Geluidsoverlast motorcross

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-07 17:27
Goedenavond,

Zo'n 1km vanaf mijn huis vinden motorcross activiteiten plaats. Al sinds jaar en dag is er een motorcross baan gevestigd, maar sinds een jaar of 3 a 4 is het gebruik van deze baan flink geintensiveerd.

Het vreemde is dat een groot deel van de baan niet is voorzien van een geluidswal. M.i. zou dit al e.e.a. moeten oplossen/verminderen qua geluidsoverlast.

Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks? Wat zou een volgende stap kunnen zijn?

[ Voor 47% gewijzigd door Ad4NL op 17-09-2024 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-07 20:37
Ik zou in ieder geval proberen om de krachten te bundelen en samen naar de gemeente te stappen. Misschien kan een lokale politieke partij er iets mee?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:19
Dit blijft ruim onder geluidsnorm, als ik het vergelijk met gekwetter van de vogeltjes.
Dat haalt niet weg dat het irritant is, maar waar wil je dat de gemeente op handhaaft?

Wat staat er in de vergunning over de duur van geluidsproductie?
Is het 1 specifieke baan waar je last van hebt of allemaal?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-07 20:17

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Wat zegt de vergunning over het aantal uren, het geluidsniveau op de perceelgrens enz. enz. enz.?
Pas als je daar over gaat twijfelen, en hebt gecheckt met een deugdelijke meting kun je iets.
Klagen omdat je het geluid irritant vind en op meer uren nu wordt geproduceerd is zo afgeserveerd door de gemeente.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13-07 14:09

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Ik hoor alleen maar vogels op je geluidsfragment? :?

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-07 17:39
Het vreemde is dat een groot deel van de baan niet is voorzien van een geluidswal. M.i. zou dit al e.e.a. moeten oplossen/verminderen qua geluidsoverlast.

[...]
Ik heb al meerdere klachten ingediend bij de gemeente
Waarom ben je meteen bij de gemeente gaan klagen in plaats van eerst het gesprek aan te gaan met het sportcentrum? Naar mijn idee heb je dan toch minimaal 1 stap overgeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:32
algemene klachten -> kleine kans

handhaafverzoek op specifieke regelgeving of vergunning -> meer werk, maar potentieel meer succes indien gegrond

toekomst -> abonneer je op vergunningsaanvragen op de postcode en teken tijdig bezwaar aan

Vaak is overlast bij dit soort zaken ook afhankelijk van de windrichting (dominant zuid-west).
Vaak hebben dit soort zaken ook een (lange) voorgeschiedenis. Lokale media is dan vaak een bron van informatie.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

JZX81_Drift schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:37:
Je hoort vaag in de achtergrond wat 'gebrom', maar als dat overlast is.. ga dan die vogels ook maar afschieten :D

Maarja.. 'overlast' en 'irritant' in de volksmond betekent veelal hetzelfde.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:12

P_Tingen

omdat het KAN

Kijk ook uit hoe ver je gaat met bezwaar maken; bij mij in de gemeente ligt crossbaan de Prikkedam en daar zijn een paar bewoners flink actie gaan voeren tegen de geluidsoverlast van die baan (tevens hoofdpijndossier voor mijn gemeente). Maar gevolg is dat hij nu als een soort paria in eigen dorp wordt behandeld.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:54

RedFox

Heb je een OV ofzo?

P_Tingen schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:45:
Kijk ook uit hoe ver je gaat met bezwaar maken; bij mij in de gemeente ligt crossbaan de Prikkedam en daar zijn een paar bewoners flink actie gaan voeren tegen de geluidsoverlast van die baan (tevens hoofdpijndossier voor mijn gemeente). Maar gevolg is dat hij nu als een soort paria in eigen dorp wordt behandeld.
Moest daar ook aan denken idd, was ook een aflevering van de serie Opstandelingen van de NPO over: https://npo.nl/start/seri...aven-in-makkinga/afspelen

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:38

-tom-562

Oliesjeik

*knip*
Niet nodig.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 10-05-2024 13:16 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:07
*knip*
Niet nodig.

[ Voor 85% gewijzigd door tweakduke op 10-05-2024 13:16 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 09:28
Tja, was het bedrijf daar eerder of woonde jij er al voordat het bedrijf daar kwam te zitten? Het is een beetje als in de buurt van de trein gaan wonen en je dan gaan irriteren aan de trein geluiden of de spoorboom...

Maar: als je je eenmaal aan dit soort geluiden ergert dan zal je dat nooit meer kunnen loslaten. Dan rest je dus twee oplossingen: kijken of het aan te passen is of verhuizen.

Aanpakken:
- ervaar je de geluiden binnen in huis? Of alleen buiten? Heb je ramen dicht? Een wtw als alternatief? Heb je begroeiing tegen je schutting om ketsen van geluiden te voorkomen?
- in gesprek met buurtgenoten. Hebben zij hetzelfde probleem? Dan vervolgens in gesprek gaan met het betreffende bedrijf, mogelijk willen zij wel een investering doen
- kijken naar de verleende vergunning qua uren, bezoekersaantal, geluid, etc. Hier zullen wel kosten bijkomen zoals geluidsmeting

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:43
Hier ook een ex motorcrosser. Jaren terug ook zoiets meegemaakt.
We hadden een amateur motorcrossbaan gemaakt op een weiland van een boeren vriend.
2x per week smiddags van half 2 tot 5 met hooguit 6 a 7 man crossen.
Regelmatig enkele honden uitlaters op onze baan die vonden dat het hun terrein was met gevaarlijke situaties daardoor met loslopende honden.
En 1 man die een partij last had en de politie belde keer op keer.
Baan zat 150m achter een woonwijk vaak kwamen mensen nieuwsgierig kijken.
Als we vroegen heeft u overlast, nee totaal niet je hoort het amper, en in huis al helemaal niet.
Behalve die ene man.

Maar goed die ene man heeft het mooi verziekt voor ons.
Nooit kwam hij even langs of wat dan ook altijd direct politie bellen.
Helaas hierdoor zijn we er maar mee gestopt.

20 jaar eerder was de officiele motorcross baan verdwenen voor industrie.
Gemeente heeft nooit een nieuwe plaats aangewezen en door veranderende regelgeving is er nog steeds niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad4NL
Dank allemaal voor jullie input & zienswijze.

Ik moet eerlijk zeggen dat de opname niet een heel goed beeld geeft van de werkelijkheid, de vogels zijn duidelijk hoorbaar op de opname, maar in de praktijk komen de motoren er luid en duidelijk bovenuit. Wellicht heeft dit iets te maken met het beperkte bereik van de microfoon in mijn telefoon. Ik zou eenieder die het geluid wel mee vind vallen willen uitnodigen een week in ons dorp door te brengen, 7 dagen per week 8 uur per dag dat geluid aanhoren is geen pretje. Het geluid is continu in de achtergrond aanwezig.

Nog even voor de duidelijkheid: mijn intentie is absoluut niet iemand zijn/haar hobby/sport/werk te ontnemen door het zo ver op te laten spelen dat de baan gesloten moet worden.

Het feit wat me enorm stoort is dat ze blijkbaar een 24/7/365 vergunning hebben. Redelijker zou zijn een beperkt aantal oefen dagen en wedstrijd dagen per week.

Ik woon al mijn hele leven in dit huis (34 jaar), dat is langer dan dat de baan bestaat. De initiële vergunningsaanvraag heb ik niet (bewust) meegekregen, waarschijnlijk omdat ik toen nog redelijk jong was. In die 34 jaar eigenlijk weinig tot geen last van gehad, maar de laatste jaren is dus het gebruik van de baan flink geïntensiveerd.

