Netwerk voor beginners in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 12:48
Hi,

Wij hebben de sleutel van ons nieuwe huis gekregen. 130m2 over 3 verdiepingen, bouw begin jaren 90. Voor het eerst zo groot dat ik me druk wil gaan maken over het netwerk... Hopelijk kunnen jullie wat advies geven.

Situatie
Het modem komt voorin het huis, direct daar boven willen we een werkplek waar je voldoende snelheid hebt voor Teams. Verder niet teveel eisen.
Het woongedeelte is aan de achterkant, achter een draagmuur, over 2 verdiepingen. Hier willen we voldoende snelheid om op een laptop oid een film te streamen een eventueel ook te kunnen werken. Het zitgedeelte is op de tweede achteraan, daar staat ook een muziekstreamer die stabiel bereik moet hebben.
Tuin is voorlopig bonus, zou wel fijn zijn om wat te kunnen mailen etc.
Uiteindelijk zit je wel met een vrouw die gekke dingen zoals wifi babyfoons gaat willen, dus opzich fijn om uitbreidingsmogelijkheid te hebben.
Qua snelheid is met deze eisen standaard internet voorlopig voldoende, dus denk ik weer bij online.nl iets af te gaan nemen. Dat is 30 up ipv 10 zoals bij anderen.

Maar dan dus het gewenste bereik in huis. In mijn oude studentenhuis heb ik ooit iets met een tweede router geklust, wat zorgde voor continu gewissel tussen netwerken. Dat lijkt me niet meer nodig? Het liefst heb ik gewoon 1 SSID enbgeen gezeur. Eventueel is er naar de 3e boven een extra kabel te trekken. De 2e ook, maar liever niet vanwege de locatie van die kabel. Vanuit een puristen perspectief natuurlijk het beste, zegt mijn verouderde kennis. Ik vind het niet heel erg om wat te hobbyen in de instellingen, mocht dat nodig zijn.

Wat zijn dan mijn opties? Ik heb zelf bedacht:
- Beneden modem zou voldoende moeten zijn voor de werkplek er boven? Ik gebruik het standaard modem, kan ik er via de kabel een 2e switch achter plaatsen om de rest van het huis te voorzien? Beide apparaten staan dan wel aan de voorkant. Hebben jullie advies wat betreft type switch, waar moet ik op letten?
- Ik koop 1 of 2 extra wifi punten via online. Want dat is geen gedoe met kabels? En dan weet ik dat alles soepel werkt? Wat is de kwaliteit van hun spul? (Voorzet: matig)
- Voor die 90 euro koop ik beter een eigen mesh systeem, want betere kwaliteit en mogelijkheden om uit te breiden als nodig. Mogelijk ben ik er wat hobbytijd aan kwijt.

Dank alvast voor jullie inzicht!

[ Voor 3% gewijzigd door DutchDisturbed op 09-05-2024 11:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Mesh is prima als je geen kabels kan/wilt trekken, anders heeft een kabel altijd de voorkeur. Stabiliteit en snelheid houden ervan.

Over de modem v.d. provider (eigenlijk is dat een router) beneden, doe jezelf een plezier en zet/leg er een switch achter en leg dan kabels naar de plekken waar je ze nodig hebt. Dubbele modems/routers is een nogo.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:18
Hobbyen met instellingen gaat niet zoveel oplossen. Je moet de natuurkunde aan je zijde hebben: het zendvermogen is wettelijk beperkt dus het enige wat je kunt doen is demping en interferentie zoveel mogelijk fysiek tegengaan. De makkelijkste manier om dat te doen is dus de wifi-punten zoveel mogelijk bekabeld aansluiten.

Mocht bekabeld aansluiten niet mogelijk zijn, dan kan een triband mesh-systeem (Deco XE75) een oplossing zijn als de onderlinge afstand tussen het bekabelde en niet bekabelde wifipunt niet te groot is. Dit gaat waarschijnlijk goed werken maar is wel prijzig. Let wel dat het "triband" onderdeel van deze oplossing heel belangrijk is: de wifi-punten onderling gebruiken een andere frequentie dan de apparaten die gebruikmaken van wifi waardoor je nog steeds hele hoge snelheden kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
Dank, ik heb de terminologie wat aangepast. Naar de werkplek kan helaas geen draad, en ook niet naar de streamer...

