Zwakke oplaadstatus controleer adapter (DELL laptop)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 19:18
Mijn vraag
Sinds een paar dagen krijg ik in Windows te zien bij de battery dat er sprake is van een zwakke oplaadstatus. Tijdens het werken met de laptop merk ik dat battery/ accu percentage langzaam naar beneden gaat. Alsof hij wel wat stroom krijgt maar eigenlijk veel te weinig.

Bij het opstarten krijg ik ook al een melding.
Iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Zie verder ook onderstaande foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-X8TY72CUi9UVkdouWPX_wJI7m0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k0J3dmKx9L85Zmmx7QVagt9d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt20IBjq-Zs7uKYRD23AG6cbT-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NdMMjMwb8HVfeUtBeyw7JU80.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZBiNMNkZaZpkqh3svQma5C_Ix4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4esNho3rhjVp9uSDD4s3pWIC.jpg?f=fotoalbum_large

Toelichting foto's:
Eerste foto wat ik al zie als ik de laptop aan doe, tweede/ derde foto beeld van verbinding. Laptop wordt dus opgeladen via dockingstation plus foto dockingstation.

Hardware/ software: (eenvoudige dell laptop van werk, dockingstation dell)

Alvast bedankt voor het medenken

Meer informatie indien gewenst kan ik later uiteraard opzoeken

<========== updates ==========>

09 mei 17:28:
- heb vanmiddag de laptop bij het opstarten een zelf diagnostics laten runnen. Die gaf aan dat alles met de laptop, battery/ charger goed was
- geprobeerd om de kabel die van dockingstation naar laptop gaat op andere USBC poort vd laptop aan te sluiten, helaas loste dat het niet op
- gecontroleerd of ik alle updates van de laptop heb (yup)

[ Voor 9% gewijzigd door MetalSonic op 09-05-2024 17:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:25
Volgens mij moet je de USB kabel in de linker usb-poort stoppen. Staat daar geen batterijicoontje op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Basekid schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:43:
Volgens mij moet je de USB kabel in de linker usb-poort stoppen. Staat daar geen batterijicoontje op?
De USB c kabel die vanaf de dockingstation naar de laptop gaat zit in de linker (meest naar voren kiesbare) poort aan de linkerkant van de laptop. Zie foto nummer twee. Edit: en daar staat een bliksem/ oplaadtekentje bij.

[ Voor 6% gewijzigd door MetalSonic op 09-05-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Laptop van werk, dus berichtje naar IT afdeling van werk sturen?

Maar, via 'Dell SupportAssist' alle updates downloaden helpt vaak bij veel problemen.

Los daarvan, wat voor een adapter zit in het dock (hoeveel watt)?

En heb je dezelfde waarschuwing ook bij een ander dock (op kantoor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:01

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Basekid schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:43:
De rechter USB-C poort zonder laad-icoontje werkt normaliter ook prima, i.i.g bij ons op het werk nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
@Accretion

Bedankt voor je reactie. Zal even reageren via puntjes/ cijfers.

1) bericht naar IT, als ik er zelf (en met hulp van Tweakers) niet uit kom dan zal ik inderdaad naar IT gaan. Moet ik naar een ander kantoor in een andere stad. Kost mij ongeveer een helft van mijn dag maar dat is als de rest niet werkt.
2) Dell support assists updates, goede, ik zal bij volgende keer opstarten kijken of er nog updates kunnen worden geïnstalleerd, wellicht dat dat het oplost.
3) welke adapter in dock/ hoeveel watt: hier weet ik niet wat ik moet zeggen, want tot voor kort wilde hij wel gewoon normaal opladen (afgelopen 2-3 jaar). Als ik het weet geef ik inhoudelijk antwoord
4) waarschuwing andere dock/ aansluiting op kantoor, ga ik morgen testen op kantoor
5) andere usb c poort, kan ik ook nog testen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:10

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op de voeding staat hoeveel Watt het is. Je laptop is geen energievreter, het vraagt 'maar' 65 Watt. De lader zal waarschijnlijk 90 of meer zijn. Ruim voldoende dus.

Dit issue heb ik zelf ook regelmatig gezien bij ons. Zelfs een Dell lader wil dit nog wel eens doen. Ben je in het BIOS, dan zie je de huidige status van de lader. Haal je de kabel eruit, zie je 'on battery' en prik je 'm er weer in, dan 'on AC' met het vermogen. Wat ik al een paar keer heb gezien is dat het eerst piept over te weinig vermogen, opnieuw erin, zelfde poort, en spontaan is het voldoende.

Oorzaak weet ik niet, maar het zou zo maar kunnen dat je docking station tegen z'n einde aan zit. Die gebruikt én geeft stroom, de power delivery kan dus ook gewoon falen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Usb c poort / stekker van het dock die geen goed contact heeft.. Waardoor het dock geen usb PD activeert en op 5V 3A (15w)blijft steken?

[ Voor 40% gewijzigd door SMSfreakie op 09-05-2024 15:51 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Hero of Time schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:47:
Op de voeding staat hoeveel Watt het is. Je laptop is geen energievreter, het vraagt 'maar' 65 Watt. De lader zal waarschijnlijk 90 of meer zijn. Ruim voldoende dus.