Mijn volgende stap is de vergunning/het bestemmingsplan opvragen bij de gemeente en kijken of ik een gesprek kan aangaan met het bestuur van de club. Wellicht heeft het bestuur geen idee van het geluid wat nog hoorbaar is op deze afstand 🤷‍♂️

To be continued..

[ Voor 4% gewijzigd door Ad4NL op 10-05-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ad4NL schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:13:
, 7 dagen per week 8 uur per dag dat geluid aanhoren is geen pretje.
Maar: je bent toch ook gewoon aan het werk? En je zit toch ook niet de hele dag in de achtertuin?

Als je de geluiden binnen hoort dan moet je misschien ook eens kijken of je je huis niet wat geluifsdichter kan maken. Ik weet nog wel dat mijn buurman het afgelopen zomer erover had dat hij de pompen van het zwembad hoorde ik de nacht... Tja, dan moet je ook niet je raam in de nacht open zetten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:41

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Dank allemaal voor jullie input & zienswijze.

Ik moet eerlijk zeggen dat de opname niet een heel goed beeld geeft van de werkelijkheid, de vogels zijn duidelijk hoorbaar op de opname, maar in de praktijk komen de motoren er luid en duidelijk bovenuit. Wellicht heeft dit iets te maken met het beperkte bereik van de microfoon in mijn telefoon. Ik zou eenieder die het geluid wel mee vind vallen willen uitnodigen een week in ons dorp door te brengen, 7 dagen per week 8 uur per dag dat geluid aanhoren is geen pretje. Het geluid is continu in de achtergrond aanwezig.

Nog even voor de duidelijkheid: mijn intentie is absoluut niet iemand zijn/haar hobby/sport/werk te ontnemen door het zo ver op te laten spelen dat de baan gesloten moet worden.

Het feit wat me enorm stoort is dat ze blijkbaar een 24/7/365 vergunning hebben. Redelijker zou zijn een beperkt aantal oefen dagen en wedstrijd dagen per week.

Ik woon al mijn hele leven in dit huis (34 jaar), dat is langer dan dat de baan bestaat. De initiële vergunningsaanvraag heb ik niet (bewust) meegekregen, waarschijnlijk omdat ik toen nog redelijk jong was. In die 34 jaar eigenlijk weinig tot geen last van gehad, maar de laatste jaren is dus het gebruik van de baan flink geïntensiveerd.

Mijn volgende stap is de vergunning/het bestemmingsplan opvragen bij de gemeente en kijken of ik een gesprek kan aangaan met het bestuur van de club. Wellicht heeft het bestuur geen idee van het geluid wat nog hoorbaar is op deze afstand 🤷‍♂️

To be continued..
toon volledige bericht
Gewoon nieuwsgierig.. Gaat het om de baan in emmen?
Zo ja hoe ervaar je de schietsportbaan dan? Aangezien er ook kleiduiven er dergelijk wordt geschoten.

offtopic:
ik zie dat je in rijssen woont, dus dat zal dus wel niet

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07 21:30
Ik denk dat het uitmaakt waarmee je het geluidsfragment afluisterd. Via mijn laptop speakers hoor ik nauwelijks andere geluiden dan vogels, maar via mijn oordoppen hoor ik overduidelijk 4takt en 2takt crossers. Daar zou ik zelf ook niet heel de dag in willen zitten.

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

President schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:41:
Ik weet nog wel dat mijn buurman het afgelopen zomer erover had dat hij de pompen van het zwembad hoorde ik de nacht... Tja, dan moet je ook niet je raam in de nacht open zetten :X
Tsjah dat ligt wel wat genuanceerder, jij hebt ook de lusten van dat zwembad, je buurman alleen lasten van het gebrom van die pomp. Om dan het argument te gebruiken dat je het raam maar moet dicht doen is natuurlijk wel wat te kort door de bocht. Ik denk dat iedereen het irritant zal vinden om een continu gebrom van een pomp aan te moeten horen. Dat zijn nou niet echt acceptabele bijgeluiden in een woonwijk.

Je tast wel iemand zijn woongenot aan.

[ Voor 15% gewijzigd door Slasher op 10-05-2024 14:51 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Slasher schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Tsjah dat ligt wel wat genuanceerder, jij hebt ook de lusten van dat zwembad, je buurman alleen lasten van het gebrom van die pomp. Om dan het argument te gebruiken dat je het raam maar moet dicht doen is natuurlijk wel wat te kort door de bocht. Ik denk dat iedereen het irritant zal vinden om een continu gebrom van een pomp aan te moeten horen. Dat zijn nou niet echt acceptabele bijgeluiden in een woonwijk.

Je tast wel iemand zijn woongenot aan.
Mijn zwembad pompen blijven qua geluid echt wel onder de normen, los dat ze achterin de tuin staan en dat ik ook netjes een omkasting heb gemaakt. Een brom zal hij vast horen, maar daar zal hij maar mee moeten leven. Net zoals ik moet leven met alle bladeren en andere zooi van zijn groene tuin (en ik veel bladeren op mijn uitbouw krijg wat ik er steeds af moet halen, dat er veel troep mijn tuin in waait, etc) :)

[ Voor 6% gewijzigd door President op 10-05-2024 15:08 ]

Acties:
  • +40 Henk 'm!

Anoniem: 2022072

[...]

Als je de geluiden binnen hoort dan moet je misschien ook eens kijken of je je huis niet wat geluifsdichter kan maken. Ik weet nog wel dat mijn buurman het afgelopen zomer erover had dat hij de pompen van het zwembad hoorde ik de nacht... Tja, dan moet je ook niet je raam in de nacht open zetten :X
Wat is er mis met een raam 's nachts open hebben? Ik doe dat al sinds mijn kinderjaren, in zomer en winter. Als een buur ineens besluit om 's nachts irritant geluid te produceren, zal ik ook het gesprek aangaan.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

President schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:07:
[...]

Mijn zwembad pompen blijven qua geluid echt wel onder de normen, los dat ze achterin de tuin staan en dat ik ook netjes een omkasting heb gemaakt. Een brom zal hij vast horen, maar daar zal hij maar mee moeten leven. Net zoals ik moet leven met alle bladeren en andere zooi van zijn groene tuin (en ik veel bladeren op mijn uitbouw krijg wat ik er steeds af moet halen, dat er veel troep mijn tuin in waait, etc) :)
Van gevallen bladeren hoef je 's nachts niet wakker te liggen. Een bromtoon kan echter wel slapeloze nachten veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In het geval van uitbreiding geluidsoverlast motorcrossers zou ik op zoek zijn gegaan naar een andere woning. Het is mij de tijd, moeite en energie niet waard om me daar druk over te maken. Het levert veel gedoe en irritatie op, maar de uitkomst is vaak dat het geluid gewoon mag doorgaan. Dan maar ergens anders weer opnieuw beginnen en hopen dat het op die nieuwe plek allemaal goed is.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:02
Wat een hoop moraalridders hier die TS direct aanvallen omdat je in de geluidsopname een paar vogels wat harder hoort dat de crossmotoren. Kan me goed voorstellen dat je in het in het echt duidelijker hoort, en de stand van de wind ook veel doet.

Als ik een huis had gekocht, en jaren later komt er een cross-racetrack, en je hoort dat geluid continu, dan zou ik ook gek worden. Je mag toch ook wel eens in stilte in je tuin zitten? Niet alsof er sporadisch een auto langs rijdt o.i.d. Het lijkt mij ook ontzettend irritant.

Hopelijk is er een manier mogelijk die voor zowel TS als de vereniging oplossing biedt. zoals een geluidswand o.i.d.
[...]

Maar: je bent toch ook gewoon aan het werk? En je zit toch ook niet de hele dag in de achtertuin?

Mooi voorbeeld van geen emphatie hebben naar een ander toe. Mag TS niet soms genieten van zijn achtertuin? En wat maakt het uit of hij werkt of niet.

