Upgrade van een RTX 2070

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:13
Voor mijn gaming PC ben ik opzoek naar een upgrade van mijn videokaart.
Momenteel ervaar ik namelijk troubles (haperend beeld, lage FPS, crashes) bij het draaien van Gray Zone Warfare i.c.m. mijn RTX 2070.
Voornamelijk worden er online shooters gespeeld op de PC.

Het liefst zou ik een oplossing willen die ik 1 op 1 kan vervangen met de huidige kaart.
Zo niet, sta ik ook open voor andere aanpassingen waardoor dit wel gaat werken.
Sleutelen kan ik zelf, de hardware specificaties ben ik wat minder in thuis. Vandaar het topic!

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

Ik zoek een?
Momenteel heb ik een RTX 2070 in mijn gaming PC zitten. Hiervoor zoek ik een upgrade die in de huidige PC ingebouwd kan worden.

Wat is je budget?
Tussen de 300 en 600 euro. Liever een goede oplossing voor wat meer geld dan een tijdelijke oplossing voor minder geld.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alles wat het beste past in het huidige systeem. Het liefst 1 op 1 vervangbaar.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het huidige systeem bestaat uit:

CPU: Intel Core I7 - 7800X
RAM: 16gb
Voeding: RM850X (850W)
Moederbord: Micro Star X299 Gaming Pro Carbon (MS-7A95)
Kast: Alternate tower (type onbekend)
Monitor resolutie: 1920 x 1080

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou eerst MSI Afterburner installeren en de overlay instellen om in-game kunnen kijken naar wat je hardware doet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca1HmxT7M0AbJC0dr9Oxkh4EM0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0oe6aYpotBL6TLp9OKIRX6kU.jpg?f=user_large

Stel in de overlay dat alle CPU threads getoond moeten worden. Zijn er overbelaste cores of is de hele CPU overbelast?

Met 600 euro kan je met een RX 7800 XT voor verdubbeling performance en VRAM gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYe2TxGHqqUO0F2O5rqX2dfrGdI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qByOfZb8Y8gOmwbAu1CLIP41.jpg?f=user_large

Maar de CPU moet de GPU nog kunnen aandrijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK6yWG1W2Xr7pb0WWUJkT0DjECg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jX7ktZ99a77Oh8jBBQOgIgO5.png?f=user_large

Een 7800X liep vroeger al achter op de 9600K.

En 9600K is nu verrassend slecht in het draaien en laden van games.

Afbeeldingslocatie: https://www.techspot.com/articles-info/2767/bench/Average.png
https://www.techspot.com/...i5-9600k-revisit/#Average
Indeed, the Ryzen 5 3600 has shifted from being 4% slower upon release to being 4% faster now. However, these figures don't fully capture the situation. At its launch, the 3600 might have been slightly slower on average, but it consistently delivered highly playable frame rates in all games without stuttering or frame pacing issues.

In contrast, the 9600K today often provides a subpar experience, marred by frame stutters and slow loading times. We were surprised by the 9600K's sluggishness in loading games and levels, a problem we didn't encounter with the Ryzen 5 3600. Therefore, the overall experience was significantly better with the Ryzen processor.
R5 3600 heeft 5 jaren goed uitgehouden van 4% trager naar 4% sneller dan 9600K. Het is de hele tijd consistent speelbaar.

Over R5 3600 zijn al topics gemaakt over waarom kan deze CPU een RX 6600 XT in CoD MW2 of Battlefield niet zonder haperingen of stotteringen aandrijven.

Ik zou CPU, moederbord en RAM upgraden om een 200 euro GPU in de shooters deftig aan te kunnen drijven. Met een Ryzen 5 7500F (6 cores) of 7700 (8 cores) wordt op de staart van je RTX 2070 getrapt en schiet vanuit slaperige toestand in actie. CoD, Battlefield, The Finals, Fortnite,... gebruiken 8 cores.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:37
Als ik google op Gray zone warfare stuttering krijg ik mega veel hits en ook wat fixes. Hier gaat nieuwe hardware niks bij helpen.

Hoe draaien andere shooters?

Veel games zullen nog prima draaien op de oudere 6 core/12 thread cpu's maar voor sommige worden ze idd wat te traag.

De 2070 presteert op full hd circa gelijk aan een rx6600 tot rtx 3060. Hij zou dus nog even mee kunnen als er geen gebreken zijn.

Mijn advies: checken wat rapture hierboven zegt, zeker als het in alle games niet lekker gaat. Voor alleen Gray zone de fixes die online te vinden zijn proberen en misschien wachten op updates voor die game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timzhem
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:13
Goeie tip! Ik ga de MSI afterburner eens even installeren en kijken waar het spaak loopt.
Zal ook de stutteringen fixes van het spel zelf eens even uitproberen.

Echter als ik zie hoe soepel de game bij andere draait vermoedt ik dat er toch ergens te veel van de hardware gevraagd wordt.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:40

D4NG3R

kiwi

:)

Het belangrijkste is vooral om in kaart te brengen van welke hardware er precies te veel gevraagd word.

