Welke router voor o.a. ip-cameras

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Mijn vraag

Ik stap elk jaar over van internetaanbieder en krijg dus ook steeds een nieuw modem/router.
Nu heb ik er een paar ip cameras en andere zaken aan hangen met vaste ip adressen.
De nieuwe modem/routers hebben iedere keer een andere ip range en moet dan alles opnieuw instellen wat best veel werk is.

Ik zoek dus eingenlijk een goede (tussen) router die alles kan afhandelen.
Mag evt. Wifi hebben.
Maar iig de grote hoeveelheid aan data stroom ook naar de nas aankan.

De jaarlijkse nieuwe modem van de profider sluit ik dan steeds op de nieuwe router aan en hoef dan niets meer steeds in te stellen.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Op dit moment kpn modem/router V10
Synology nas
Div. Vaste ip cameras

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Nog niets omdat ik graag advies zou willen en de situatie hier uitleg.
...

Beste antwoord (via Steenwijkerland op 10-05-2024 16:41)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Steenwijkerland schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 12:51:
[...]
Deze wifirouter heb ik gezien.
Is het een goede keuze?
Xiaomi DVB4230GL (22 euro)
Je hebt 2 keuzes:

1) Altijd de apparatuur van je provider gebruiken. Consequentie is dat je dan soms je interne IP adressen moet aanpassen als je van provider wisselt.
2) Een eigen router achter de apparatuur van je provider plaatsen. Voordeel is dat je dan je interne netwerk altijd gelijk kan laten. Nadeel is dat je moet weten wat je doet, dus kennis nodig hebt van hoe je e.e.a. aansluit.

Als je toch een router gaat plaatsen, neem dan een fatsoenlijke van Asus bijv. Niet die van Xiaomi, die is technisch bejaard...

uitvoering: TP-Link Archer AX55
uitvoering: ASUS RT-AX53U (MO3510)

[ Voor 49% gewijzigd door Microkid op 10-05-2024 13:04 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wij kunnen kiezen uit verschillende providers op de glasvezel en vrijwel elke provider heeft de optie voor een 'fritzbox'.

We hebben laatst een Fritzbox gekocht van marktplaats en toen we wisselde van provider konden we dit simpelweg in het menu van de Fritzbox aanpassen.

--

Overigens zijn er ook genoeg alternatieven, zoals alles op DHCP en in de router dan vaste reserveringen maken of juist apparaten bereiken via lokale domeinnamen.

Of router van de provider in 'bridge modus' en dan een andere router plaatsen welke voldoet aan je eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Nu heb ik er een paar ip cameras en andere zaken aan hangen met vaste ip adressen
Vanuit waar zijn die vaste ip's ingesteld? Apparaat zelf of vanuit de router?

Stel die zitten nu in 192.168.1.x

Je nieuwe provider krijg je een router heeft 192.168.0.x login op de router pas de DHCP reeks aan naar 192.168.1.x en het is opgelost als de vaste ip's op het apparaat zitten.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:35
Je kunt natuurlijk je eigen router kopen en die gaan gebruiken, maar wat @RobbyTown is net zo praktisch en sneller. Vast IP geven aan de apparaten, zorgen dat de router de juiste DHCP IP reeks heeft en klaar.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Er zijn providers waarbij je alleen het laatste octet (of soms de twee laatste octet's) kunt wijzigen. dus aan dat advies heeft TS niets.

Persoonlijk zou ik om jaarlijks van een paar instellingen af te zijn geen extra router kopen, maar ieder zijn ding.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Gelukkig met de kpn modem/router V10 van TS is dat in elk geval niet het geval:
https://forum.kpn.com/thu...10-dhcp-veranderen-468570

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
De oude range van Caiway was 192.168.1.x
Cameras zitten dus ook met een eigen vast ip adres in deze range.

Zit nu voor een jaar bij een dochter van kpn vdsl met een range van 192.168.2.x
Dit kan ik niet wijzigen in het modem naar mijn eigen range.

Dus dacht ik zelf (dummy) alles op een eigen router aansluiten en die dan op het modem van de provider.
Zodat ik niet elk jaar alles moet wijzigen of afwachten wat voor range het nieuwe moden steeds heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 21:16
Ik vind het sowieso een heel dark pattern dat providers modems gaan aanbieden met ingebouwde routers, laat staan met ingebouwde wifi. Als je ook maar een kruimeltje kaas hebt gegeten van netwerkbeheer, dan wil je die vooral van elkaar gescheiden houden. Ik vind de vraag van de TS dan ook een heel geldige vraag.

Hem beantwoorden is echter nog niet zo makkelijk, want er is zoveel te koop. Gezien de niet zo bijzondere eisen lijkt me dat elke fatsoenlijke router van een gerenommeerd merk prima voldoet. Asus, Netgear, TP-link.