Daarbij: een zwembad in een woonwijk.. Zet je pompen eens lekker uit snachts. Het is heel normaal en gezond om met je raam open te slapen.

[ Voor 41% gewijzigd door Inverted_World op 10-05-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

[...]

Mijn airco systeem blijft ook binenn de normen maar ondanks dat kan je een hoop zure gezichten krijgen, ik spreek helaas uit ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 13:44
Grote vraag is.. woonde je er al wanneer dit geluidssportcentrum er kwam of was het er al? Als het er al was toen je er kwam wonen dan wist je waar je aan begon.

Zelfde als klagen over de koeien stront wanneer je van de stad naar een dorp verhuist....

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Slasher schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Mijn airco systeem blijft ook binenn de normen maar ondanks dat kan je een hoop zure gezichten krijgen, ik spreek helaas uit ervaring.
Dat zal best, maar net mechanische ventilatie of een wtw kan je ook het lucht in de slaapkamer verversen. Ook beter voor de winter trouwens.
Anoniem: 2022072 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:09:
[...]

Van gevallen bladeren hoef je 's nachts niet wakker te liggen. Een bromtoon kan echter wel slapeloze nachten veroorzaken.
Tja, ik krijg ook slapeloze nachten van het feit dat ik mij zorgen moet maken of er niet teveel bladeren op mijn uitbouw liggen waardoor het water niet kan wegstromen en mijn muur zeiknat wordt en het stucwerk binnen beschadigt. Of dat ik mijn tuin elke 2-3 dagen weer moet vegen om hem bladvrij te maken.. het ligt er maar net aan waar je vindt dat je last van hebt!

Los daarvan zou ik hem prima van 20u tot bijvoorbeeld 7u in de zomer willen uitzetten als hij er slaapproblemen van ondervindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

worldfastest schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:30:
Grote vraag is.. woonde je er al wanneer dit geluidssportcentrum er kwam of was het er al? Als het er al was toen je er kwam wonen dan wist je waar je aan begon.

Zelfde als klagen over de koeien stront wanneer je van de stad naar een dorp verhuist....
Of klagen over kerkklokken van een kerk die daar al honderden jaren staat. Ja die mensen zijn er.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad4NL
Slasher schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:34:
[...]

Of klagen over kerkklokken van een kerk die daar al honderden jaren staat. Ja die mensen zijn er.
Ho, wacht even, dat is absoluut niet het geval! Ik woon daar al heel m’n leven, eerst bij m’n ouders in en zo’n 10 jaar geleden heb ik het huis overgenomen. De originele vergunningsaanvraag heb ik helaas niet (bewust) meegemaakt omdat ik vrij jong was. De geluidsoverlast is echt van de laatste 3 a 4 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

@Ad4NL ik doelde niet op jouw specifieke situatie
;)

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-07 10:24
Ik weet nog wel dat mijn buurman het afgelopen zomer erover had dat hij de pompen van het zwembad hoorde ik de nacht... Tja, dan moet je ook niet je raam in de nacht open zetten :X
Vaak wordt op Tweakers de tip gegeven om eerst eens het gesprek aan te gaan.
Nou, als ik dan zo'n antwoorden zou krijgen...

[ Voor 18% gewijzigd door Truus01 op 10-05-2024 16:22 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-07 10:24
President schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:31:
Dat zal best, maar net mechanische ventilatie of een wtw kan je ook het lucht in de slaapkamer verversen. Ook beter voor de winter trouwens.
Ga jij de aanleg betalen voor je buren?
Los daarvan zou ik hem prima van 20u tot bijvoorbeeld 7u in de zomer willen uitzetten als hij er slaapproblemen van ondervindt
De buurman heeft al aangegeven er last van te hebben. Waarom doe je dat dan niet al?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Truus01 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:21:
[...]

Ga jij de aanleg betalen voor je buren?

[...]

De buurman heeft al aangegeven er last van te hebben. Waarom doe je dat dan niet al?!
Ik ga zo aangeven last te hebben van het groen in zijn tuin, ben benieuwd of hij dan al zijn bomen en struiken gaat omhakken?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Ik moet toch wel zeggen dat mensen bizar hardnekkig kunnen zijn in hun eigen gelijk. Er loopt nog een draadje over iemand met 15 zingende mensen in huis :D Zwembadpompen bijna 'expres' aan laten staan vanwege blaadjes, tja..

Motorcross: die baan bestaat toch uit heuvels en bochten die af en toe moeten worden herzien? Kan zo'n grondwerker dan ook niet meteen even een geluidswal opwerpen? Het zal niet gratis zijn, maar het geeft misschien wel een goede verbetering. Groenblijvende heg erop en je bent al een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-07 18:09

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ik woon al mijn hele leven in dit huis (34 jaar), dat is langer dan dat de baan bestaat.
Deze geluidszone is al in 1987 bepaald. Dat was dan al voordat jij geboren werd en ruimschoots voordat je besloot om daar een huis te kopen. Detail, maar toch. :)
Mijn volgende stap is de vergunning/het bestemmingsplan opvragen bij de gemeente en kijken of ik een gesprek kan aangaan met het bestuur van de club.
Er is in het verleden wel vaker bezwaar gemaakt met precies dezelfde argumenten, het geluid zou toegenomen zijn en de baan ligt te dicht op woningen. De rechter heeft toen vastgesteld dat de geluidsbelasting binnen de normen valt en de organisatie voldoende technische maatregelen genomen heeft om het geluid te beperkgen. Het terugbrengen van de openingsuren werd niet redelijk geacht.

Op basis daarvan geef ik je weinig kans. Als je hier echt verder mee wilt dan begint dat inderdaad met lezen van de vergunning voor dat gebied en vaststellen of het geluid inderdaad zo sterk toegenomen is dat het buiten de normen valt. Dat je het geluid kunt waarnemen is in ieder geval geen grond om bezwaar aan te tekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazzy op 10-05-2024 17:34 ]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad4NL
Jazzy schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 17:33:

Deze geluidszone is al in 1987 bepaald. Dat was dan al voordat jij geboren werd en ruimschoots voordat je besloot om daar een huis te kopen. Detail, maar toch. :)
Whoops, my bad, dat is een oversight van mijn kant! Desalniettemin blijft overeind staan dat de activiteiten flink zijn geintensiveerd, tot op het punt waar dagelijks getraind word. Dit was absoluut niet het geval tot ~4 / 5 jaar geleden.
Er is in het verleden wel vaker bezwaar gemaakt met precies dezelfde argumenten, het geluid zou toegenomen zijn en de baan ligt te dicht op woningen. De rechter heeft toen vastgesteld dat de geluidsbelasting binnen de normen valt en de organisatie voldoende technische maatregelen genomen heeft om het geluid te beperkgen. Het terugbrengen van de openingsuren werd niet redelijk geacht.

Op basis daarvan geef ik je weinig kans. Als je hier echt verder mee wilt dan begint dat inderdaad met lezen van de vergunning voor dat gebied en vaststellen of het geluid inderdaad zo sterk toegenomen is dat het buiten de normen valt. Dat je het geluid kunt waarnemen is in ieder geval geen grond om bezwaar aan te tekenen.
Oh, interessant. De rechtzaak waar je het over hebt gaat over dezelfde baan, of bedoel je dit in het algemeen? Ik kon zo 1 2 3 niets vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:35
Stappenplan:
1. Check op het omgevingsloket wat hierover is geregeld in het omgevingsplan (bestemmingsplan). https://omgevingswet.overheid.nl/home (Regels op de kaart).
2. Doe een Woo verzoek omtrent de vergunning, het vooroverleg, bestemmingsplan wijzigingstraject, afhandeling van alle klachten vanaf datum x en alle controlebezoeken door de gemeente en de omgevingsdienst. Dit kun je bij de gemeente indienen. Bij sommige gemeenten kan dat alleen schriftelijk. De gemeente moet hierop binnen 4 weken een besluit nemen. Indien ze de zaken goed op orde hebben moet dit geen probleem zijn (in de praktijk is dit echter meestal anders).
3. Op basis van deze bekende informatie een formeel verzoek om handhaving indienen. Hierop moet de gemeente binnen 8 weken een besluit nemen.
4. Indien de gemeente dit niet doet: dwangsom verzoek indienen: https://www.rijksoverheid...-aanvraag-bezwaar-te-laat
5. Eventueel bezwaarschrift indien indien het besluit niet correct is c.q. indien je er niet mee eens bent. Altijd binnen 6 weken.

