Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-11-2024
Beste tweakers,

Gisteren heb ik een BIOS update gedaan voor mijn B450 Tomahawk Max omdat ik al enige tijd last had van random reboots en soms zelfs random shutdowns. Na wat rond gezocht te hebben wat het probleem kon zijn dacht ik, waarom ook niet, mijn BIOS is best oud (spijt van).

Resultaat was een gigantisch trage computer, na wat onderzoek (Google, Userbenchmark, Samsung Magician) lijkt de boosdoener de SSD te zijn (Samsung 970 evo) die in Magician niet meer best scoort:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJnovXCakEbjXqo2UFbIr6Etmes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tI7LnQVL3xqQ4vixZ0IoYSJ4.png?f=fotoalbum_large

Laatste test een Read van 176MB/s en een Write van 158MB, dat terwijl eind maart de snelheid nog op 3571 MB/s Read zat an 2353 MB/s Write.

Eerste BIOS update die ik deed was naar 7C02v3I/2023-10-28/17.96 MB

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik

MSI B450 Tomahawk Max
AMD Ryzen 5 3600
NVIDIA RTX 2070 Super
Samsung 970 evo
Crucial BLS16G4D32AESE.M16FE
Corsair iCUE H100i ELITE
Corsair RM750x (2018)

Samsung Magician
Windows 11

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

BIOS roll back naar 1 versie voor de BIOS update die ik gedaan had: 7C02v3H / 2023-07-10 / 17.92 MB

En tot slot een roll back naar de versie die ik verwacht gehad te hebben: 7C02v35 / 2019-11-11 / 14.85 MB

Dit hielp allemaal helaas niet meer, ik vraag me af of mijn SSD het toevallig begeven heeft na de eerste BIOS update.

Heb gelezen dat soms na een update de BIOS naar default settings gaat en dat dat x2 kan zijn, maar dan verwacht ik nog lees snelheden van 1750 MB/s toch? Ik heb dit eens naar x4 geforceerd maar dat hielp ook niet. Samsung Magician SMART zegt dat alles 'goed' is en dat ik pas 11.8TB Written heb.

Ik herinner me dat ik 4 jaar geleden toen ik de PC bouwde wel het Memory Profiel had geboost met XMP maar verder had ik eigenlijk niets veranderd geloof ik.

Userbenchmark linkje: https://www.userbenchmark.com/UserRun/67848212

Samsung Magician staat uiteraard geinstalleerd.

XMP weer aangezet na BIOS updates

Samsung driver geinstalleerd (als vervanging van de standaard Microsoft driver) en weer een rollback geprobeerd nadat dit niet werkte.

Alvast enorm bedankt!
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:32
Heb je iets op de Sata 5 of Sata 6 poorten aangesloten
Als je een M.2 ssd gebruikt moeten die poorten leeg blijven.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
Hoi Ben, bedankt voor jouw reactie.

Ik heb niets op SATA poorten aangesloten. Ik heb alleen de Samsung SSD aangesloten op de m2 poort. Wat ik vooral vreemd vind is dat het voor de bios upgrade gewoon goed werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:48
Laat een de drive details zien in Samsung Magician software.
Jou drive zou rond de 3500 - 3300MB/s moeten doen, niet 200-300MB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
Hoi Hell-Slave, bedankt voor jouw reactie.

Inderdaad die 3500 zou hij moeten halen zoals zichtbaar op de screenshot in mijn post.

Ik ben nu even 2 dagen van huis, ik ga zaterdag een screenshot toevoegen van drive details scherm.

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
@Hell-Slave hierbij een screenshot van Drive Details:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4yql2SYXVb4ylQ0fCpDa3DBktg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9XRoYv018Kott42pakDkEvsG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Oke, niks raars te zien, gen3 x4 en niet te vol.
Ben benieuwd of in de smart gegevens iets te zien is.
Misschien is of je drive niet in orde of je windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
@Hell-Slave bedankt voor de reactie wederom.

