 5 Pro 16ACH6 (82L500WDMH), maar dat is eigenlijk gewoon dezelfde alleen veel duurder.
Die 2e laptop is niet dezelfde als de eerste, de 2e heeft een Ryzen 9, betere grafische kaart (verschil tussen 1650 en de 30** en 40** reeks is wel vrij fors) en 32 GB geheugen. Of dat de meerprijs waard is, kun je over discussiëren, maar hetzelfde is hij zeker niet.
Ter vergelijk: de goedkoopste laptop met 32 GB en losse grafische chip en >15,6 Inch in de PriceWatch is €1099,- En die heeft dan slechts een 1920*1080 scherm...

Verder eens met @Barrycade als je een grotere SSD wilt, moet je die er gewoon inzetten. Het kan dan nog lonen om ff te checken of je laptop 2 SSD slots heeft, dan kan je er één bij prikken en wordt die erin zit niet overbodig. Anders ff een USB behuizing kopen, heb je gelijk een mooi kleine externe schijf.

Ik denk dat het grote publiek gewoon geen grotere SSD's nodig heeft, dus loont het niet om laptops aan te bieden met grotere SSD's.

Geheugen is lastiger, dat zit bij veel consumentenlaptops gesoldeerd tegenwoordig, Lenovo is daar geen uitzondering. Dus die zou ik gewoon kopen zoals je het wilt hebben.

Voor wat betreft koopjesjagen in de PriceWatch: Dan zou ik meerdere modellen uitzoeken met voor jou goede specs, en de melding altijd iets hoger zetten dan waar je op hoopt. Op het moment dat je een melding krijgt, kan je dan altijd nog besluiten of je het een goede deal vindt, of het nog even aankijken. Ik heb dat bijvoorbeeld met mijn laatste aanwinst gedaan: uitvoering: ASUS VivoBook 16X OLED K3605VV-MX118W

Had de melding op 1550 staan, gekocht voor €1499,- en er gelijk een SSD van 4 TB ingezet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
Maar ik kan toch niet zomaar een SSD ergens bijzetten / aanpassen? Dan moet ik dat ding gaan openschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De IdeaPad 5 Pro heeft ruimte voor een 2e nvme SSD, heb zelf de 16APH8 en ook eentje bijgeplaatst. Dan moet inderdaad de behuizing open maar dat is niet heel moeilijk.

Je hebt wel een hele kleine torx nodig, ik heb daarvoor zo'n kleine toolkit gehaald van Ali.

[ Voor 22% gewijzigd door SEA Ninja op 11-05-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandehoop
Barrycade schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:21:

Dank allen! Ik heb hem uiteindelijk gekocht!! Ik ben er heel blij mee.

Blijkbaar was ik net op tijd. Want hij is nu niet meer beschikbaar. Er is nu, voor dezelfde prijs, een andere op bol.com. Alleen dat is een Ryzen 7 i.p.v. 9 en die heeft ook maar 16 GB RAM i.p.v. 32 GB.

Ik had nog Barrycade gequote, omdat deze comment me ook over de streep heeft getrokken. Dank dank allen.

1. Deze heb ik gekocht: https://www.bol.com/nl/nl...-16-inch/9300000074329985
2. Deze staat er nu: https://www.bol.com/nl/nl...l500vkmh/9300000074330122

[ Voor 12% gewijzigd door jandehoop op 30-06-2024 17:30 ]

Pagina: 1