Tot zover kan dit kostenloos, heb je geen rechtsbijstand voor nodig en kan de gemeente zich niet veroorloven om zaken onbeantwoord te laten. Ondertussen kun je altijd een gesprek aanvragen met het hoofd van handhaving of de betreffende wethouder en via deze weg jouw klachten in te brengen. Mijn advies is wel om dit naast de formele verzoeken te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Ad4NL schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:43:
Whoops, my bad, dat is een oversight van mijn kant! Desalniettemin blijft overeind staan dat de activiteiten flink zijn geintensiveerd, tot op het punt waar dagelijks getraind word. Dit was absoluut niet het geval tot ~4 / 5 jaar geleden.
Zolang dat netjes binnen de vergunde tijden valt, en voor zover ik weet houden ze zich daar netjes aan, kan dat dus geen reden voor bezwaar zijn. Ook vijf jaar geleden mocht er al dagelijks getraind worden, overigens.

Wat wel toegenomen kan zijn is de totale geluidsbelasting. Daar zou je dan naar moeten kijken, hoe die zich nog verhoudt met wat vergund is.
Bas.013 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:47:
3. Op basis van deze bekende informatie een formeel verzoek om handhaving indienen. Hierop moet de gemeente binnen 8 weken een besluit nemen.
Volgens mij mist er een stap in je plan, namelijk het onderzoeken en vaststellen dat de organisatie zich niet aan de voorwaarden van de vergunningen houdt. Op basis waarvan wil je anders aan de gemeente vragen om te handhaven? Dat lijkt me nou net het gene waar de TS hulp bij nodig heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Jazzy op 10-05-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
Jazzy schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 19:55:
[...]

[...]

Volgens mij mist er een stap in je plan, namelijk het onderzoeken en vaststellen dat de organisatie zich niet aan de voorwaarden van de vergunningen houdt. Op basis waarvan wil je anders aan de gemeente vragen om te handhaven? Dat lijkt me nou net het gene waar de TS hulp bij nodig heeft.
Ja, maar dat is lastig om zo over te adviseren zonder deze informatie. Feitelijk kun je in een handhavingsverzoek van alles stellen richting de gemeente. Het is dan aan de gemeente om aan te tonen dat de vermeende overtreder wel zich houdt aan de voorschriften van het bestemmingsplan/ vergunning. Als de TS deze stukken heeft, dan kan hij al (wel voor een deel) bepalen of aan deze voorschriften wordt voldaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:48

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

mydogisgone schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:45:
[...]

offtopic:
ik zie dat je in rijssen woont, dus dat zal dus wel niet
In Rijssen zal er zeker op zondag en Christelijke feestdagen geen geluidsoverlast zijn i.v.m. de daar zeer strikte zondagsrust.
Die wordt daar 100% gerespecteerd door iedereen want anders kom je op de brandstapel

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Bas.013 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:00:
[...]

Ja, maar dat is lastig om zo over te adviseren zonder deze informatie. Feitelijk kun je in een handhavingsverzoek van alles stellen richting de gemeente. Het is dan aan de gemeente om aan te tonen dat de overtreder wel zich houdt aan de voorschriften van het bestemmingsplan/ vergunning. Als de TS deze stukken heeft, dan kan hij al (wel voor een deel) bepalen of aan deze voorschriften wordt voldaan.
Je schrijft ook hier weer 'overtreder', er is dus niet vastgesteld of er sprake van een overtreding is.

Verder denk ik dat het ook niet helemaal klopt dat je de gemeente zomaar van alles kunt vragen om te handhaven en dat zij vervolgens moeten bewijzen dat er geen sprake is van overtredingen. Er worden best wat eisen gesteld aan een handhavingsverzoek, zo moet het concreet zijn (welke overtreding, welk tijdstip) en moet het voldoende aanknopingspunten bevatten waarop de gemeente kan beslissen of ze onderzoek gaan doen. Als je verzoek niet aan de minimale eisen voldoet kan het gewoon afgewezen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad4NL
[...]

Zeker, maar dat is toch niet een heel serieus argument mag ik hopen? Als ik thuis kom rond 17:00 uur zijn ze nog zeker 4 / 4,5 uur aan het crossen. De laatste tijd zelfs nog langer! Op het moment van schrijven zijn ze nog steeds aan het crossen, het is inmiddels 22:00 geweest, dat is toch op geen enkele wijze goed te praten om 12 uur per dag te crossen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ad4NL schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:11:
[...]

Zeker, maar dat is toch niet een heel serieus argument mag ik hopen? Als ik thuis kom rond 17:00 uur zijn ze nog zeker 4 / 4,5 uur aan het crossen. De laatste tijd zelfs nog langer! Op het moment van schrijven zijn ze nog steeds aan het crossen, het is inmiddels 22:00 geweest, dat is toch op geen enkele wijze goed te praten om 12 uur per dag te crossen :?
O ik geef je helemaal gelijk hoor, vandaar mijn eerdere post. Medebewoners zoeken, gesprek met het bedrijf, vergunning uitzoeken, etc

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11-07 14:55
voegt niks toe zo

[ Voor 152% gewijzigd door We Are Borg op 15-05-2024 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
Jazzy schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:06:
[...]
Je schrijft ook hier weer 'overtreder', er is dus niet vastgesteld of er sprake van een overtreding is.
Je hebt hierin gelijk, ik pas het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Waarom heb je het over 'goed praten', wat is er 'fout'?

Blijkbaar is er meer behoefte aan motorcross en ook mensen die crossen werken, dus na 17 is voor die mensen nog 4 uur rijden.
En misschien rijdt er wel een top crosser, die trainen veel!

Er is echter hoop:
https://mon.nl/nieuws/mot...mering-2023-2024-en-2025/
Ergens ook wel een beetje bizar, motorrijders die bewust de dempers eruit schroeven om extra herrie te maken:
https://www.teluidisuit.nl/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:24

[...]

Tja, ik krijg ook slapeloze nachten van het feit dat ik mij zorgen moet maken of er niet teveel bladeren op mijn uitbouw liggen waardoor het water niet kan wegstromen en mijn muur zeiknat wordt en het stucwerk binnen beschadigt. Of dat ik mijn tuin elke 2-3 dagen weer moet vegen om hem bladvrij te maken.. het ligt er maar net aan waar je vindt dat je last van hebt!
Lekkere vergelijking, iemand wakker houden door 's nachts brom geluiden te produceren of je zorgen maken over een paar blaadjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:10
[...]

Deze tijd valt buiten de vergunning, dus daarmee heb je een legitieme reden om bezwaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-07 20:00
SinergyX schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Je hoort vaag in de achtergrond wat 'gebrom', maar als dat overlast is.. ga dan die vogels ook maar afschieten :D

Dat afschieten van de vogels geeft ook veel herrie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

964C2 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:16:
[...]