Hier wat screenshots van SMART. Temperature sensor 2 heeft dezelfde data als Temp 1 en de overige Temps rapporteren allemaal 0 (vandaar geen screenshot daarvan, want het is traaaaag).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzGFSAxDjVDwSssCX-hJZUQ36JI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N9PAQ9sILGoWo5J4IYL5xOyb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0VYVjU471hHmyao585jOoCvm-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8PmTNT9tyHxcd6XF9ZNRFO7k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9DDHynHVX5MITTXZ6GnM4bYxJbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hk6859Ig9ib16gFjme6EHn7L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Zo te zien niks raars.
Je problemen begonnen met de bios update?
Load default geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
Hoi @Hell-Slave ja de problemen begonnen inderdaad na ik een BIOS update gedaan had. Na die update staat BIOS in default instellingen neem ik aan? Althans, de paar dingen die ik in het verleden had aangepast waren niet onthouden. Ik kan nog eens kijken in BIOS of ik iets naar default kan herstellen want dat heb ik specifiek nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:52

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Loopt een vergelijkbaar topic waar iemand na een bios-update van een AMD systeem ook allerlei problemen heeft, schijnt aan een bug in een bepaalde AGESA-versie te liggen, waardoor de PCIe linkspeed terugvalt naar 1.1: Visgek82 in "4080 super soms onstabiel na boot in windows, niet bij games"

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
@Hell-Slave, zojuist alles naar default settings reset in BIOS, helpt helaas niet. Wat me ook opvalt is dat iedere test die ik doe in Samsung Magician op een slechter resultaat komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U245SG_2_aqu055lfwtgM-OtuPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QIOLbMY8hWr1EP6MlisqNu6P.png?f=fotoalbum_large

Ook als ik bestanden ga overzetten van PC naar een externe SSD zie ik dat ik maximaal 10MB/s haal en vaak zakt de snelheid helemaal naar 0 bytes/s, om de tijd kan ik dan 'probeer opnieuw' aanklikken en dan gaat het weer heel even met max 10MB/s en dan zakt het weer heel snel naar 0 bytes/s.

@BdK9001 dank voor jouw reactie. Interessant topic. Maar mijn user benchmark laat verder niet zo veel vreemds zien, mijn GPU zou dan toch eigenlijk ook niet presteren als alle PCIe speeds terugvallen? Bij mij lijkt het echt alleen de SSD te zijn die niet meer presteert. Ik denk dat ik nu ook op een BIOS versie zit die ongeveer vergelijkbaar moet zijn aan de versie die ik altijd heb gehad, misschien zit ik er 1 na, maar ergens zou ik verwachten dat na die rollback mijn probleem dan ook verholpen is als het om een bug gaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Wat je kan proberen is een live linux usb stick en daar een speedtest in doen om te kijken of het aan windows ligt.
Speedtest onder linux live:
YouTube: How To Benchmark Your Hard Drive / SSD In Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
@Hell-Slave, zo dit duurde even maar het is me uiteindelijk denk ik gelukt.

Er runt nu nog een wat langere Benchmark en tot nu toe zit ik op een average read rate van 3.4GB/s (400 samples en counting).

De Average Write Rate is helaas een stukje minder, die zit op 450 MB/s (400 samples en counting).

Maar goed, gezien die Read Rate denk ik dat ik kan concluderen dat de SSD niet zomaar stuk is en dat er iets mis is in Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Mooi meten is weten, welke windows versie heb je?
Ik kan je de tool ventoy aan bevelen, voor het maken van opstartbare usb sticks.
download: Ventoy 1.0.97

[ Voor 64% gewijzigd door Hell-Slave op 12-05-2024 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:56
Zou het kunnen dat de bios update heeft gezorgd dat Windows nu gebruik kan maken van drive encryptie?
Ik heb hier niet lang geleden een artikel over gelezen. https://www.windowslatest...ce-encryption-by-default/
Geen idee of het zo is gewoon een gedachte.
succes in iedergeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
@dgawit Wat je nog kan proberen is om de Samsung nvme driver te installeren en kijken of dat helpt.
https://semiconductor.sam...VM_Express_Driver_3.3.exe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
@Hell-Slave, Ik heb Windows 11 Pro en ga inderdaad nu een opstart usb maken. Heb er alleen 1 nodig van 8gb en de laatste met die omvang is overleden dus heb een nieuwe besteld. De Samsung drivers had ik al geprobeerd maar rollback gedaan toen ik merkte dat dat niet hielp.

Wederom enorm bedankt voor jouw input!