Kan ik met die extra switch tegenwoordig wel 1 netwerk creëren? Zonder heen en weer geschakel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
DutchDisturbed schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:28:
Dank, ik heb de terminologie wat aangepast. Naar de werkplek kan helaas geen draad, en ook niet naar de streamer...

Kan ik met die extra switch tegenwoordig wel 1 netwerk creëren? Zonder heen en weer geschakel?
Ik neem even aan dat je met "1 netwerk" bedoelt dat draadloze apparaten probleemloos overschakelen naar andere punten en niet blijven hangen.

Dit is geen probleem en was vroeger eigenlijk nooit een probleem. Wat je in het verleden denk ik verkeerd hebt gedaan is dat je het tweede wifipunt als router in plaats als access point had ingesteld. Dan creëer je een tweede netwerk waardoor je niet seamless kunt roamen zoals je gemerkt hebt. Als je "wifi routers" (standaard TP-Link apparaten van de MediaMarkt) als access point instelt en zorgt dat de naam van het wifi-netwerk (SSID) en wachtwoord overal op dezelfde wijze wordt geconfigureerd heb je doorgaans al 1 netwerk. Maar tegenwoordig hoef je daar niet meer zelf over na te denken als je een mesh-oplossing komt (en bij voorkeur dan dus wel bedraad aangesloten).

Ik begrijp niet zo goed wat je vraag is omtrent de switch, maar een "domme" unmanaged switch (meest gangbare type) is simpelweg een stekkerdoos voor netwerkkabels en heeft verder geen invloed op hoe je netwerk functioneert. Dat kan je dus prima gebruiken.

Disclaimer: "wifi mesh" wordt op veel verschillende manieren geïnterpreteerd, maar in deze post bedoel ik een gebruiksvriendelijke managed wifi-oplossing met meerdere wifi-punten die zowel bedraad als draadloos aangesloten kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door MarcoC op 09-05-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
DutchDisturbed schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:28:

Heen en weer moeten schakelen is alleen nodig als je dat zelf zo hebt ingesteld. Automatisch wisselen naar het sterkste WiFi netwerk is altijd mogelijk. Kwestie van WiFi hetzelfde instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DutchDisturbed schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:09:
[...]

Wat zijn dan mijn opties? Ik heb zelf bedacht:
- Beneden modem zou voldoende moeten zijn voor de werkplek er boven?
Ga daar niet blind vanuit. Begin jaren '90 betekent betonnen vloeren en redelijk wat isolatie. Vaak zul je zien dat je per verdieping een AP nodig hebt voor WiFi-dekking.
Ik gebruik het standaard modem,
Er bestaat geen "standaard modem". Welke provider heb je en welk merk+model apparatuur hebben ze geleverd? (staat bijna altijd op sticker onder/achterop het apparaat).
kan ik er via de kabel een 2e router achter plaatsen om de rest van het huis te voorzien?
Tenzij je heel rare dingen wilt doen wil je niet meer dan een router in je huis. Een router verbindt twee (IP) netwerken met elkaar, in thuissituatie verbindt het jouw thuisnetwerk met het internet. De router moet als eerste achter modem, ONT of mediaconverter (afhankelijk van soort internetverbinding dat je hebt) staan.

WiFi is geen routerfunctionaliteit. Veel consumentenrouters hebben wel een WiFi-AP ingebouwd.
Beide modems staan dan wel aan de voorkant.
2 modems? Je hebt twee binnenkomende internetverbindingen? Zo ja is het een wat minder rechttoe-rechtaan situatie. Maar waarschijnlijk haal je weer termen door elkaar. Een modem is een apparaat dat digitale communicatie over een analoge lijn moduleert en demoduleert (vandaar Mo-Dem). Die heb je nodig bij DSL en kabelinternet. Routeren en WiFi zijn geen modemfunctionaliteiten, maar veel providers leveren een geintegreerde gateway met daarin modem, router en WiFi-AP.
- Ik koop 1 of 2 extra wifi punten via online.
Bedoel je de provider Online? Of bedoel je dat je ze ergens op internet haalt?

