Simpel internet delen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:26
Ik zit te kijken of ik in een vakantiehuis een eigen internetverbinding zal nemen of deze met de buren zal delen. De buren hebben een standaard internetkastje. (Weet nog niet welke, ben er nu niet in de buurt)

Het liefst zou ik in mijn huis een wifi repeater zetten die een eigen VLAN maakt en geen toegang tot het netwerk van de buren toe staat. Het gaat niet om dichttimmeren, maar om voorkomen dat er interactie kan ontstaan. Is zoiets eenvoudig te koop? En kan je dan ook streaming diensten gebruiken?

PS: ik heb dit topic gelezen: Internet verbinding veilig delen met derden, hoe?. Maar ik wil niet allerlei apparatuur bij de buren gaan neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hoe wil je het delen? Bekabeld of alleen wifi? Wil je bandbreedte limiteren? Wil je zaken blokkeren? Zijn er andere wensen?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
Bij voorkeur via wifi. Liefst dat ik alleen het wifi signaal van de buren oppik en van daaruit verder werk (Dan hebben de buren er verder geen rommel van), maar eventueel dat ik bij de buren een accespoint plaats. (is extra kabel, extra adapter, extra kastje = rommel)
Doel is vooral dat de netwerken uit elkaar blijven. Geen limiet op snelheid, geen blokkades. Liefst plug and play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:20
MeTooPV schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:07:
Bij voorkeur via wifi. Liefst dat ik alleen het wifi signaal van de buren oppik en van daaruit verder werk (Dan hebben de buren er verder geen rommel van), maar eventueel dat ik bij de buren een accespoint plaats. (is extra kabel, extra adapter, extra kastje = rommel)
Doel is vooral dat de netwerken uit elkaar blijven. Geen limiet op snelheid, geen blokkades. Liefst plug and play.
Als je plug en play wilt geen extra hardware of kabels bij de buren en wilt afschermen dat jullie elkaars netwerk op kunnen.

Moet je een eigen internet abonnement nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
MeTooPV schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 14:07:
Over wifi kan je met Windows 10 prima de verbinding delen. Door gebruik te maken van NAT kunnen je buren niet op jou netwerk komen. Hiervoor zouden eigenlijk wel je buren een soort “gastnetwerk” moeten aanbieden waar clients onderling niet kunnen communiceren. In het verleden heb ik dit ook wel op hotels en campings gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Bij voorkeur via wifi. Liefst dat ik alleen het wifi signaal van de buren oppik en van daaruit verder werk (Dan hebben de buren er verder geen rommel van)
Vanuit de buren kant moet het worden opgebouwd. Dus dient een gasten netwerk op te zetten.

Als dat teveel gedoe is. Sluit eigen internet abbo af of koop een LTE router zoals uitvoering: AVM FRITZ!Box 6850 LTE, SIM erin met onbeperkte data en gaan. Ben je ook minder afhankelijk van je buurman.

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 09-05-2024 14:22 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MeTooPV schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:52:
Ik zit te kijken of ik in een vakantiehuis een eigen internetverbinding zal nemen of deze met de buren zal delen. De buren hebben een standaard internetkastje. (Weet nog niet welke, ben er nu niet in de buurt)

Het liefst zou ik in mijn huis een wifi repeater zetten die een eigen VLAN maakt en geen toegang tot het netwerk van de buren toe staat.
VLANs moeten aan beide kanten van de verbinding geconfigureerd worden en ergens in de VLAN moeten ook dingen als DHCP opgezet worden. Dus exact wat voor "standaard internetkastje" dat is en welke opties het heeft zijn hier van belang.

Wil je zonder rekening te houden met dat apparaat een VLAN voor jezelf vanuit hun vakantiewoning opzetten, dan moet je daar een router hangen die VLANs snapt en minimaal twee untagged VLANs aanmaken op twee poorten die NAT gerouteerd worden naar de internetverbinding die op een derde poort staat. Per VLAN moet je dan ook zorgen voor DHCP. Als dit bedrade poorten zijn, moet je nog twee AP's regelen, maar als je VLANs aan SSIDs kunt toewijzen kun je twee SSIDs aanmaken, daar de VLANs op zetten en klaar. Jij gebruikt ene (al dan niet met repeater bij jou, buurman gebruikt de andere. Evt aanwezige WiFi op het "standaard internetkastje" moet in deze scenario uitgezet worden. DIt kan de goedkoopste MIkroTik AP van EUR 22.36. Instellen is bij MikroTik wel een ding. Wil je het makkelijker, dan moet je meer betalen.
Het gaat niet om dichttimmeren, maar om voorkomen dat er interactie kan ontstaan. Is zoiets eenvoudig te koop?
Misschien ben ik een rare oude hippie, maar waar zijn we in vredesnaam mee bezig als we iedere interactie met de buren willen uitsluiten? De eerste keer dat ik breedband internet had was toen buren drie deuren verderop duur, bijzonder kabelinternet afgesloten hadden en we tussen de deuren netwerkkabel gelegd hadden om zowel de kosten te delen als met elkaar bestanden te kunnen delen, een printer konden gebruiken en we samen spellen op de LAN konden doen. Misschien toch kijken of er niet gewenste interactie met de buren zou kunnen zijn...
En kan je dan ook streaming diensten gebruiken?
Waarschijnlijk wel, maar dat hangt af van de aard van de verbinding (op vakantiepark kan eea wel eens afgeschermd zijn), de prestaties die jouw apparatuur en situatie mogelijk maken en de eisen van de specifieke streamingtoepassing (die je niet noemt - tip: meer details = relevanter antwoord).
PS: ik heb dit topic gelezen: Internet verbinding veilig delen met derden, hoe?. Maar ik wil niet allerlei apparatuur bij de buren gaan neerzetten.
Dat gaat lastig zijn, want dat is waar je moet zijn om *hun* verbinding te delen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
Ik denk inderdaad gewoon te moeilijk. Gewoon een gast wifi instellen, met eventueel een repeater.
Pagina: 1