Dit issue heb ik zelf ook regelmatig gezien bij ons. Zelfs een Dell lader wil dit nog wel eens doen. Ben je in het BIOS, dan zie je de huidige status van de lader. Haal je de kabel eruit, zie je 'on battery' en prik je 'm er weer in, dan 'on AC' met het vermogen. Wat ik al een paar keer heb gezien is dat het eerst piept over te weinig vermogen, opnieuw erin, zelfde poort, en spontaan is het voldoende.

Oorzaak weet ik niet, maar het zou zo maar kunnen dat je docking station tegen z'n einde aan zit. Die gebruikt én geeft stroom, de power delivery kan dus ook gewoon falen.
Dt is een mooie uitgebreide post. Heb hem dan ook twee keer gelezen.

Ik denk zelf nu ook dat het mijn dockingstation is waarvan een onderdeel (power delivery oid) kapot is. Dit wordt voor mij gevoelsmatig bevestigd omdat ik al van minimaal twee collegae hetzelfde heb gehoord. Ook zij deden in het verleden de laptop opladen via een soortgelijk dockingstation.

Ik heb vanmiddag ook een losse laptop oplader aangesloten. Direct van stopcontact naar de laptop dus. En dat ging prima. Het is dus of de kabel die van dockingstation naar laptop gaat (helaas een vaste kabel) of onderdeel van dockingstation zelf.

Mijn werkgever levert helaas geen vervangende dockingstations en repareren doen ze ook niet. Ik denk dat ik maar blij mag zijn dat ik in elk geval nog 2 beeldschermen op het dockingstation kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
SMSfreakie schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:51:
Usb c poort / stekker van het dock die geen goed contact heeft.. Waardoor het dock geen usb PD activeert en op 5V 3A (15w)blijft steken?
Zou goed kunnen ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:01
Als je nu al die troep er eens tussenuit haalt en je adapter rechtstreeks in je laptop steekt, is het dan wel goed? En als je een andere adapter probeert?

Edit: ik zie net dat je dat al hebt geprobeerd en het dan goed is, dus probleem inderdaad in het dockingstation.

Ik heb usb-c altijd een beetje eng gevonden, je doet alles via dezelfde kwetsbare poort.

[ Voor 40% gewijzigd door PhilipsFan op 09-05-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

PhilipsFan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:05:
Als je nu al die troep er eens tussenuit haalt en je adapter rechtstreeks in je laptop steekt, is het dan wel goed? En als je een andere adapter probeert?
Heb je z'n antwoord op mijn post ook gelezen?
Ik heb vanmiddag ook een losse laptop oplader aangesloten. Direct van stopcontact naar de laptop dus. En dat ging prima.
Direct de lader gebruiken is dus al gedaan. En de voeding die in de docking gaat in de laptop prikken is niet mogelijk. Succes om een barrel stekker in USB-C te krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06:41

Pierre

Van nature lui!

Zit er in de Dell ook geen barrel aansluiting ik kan mijn Dell laptop USB C en een barrel gebruiken.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Heb je de dock al eens van de stroom getrokken?
Heb je al eens gekeken voor een firmware-update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Zit soms je laptop adapter in het dock? Als dat de 65Watt is i.p.v. de 130Watt kan ik mij voorstellen dat er nog maar 15Watt budget overblijft.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Pierre schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:58:
Zit er in de Dell ook geen barrel aansluiting ik kan mijn Dell laptop USB C en een barrel gebruiken.
Als er een barrel in zou kunnen, zal dat een mini barrel zijn. Maar gezien de laptop op de foto betwijfel ik dus of er een grote in gaat.
DukeBox schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 19:28:
Zit soms je laptop adapter in het dock? Als dat de 65Watt is i.p.v. de 130Watt kan ik mij voorstellen dat er nog maar 15Watt budget overblijft.
Ik vind een verlies van 50 Watt wel heul veel voor een docking station. Die dingen gebruiken echt minder dan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Hero of Time schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 20:00:
Ik vind een verlies van 50 Watt wel heul veel voor een docking station. Die dingen gebruiken echt minder dan dat.
De 130Watt adapter kan met 90Watt laden, de 180Watt adapter met 130Watt bij de WD19 en WD22 dock (die heb ik zelf). Het is geen verlies, het is een power budget wat gereserveerd wordt voor de diverse aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Mijn TB16 dock (of ist nou een 15 k weet 't even niet) zit een 180w brick zodat er nog 130w over blijft voor de laptop..

De rest is oa voor randapparaten en de usb-c PD poort op het dock zelf weer

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

DukeBox schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:12:
[...]

De 130Watt adapter kan met 90Watt laden, de 180Watt adapter met 130Watt bij de WD19 en WD22 dock (die heb ik zelf). Het is geen verlies, het is een power budget wat gereserveerd wordt voor de diverse aansluitingen.
En als je een 240 Watt baksteen er aan hangt, melden de XPS laptops bij ons alsnog dat het laadt met 130 Watt en mijn Latitude doet 65 Watt.