Je gaat waarschijnlijk een, twee of zelfs drie extra AP's nodig hebben, afhankelijk van je situatie en je eisen. Maar kiezen welk apparaat je gaat kopen is laatste wat je moet doen. Voor die tijd moet je die situatie en je eisen scherp krijgen.
Want dat is geen gedoe met kabels?
De beste WiFi regel je via bedrade AP's. Sterker nog, ieder apparaat dat bedraad aangesloten kan worden dat je ook daadwerkelijk bedraad aansluit verbetert de WiFi voor de apparaten (als telefoons) waar geen kabeltje in kan.

Als er geen netwerkkabels in de woning zijn is nu - als je de sleutels hebt maar voordat je klaar bent met klussen en alles afgewerkt hebt - *het* moment om dat op orde te brengen. Daar heb je zolang je er woont plezier en gemak van.
En dan weet ik dat alles soepel werkt? Wat is de kwaliteit van hun spul? (Voorzet: matig)
Wederom: welk spul exact?
- Voor die 90 euro koop ik beter een eigen mesh systeem, want betere kwaliteit en mogelijkheden om uit te breiden als nodig. Mogelijk ben ik er wat hobbytijd aan kwijt.
Een hele mesh set voor 90 Euro gaat behoorlijk low-end zijn. Kans dat dat beter is dan wat je provider aanbiedt is klein. Maar wederom: wat je het best kunt kopen weet je pas als je je eisen en de situatie helder hebt. At random iets kopen, of het van je provider is of van een willekeurige derde, is een erg slecht idee.

Wmb stappenplan:
- formuleer helder je eisen:
-- welke apparaten die netwerktoegang nodig hebben ga je nu / in voorzienbare toekomst in huis en in evt tuin (nog niet benoemd maar zeker iets om mee te nemen indien aanwezig) plaatsen, waar ga je ze plaatsen en wat hebben ze nodig qua bandbreedte?
-- wat voor prestaties eis je? En is dat overal in huis en tuin hetzelfde of zijn bepaalde plekken belangrijker?
-- hoe is het met je kennis gesteld? En met interesse om te verdiepen/hobbyen?
- wat is al aanwezig qua infra in huis en waar loopt het?
-- netwerkkabels?
-- coax TV-kabels? (niet meer nodig, ook niet als je later Ziggo besluit te nemen, dus je kunt makkeljk netwerkkabels door de buizen trekken)
- doe een site survey om WiFi-dekking te bepalen en dus aantal benodigde AP's en hun locatie te bepalen. Ook als je mordicus tegen trekken kabels bent is dit relevant, want zo bepaal je ook bij mesh hoeveel nodes je noidg hebt en waar ze moeten hangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
@dion_b zeer veel dank! Ik had al wat terminologie geüpdatet, dus het is duidelijk dat je veel moeite hebt gestoken in je antwoord...

Een paar vragen dacht ik redelijk helder te hebben, zoals mijn eisen, de belangrijkste apparaten die nu duidelijk zijn en interesse om te hobbyen. Dat vind ik namelijk prima. Mijn kennis is matig, want ooit heb ik e.a. blijkbaar net niet goed gedaan en ik heb me er ivm klein wonen verder niet in hoeven verdiepen haha. Het huis staat vol met dozen en het internet moet nog worden aangevraagd.

Inmiddels had ik wat extra tijd om te googlen, Online.nl is niet heel duidelijk welk type, maar het lijkt een Zyxel VMG8825-T50 te zijn die ze op gaan sturen.
Afgaande op jullie opmerkingen ga ik er vanuit dat ik daar een willekeurig AP achter kan zetten?

