[HA] Temperatuurvoorspelling weer klopt nooit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-04 04:05

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Mijn vraag

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een paar dagen bezit met Home Assistant. Hoewel het voor mij allemaal nieuw is en soms best wel zoeken is het leuk om steeds weer iets nieuws te ontdekken.

Ik loop alleen tegen een voor mij irritant iets aan. Ik heb al verschillende integraties geprobeerd om het lokale weer bij te houden maar ze wijken steevast af. De een meer als de ander maar de waarde is altijd anders als de weer app van mij telefoon, online aanbieders, Google Home etc.

Relevante software en hardware die ik gebruik
.
Ik gebruik nu de standaard integratie van Met.no die loopt meestal ongeveer 2 graden onder wat ik op de mobiel of online zie. Pirateweather en anderen liepen er nog een paar graden meer van af.

Uiteraard heb ik mijn locatiegegevens ingevoerd.

Mis ik iets of zijn er andere tips?

Mochten er verder nog echte must have integraties zijn voor een HA noob dan hoor ik dat trouwens ook graag

:)

Beste antwoord (via Tweakriez op 09-05-2024 20:34)

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 13:11
Ik ga zelf uit van de KNMI stations. Die zitten vaak bij vliegveldjes, havens etc. Voor een recente proef opstelling haal ik het gewoon van https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen (dan heb je de basis gegevens) met een curl/grep scriptje.

Dezelfde stations/metingen vind je ook via weerplaza (https://www.weerplaza.nl/nederland/nieuwegein/14579/actueel/) of teletekst 705.

Als je iets meer detail of een robuuste API wil dan kan je via de KNMI website een gast-API-key vinden of een echte aanvragen. Ik deed bijvoorbeeld deze call:
curl "https://api.dataplatform.knmi.nl/open-data/datasets/Actuele10mindataKNMIstations/versions/2/files/KMDS__OPER_P___10M_OBS_L2_$date.nc/url" --header "Authorization: $apikey"

En dan kan je van alle weerstations (van booreilanden, curacao tot de bilt) gedetaileerd de data downloaden, wolkendek, straling, regen, zicht, wind, dauw/grastemp etcetera. Het bestandsformaat is netCDF, met linux package 'ncdump' kan je dat naar text omzetten.
(misschien kan het tegenwoordig veel makkelijker of rechtlijniger, maar bovenstaande werkte vorig jaar nog prima)

[ Voor 9% gewijzigd door jnr24 op 09-05-2024 17:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:42

franssie

Save the albatross

Veel apps gebruiken niet real time data maar de uitkomst van het weer model. Maar ook real time data van het knmi kan afwijken omdat zij op twee meter hoogte meten. Weet je wat de bron is die door HA wordt gebruikt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
Ik ga zelf uit van de KNMI stations. Die zitten vaak bij vliegveldjes, havens etc. Voor een recente proef opstelling haal ik het gewoon van https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarnemingen (dan heb je de basis gegevens) met een curl/grep scriptje.

Dezelfde stations/metingen vind je ook via weerplaza (https://www.weerplaza.nl/nederland/nieuwegein/14579/actueel/) of teletekst 705.

Als je iets meer detail of een robuuste API wil dan kan je via de KNMI website een gast-API-key vinden of een echte aanvragen. Ik deed bijvoorbeeld deze call:
curl "https://api.dataplatform.knmi.nl/open-data/datasets/Actuele10mindataKNMIstations/versions/2/files/KMDS__OPER_P___10M_OBS_L2_$date.nc/url" --header "Authorization: $apikey"

En dan kan je van alle weerstations (van booreilanden, curacao tot de bilt) gedetaileerd de data downloaden, wolkendek, straling, regen, zicht, wind, dauw/grastemp etcetera. Het bestandsformaat is netCDF, met linux package 'ncdump' kan je dat naar text omzetten.
(misschien kan het tegenwoordig veel makkelijker of rechtlijniger, maar bovenstaande werkte vorig jaar nog prima)

[ Voor 9% gewijzigd door jnr24 op 09-05-2024 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter
Top!

Ik heb een integratie vanuit HACS gepakt welke de knmi gegevens pakt. Het lijkt nu allemaal veel nauwkeuriger te zijn inderdaad.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Tweakriez schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:36:
Top!

Ik heb een integratie vanuit HACS gepakt welke de knmi gegevens pakt. Het lijkt nu allemaal veel nauwkeuriger te zijn inderdaad.
Mooi! Heb je daar een linkje van? Ik gebruik HACS niet (Home Assistant Content/Componenten Suite?) ben benieuwd hoe zij het doen. Toen ik ermee bezig was kreeg ik een "Mmm hoe maken we onze mainframe data openbaar omdat het moet" gevoel bij de KNMI :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakriez

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
De module gebruikt weerlive.nl een partij die (o.a.?) professioneel KNMI metingen en voorspellingen aanbiedt via hun eigen API en diverse apps. De API ziet er wel wat toegankelijker uit dan dan die van de KNMI zelf. 300 requests vrij per dag, prima voor thuisgebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door jnr24 op 09-05-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toon83
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 04:44
Die KNMI integratie vanuit HACS is inderdaad echt een stuk beter dan de andere Meteo integraties die je standaard in HA kan krijgen. Zeer goede tip, bedankt!

Maar weet iemand misschien hoe ik de zonkracht (UV index) gegevens van het RIVM binnen zou kunnen halen?

Ik had gehoopt om in de KNMI integratie hiervoor Solar irradiance te kunnen gebruiken, maar na er wat over te hebben zitten lezen zitten Solar irradiance en UV index zo verschillend in elkaar dat een simpele omzetting niks bruikbaars op zou leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-04 22:56
jnr24 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:52:
De module gebruikt weerlive.nl een partij die (o.a.?) professioneel KNMI metingen en voorspellingen aanbiedt via hun eigen API en diverse apps. De API ziet er wel wat toegankelijker uit dan dan die van de KNMI zelf. 300 requests vrij per dag, prima voor thuisgebruik.
Inderdaad, 300 per dag zou mooi zijn maar helaas zijn er (tegenwoordig?) maar 500 datarequests per maand gratis.

Edit: ik heb verkeerd gekeken denk ik, onder het tabje API Key staat heel wat anders: ".. je kunt maximaal 300 dataverzoeken per dag doen."
Verwarrend hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door Blurk62 op 14-05-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-04 18:23
Pagina: 1