In Rijssen zal er zeker op zondag en Christelijke feestdagen geen geluidsoverlast zijn i.v.m. de daar zeer strikte zondagsrust.
Die wordt daar 100% gerespecteerd door iedereen want anders kom je op de brandstapel
De brandstapel nog wel, overdrijven is ook een vak 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-07 20:55
Veel geluid maken is voor sommigen een hobby ik noem het asociaal. Niet alle motorrijders gelukkig maar een hoop van die mensen wil niet elektrisch want klaarblijkelijk is het geluid de aantrekkingskracht.

snip

[ Voor 27% gewijzigd door We Are Borg op 13-05-2024 17:19 . Reden: Laten we het gezellig houden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

SinergyX schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:43:
[...]

Nou had ik afgelopen zaterdag dit topic en deze reactie in m'n achterhoofd.

We zaten in de achtertuin van een stel dat achter de geluidswal van een N-weg woont. Gewend aan motorgeluid dus. Afgezien van de incidentele openuitlaatrijder (elke 5-15 minuten even broaaaap) hoor je weinig, behalve gezoem op de achtergrond.

Vooral veel vogels. En tussen die vogels door, inderdaad zachter, maar daarom niet minder HORENDOL MAKEND, een motormaaier. Twee uur lang is die geluidswal gegrasmaaid terwijl we daar zaten. En stuk constanter geluid dan crossende motoren. Maar holy hell wat word je daar gek van.

Dus dat je die vogels beter hoort, zegt niet zoveel.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:49
[...]

er is een vergunning en daar moet je het mee doen. Als daar qua tijden in staat dat 12u per dag zou mogen (volgens mij wel) dan is dat al vergund en kun je daar weinig aan doen. Probeer jouw eigen inschatting van 'dat is niet goed te praten' te scheiden van wat er formeel is vastgesteld. Die werelden raken elkaar niet altijd namelijk.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-07 17:38

ScreamGT

joejoe

inderdaad off-topic
Ik begrijp de TS volledig in deze. Je zal maar elke dag en avond crossmotoren op de achtergrond horen, dat lijkt mij echt mega-irritant.

[ Voor 74% gewijzigd door We Are Borg op 13-05-2024 17:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

964C2 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Dus ook die pleuriskerkklokken niet?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2

964C2

evilution schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:34:
[...]

Dus ook die pleuriskerkklokken niet?
Denk dat die gewoon wel in werking zijn om ze 2 x per dag te herinneren dat de mis gaat beginnen.
Weet het niet zeker, want ik woon er ongeveer 10 km vandaan in een andere Gemeente en ga nooit naar een kerk.
Wel heb ik ooit geconstateerd dat bepaalde websites in Rijssen op zondag 100% offline zijn vanwege de zondagsrust :o

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

964C2 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:49:
[...]

Denk dat die gewoon wel in werking zijn om ze 2 x per dag te herinneren dat de mis gaat beginnen.
Weet het niet zeker, want ik woon er ongeveer 10 km vandaan in een andere Gemeente en ga nooit naar een kerk.
Wel heb ik ooit geconstateerd dat bepaalde websites in Rijssen op zondag 100% offline zijn vanwege de zondagsrust :o
Probeer op zondag maar eens iets te bestellen bij BabyPark. Komt wel vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Nu online
Heeft zo'n crossterrein geen milieu vergunning oid met stikstofuitstoot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

ScreamGT schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Dit soort reacties, echt stuitend.

Je kiest er voor een niet alledaags zwembad in je tuin te plempen, en een bijgeluid wat blijkbaar 24/7 aanwezig is; lees brom…. Daar moeten de buren maar mee leven :’) Echt, het lef om andere dit op te leggen. “Want het ligt binnen de norm”. Bomen staan er al jaren, laat staan het groen wat overal vandaan komt waaien.

Ontopic:

Ik begrijp de TS volledig in deze. Je zal maar elke dag en avond crossmotoren op de achtergrond horen, dat lijkt mij echt mega-irritant.
Ik pak jouw reactie er even uit, maar ik bedoel 'm richting meerdere posters in dit topic:

Er is een verschil tussen 'irritant' en 'overlast' zoals al eerder is aangegeven. In een woonwijk horen "woongeluiden" zoals spelende kinderen, blaffende honden, oefenen op muziekinstrumenten, langsrijdende auto's, af en toe wat klop- en boorwerk, en ook airco's en zwembadpompen er gewoon bij. Dat valt allemaal binnen de regels en normen en dus kán er geen sprake zijn van overlast. Dat het irritant is voor sommigen snap ik overigens helemaal. Daarover kun je met de buren in gesprek, maar je kunt niks afdwingen.
Het is echter niet de taak van jouw buren om jouw omgeving muisstil te laten zijn wanneer jij dat wilt. Als jij écht overlast ervaart, ligt het dan ook bij jou om die overlast en hinder aan te tonen.

In het geval van de motorcrossbaan is het te verwachten dat daar geluid wordt geproduceerd, dat is nou eenmaal inherent aan deze sport - net als kartbanen bijvoorbeeld. Als dit zelfs met het intensievere gebruik binnen de normen (zowel wettelijk als in de vergunning) valt, kun je hoog en laag springen maar dan zal de handhavende gemeente nooit kunnen ingrijpen want alles voldoet immers aan de afspraken. TS zal dan inderdaad gewoon moeten leren leven met het geluid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:04
Om maar een beetje on topic te reageren ipv warmte pompen en blaadjes in zwembaden en dan maar niet in je tuin gaan zitten:

Ben je al eens langs gegaan? Niet als klager, maar als vrager. Maak het duidelijk dat je intentie niet is om het aantal uren te reduceren, maar om het geluid te laten afnemen. Meedenken ipv afkeuren. Je kunt natuurlijk aangeven dat het voor jullie wel serieus is, maar dat je gewoon een praatje een btere eerste stap vnd dan moeilijk doen.

Mogelijk kunnen ze een simpele geluidswand plaatsen. Dit kan zijn door een hogere dijk te maken, maar ook door wat dikke struiken te plaatsen. Het geluid dat omhoog gaat is niet zo erg, het is het geluid dat aankomt in de wijk.

Mogelijk vinden zij het wel prettig om even het gesprek aan te gaan met een meedenkende buurtbewoner, want als er 1 iemand is die het taktisch probeert zijn er ook wel een paar die wel de politie gaan bellen, dan kunnen ze beter nu al actie ondernemen.

Dingen die je zelf kunt zijn wat schaars, maar ook jij kunt mogelijk wat boompjes/struiken plaatsen? Zal minder effectief zijn, maar iets is iets. En het 1 sluit het ander niet uit :)

[ Voor 6% gewijzigd door Martijn.C.V op 13-05-2024 11:22 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:35
[...]
dat is toch op geen enkele wijze goed te praten om 12 uur per dag te crossen :?
Ik snap heel goed dat je probleem erg irritant kan zijn, heel de dag in de herrie en dat (bijna) elke dag. Maar deze zin uit je reactie klopt volgens mij niet.
Als die baan open is van 's morgens tot 's avonds en ze daar een vergunning voor hebben dan kan iedereen daar komen. Dus als Pietje in de ochtend 2 uurtjes komt racen, en Jantje iets later voor 3 uurtjes, enz dan heb je dus in totaal 12 uur herrie.

Ik zou insteken op een gesprek met dat centrum, mogelijk in combinatie met de gemeente om over de totale geluidsbelasting te praten. En dan liefst niet alleen maar met een grotere groep bewoners.

Daarnaast niet het geluid bij jou op kilometers afstand meten maar dichtbij om te zien of dat binnen de normen is.

En of een geluidswal gaat werken? Het zal een flink terrein zijn dus ik weet niet of die genoeg geluid kan tegenhouden, zeker met wat wind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:23
Martijn.C.V schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:28:
Om maar een beetje on topic te reageren ipv warmte pompen en blaadjes in zwembaden en dan maar niet in je tuin gaan zitten:

Ben je al eens langs gegaan? Niet als klager, maar als vrager. Maak het duidelijk dat je intentie niet is om het aantal uren te reduceren, maar om het geluid te laten afnemen. Meedenken ipv afkeuren.