Kun je eventueel ook het mesh wifipunt van Online combineren met het extra AP zonder conflicten? Reden is simpel, er is nu een handige aanbieding bij afsluiten en ik verwacht eigenlijk aan de voorkant te weinig bereik te hebben (waar een muziekstreamer staat, waarmee ik hires audio wil streamen) zonder dat er een kabel naartoe kan. Hun eige wifipunt werkt waarschijnlijk goed met de Zyxel en scheelt aanschaf van een extra mesh systeem. Boven heb ik wel de mogelijkheid voor een extra AP aan de kabel.

Gezien jouw tips lijkt het mij handig om eerst het abonnement aan te vragen, vervolgens te meten hoe of wat volgens je survey stappenplan en dan eens definitief te kijken wat ik extra nodig heb. De vorige bewoners hebben wel aangegeven dat zij met alleen het modem niet uit kwamen.

Wat betreft het extra AP. Aangezien ik niet game, maar alleen moet kunnen werken via Teams en af en toe een filmpje streamen. Ik denk niet dat ik een premium apparaat nodig heb. Is er een best buy of hebben jullie een tip voor het extra punt?

[ Voor 20% gewijzigd door DutchDisturbed op 09-05-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DutchDisturbed schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:35:
@dion_b zeer veel dank! Ik had al wat terminologie geüpdatet, dus het is duidelijk dat je veel moeite hebt gestoken in je antwoord...

Een paar vragen dacht ik redelijk helder te hebben, zoals mijn eisen, de belangrijkste apparaten die nu duidelijk zijn en interesse om te hobbyen. Dat vind ik namelijk prima. Het huis staat vol met dozen en het internet moet nog worden aangevraagd.

Inmiddels had ik wat extra tijd om te googlen, Online.nl is niet heel duidelijk welk type, maar het lijkt een Zyxel VMG8825-T50.
Ah, een VDSL2-verbinding dus? Dat apparaat is qua rauwe specs vrij goed, 4x4 MIMO is prima, maar wel WiFi-5, dus vorige generatie.
Afgaande op jullie opmerkingen ga ik er vanuit dat ik daar een willekeurig AP achter kan zetten?
Kan, maar mijn advies zou zijn om het in een keer goed te doen en alle WiFi in huis te voorzien via zelfde system. Dan hoef je maar een keer op een plek instellingen te doen en weet je zeker dat het elders in huis gelijk ook goed staat. Kan allemaal handmatig, maar zeker als je verschillende merken/series combineert is een foutje dat roaming in de weg staat zo gemaakt.

Dus ofwel die Zyxel gebruiken icm Zyxel apparaten van Online (als ik het zo zie WAP6807, met vergelijkbare specs met de VMG8825), danwel WiFi op de Zyxel modemrouter uitzetten en geheel eigen systeem gebruiken. Bijkomend voordeel van dat laatste is dat je niet gebonden bent tot de omgeving van je ISRA-punt waar het DSL-signaal je huis binnen komt.
Kun je eventueel ook het mesh wifipunt van Online combineren met het extra AP zonder conflicten?
Zonder conflicten? Ja, zolang geen van beide aan rogue AP detection doet.
Maar dan ga je dus systemen mixen, moet je op twee (of meer) plekken instellingen doen en is kans op fouten of dingen die wel conflicteren groter.

Het kan, maar doe het liever gewoon gelijk goed.
Reden is simpel, er is nu een handige aanbieding bij afsluiten en ik verwacht eigenlijk aan de voorkant te weinig bereik te hebben (waar een muziekstreamer staat, waarmee ik hires audio wil streamen) zonder dat er een kabel naartoe kan. Hun eige wifipunt werkt waarschijnlijk goed met de Zyxel en scheelt aanschaf van een extra mesh systeem. Boven heb ik wel de mogelijkheid voor een extra AP aan de kabel.
Audio streaming is (ook hires) zeer lage bitrate. Wat wel uit kan maken is specs van de muziekstreamer - als dat een baggerding is dat alleen 2.4GHz aan kan heb je stukken minder bandbreedte en potentieel een stuk meer interferentie om rekening mee te houden. Audio is namelijk wel gevoelig voor jitter en packetloss.