@fietser1997, interessant hier ga ik zeker ook even induiken. Het lijkt me beter om het probleem geisoleerd op te lossen ipv direct Windows te resetten. Ik heb wel een soortgelijk topic gevonden eergisteren van iemand die hetzelfde probleem leek te hebben maar dat was 3 jaar geleden die persoon had het probleem opgelost door een volledig schone Windows installatie.

Enorm bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
@dgawit Geen probleem, ga je windows opnieuw installeren?
In ieder geval good luck.

Ik gebruik een usb stick van 512GB en heb ongeveer 20 Iso/img bestanden erop, zo handig.

[ Voor 34% gewijzigd door Hell-Slave op 12-05-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
@Hell-Slave, Oh dat klinkt handig, maar als je zo'n usb van een iso maakt installeert het toch alles overal overheen? Maak je een partitie per boot ofzo?

Ik ga denk ik eerst onderzoeken of het iets rond die encryptie is, verwacht het niet aangezien ik de bios al weer heb gedowngraded, maar wellicht toch iets met de settings, daarna ga ik inderdaad opnieuw installeren. Usb stick die ik vlug besteld heb is 256GB en komt dinsdag pas binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietser1997
@dgawit ik denk dat Hell-slave gebruik maakt van https://www.ventoy.net/en/index.html of een alternatief hierop. Is erg handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
@fietser1997 @Hell-Slave bedankt weer voor de reacties.

Inderdaad ja heb even op de link geklikt (had dit geparkeerd voor later aangezien stick nog niet binnen was), daar staat inderdaad uitgelegd dat je met die tool meerdere iso boots kan maken zolang er ruimte is. Top idee! Gaat zeker van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Hell-Slave schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:09:
Mooi meten is weten, welke windows versie heb je?
Ik kan je de tool ventoy aan bevelen, voor het maken van opstartbare usb sticks.
download: Ventoy 1.0.97
@dgawit @fietser1997 Inderdaad zie mijn vorige reactie.
Je maakt met het ventoy programmaatje je usb stick en daarna plaats je in een map al je handige iso/img files.
Zoals Windows 10, 11, Linux Mint, Ubuntu, Hiren’s BootCD, Gparted, Clonezilla, Memtest86, Ventoy (zodat je je stick zelf kan updaten), Sergei Strelec Windows enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:21
@dgawit Wat ik nog mis is een screenshot van de Performance Optimisations en de over provisioning. Kan je die nog eens laten zien? Mijn vermoeden is dat diverse performance verbeteringen niet aan staan en mogelijk hierdoor niet optimaal werken. Over provisioning zorgt ervoor dat als je schijf bijna vol begint te raken dat deze trager wordt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dgawit
Windows opnieuw geinstalleerd en de SSD is weer als vanouds, alleen de write snelheid heeft er wat mee geleden sinds eind Maart, maar de lees snelheid is weer waar het hoort te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPBdBPTMmrySgcfBvBRRTino-yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crmll5lxKCuykFTSxR7DhTYd.png?f=fotoalbum_large

@fietser1997 ik had ook nog gekeken of encryptie aan stond, maar dat stond gewoon uit dus denk dat het daar uiteindelijk niet aan heeft gelegen. Windows Security blijft nu op een wit scherm hangen, dat probeer ik nu te fixen. Daarna kan ik kijken of inderdaad na de schone installatie die encryptie is aangezet.

Nogmaals iedereen die hier heeft gereageerd bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dgawit
Hoi @Wylana bedankt voor jouw reactie.

Voorheen kon ik niet bij het Over Provisioning scherm (althans dat scherm openen duurde langer dan mijn geduld toelaat :P).

Het zal nu wel op standaard staan? Ik heb daar in ieder geval nog nooit iets aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HQT8kl8iag9cWxmycuzkSiW_dM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X8tpc9u9sKRIAGHn6FEgB0kA.png?f=fotoalbum_large

Het Performance Optimisation scherm is niet zo spannend, er staat alleen TRIM en die staat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dgawit
@fietser1997 na een nieuwe installatie van Windows 11 staat encryption nog steeds gewoon uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fietser1997
dgawit schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:17:
@fietser1997 na een nieuwe installatie van Windows 11 staat encryption nog steeds gewoon uit.
Dank voor de update. Dan is dat ook weer een probleem dat je weg kan strepen :)
Fijn om te horen dat een herinstallatie en software het wel werkend hebben gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
Mooi om te horen dat je ssd weer goed werkt, Windows11 |:(
Pagina: 1