PC component geploft? Op zoek naar de dader, en het vervolg.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Topicstarter
Goedemorgen tweakers :)

Vanochtend nadat mijn PC zo'n halfuur gebruikt is voor wat browserzaken nam ik de tijd om rustig een spelletje eu4 te gaan spelen. Zo'n 10-15 minuten into mijn game sessie hoorde ik een duidelijke ietswat luide knal, gevolgd door een akelig fout branderig luchtje. Mijn pc was uit, en mijn jonge zoon die minecraft speelde op een 2e pc was zicht rot geschrokken.

De 2e pc die via dezelfde stekkerdoos draait heeft nergens hinder van ondervonden. Dus nadat ik hem wat gekalmeerd had en hij van de schrik was bekomen ben ik gaan nadenken en zoeken naar wat er nou mis ging.

De stank was lastig terug te brengen naar 1 component, waardoor mijn vermoeden licht bij de PSU. Dit is een https://tweakers.net/pric...power-gf3-850w-zwart.html die ik halverwege januarie (dit jaar, dus enkele maanden oud) heb aangeschaft ter vervanging van een andere PSU met problemen.

Gezien ik garantie heb op deze voeding wil ik hem niet uit elkaar schroeven, (dit vind de webshop niet zo leuk geloof ik). Maar voordat ik hem terugstuur, wil ik wel iets zekerder weten dat dit dan inderdaad het kwalijke component is.

Een beetje internet zoek werk levert mij de volgende afbeelding op van de binnenkant van mijn voeding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zItvfzKzQZvQfLIJEMK7zxMduWk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G75KNunQdvpbAAABMnuriPeI.jpg?f=user_large
Die grote zwarte cilinder met silveren bovenkant lijkt me een capicitator. Als ik door de kiertjes van mijn voeding gluur dan zie ik dat in mijn geval die silveren circel niet meer zo silver is, maar dat er een zwarte vorm bovenop zichtbaar is. Het is een circel, ook geen driehoek, maar zit er ergens tussen in.. Ik zou het bijna een pizzapunt willen noemen.

Op het mooie internet vind ik het volgende voorbeel als ik zoek op ' Popped capicitators'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uTtX8Kx6yDnY_uGfP_C0ifo3o0k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rf2ycgRJNYR4KRYQ7fXi9Ikc.jpg?f=user_large

Op de vorm van de zwarte vlek na, lijkt dit er wel erg op.

Zojuist heb ik de pc even kort opgestart, een browser geopend, youtube gestart en 5 seconden een filmpje gekeken. (Om uit te sluiten dat een ander cruciaal component doodwas, en of mijn speakers (die ik ook kort verdacht van de plof) nog functioneerden). Beeld/Audio en de andere zaken functioneerden allen prima.

Mijn vragen:

1. Is de zwarte vlek op de cap, een teken van schade ? Of kan dit ongerelateerd zijn. (Ik zie geen bollende bovenkant verder).
2. Mocht de cap inderdaad het probleem zijn. Wat zijn dan de consequenties als ik deze voor mijn werk gebruik morgen terwijl er nog geen nieuw PSU binnen is gekomen.
3. De etage waar de PC draait heeft geen ge-aarde stopcontacten. Is dit van invloed op de gezondheid van mijn pc en componenten ?
4. Klinkt mijn verdenking van de PSU aannemelijk, of moet ik toch echt nog wat meer zaken onderzoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02
Komt de stank uit je voeding?
Dan vervang het hele ding - ga hier niet zelf in lopen knutselen. Grote kans dat je voeding nog garantie heeft, dus dat de winkel er makkelijk mee om gaat..

Als je de pc blijft gebruiken kan het volgende aan de hand zijn:
1) zekering is gesprongen: hij start niet meer (vaak wel weer na spanningsloos te zijn).
2) capacitor is kapot, en daardoor niet meer veilig -> spanning is niet stabiel, dus je kan je onderdelen frituren.
3) kabeltje is ergens kapot, dus laat geen stroom door, tot hij "iets" raakt dat stroom geleid - dan krijg je hier een kortsluitinkje (en rook).

ik vermoed het laatste - en dat daardoor je voeding uitvalt (veiligheidsmechanisme).
Vervang in ieder geval je voeding, ZEKER als er rook / stank uit kwam.

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 09-05-2024 11:30 ]