Mogelijk kunnen ze een simpele geluidswand plaatsen. Dit kan zijn door een hogere dijk te maken, maar ook door wat dikke struiken te plaatsen. Het geluid dat omhoog gaat is niet zo erg, het is het geluid dat aankomt in de wijk.

Mogelijk vinden zij het wel prettig om even het gesprek aan te gaan met een meedenkende buurtbewoner, want als er 1 iemand is die het taktisch probeert zijn er ook wel een paar die wel de politie gaan bellen, dan kunnen ze beter nu al actie ondernemen.

Dingen die je zelf kunt zijn wat schaars, maar ook jij kunt mogelijk wat boompjes/struiken plaatsen? Zal minder effectief zijn, maar iets is iets. En het 1 sluit het ander niet uit :)
Een struik of boom dempt geen enkel geluid. Niks.
Als er een weg door een bos loopt hoor je overal in dat bos gewoon de auto's rijden.

Een keer bij die lui langsgaan om te kijken en te overleggen is altijd leerzaam.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Martijn.C.V schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:28:
In bebouwing wordt geluid weerkaatst via de muren van de omliggende huizen. Je kunt desnoods een geluidswal om je tuin plaatsen van 3 meter hoog, echter dan komt het geluid via de muren van je buurman (aannemende dat omliggende huizen hoger zijn dan 3 meter) nog steeds weer in jouw tuin terecht. Enige oplossing is om het geluid bij de bron aan te pakken.

Wat je verder kunt doen weet ik niet... Die motorcrossbaan is neem ik aan netjes met een vergunning aangevraagd en zal ws. ook wel voldoen aan de geluidsnormen (geluid wat je bijvoegt is wel irritant, maar zo te horen niet extreem hard). Enige waar je ze op kunt aanpakken is of er wellicht iets uit de vergunning wordt overtreden. Bijv. overschrijden van tijdstippen of aantal uren van geluid. Maar als ik het goed begrijp mogen ze 24 uur per dag 7 dagen per week crossen?

Je kunt natuurlijk altijd samen met buren een klacht indienen bij de gemeente/overheid (of via een andere officiële weg). Dan is iig bekend dat er klachten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:35
No Hands schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:41:
[...]
Een struik of boom dempt geen enkel geluid. Niks.
Als er een weg door een bos loopt hoor je overal in dat bos gewoon de auto's rijden.

Een keer bij die lui langsgaan om te kijken en te overleggen is altijd leerzaam.
Struiken verstrooien geluid en dat werkt zeker wel. Je moet alleen wel forse struiken hebben dicht bij de bron. Het vermindert dan het geluid dat richting de huizen gaat.

Motorcross is echter zo luid, daar verbleekt de gemiddelde weg wel bij.

[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 13-05-2024 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
zx9r_mario schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:10:
Heeft zo'n crossterrein geen milieu vergunning oid met stikstofuitstoot?
Wat heeft dat met de ervaren geluidsoverlast te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:01:
[...]

hehe, misschien wel een middel voor een creatieve jurist om op deze manier iets te kunnen aanvechten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Nu online
Wolly schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:01:
[...]

Als er volgens TS meer dan voorheen crossmotoren rijden, kan er een limiet aan de stikstof zijn. Het zou een zijweg kunnen zijn als er er niet op geluidsoverlast gehandhaafd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 21:03

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

JZX81_Drift schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:37:
Met mijn "goede" geluidsapparatuur is toch wel duidelijk het gebrom van motoren op de achtergrond te horen. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je in alle rust wilt genieten van je tuin het geluid van vogeltjes een prettige bijkomstigheid is (alhoewel er genoeg mensen zijn die daar anders over denken) en het continue gebrom storend kan zijn.

Wat TS ook zegt, het is veel erger geworden dan dat het was. Er zal best wat flexibiliteit zijn in wat je kan hebben, maar als je dag in dag uit naar dit geluid moet luisteren? Ik kan me daarom wel vinden in de "klacht" van TS, of je er iets aan kan doen is de vraag.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik vrees dat motorcross-banen overal wel geluidsoverlast veroorzaken. En volgens mij is de ervaren toename in intensiteit van het gebruik best te verklaren ook. Die banen worden met enige regelmaat gesloten op bepaalde plaatsen en de gebruikers gaan dan natuurlijk gewoon op zoek naar "een andere baan". En voor een aantal mensen, die voorheen ergens een andere baan gebruikten die nu gesloten is of flinke restricties opgelegd heeft gekregen, is de baan in de buurt van de woning van TS de beste vervanging blijkbaar. Motor-crossers laden hun motor gewoon op een aahangertje, of zetten hem in een bus en rijden dan gewoon naar de dichtsbijzijnde baan die hen het best bevalt.

Wij zitten echt heel ver van een motorcross-baan vandaan, maar als de wind "goed" staat en er bij de dichtstbijzijnde baan een event is.... dan hoor je dat in de hele stad. Die krengen maken nou eenmaal veel en doordringend geluid. En als de vergunde tijden nu door 2x zoveel mensen worden gebruikt, dan ga je automatisch meer spreiding in het gebruik krijgen en meer "dichtheid" van gebruik krijgen. Dat betekent gewoon dat je vaker (spreiding) last zult krijgen en vaker "ernstige last" zult krijgen (dichtheid). Daar heb je echt geen ruimtere vergunning voor nodig. Meer gebruikers = meer last.

(Hier in de buurt maken de mensen zicht overigens al druk om de mogelijke vergunningsaanvraag (volgens mij is er nu alleen nog vooroverleg met de gemeente en die houdt de kaken natuurlijk stijf op elkaar) voor de aanleg van een paar outdoor padel-banen. :))

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-05-2024 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 15:41
ScreamGT schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:29:
[...]

Dit soort reacties, echt stuitend.

Je kiest er voor een niet alledaags zwembad in je tuin te plempen, en een bijgeluid wat blijkbaar 24/7 aanwezig is; lees brom…. Daar moeten de buren maar mee leven :’) Echt, het lef om andere dit op te leggen. “Want het ligt binnen de norm”. Bomen staan er al jaren, laat staan het groen wat overal vandaan komt waaien.

[...]
offtopic:
Helaas zie je dit soort mensen tegenwoordig steeds meer. Direct in de aanval als je iets vraagt/opmerkt, enorm egoïstisch en niet meedenken over een oplossing.

Ik vergelijk het wel eens met de rokers in de horeca van "vroeger". Wel eens een gesprek aangegaan met een paar rokers (na aankondiging van de rookvrije horeca plannen). Ik gaf toen aan dat mensen met bijvoorbeeld Astma/COPD veel last hebben van de rokers. Het antwoord was dan vaak: "Dan gaan ze toch ergens anders heen!".

Chookity-pok

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Marchel schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:46:
[...]

Met mijn "goede" geluidsapparatuur is toch wel duidelijk het gebrom van motoren op de achtergrond te horen. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer je in alle rust wilt genieten van je tuin het geluid van vogeltjes een prettige bijkomstigheid is (alhoewel er genoeg mensen zijn die daar anders over denken) en het continue gebrom storend kan zijn.
Als je in alle rust van je tuin wilt genieten is het misschien beter om geen huis te kopen op enkele kilometers afstand van een geluidsportcentrum. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-07 21:03

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Jazzy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:05:
[...]

Als je in alle rust van je tuin wilt genieten is het misschien beter om geen huis te kopen op enkele kilometers afstand van een geluidsportcentrum. ;)
Ja daar ben ik het helemaal mee eens!