Als ik namelijk bij de minimum reqs van Gray Zone Warfare kijk zie ik een i5 8600 staan, en die gaat in de meeste games al harder dan de i7 7800X.

Zeker op 1080p waarbij een CPU bottleneck zich veelal harder zal uiten dan op hogere resoluties waarbij de GPU vaak de bottleneck word. ;)

Edit: Ook 16GB RAM wil tegenwoordig wel eens aan de krappe kant worden als je behalve je games ook nog andere meuk open hebt staan. Met een beetje modern spel + Discord en een browser met wat tabbladen open zie ik m'n verbruik regelmatig boven de 15GB uit komen. Maar zolang je niet de volledige 16GB gebruikt is dat geen enkel probleem.

[ Voor 50% gewijzigd door D4NG3R op 10-05-2024 14:00 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:37
D4NG3R schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:52:
Het belangrijkste is vooral om in kaart te brengen van welke hardware er precies te veel gevraagd word.

Als ik namelijk bij de minimum reqs van Gray Zone Warfare kijk zie ik een i5 8600 staan, en die gaat in de meeste games al harder dan de i7 7800X.

Zeker op 1080p waarbij een CPU bottleneck zich veelal harder zal uiten dan op hogere resoluties waarbij de GPU vaak de bottleneck word. ;)

Edit: Ook 16GB RAM wil tegenwoordig wel eens aan de krappe kant worden als je behalve je games ook nog andere meuk open hebt staan. Met een beetje modern spel + Discord en een browser met wat tabbladen open zie ik m'n verbruik regelmatig boven de 15GB uit komen. Maar zolang je niet de volledige 16GB gebruikt is dat geen enkel probleem.
Bij recommended staat de Ryzen 3600x, een 6 core+ hyperthreading net als de 7800x. De 8600 heeft geen hyperthreading en heeft minder L2 cache. Sneller is altijd beter maar voor 1080p 60hz zal het voldoende kunnen zijn denk ik. Ik verwacht dat de game ( nog) slecht geoptimaliseerd is, net als zovelen tegenwoordig......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:40

D4NG3R

kiwi

:)

meljor schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:22:
Bij recommended staat de Ryzen 3600x, een 6 core+ hyperthreading net als de 7800x.
Puur kijken naar de technische specificaties zegt tussen verschillende generaties / fabrikanten helaas weinig over de real world performance. IPC's haal je hier bijvoorbeeld niet uit, evenmin hoe goed (of slecht) een specifiek spel omgaat met veel cores of juist een hoge kloksnelheid, SMT, of een dikke bak extra cache.

De 8600 doet het in gaming benchmarks vergelijkbaar met de i7 7700K en R5 2600X, en alle drie zetten in games vergelijkbare of net iets betere performance neer dan de i7 7800X.

De 3600X schept daar, liggend aan het spel, tussen de 5 en 15% aan extra performance boven op.
Ik verwacht dat de game ( nog) slecht geoptimaliseerd is, net als zovelen tegenwoordig......
Oh ik ga er ook van uit dat het grootste probleem in dit plaatje het zoveelste slecht geoptimaliseerde early access spel is, maar ook beter opgepoetste games lusten tegenwoordig rappe CPU's.

Dat verandert echter weinig als het alsnog een spel is wat de TS nu graag wil spelen, garanties voor betere performance in de toekomst heb je natuurlijk ook niet. :)

En sowieso hebben devs nogal eens de neiging om, vooral minimum, specificaties uit de duim te zuigen. :+

[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 10-05-2024 15:21 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SFF_builder
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-04 11:12
Ik schat in dat vooral de CPU de beperkende factor is. Ik zou adviseren om voorzichtig in te stappen op het am5 platform. Zou moeten lukken voor 500 euro voor een mobo, cpu en geheugen. De RTX 2070 kan zo nog wel een tijdje mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 01:26

MikeVM

- Baloo -

het klopt dat GZW slecht geoptimaliseerd is, ook met een degelijk systeem is het niet altijd soepel.

maar je gaat zeker wel verbetering zien als je je systeem upgrade. maar uw grafische kaart is wsl niet de oorzaak van het probleem. GZW is op dit moment nog redelijk cpu-bound. uw cpu is in dit geval uw 'bottleneck'

zelf heb ik een i7 9700k op 4,8Ghz clock met een 4080Super. op 1440p of 1080p kom ik niet voorbij 80FPS, en heb ik vaak stutters, CPU is altijd 100%, als ik de settings van low naar high verandert, dan verandert mijn fps nauwelijks. zelf ga ik nu mijn cpu upgraden naar een AMD 7800X3D.

als ik een goede server heb, dan is het merendeel speelbaar, maar niet helemaal soepel. in forth narith is het door de vele enemies nog veel erger. ik speel ENKEL PVE

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Pagina: 1