Mijn vloer wandverwarmingsbuizen heb ik helaas moeten koppelen met persfittingen. Voordat ik de mortel ga aanbrengen wil ik de dichtheid meten/testen met druklucht, op de normdruk van 150 millibar (0,15 bar) en een belastingstest op 3 bar.
Daarvoor heb je geavanceerde digitale manometer met logger. Er zijn ook meetapparaten die er gelijk een grafiekje van het drukverloop over de tijd bij fabriceren:
:fill(white):strip_exif()/f/image/pL5wadRmqeV8QV7fTA31puvg.png?f=user_large)
Zoiets als een:
- Testo 324
- Dräger P4000
- Dräger PX4500
- Dräger P7-TDX
- Dräger P7-TS
- Ecom DP3
- Rothenberger ROTEST GW Digital (liever niet deze: toont geen grafiek)
- MRU DPM 9600
- Afriso DPK 60-6 ST (liever niet deze: toont geen grafiek)
- Rau DPG02 (liever niet deze: toont geen grafiek)
Waar kun je zo'n geavanceerd afpers-lektest-meetapparaat huren?
Waarom zo moelijk?
Afpersen met waterdruk kan voorlopig niet, omdat de buiseindes uitkomen op een onbehandelde houten vloer.
Met een analoge manometer kan ik bij 150 mbar echt niet zien of er 1 mbar uit weg lekt (zelfs niet als de schaal tot 160 mbar loopt).
Bij de 3 bar lektest durf ik het wel aan met een analog manometer, bij de 150 mbar dichtheidstest is echt iets nauwkeurigers nodig dan een analoge manometer, of digitale manometer met 10 mbar resolutie.
Een Panasonic DP-001 digitale manometer is misschien geschikt voor de dichtheidstest. De DP-001 meetresolutie (kan ik 1 mbar aflezen?) staat niet in de datasheet.
Daarvoor heb je geavanceerde digitale manometer met logger. Er zijn ook meetapparaten die er gelijk een grafiekje van het drukverloop over de tijd bij fabriceren:
:fill(white):strip_exif()/f/image/pL5wadRmqeV8QV7fTA31puvg.png?f=user_large)
Zoiets als een:
- Testo 324
- Dräger P4000
- Dräger PX4500
- Dräger P7-TDX
- Dräger P7-TS
- Ecom DP3
- Rothenberger ROTEST GW Digital (liever niet deze: toont geen grafiek)
- MRU DPM 9600
- Afriso DPK 60-6 ST (liever niet deze: toont geen grafiek)
- Rau DPG02 (liever niet deze: toont geen grafiek)
Waar kun je zo'n geavanceerd afpers-lektest-meetapparaat huren?
Waarom zo moelijk?
Afpersen met waterdruk kan voorlopig niet, omdat de buiseindes uitkomen op een onbehandelde houten vloer.
Met een analoge manometer kan ik bij 150 mbar echt niet zien of er 1 mbar uit weg lekt (zelfs niet als de schaal tot 160 mbar loopt).
Bij de 3 bar lektest durf ik het wel aan met een analog manometer, bij de 150 mbar dichtheidstest is echt iets nauwkeurigers nodig dan een analoge manometer, of digitale manometer met 10 mbar resolutie.
Een Panasonic DP-001 digitale manometer is misschien geschikt voor de dichtheidstest. De DP-001 meetresolutie (kan ik 1 mbar aflezen?) staat niet in de datasheet.
[ Voor 34% gewijzigd door cj1 op 10-05-2024 11:02 . Reden: (liever niet deze: toont geen grafiek) aan de lijst ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j