Let wel even op dat de provider dan niet ook nog eens NAT toepast. Eigenlijk moet de routerfunctionaliteit van je modem geheel uit staan. Bij Ziggo heet dat 'bridge mode', je moet dat via de klantenservice aanvragen. De wifi van het modem werkt dan ook niet meer, dus je kunt niet meer bij je provider gaan klagen dat je wifi slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
RobbyTown schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:29:
Gelukkig met de kpn modem/router V10 van TS is dat in elk geval niet het geval:
https://forum.kpn.com/thu...10-dhcp-veranderen-468570
Klopt.
Als ik in het modem dhcp uitzet kon ik het modem niet meer benaderen.
Heb telefoon een nieuw adres gegeven die ik de range zit nl. 192.168.2.20.
Toen kon ik het modem weer benaderen en dhcp weer aangezet.

Kortom in V10 kan ik dus niet alles zelf naar wens instellen.
De versie 10A heeft een beperkt instel menu.
Range kan ik niet wijzigen helaas.

Vandaar dat ik dan ook een extra router ertussen wilde zetten.
Met al dan niet modem in bridge.
Of denk ik nu te simpel??

De router die ik dan zoek moet niet over de zeik gaan met de grote hoeveelheid aan data naar de nas.
Wil ook geen stotterend tv beeld.
Xiaomi zie ik vanaf 25 voorbij komen, zou zoiets kunnen? Is toch een goed merk dacht ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Steenwijkerland op 09-05-2024 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Range kan ik niet wijzigen helaas.
Mooi balen dat was het meest handige geweest.
Wil ook geen stotterend tv beeld
Ai. Dan dien je dat kastje in elke op de provider router te laten en in router mode ipv bridge vanwege vlan met de tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
PhilipsFan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:58:
Ik vind het sowieso een heel dark pattern dat providers modems gaan aanbieden met ingebouwde routers, laat staan met ingebouwde wifi. Als je ook maar een kruimeltje kaas hebt gegeten van netwerkbeheer, dan wil je die vooral van elkaar gescheiden houden. Ik vind de vraag van de TS dan ook een heel geldige vraag.

Hem beantwoorden is echter nog niet zo makkelijk, want er is zoveel te koop. Gezien de niet zo bijzondere eisen lijkt me dat elke fatsoenlijke router van een gerenommeerd merk prima voldoet. Asus, Netgear, TP-link.

Let wel even op dat de provider dan niet ook nog eens NAT toepast. Eigenlijk moet de routerfunctionaliteit van je modem geheel uit staan. Bij Ziggo heet dat 'bridge mode', je moet dat via de klantenservice aanvragen. De wifi van het modem werkt dan ook niet meer, dus je kunt niet meer bij je provider gaan klagen dat je wifi slecht is.
Ik gebruik een router/firewall achter de Ziggo modem/router. De tijd dat dubbel nat voor problemen zorgden is al even voorbij gelukkig. Deze setup draait nu 9 jaar, met idd nooit gedoe met op reeksen, die blijven stabiel.

Je hebt gelijk voor het uiteen trekken van functies, hier in huis losse router, switches en accesspoints

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:46
Waarom wil je elk jaar overstappen naar ander?
Vaak kan je ook overstappen naar dezelfde en krijg je alsnog de welkomstkorting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:37

Blokker_1999

Full steam ahead

PhilipsFan schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 17:58:
En als je ook maar een kruimeltje kaas hebt gegeten van customer service dan weet je dat klanten niet zitten te wachten op 5 verschillende kastjes in huis die allemaal met elkaar verbonden moeten worden, meer stroom gaan verbruiken, moeilijker te troubleshooten zijn, ... . Ik vind het niet meer dan normaal dat providers een zo gebruiksvriendelijk mogelijke oplossing kiezen door een alles in 1 apparaat aan te bieden. Die enkelingen die hun eigen infra erachter willen kunnen het ding dan in bridge zetten en hun eigen ding doen.

Voor TS zou ik zeggen: waarom wil je die in dezelfde range hebben als de range die je modem/router uitdeelt? Daar is geen enkele reden voor. Als je camera's op dit moment in 192.168.2.x zitten, geef je NAS een tweede IP adres in diezelfde range en de NAS en Camera's gaan weer met elkaar kunnen comuniceren. Er is geen enkele reden waarom die camera's naar het internet moeten kunnen, en dat zou de enige reden zijn dat je ze een ander adres zou moeten geven.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:37

FreakNL

Well do ya punk?

Je eigen infra erachter is juist super simpel en gebruiksvriendelijk. Zelfs als je bij dezelfde provider blijft

Hoef vaak ik mijn ooms en tantes al niet heb zien klooien. Weer een nieuwe modem, kregen ze device X of Y weer niet op de WiFI.

