Advies warmtepomp (twee-onder-een-kap uit 1930)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:36
Beste medetweakers,

Ik ben aan het orienteren op een full electric warmtepomp. Ik zou graag willen bekijken mijn top 3 aan warmte pomp in lijn is met wat jullie denken / adviseren.

Primaire doel was om 27m2 bij te bouwen boven op de huidige 98m2 dus totaal 125m2.
Dit is nu uitgelopen tot een grootschalig verduurzaamheid project. Deze week zijn ze begonnen met de sloop van het huis, alleen de buitenmuren, skelet en dak zijn overgebleven.

Ik krijg een nieuw vloer (VBI) en aan de binnenkant worden er isolatiemuren van 14cm geplaatst, wat resulteerd in een RC4,5 en plafond + dak een RC6, HR+++ glas, etc.

Beneden zal verwarmd en gekoeld worden dmv vloerverwarming, boven in de 3 slaapkamers inverters/airco's en in de badkamer een elektrische vloerverwarming.

Gaat om gezin van 4 personen.

Historisch gasverbruik: 1550 m³/jaar
Afgiftesysteem:
- 125 m² vloerverwarming, 8 groepen.
SWW:
- Bijkeuken is genoeg plek voor een technische ruimte
- 462 liter nodig? (Meter is in 2022 vervangen, hiervoor was het gemiddelde 380 liter per dag,500 liter in 2022 per dag, 462 liter in 203). Vanwege medische redenen wordt het bad regelmatig gebruikt incombinatie met 2 kids.
- DWTW aanwezig: Nog niet
Warmtepompvoorkeur:
L/W, prioriteit:
domotica-integratie(Home Assistant), DIY/tweakersvriendelijk, zuinig, miieuvriendelijk, stil, design, goedkoop, verkrijgbaarheid
Zowel koelen als verwarmen
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Het idee is om met de zonnepanelen en HA logica te gebruikem om de warmtepomp tijdens zonuren/goedkoperen prijs in de winter warmer te stoken zodat rond 19:00 gebruik gemaakt kan worden van het bad/douche.

Ik heb een aantal offertes gekregen welke ik met jullie wil delen:
  1. EnergySave AWST6-M-R32-V8 (6 kW), 600 liter Multifunctional tank, 100 liter buffervat, ESH verwarmingselement van 2 kW in combinatie met een Honeywell Evo home thermostaat.
  2. Weheat all electric Sparrow (6 kW), 300 liter boilervat, 100 liter buffervat.
  3. Viessmann Vitocal 222-A, type AWOT-M-E-AC 221.A06 (5,7 kW), 220 liter boiler, Thermostaat Vitotrol 200-A, OPTO2 interface.
Prijs:
  1. EnergySave: 14.000
  2. WeHeat: exacte prijs nog te ontvangen
  3. Viesmann: 16.000
Extra informatie:
EnergySave
WeHeat
Viesmann

Technische gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cguIex8X3NBDaEhQQcsSWS5Qok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7lfOAL1WMmgeK3EtQifec9qs.png?f=fotoalbum_large

Het gaat hier om de AWOT-M-E-AC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyKdZNKWFu5hXWxQ6kvBEFdypK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OfCnhjkK9IGRBjJ7DF3msya1.png?f=fotoalbum_large

Graag jullie advies

[ Voor 24% gewijzigd door wpm op 15-05-2024 12:07 ]

Alle reacties

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een buffervat bij 125m2 vloerverwarming is niet nodig.
Dat scheelt weer een bak geld.

Wil je ook de prijzen erbij zetten? Dat maakt vergelijken wat makkelijker.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:56
462 liter per dag, inclusief wc en kraan?
Wij hebben een 300 liter vat (gezin met drie kids waarvan 2 puberende meiden) en dat is voldoende.

Kan je boven ook geen vloerverwarming leggen om te verwarmen, electrische vloerverwarming kan je dan weglaten.

Voor de rest zeggen de merken mij niets.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-11 17:13
Verminder je SWW verbruik, in een goed geïsoleerd huis met 4 inwoners kan het SWW verbruik zó makkelijk 50% zijn van de totale energie/ stroom rekening.
Stel je neemt een SWW tank van 500 liter dan zal het verbruik er ook naar zijn, met 270 liter móet je zuinig douchen.
Ik zie 3 merken wp waar ik vraagtekens bijzet.
Met Mitsubishi, Panasonic, Nibe-Itho en Vailant heb je veel meer zekerheid op langer termijn (service-ability), de laatste drie zijn ook bijzonder geluidsarm, de Panasonic laat zich prima instellen, de Itho Amber wp wordt grotendeels in Nederland dóór ontwikkeld, specifiek voor de Nederlandse markt/ woning, dit merk heeft ook liggende SWW vaten.

Mijn advies: Panasonic 9 KW J serie; deze heeft een ruim modulerend bereik tot 2,5 KW, met 270 liter liggend SWW vat achter een knieschot nabij de douche.
In de keuken een eigen boiler/ Quooker

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:40
600 liter boiler is fors.
Met hoeveel personen zijn jullie thuis?
Hoe lang willen jullie achter elkaar douchen? / Hoe vaak bad vullen?
Hoeveel liter / minuut doet jullie douche?

De boiler ga je rond de 35-40 graden zetten, dus je kan redelijk 1:1 rekenen met hoeveel liter uit douche komt en hoe groot boilervat moet zijn.