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:05
Als je vrijstaand woont en geen direct buren hebt zou je ook kunnen overwegen om een vijver met een watervalletje te plaatsen nabij je terras. Op het moment dat het je begint te irriteren zet je de waterval aan om het geluid van de crossbaan te overstemmen en tot rust te komen.

Geen garanties of een watervalletje het geluid kan overstemmen. Maar het is maar een idee. Maar let wel op, buren kunnen dit ook als overlast ervaren omdat ze door het kletterend geluid de hele dag naar de WC moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:09

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Icephase schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:23:
[...]

Ik pak jouw reactie er even uit, maar ik bedoel 'm richting meerdere posters in dit topic:

Er is een verschil tussen 'irritant' en 'overlast' zoals al eerder is aangegeven. In een woonwijk horen "woongeluiden" zoals spelende kinderen, blaffende honden, oefenen op muziekinstrumenten, langsrijdende auto's, af en toe wat klop- en boorwerk, en ook airco's en zwembadpompen er gewoon bij. Dat valt allemaal binnen de regels en normen en dus kán er geen sprake zijn van overlast. Dat het irritant is voor sommigen snap ik overigens helemaal. Daarover kun je met de buren in gesprek, maar je kunt niks afdwingen.
Het is echter niet de taak van jouw buren om jouw omgeving muisstil te laten zijn wanneer jij dat wilt. Als jij écht overlast ervaart, ligt het dan ook bij jou om die overlast en hinder aan te tonen.

In het geval van de motorcrossbaan is het te verwachten dat daar geluid wordt geproduceerd, dat is nou eenmaal inherent aan deze sport - net als kartbanen bijvoorbeeld. Als dit zelfs met het intensievere gebruik binnen de normen (zowel wettelijk als in de vergunning) valt, kun je hoog en laag springen maar dan zal de handhavende gemeente nooit kunnen ingrijpen want alles voldoet immers aan de afspraken. TS zal dan inderdaad gewoon moeten leren leven met het geluid.
toon volledige bericht
Het is niet zondermeer zo dat al dat soort zaken 24 uur per dag toegestaan zijn. Even snel wat gezocht, maar bijvoorbeeld 's nachts een waterval laten draaien mocht van de rechter niet. Nou speelde daar zo te lezen wel meer, maar toch. "Het hoort er gewoon bij" is zeker niet het geval.
5.5.
verbiedt [naam gedaagde 1] en [naam gedaagde 2] om de waterval vanaf de vijfde dag na heden in werking te hebben tussen 23.00 uur en 07.00 uur en tussen 11.00 uur en 19.00 uur. Dit betekent dat de waterval uitsluitend in werking mag zijn tussen 07.00 uur en 11.00 uur en tussen 19.00 uur en 23.00 uur,

5.6.
veroordeelt [naam gedaagde 1] en [naam gedaagde 2] hoofdelijk tot betaling van een dwangsom van € 500,- voor iedere dag dat zij het onder 5.5 gegeven verbod niet naleven, met een maximum van € 25.000,-,
De waterval suggestie in de post hierboven: zie de uitspraak als je zelf niet ook voor de rechter wil komen :p

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]!

Maar dat heeft ie toch al aangegeven? Dus waarom draaien ze dan nog in de nacht?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-07 13:11
Jazzy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:05:
[...]

Lezen blijft lastig.. TS heeft van zijn 5 reacties in 2 daarvan aangegeven dat hij er al langer woont dan dat de baan er ligt.. En buiten dat was het voorheen geen probleem, maar sinds een jaar of 3-4 omdat er aanzienlijk meer gereden lijkt te worden:
...
...
Ad4NL schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:45:
[...]

Ho, wacht even, dat is absoluut niet het geval! Ik woon daar al heel m’n leven, eerst bij m’n ouders in en zo’n 10 jaar geleden heb ik het huis overgenomen. De originele vergunningsaanvraag heb ik helaas niet (bewust) meegemaakt omdat ik vrij jong was. De geluidsoverlast is echt van de laatste 3 a 4 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-07 16:03
Laurensius88 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:01:
[...]

Lezen blijft lastig.. TS heeft van zijn 5 reacties in 2 daarvan aangegeven dat hij er al langer woont dan dat de baan er ligt.. En buiten dat was het voorheen geen probleem, maar sinds een jaar of 3-4 omdat er aanzienlijk meer gereden lijkt te worden:

[...]

[...]
Ik lees toch echt dat de baan er al was toen hij het huis kocht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Laurensius88 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:01:
[...]

We hebben ook al in het topic besproken dat dit al een geluidsportlocatie is sinds 1987, een paar jaar voordat TS geboren werd. Dat geluid op zo'n locatie kan toe- en afnemen lijkt me iets waar je in redelijkheid rekening mee zou kunnen houden. Dat is niet anders dan wanneer je besluit om een huis te kopen wat dicht bij een industrieterrein ligt.

Het was voor TS in ieder geval geen belemmering om over te gaan tot aankoop van dit huis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Jazzy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:44:
[...]

We hebben ook al in het topic besproken dat dit al een geluidsportlocatie is sinds 1987, een paar jaar voordat TS geboren werd. Dat geluid op zo'n locatie kan toe- en afnemen lijkt me iets waar je in redelijkheid rekening mee zou kunnen houden. Dat is niet anders dan wanneer je besluit om een huis te kopen wat dicht bij een industrieterrein ligt.

Het was voor TS in ieder geval geen belemmering om over te gaan tot aankoop van dit huis.
Dat vind ik toch best 'een beetje' victim blaming. Het lijkt mij dat TS op z'n 24e niet had kunnen voorzien dat de intensiteit van het gebruik/geluid van de motorcrossbaan zo'n 6-7 jaar na aankoop van z'n 1e huis in zijn geboortedorp dermate zou toenemen dat je er dagelijks 8-12u mee te maken hebt. Het lijkt mij ook niet echt redelijk om van TS te verwachten dat 'ie maar verhuist uit zijn geboortedorp, waar 'ie z'n hele leven heeft gewoond.

Persoonlijk zou ik, zoals meerderen al opperden, proberen om met een groep (rustige, rationele) buren die ook overlast ervaren met de mensen van de motorcrossbaan te gaan praten over mogelijkheden tot vermindering van de geluidsoverlast. Mocht dat op niets uitlopen, dan kan je altijd nog andere stappen overwegen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

FooLsKi schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:14:
[...]

Dat vind ik toch best 'een beetje' victim blaming. Het lijkt mij dat TS op z'n 24e niet had kunnen voorzien dat de intensiteit van het gebruik/geluid van de motorcrossbaan zo'n 6-7 jaar na aankoop van z'n 1e huis in zijn geboortedorp dermate zou toenemen dat je er dagelijks 8-12u mee te maken hebt.
Victim blaming? Kom op zeg, de TS lijkt me een redelijk persoon en bij discussie over zijn situatie mag je ook best zijn eigen keuzes en verantwoordelijkeden betrekken.

Verder denk dat je de feiten niet helemaal goed weergeeft daar. De vergunning en rijtijden zijn in de afgelopen tien jaar ongewijzigd gebleven, ook toen TS besloot om dat huis te kopen mocht er al 8,5 uur (geen 8-12 uur) gereden worden op weekdagen. Alleen claimt hij dat de intensiteit binnen die toegestane uren is toegenomen. Zou werkelijk niet weten waarom je niet van een huiskoper niet zo mogen verwachten dat hij er rekening mee houdt dat geluid kan variëren.
Het lijkt mij ook niet echt redelijk om van TS te verwachten dat 'ie maar verhuist uit zijn geboortedorp, waar 'ie z'n hele leven heeft gewoond.
Niemand zegt dat ook.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:26
Jazzy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:44:
[...]