Mijn ouders hebben zonder mijn hulp tot twee keer toe het modem van Ziggo gewisseld. Was binnen een paar minuten geregeld, want eigen infra (router, switch en AP) erachter…

Ik moet er niet aan denken om al mijn IOT op een provider wifi te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 10-05-2024 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Realiseer gewoon die fixed ipadressen in de router maken door een macadres/ipadres koppeling te maken.
Als je dan je jaarlijkse provider wisseling hebt hoef je alleen die opnieuw te maken op een plek namelijk in je router.
En als je dat lijstje netje bij de hand houd is dat veel simpeler dan al je devices af te moeten gaan.

Als je een eigen router gaat gebruiken ben je tijd kwijt om te begrijpen wat je doet en hoe je dat moet realiseren.
Ik noem maar een paar dingen zoals potentiële wifi conflicten, dubbel Nat, Isp router in Bridge enz enz.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:15:
Waarom wil je elk jaar overstappen naar ander?
Vaak kan je ook overstappen naar dezelfde en krijg je alsnog de welkomstkorting.
Nee die kreeg ik helaas niet bij Caiway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:22:
[...]

Voor TS zou ik zeggen: waarom wil je die in dezelfde range hebben als de range die je modem/router uitdeelt? Daar is geen enkele reden voor. Als je camera's op dit moment in 192.168.2.x zitten, geef je NAS een tweede IP adres in diezelfde range en de NAS en Camera's gaan weer met elkaar kunnen comuniceren. Er is geen enkele reden waarom die camera's naar het internet moeten kunnen, en dat zou de enige reden zijn dat je ze een ander adres zou moeten geven.
Als ze niet in dezelfde range zitten kan ik de cameras niet zien in de App van Reolink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Niet online
Ben(V) schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:08:
Realiseer gewoon die fixed ipadressen in de router maken door een macadres/ipadres koppeling te maken.
Als je dan je jaarlijkse provider wisseling hebt hoef je alleen die opnieuw te maken op een plek namelijk in je router.
En als je dat lijstje netje bij de hand houd is dat veel simpeler dan al je devices af te moeten gaan.
Fixed ip maken van de cameras in de huidige router ipv in de cameras prima.
Maar als ik een nieuwe router krijg dan is het eerste wat dan die router doet is nieuwe ip adressen uitgeven.
Dan heb ik toch niets aan dat lijstje?
En vaste ip asressen in de cameras zetten werkt dan ook niet wand de routers kunnen verschillende range werken.

Of begrijp ik het verkeerd?

Is het een goede keuze?

[ Voor 5% gewijzigd door Steenwijkerland op 10-05-2024 12:56 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]
Is het een goede keuze?
Je hebt 2 keuzes:

1) Altijd de apparatuur van je provider gebruiken. Consequentie is dat je dan soms je interne IP adressen moet aanpassen als je van provider wisselt.
2) Een eigen router achter de apparatuur van je provider plaatsen. Voordeel is dat je dan je interne netwerk altijd gelijk kan laten. Nadeel is dat je moet weten wat je doet, dus kennis nodig hebt van hoe je e.e.a. aansluit.

Als je toch een router gaat plaatsen, neem dan een fatsoenlijke van Asus bijv. Niet die van Xiaomi, die is technisch bejaard...

uitvoering: TP-Link Archer AX55
uitvoering: ASUS RT-AX53U (MO3510)

[ Voor 49% gewijzigd door Microkid op 10-05-2024 13:04 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
[...]

Fixed ip maken van de cameras in de huidige router ipv in de cameras prima.
Maar als ik een nieuwe router krijg dan is het eerste wat dan die router doet is nieuwe ip adressen uitgeven.
Dan heb ik toch niets aan dat lijstje?
En vaste ip asressen in de cameras zetten werkt dan ook niet wand de routers kunnen verschillende range werken.

Of begrijp ik het verkeerd?

Is het een goede keuze?
Als je een lijstje mac adressen heb is het een fluitje van een cent die even in die nieuwe router te zetten en te koppelen aan nieuwe ipadressen die dan automatisch via dhcp aan je devices worden doorgegeven.

Maar als je dat teveel werk vind zou ik gewoon bij je provider blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 10-05-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 12:32
Los van een eigen router er achter, kun je toch ook je eigen modem kopen en aansluiten? Dan moet je alleen je provider config wijzigen en blijft de rest hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Meestal is het aanpassen van een eigen modem aan een andere ISP veel gecompliceerder dan even een lijstje mac adressen invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
heeft de NAS ook twee netwerkpoorten?
Synology kan prima DHCP server spelen en een klein netwerkje met de camera's maken.
Via de synology kun je dan de camera's vanuit 'wat voor netwerk' dan ook bekijken.
Hiermee draaien je camera's, NVR in een eigen wereld.

Is dat een idee?
Pagina: 1