Ik zou sowieso hoe je je connectiviteit binnenhuis voor de komende 10-30 jaar inricht niet laten afhangen van een eenmalige aanbieding. Je gaat toch ook niet locatie en type stopcontacten laten bepalen door wat een Eneco toevallig op dit moment in de aanbieding heeft?
Gezien jouw tips lijkt het mij handig om eerst het abonnement aan te vragen, vervolgens te meten hoe of wat volgens je survey stappenplan en dan eens definitief te kijken wat ik extra nodig heb.
Misschien ook even stap terug: waarom specifiek Online abo als je nog geen abonnement hebt? Op zich is internet redelijk een pot nat, maar overige diensten als TV zijn dat niet en ook qua mogelijkheden mbt WiFi zijn er verschillen.

Twee dingen die simpel klinken maar dat zeker niet zijn:
- ga je IPTV kijken van Online (of andere aanbieder van multicast streaming)?
- wil je een apart gastennetwerk of netwerk voor IoT-apparaten in huis?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
Ik heb al een aantal jaar geen tv meer en dat bevalt best goed eigenlijk. Dus geen IPTV voorlopig. Heel af en toe stream ik eens een filmpje of voetbalwedstrijd, maar dan gewoon op een laptop of tablet.

Wat betreft een tweede netwerk voor iot, of dus die babyfoon, dat zie ik eventueel nog wel gebeuren. Waar moet je dan rekening mee houden?

In principe heb ik nog geen definitieve keuze gemaakt qua provider. Ik vond het belangrijk dat de upload redelijk was. Dan kom je op Odido en Online.nl met 30 up. Bij de laatste heb ik een lopend abonnement, dus dat valt wat goedkoper uit en ik zie het voordeel dan niet direct van Odido. Alternatieven van Ziggo zijn 190 of meer per jaar duurder. Maar misschien mis ik iets? Zeker qua WiFi opties is het niet erg duidelijk wat de verschillen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Dit is hét moment om 'voor eens en altijd' juist die werkzaamheden uit te voeren om het goed te doen.

Maak één keer die zooi, werk het netjes weg. Stugge kabel door de leidingen & netjes afwerken op wandcontactdoosjes of paneeltjes. (Zelf heb ik een paar van deze; https://www.kabelshop.nl/...2065-i28559-t1945995.html)

Daar heb je altijd profijt van.

CAT6 kabels kunnen tot 55 meter straks 10 Gbps aan, CAT6A tot 100 meter. Oftewel één keer (goed) aanleggen, en hobbelen maar.

Wifi opties; mesh (bekabeld) of losse accesspoints (met overal dezelfde instellingen). Wifi6 is nu zo'n beetje de standaard. Hou in de gaten dat je daar pas iets aan hebt als ook je apparaten wifi6 hebben (een kip en ei verhaal).

Een apart netwerk opzetten voor IoT zou ik doen met accesspoints die daarvoor een aparte SSID uitsturen. Die kun je me via vlans (in je switch) scheiden van je overige verkeer. Je router moet daar dan ook mee overweg kunnen. Vervolgens filter je op je router/firewall verkeer tussen die vlans.
Evt kun je een eigen router/firewall achter het modem/router van je provider plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 09-05-2024 14:12 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste tweakers hier hebben geen glazen bol dus wij weten niet of je default router/wifi van de provider sterk genoeg is om een verdieping hoger goed wifi te leveren, je maakt je nu ook te druk over de details, wat je eerst helder moet krijgen

• Kan/wil je bedraad aanleggen (dus van switches/router naar AP's) of moet het allemaal draadloos (mesh), bedraad heeft vele voordelen
• Waar moet je perse goed internet hebben (werkkamer/toilet) waar is het leuk meegenomen (tuin, kruipruimte).
• Maak een plattegrond
• Wat is je budget, ik heb alles van Unifi en op elke vloer een AP en witch maar ik was iets over de 1K kwijt, ik lees in je starttopic 90 euro voor een mesh setje dus dan moeten we hier de verwachtingen wel een beetje bijstellen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DutchDisturbed schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:52:
Ik heb al een aantal jaar geen tv meer en dat bevalt best goed eigenlijk. Dus geen IPTV voorlopig. Heel af en toe stream ik eens een filmpje of voetbalwedstrijd, maar dan gewoon op een laptop of tablet.
Mooi, dat houdt het een stuk simpeler. IPTV maakt meestal gebruik van multicast en - zonder te diep in de techniek te duiken - om dat goed af te handelen moeten apparaten (switches en AP's) IGMP snooping correct ondersteunen. Dat is geen sinecure en legt de lat hoger voor die componenten.

