Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bako1981
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Ik ben onlangs gescheiden en heb een jaarinkomen (WIA uitkering en partneralimentatie) van 10.800 per jaar. Nu kan ik mede via een familiehypotheek een huis kopen. Nu wil ik graag mijn netto maandlasten aan hypotheek weten. Dit kan ik online berekenen via berekenhet.nl met behulp van de volgende gegevens.

hypotheek: annuïteitenhypotheek
lening en rente: 175000 met 4% rente
afsluitdatum en looptijd: 8-5-2024 voor 30 jaar
aftrekbaar in box 1: ja
WOZ-waarde van de woning: 265000
Bruto jaarinkomen: 10800
geboortedatum: 26-11-1980

Hieruit volgt dat mijn bruto maandlasten 835 bedragen mijn netto maandlasten 652.

Ik kan er echter ook voor kiezen om het voordeel op de heffingskorting mee te nemen in de berekening. Als ik daarvoor kies zijn mijn netto maandlasten ineens 835 en lijk ik dus geen voordeel meer te hebben van de renteaftrek. Hoe kan dit?

Zijn mijn netto maandlasten straks dan 835 of 652?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Met jouw inkomen bruto = netto.

Reden normaal dat netto lager is , is hypotheekrente aftrek. Dan mag je je inkomen met de betaalde rente betalen, dus 37% korting.

Maar jij valt volgens mij nog in belastingvrije schil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De hypotheek rente aftrek is een vermindering van de belasting die je betaalt. Met heffingskorting, die je normaal gewoon wil, betaal je geen belasting met zo'n laag inkomen. Dus dan kan je ook niet minder belasting gaan betalen.

Zonder heffingskorting betaal je minder netto hypotheek, maar je betaalt onnodig meer belasting om mee te beginnen, waardoor onder de streep je gelijk of duurder uit bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice-wolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:35
Gewoon uit nieuwsgierigheid. 4% van € 175.000 = € 7.000,
Zit er geen aflossing bij in dit geval? En hoe ziet de belastingdienst zo’n constructie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:22
Ice-wolf schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:23:
Gewoon uit nieuwsgierigheid. 4% van € 175.000 = € 7.000,
Zit er geen aflossing bij in dit geval? En hoe ziet de belastingdienst zo’n constructie?
In de TS staat dat het een annuiteitenhypotheek is, en met bruto maandlasten van 835 is dat ook duidelijk correct...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:34

Haan

dotnetter

Een bruto inkomen van 900 euro per maand en een bruto hypotheek van ruim 800 euro, dat kan nooit kloppen of er mist een hoop informatie in het verhaal.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:23
Wat @Haan zegt idd.
En daarbij aanvullend:
Is dat dan de énige hypotheek die je afsluit?
Die familiehypotheek van 175k?

Waar komt dan die overige benodigde 100k vandaan voor een huis van 265k?
(wat overigens nog wel eens een stuk hoger kan liggen, want WOZ waarde kan vaak nog een stuk lager zijn dan marktwaarde c.q. vraagprijs.)

Je hebt het namelijk over het kopen van “een huis”, dus neem aan dat dat niet het huis is waar je nu woont?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
Weet je zeker dat het genoemde jaarinkomen klopt? Mogelijk bruto en netto verward of typefout?

10.800 per jaar ligt namelijk onder het sociaal minimum. In dat geval kan je bij het UWV een beroep doen op een aanvullende toeslag

https://www.uwv.nl/partic...ajong--wao--waz-uitkering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:25
Sempy schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:24:
Weet je zeker dat het genoemde jaarinkomen klopt? Mogelijk bruto en netto verward of typefout?

10.800 per jaar ligt namelijk onder het sociaal minimum. In dat geval kan je bij het UWV een beroep doen op een aanvullende toeslag

https://www.uwv.nl/partic...ajong--wao--waz-uitkering
Dit ja. Het genoemde inkomen zit (ervan uitgaande dat je alleenstaand bent en geen partner hebt die ook inkomen heeft, gelet op de genoemde alimentatie) ruimschoots onder het niveau van een uitkering ogv de Participatiewet.

Mocht dit wel je inkomen zijn, is het eigenlijk zo dat je dit huis niet kunt betalen. Naast de hypotheek moet je ook geld reserveren voor onderhoud, gemeentelijke belastingen betalen en uiteraard ook boodschappen doen om te eten. Ik zie niet direct hoe je dat zou kunnen doen als je dit huis koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:28
BrainCrash schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:52:
Wat @Haan zegt idd.
En daarbij aanvullend:
Is dat dan de énige hypotheek die je afsluit?
Die familiehypotheek van 175k?

Waar komt dan die overige benodigde 100k vandaan voor een huis van 265k?
(wat overigens nog wel eens een stuk hoger kan liggen, want WOZ waarde kan vaak nog een stuk lager zijn dan marktwaarde c.q. vraagprijs.)

Je hebt het namelijk over het kopen van “een huis”, dus neem aan dat dat niet het huis is waar je nu woont?
In de topicstart staat dat er sprake is van een scheiding. Wellicht hadden TS en partner een huis met flinke overwaarde. Afhankelijk van de leeftijd van TS is 3 ton niet onrealistisch. Verdeel dat over 2 personen en je hebt genoeg geld om met een familiehypotheek een appartement te kopen (of woning in het oosten). Als je dan een ton voor je woning gebruikt heb je ook een buffer waarmee je het nog wat jaren kunt volhouden. Je kan niet wild gaan leven. Mogelijk is er door vermogen ook geen recht op aanvullend inkomen door de overheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
Zenomyscus schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:30:
[...]

Mogelijk is er door vermogen ook geen recht op aanvullend inkomen door de overheid.
Vermogen wordt door het UWV niet op gekort, ook niet bij een toeslag. Deze regels zijn aanmerkelijk soepeler dan bijstand, waar je inderdaad je vermogen eerst moet aanspreken.

https://www.uwv.nl/partic...z-wao-of-wajong-uitkering

Dus voor TS advies om goed na te gaan waar hij recht op heeft. Dit soort toeslagen moet je zelf achteraan en worden vaak dus gemist.

[ Voor 5% gewijzigd door Sempy op 09-05-2024 10:40 ]

Pagina: 1