Het is dus niet direct zo dat er maar een max hoeveelheid gegeven kan worden. Het vermogen is veel hoger dat beschikbaar is. Maar als de laptop het niet vraagt, zal het ook niet meer krijgen.

De uitleg van @SMSfreakie klinkt aannemelijker voor de 15 Watt die het toont wanneer het niet lekker werkt. Op m'n werk hebben we TB docks gehad die ook niet lekker meer wilde werken met laden. Was een paar Watt, dan 60-65 Watt en dan weer de volle 130 Watt en wisselde bij elke keer dat je 't aansloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Hero of Time schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:21:
En als je een 240 Watt baksteen er aan hangt, melden de XPS laptops bij ons alsnog dat het laadt met 130 Watt en mijn Latitude doet 65 Watt.
De TB22 heeft een power budget voor 2x 15 Watt en 2x 4.5Watt plus nog wat eigen gebruik dan zit je inderdaad op de 40/50Watt die er vanaf wordt gesnoept.
Dell heeft geen docks die meer dan 130Watt kunnen leveren (via USB-C) dus heeft het ook geen nut daar een 240Watt adapter op aan te sluiten. Er zijn ook maar een paar laptops/laders die overweg kunnen met 240Watt Als ik een 65Watt aansluit op de dock dan kan ik mijn XPS niet eens aanzetten met de dock aangesloten, een andere laptop met USB-C start prima op maar krijg te de melding dat traag laden actief is.
Sluit ik de 180Watt direct aan krijg ik keurig de melding dat er 180Watt budget is op mijn laptop maar dat er maximaal 130Watt gebruikt kan worden. Als ik mijn XPS met de 250/180/130 adapter aansluit via de DS310z komt er ook maar maximaal 90 Watt budget uit, pak ik een 90Watt lader dan krijg ik de melding dat er 80 Watt budget is en met 65Watt lader krijg ik de melding dat er alleen traag laden beschikbaar is maar mijn andere laptop (latitude) werkt probleemloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

offtopic:
Afbeelding 5. Pictogram Gele knal op batterij
lol...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
DukeBox schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:23:
offtopic:
Afbeelding 5. Pictogram Gele knal op batterij
lol...
Ja, dat viel me ook al meteen op, brakke vertaling dacht ik al?
Maar ook in het US/Engels staat het er dus zo. :)
Dell Laptop Shows a Warning Message When Turning on with AC Adapter or Dell Dock Connected
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kmyEh4XCQjJnDiSO1afXlX-gmHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qsvExsbIMKGOVpeSpyi3eMRn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:21:
[...]

mijne doet ook niet meer dan 130W rapporteren in de bios afaik..
met een 90W adapter er aan doet die t prima, echter moet ik niet de boel maximaal belasten... dan trekt t geheel meer dan 90W en gaat mn accu ook langzaam leeg lopen... tot er weer minder belasting is...

maar ja.. heb een hele bult 90W bricks (en verloopjes van big barrel naar small barrel) en 90% vd tijd voldoet een 90w brick prima :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:51
The_Doman schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:29:
[...]

Ja, dat viel me ook al meteen op, brakke vertaling dacht ik al?
Maar ook in het US/Engels staat het er dus zo. :)
offtopic:
Een bang is een andere naam voor een uitroepteken, bijvoorbeeld werd een UUCP-path ook wel een bang path genoemd, een vertaling met knal lijkt mij niet correct.

[ Voor 6% gewijzigd door hcQd op 10-05-2024 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Update dit de bios van de laptop of van het dockingstation? De foutmeldingen in de afbeeldingen lijken heel erg op wat ik kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Het docking station kan je ook updaten

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Al gekeken of er recente updates zijn uitgebracht voor je laptop of docking station?
De afdeling Engineering werkt aan een oplossing die in de volgende BIOS-versies moet worden uitgebracht. Het bijgewerkte BIOS wordt op de supportpagina van de computer geplaatst zodra het in februari 2024 beschikbaar wordt gesteld.
En bios instellingen (powermanagement) wijzigen geprobeerd of dat verschil maakt?
Het probleem doet zich voor op verschillende laptopmodellen wanneer deze in het BIOS is ingesteld op automatisch aan/uit.
Je kan ook nog eens proberen of het nog uitmaakt als je optie snel opstarten (fast startup) uitzet?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Pierre schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:17:
Het docking station kan je ook updaten
Hoe pak je dat aan? Ik heb nog nooit mijn dockingstation geupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Gewoon via de Dell site, tenminste dat heb ik vaak gezien en ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dell Support Assistant en Dell Command zullen het aanbieden als het dock gedetecteerd wordt. En mits er een update beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Laptop laad overal goed op, op kantoor, via een losse adapter etc. Dus het zit echt in de dockingstation. Zal morgen kijken of ik via de laptop mijn dockingstation kan updaten. Zal ervan afhangen of ik daarop dell support kan benaderen. Ik werk met een laptop in een zeer gesloten en een gecontroleerde omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
Bedankt iedereen voor het meedenken en jullie reacties
Pagina: 1