Streamen via een app op een device is meestal unicast, dan heb je geen last van die hogere lat.
Wat betreft een tweede netwerk voor iot, of dus die babyfoon, dat zie ik eventueel nog wel gebeuren. Waar moet je dan rekening mee houden?
Onder de motorkap heb je het dan over VLANs. Dat kan soms via 'gastennetwerk' afgehandeld worden, zij het zonder al teveel opties of instellingen. Belangrijk is om hier te beseffen dat dit niet alleen een andere WiFi SSID gaat maar dat je ook bedraad de boel moet scheiden. Wil je het met 'gastennetwerk' doen, dan moet je een systeem hebben waar router en AP's samenwerken. Doe je het liever handmatig, dan kun je router en AP's los kopen, maar moeten ze allemaal VLANs ondersteunen. Bij switches moet je dan kijken naar 'managed' switches, bij AP's expliciet VLAN support (soms aangegeven als "802.1Q")
In principe heb ik nog geen definitieve keuze gemaakt qua provider. Ik vond het belangrijk dat de upload redelijk was. Dan kom je op Odido en Online.nl met 30 up. Bij de laatste heb ik een lopend abonnement, dus dat valt wat goedkoper uit en ik zie het voordeel dan niet direct van Odido. Alternatieven van Ziggo zijn 190 of meer per jaar duurder. Maar misschien mis ik iets? Zeker qua WiFi opties is het niet erg duidelijk wat de verschillen zijn.
Nee, die duidelijkheid valt tegen. In een poging om complexe zaken 'begrijpelijk' te maken hebben ze allemaal een eigen lekenvertaling bedacht met als gevolg dat leken het nog steeds niet snappen, maar het voorkomt ook dat mensen die wel thuis zijn in de materie eenvoudig kunnen vergelijken :X

Grootste verschil tussen aanbieders zit op vlak van TV, zowel qua techniek als qua aanbod. Als je daar geen gebruik van maakt zit het verschil in WiFi-systemen. Ook daar zie je echter behoorlijke convergentie - iedereen heeft tegenwoordig managed WiFi en de meeste hebben dual-band 4x4 apparaten.

Wat wel nog kan verschillen is de opties. Odido apparaten hebben bijvoorbeeld een - anno 2024 - onbegrijpelijk lage client limit van 32 devices. Ziggo heeft een gastennetwern op de modemrouter maar niet op de AP's etc.

Persoonlijk heb ik een eigen router en een eigen WiFi-systeem zodat ik onafhankelijk ben van mijn provider en bij evt providerwissel alleen een andere modem/ONT op de WAN van mijn router hoef aan te sluiten. Zeker als je vaker denkt te zullen wisselen is iets als dit een beter idee dan vol spullen van je provider te gebruiken en daarmee gebonden te worden aan die ene provider.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
Dank! Internet is besteld, alsnog bij online ivm kosten en snelste levering. Ik zat inmiddels helemaal zonder, ook matig. Straks eerst maar eens gaan meten en uitproberen en dan langzaam opbouwen. Intussen uitvogelen welke kabels waar lopen, om eventueel een oude telefoonkabel te vervangen.

Blijkt overigens dat e.a. wel in de meterkast binnen komt, maar dat daar helemaal geen stopcontact zit voor het modem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
DutchDisturbed schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:02:
Dank! Internet is besteld, alsnog bij online ivm kosten en snelste levering. Ik zat inmiddels helemaal zonder, ook matig. Straks eerst maar eens gaan meten en uitproberen en dan langzaam opbouwen. Intussen uitvogelen welke kabels waar lopen, om eventueel een oude telefoonkabel te vervangen.