Dat het geluid toeneemt wilt natuurlijk niet zeggen dat het mag van de vergunning. Die baan zal er rekening mee moeten houden dat door meer gebruik mogelijk de geluidsnormen overschreden worden. Dat is niet het probleem van de omgeving, maar van die baan zelf. Daarom mag schiphol ook niet zomaar uitbreiden (lees meer vluchten opstijgen/landen). Er zijn afspraken over geluid gemaakt en bij uitbreiding zullen ze daar rekening mee moeten houden. Zelfde geldt voor industrieterreinen. Daar geldt ook een maximum geluidsdruk. Gaan ze daar overheen omdat er een bedrijf komt die veel meer geluid veroorzaakt, dan is dat toch echt een probleem van dat bedrijf/industrieterrein en niet "daar had u maar rekening mee moeten houden bewoners".

Ander voorbeeld: Ik heb voor mijn huis een feestlocatie. Heb ik de afgelopen 6 jaar totaal geen last van gehad. Maar de laatste maanden is er ineens veel meer gebruik van de zaal waar de deur rechtstreeks voor de luchtroosters (1 hoog) van mijn woonkamerraam zitten. De roosters zijn dicht, maar ik krijg ineens veel meer geluid naar binnen van rokende dronken mensen buiten die meer dan 55 dB geluid veroorzaken IN mijn huis. De dronken mensen hebben ook veel meer moeite om de dubbele deur dicht te doen, want irritant als je buiten wilt gaan roken en warm binnen. Zogauw die deuren niet dicht zitten is er meer dan 60-65 dB van de geluidsinstallatie uit die zaal in mijn huis. (vind je het gek dat mensen zo hard gaan praten als ze buiten staan, die worden gewoon doof van het geluid binnen). Met de deuren dicht hoor ik nauwelijks nog wat (behalve de mensen die op straat hangen)
Toch heb ik daar al een paar klachten over ingediend, met ook wat suggesties wat ze kunnen doen, zoals een dB meter binnen en een portier. Dat leek men te duur te vinden. Echter, vergunning meldt dat er maximaal 50 dB geluidsdruk op mijn gevel mag zijn (en zelfs minder in mijn huis en na 2200u). Dus heb gemeld dat als ze niet willen investeren ik dan maar een officiele meting ga aanvragen bij de gemeente. De feestlocatie heeft daarop nu gezorgd dat bij feesten die tot na 2200u door gaan, er om 2200u een portier bij de deur staat die mensen maand zachter te praten en de deur van de geluidsluis dicht houdt. Resultaat: ik heb nauwelijks nog in de gaten wanneer er een feest is.

Ik zou natuurlijk kunnen investeren in nog meer isolatie van mijn huis (wat een hoop VvE gezeik gaat opleveren), maar feit is ook dat het verkeer langs mijn woning 45dB op de gevel geeft, maar minder dan 20dB binnen. Dus de isolatie van mijn woning lijkt prima in orde.

[ Voor 5% gewijzigd door SunnieNL op 13-05-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

SunnieNL schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:53:
[...]

Dat het geluid toeneemt wilt natuurlijk niet zeggen dat het mag van de vergunning.
Klopt helemaal, daarom zei ik drie dagen geleden ook al dat TS moet beginnen met begrijpen wat vergund is en vaststellen of de toename binnen de vergunning valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:57

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Jazzy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:38:
[...]
Victim blaming? Kom op zeg, de TS lijkt me een redelijk persoon en bij discussie over zijn situatie mag je ook best zijn eigen keuzes en verantwoordelijkeden betrekken.

[...]
Het kwam op mij over als: "Tsja, eigen schuld, had TS maar ergens anders moeten gaan wonen."

Ik heb verder geen idee hoe groot het dorp waar TS woont is. Als de hoogste geluidsintensiteit in één bepaalde straat/wijk is, dan heb je wellicht een punt. Heeft het grootste deel van het dorp dagelijks te maken met de herrie, dan is het een heel ander verhaal.

Verder mee eens dat TS moet gaan kijken naar wat er in de vergunning staat (en wellicht is de toename in stikstofuitstoot ook nog een 'leuk' haakje om e.e.a. weer terug naar acceptabele niveaus te krijgen) als een constructief gesprek met buren en eigenaar op niets uitloopt.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert01
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
TS, ik lees dat je in Rijssen woont. Aan de N350 richting Holten zat jarenlang een crossbaan die vrijwel dagelijk gebruikt werd, maar een aantal jaren geleden is gesloten en vervolgens omgevormd tot een grasveldje. Dat verklaart mogelijk het geïntensiveerde gebruik. Wellicht kan het je helpen in de onderbouwing van je verhaal naar het geluidssportcentrum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 964C2

964C2

Volgens Tubantia, de regionale krant, en onderdeel van DPG, schreef paar jaar geleden al dat motorcrossen illegaal is en alle crossbanen in Rijssen gesloten zijn.

Alleen het internationale circuit Beuseberg ten zuiden van de kern Holten is nog open voor wedstrijden.
Dat is 10 km van de door TS zelf vermelde woonplaats Rijssen :?

https://www.tubantia.nl/r...rcuit-mag-t-nog~a3eb7862/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Een beetje een zijstap, maar slechts een gedachte die door mij heen gaat bij het lezen van deze draad.

Tientallen jaren geleden bij mij in de buurt is in een flink stuk bos/struiken gewoon een 'natuurlijke' crossbaan ontstaan, doordat motorcrossers (en ik met mijn fiets met kaarten en een wasknijper bij het achterwiel om ook geluid te produceren ;) ) regelmatig met elkaar afspraken om daar te crossen. Het had vanaf de woonwijk een, zo op het oor en zo te lezen, zelfde geluidniveau als bij de TS, maar daar werd niet moeilijk over gedaan. Ook niet door de politie, die daar af en toe kwam kijken. Zij zagen het als een situatie waarin jongeren in een leuke sfeer actief waren in plaats van heel de dag rotzooi te trappen. En de lichte geluidsoverlast was onvoldoende om de positieve effecten van het buiten actief zijn te doen stoppen.

Daar was het denk ik ook de tijd niet naar. Ik heb het idee dat er veel meer een collectief gevoel was in die tijd en dat mensen minder de confrontatie opzochten dan tegenwoordig. Leven en laten leven, zonder schijt aan elkaar te hebben. Veel gemoedelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-07 11:51
Zal ook eens een duit in het zakje doen. Overlast is relatief, maar ik snap het wel dat iemand compleet misofoon (Misofonie is een hersenaandoening waarbij specifieke geluiden extreem heftige gevoelens van woede, haat of walging oproepen) wordt van geluid dat constant en als irritant kan worden ervaren. De vraag wie eerder is, zou niet relevant moeten zijn. Crossbaan creëert geluid, dus kan het ook een wal of een haag plaatsen om het geluid ten minste iets te blokkeren. Haag is nog beter voor de natuur ook, win win.

Kijk maar even wat je er mee doet. Succes in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-07 07:41

M14

Ad4NL schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:45:
[...]

In de laatste jaren zijn er genoeg cross-banen gesloten vanwege geluids-klachten. Tegelijkertijd groeit het aantal mensen en statisch gezien daarmee ook de populatie die deze sport wil beoefenen.

Het zou verklaren waarom de overlast over tijd is toegenomen. En ik denk dat de enige echte oplossing bestaat uit zorgen dat er meer banen komen binnen Nederland, zodat de overlast die lokaal wordt ervaren minder wordt.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

pannekoek schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:48:
De vraag wie eerder is, zou niet relevant moeten zijn. Crossbaan creëert geluid, dus kan het ook een wal of een haag plaatsen om het geluid ten minste iets te blokkeren. Haag is nog beter voor de natuur ook, win win.
Volgens het laatste akoestisch rapport voor deze specifieke locatie zijn er geen aanvullende mogelijkheden om het geluid te dempen. Een haag plaatsen maakt dus niets uit.

Pagina: 1