Dichtheid van buizen testen, waar meter huren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Topicstarter
Mijn vloer wandverwarmingsbuizen heb ik helaas moeten koppelen met persfittingen. Voordat ik de mortel ga aanbrengen wil ik de dichtheid meten/testen met druklucht, op de normdruk van 150 millibar (0,15 bar) en een belastingstest op 3 bar.

Daarvoor heb je geavanceerde digitale manometer met logger. Er zijn ook meetapparaten die er gelijk een grafiekje van het drukverloop over de tijd bij fabriceren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7KdQgajDXWi4bgSA9gWWwNd7-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pL5wadRmqeV8QV7fTA31puvg.png?f=user_large

Zoiets als een:
- Testo 324
- Dräger P4000
- Dräger PX4500
- Dräger P7-TDX
- Dräger P7-TS
- Ecom DP3
- Rothenberger ROTEST GW Digital (liever niet deze: toont geen grafiek)
- MRU DPM 9600
- Afriso DPK 60-6 ST (liever niet deze: toont geen grafiek)
- Rau DPG02 (liever niet deze: toont geen grafiek)

Waar kun je zo'n geavanceerd afpers-lektest-meetapparaat huren?

Waarom zo moelijk?
Afpersen met waterdruk kan voorlopig niet, omdat de buiseindes uitkomen op een onbehandelde houten vloer.

Met een analoge manometer kan ik bij 150 mbar echt niet zien of er 1 mbar uit weg lekt (zelfs niet als de schaal tot 160 mbar loopt).

Bij de 3 bar lektest durf ik het wel aan met een analog manometer, bij de 150 mbar dichtheidstest is echt iets nauwkeurigers nodig dan een analoge manometer, of digitale manometer met 10 mbar resolutie.

Een Panasonic DP-001 digitale manometer is misschien geschikt voor de dichtheidstest. De DP-001 meetresolutie (kan ik 1 mbar aflezen?) staat niet in de datasheet.

[ Voor 34% gewijzigd door cj1 op 10-05-2024 11:02 . Reden: (liever niet deze: toont geen grafiek) aan de lijst ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-10 09:16
Waarom zo moeilijk?

Gewoon water erop met leiding druk. Evt onder extra druk zetten met een manometer erbij.
Na een dag kijken of de druk gezakt is / ergens een natte plek is.

Het is verstandig om de druk de op slangen te laten staan bij het leggen van de dekvloer. Mocht je onverhoopt een lek maken dan zie je die meteen (nat)

Pak je die perskoppelingen nog wel goed in voordat die verdwijnen in de dekvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 14:23

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

*lekdichtheid

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:29
Kan gewoon met een analoge manometer en waterdruk of luchtdruk erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
Waterdruk kan voorlopig niet, omdat de buiseindes uitkomen op een onbehandelde houten vloer.

Met een analoge manometer kan ik bij 150 mbar echt niet zien of er 1 mbar uit weg lekt (zelfs niet als de schaal tot 160 mbar loopt).

Bij de 3 bar lektest durf ik het wel aan met een analog manometer, bij de 150 mbar dichtheidstest is echt iets nauwkeurigs nodig dan een analoge manometer, of digitale manometer met 10 mbar resolutie.

Een Panasonic DP-001 digitale manometer is misschien geschikt voor de dichtheidstest. De DP-001 meetresolutie (kan ik 1 mbar aflezen?) staat niet in de datasheet.

[ Voor 44% gewijzigd door cj1 op 09-05-2024 13:39 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:48
cj1 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:24:
Waterdruk kan voorlopig niet, omdat de buiseindes uitkomen op een onbehandelde houten vloer.

Met een analoge manometer kan ik bij 150 mbar echt niet zien of er 1 mbar uit weg lekt (zelfs niet als de schaal tot 160 mbar loopt)
Wat is het nut van testen op zo'n lage druk als de normale druk minimaal 10 keer zo hoog is? Je zegt zelf al dat standaard apparaatuur dat niet kan detecteren.

2,5 bar luchtdruk erop en dan 24 uur later kijken of er drukverlies is. Als het luchtdicht is, dan is het zeker waterdicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:30
Kun je de buizen niet tijdelijk verlengen naar een plek waar je ze wel met water kunt vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
@Ricko1 Juist met een hoge druk kun je de lekdichtheid niet testen bij kunststof leidingsystemen.

De kunststof buis met kunststof O-ringen in de fittingen, daar zorgt een hoge druk er voor dat de kunststof op kunststof afdichtingen afsluiten. Als de druk lager wordt, hoeft de verbinding helemaal niet dicht te zijn.

Die lage 150 mbar druk staat in de norm, en niet zonder reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
@djpeterl1 Zelfs met verlengen is mijn meetprobleem op de lage 150 mbar druk niet opgelost. Een voldoende nauwkeurige 0,1 mbar meetresolutie manometer kost volgens mij nog altijd zo'n 300 500 euro.

[ Voor 69% gewijzigd door cj1 op 09-05-2024 17:48 . Reden: 300 -> 500 euro ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Topicstarter
TheAlBundy schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:00:
...een manometer erbij.

Pak je die perskoppelingen nog wel goed in voordat die verdwijnen in de dekvloer?
Water wil ik niet. Een 0,1 mbar nauwkeurige manometer, voor testdruk 150 mbar, is het probleem.

Daar komen da nog de tijdelijke afsluitstoppen en verbinders om zo'n meerlagenbuis te testen bij als gereedschap dat ik niet heb liggen...

De perskoppelingen zijn denk ik ingepakt. Zoals in deze afbeelding,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNvBiOLjdwa9MHKznSBx9A3MhaI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZpwUy8Xu86VgP7wNyEd1bHJ.jpg?f=fotoalbum_large
is dat zo goed ingepakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheAlBundy
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-10 09:16
Mbt het inpakken, lijkt mij prima. Wellicht iets verder intapen op de uiteinden.

Stel dat je dit echt met luchtdruk zou willen afpersen en controleren op mBar's verschil dan zit je wel te kijken met uitzetten/krimpen tgv temperatuurschommelingen en ook plasticiteit van de slang.

Je hebt van testo bv gasdruk meters met een digitaal display. Die kunnen zeer gevoelig meten maar dat moet je dan periodiek aflezen. En wat weet je dan? Een schommelende lijn waar je niet van weet of dat nu een lek is of niet.

Pers het dan met een gas af, en ga er met een gasdetector langs... Je hebt immers al een plek waar je je zorgen over maakt, dus niet >>100m slang.

edit: Ander gek idee. Kun je deze koppeling niet tijdelijk vrij laten totdat je er wel (water)druk op kunt zetten? Als het dan allemaal goed is hoef je maar een klein stukje vloer op te vullen.

[ Voor 12% gewijzigd door TheAlBundy op 09-05-2024 15:08 ]

Pagina: 1