Blijkt overigens dat e.a. wel in de meterkast binnen komt, maar dat daar helemaal geen stopcontact zit voor het modem...
Ah, dat heeft een elektra boer zo opgelost :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
dion_b schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:11:
[...]

Mooi, dat houdt het een stuk simpeler. IPTV maakt meestal gebruik van multicast en - zonder te diep in de techniek te duiken - om dat goed af te handelen moeten apparaten (switches en AP's) IGMP snooping correct ondersteunen. Dat is geen sinecure en legt de lat hoger voor die componenten.
Kleine voetnoot: er is een beweging gaande naar unicast. Odido en Ziggo gebruiken uitsluitend unicast en bij KPN kan je kiezen, dus dit wordt steeds minder relevant, hoewel KPN multicast wel de beste kwaliteit blijft leveren en nog steeds de grootste groep gebruikers heeft natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
@MarcoC Ja precies, ik wacht dat even af. Het komende jaar hebben we zeker nog geen tv nodig. Mocht dat echt veranderen ga ik wel wisselen.

@ChaserBoZ_ Dat moet wel gebeuren denk ik inderdaad. Het lijkt erop dat het binnenkomende signaal verlengt werd naar de woonkamer, dat is natuurlijk goed voor het signaal daar, maar vanaf dat punt kan ik niet de kabel naar de bovenste verdieping gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb niet alles gelezen maar bedenk wel dat je net 400K hebt uitgegeven voor een woning waar je de komende jaren met heel veel plezier wil wonen. Kabels trekken kan altijd misschien soms een klein compromis ergens maar bedenk samen wel hoe frustrerend slechte wifi is. Je hebt het over mogelijk een babyfoon in de toekomst, dan komt daarna nog veel meer wens voor een goed netwerk.
Kortom overleg met iemand met kennis naar alle mogelijkheden voor kabels en leg die gewoon nu je er nog makkelijk bijkan, anders ben je over een paar jaar weer aan de beurt.
Er zijn altijd wel schachten in het huis en een omweg is geen probleem. Bij mijn broer zijn we vanuit de woonkamer naar de kruipruimte, naar de zolder, naar de badkamer op de 1ste verdieping gegaan om uit te komen in de werkkamer op de 1e. En dat omdat hij het 15 jaar geleden niet nodig vond om meteen aan te leggen wat ik wel adviseerde.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
Helemaal eens hoor, alleen we hebben ook een woning waar net nieuwe vloeren liggen en alles redelijk recent is verbouwd. Het huis is van begin jaren 90 en er liggen wat kanalen her en der waar wat mee mogelijk is. Het is even uitzoeken hoe het precies loopt, maar we zijn inmiddels al verhuisd dus daar neem ik de komende weekenden eens de tijd voor. Het lijkt erop dat alleen de slaapkamer geen punt heeft voor tv of kabel, verder lijken er genoeg mogelijkheden. Ik heb een multimetertje geregeld om de bestaande bekabeling te kunnen doormeten.

Met alle tips heb ik een duidelijk stappenplan denk ik waarmee ik goed uit de voeten kan.
1. Internet bestellen (Komt volgende week. voor levering de eerste prijsverhoging binnen, toch gek...)
2. Site survey doen zoals aangeraden voor beste locatie modem. Waaronder de huidige in de woonkamer, maar ook bij plaatsing in de hal.
3. Stopcontact aanleggen voor het modem in de meterkast.
4. Kabel trekken naar kantoor en/of bovenste verdieping. Afhankelijk van de site-survey.
5. Mogelijk kabel aanleggen naar de entresol in de woonkamer voor een extra punt. Afhankelijk van site-survey.

Uit de berichten heb ik begrepen dat in een ideale situatie de modems van hetzelfde merk zijn. In eerste instantie zullen we gewoon het standaard zyxel modem van online gebruiken vanuit de woonkamer. Ik vermoed dat dat het beste bereik geeft i.v.m. de vide in die ruimte. Afhankelijk van de uitkomst neem ik ook het extra punt bij online af, wat ik bekabeld op een andere plek zet. Heb ik meer punten nodig ga ik waarschijnlijk voor een separate set, zodat ik ook van provider kan wisselen.
Pagina: 1