Dan heb je nog het gedeelte "verwarming van huis gedurende nacht". Gezien je zonnepanelen in winter niet genoeg stroom opwekken om de boiler voldoende op te warmen, hoef je hier niet echt rekening mee te houden .

Kortom, 600 Liter is flink, maar heb je een bad of regendouche en puberdochters, dan snap ik dat je eraan kan komen.

Ps- ik ben niet helemaal eens met hierboven, te klein vat geeft ongemak en geruzie, zou ik niet aan beginnen.

[ Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 09-05-2024 07:10 ]

• wpm
@Bravertal
Bravertal schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:05:
462 liter per dag, inclusief wc en kraan?
Wij hebben een 300 liter vat (gezin met drie kids waarvan 2 puberende meiden) en dat is voldoende.
@99ruud99
99ruud99 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:09:
600 liter boiler is fors.
Met hoeveel personen zijn jullie thuis?
Hoe lang willen jullie achter elkaar douchen? / Hoe vaak bad vullen?
Hoeveel liter / minuut doet jullie douche?
Kortom, 600 Liter is flink, maar heb je een bad of regendouche en puberdochters, dan snap ik dat je eraan kan komen.
Als eerst dank voor alle reacties.

Met betrekking tot de liters:
Meter is in 2022 vervangen, hiervoor was het gemiddelde 380 liter per dag,500 liter in 2022, 462 liter in 203). Vanwege medische redenen wordt het bad regelmatig gebruikt in combinatie met 2 kids.
Meestal douchen we achter elkaar en 2x per week wordt wel zeker het bad gevuld. Ik zelf douch ongeveer 5 minuten, iets wat ik niet kan zeggen van de rest van het gezin ;)

• 99ruud99
Dan blijft de vraag, kijk eens hoeveel liter in jullie bad gaat, en moet die in 3 minuten vol zijn of is 10 minuten ook goed? (Bad vullen is +- 150 liter).

En hoeveel liter/minuut komt er uit de douche?

Dus zelfs als je 2 volle badkuipen wilt vullen zou je maar 300 liter nodig hebben. (Al gaan kids vaak ook samen, maar die discussie wil ik niet hier voeren, ik ken jullie gewoontes niet, en je hoeft je niet te verantwoorden oid!).

Wil je tegelijkertijd ook nog douchen is er nog zon 60 liter nodig per douchebeurt.

Dus 2x bad + 2 douchebeurten op 1 avond.
2x 150 + 2x 60 = 420 Liter.

Je haalt zelf je waterverbruik door de war met warmwater verbruik.

Je verbruikt ook water in toilet (10 liter per spoelbeurt), wasmachine (60 liter) etc etc. Ik neem aan dat toilet gewoon koud water gebruikt.

Al met al, kijk naar het juiste getal, dat is warmwater verbruik, niet totaal water verbruik.

Hoeveel m3 gas verbruik je nu?
Historisch was 1550m3 per jaar, maar dat is deels ook verwarming.

Hoeveel heb je in maand april verbruikt - onbekend, schrijf nu huidige stand op en kijk 10 juni.

Gezien warme temperatuur buiten is dit je warm water verbruik, dat x12 is aantal m3 voor warm water.
Aantal m3 gas dat je verbruikt hebt / 31 is m3 gas per dag.
Aantal m3 gas per dag * 250 is hoeveelheid warm water per dag.

Gezien je sommige dagen ineens allemaal tegelijk wilt en andere dagen niet (is dat zo?), doe dit getal x2 voor boiler inhoud.

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:15
De blackbird is volgens mij 8kW en de Sparrow 6kW. (Van Weheat).

• wpm
@99ruud99 Dank voor je vragen! Dit helpt zeker, zie hieronder de antwoorden voor meer inzicht.
99ruud99 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:22:
Dan blijft de vraag, kijk eens hoeveel liter in jullie bad gaat, en moet die in 3 minuten vol zijn of is 10 minuten ook goed? (Bad vullen is +- 150 liter).
Het bad gebruikt 200 liter en hoeft zeker niet in 3 minuten vol te zijn, mag langer.
En hoeveel liter/minuut komt er uit de douche?
Er komt 9,5 liter/minuut uit de douche
Wil je tegelijkertijd ook nog douchen is er nog zon 60 liter nodig per douchebeurt.
Ja, komt regelmatig voor.

Met dit gegeven en gedrag (van vandaag als voorbeeld) is het 1x bad + 3 douchebeurten op 1 avond.
1x 200 + 1x 47,5 + 2x 95= 437,5 Liter.
Hoeveel m3 gas verbruik je nu?
Historisch was 1550m3 per jaar, maar dat is deels ook verwarming.

Hoeveel heb je in maand april verbruikt - onbekend, schrijf nu huidige stand op en kijk 10 juni.

Gezien warme temperatuur buiten is dit je warm water verbruik, dat x12 is aantal m3 voor warm water.
Aantal m3 gas dat je verbruikt hebt / 31 is m3 gas per dag.
Aantal m3 gas per dag * 250 is hoeveelheid warm water per dag.
Ik heb het verbruik vorige maand bijgehouden en ik kwam uit op 1,3 m3 per dag.

• 99ruud99
Dus dat is 1.3 x 250 = 350 liter warm water (ruim rekenen).

Stel je eigen berekening, 450 liter op 1 avond.

Vraag is, wil je dan ALTIJD 25% meer kunnen verbruiken, dat is behoorlijk veel.

Ik denk dat je aan boiler van 500 liter al ruim genoeg zit, en die momenten dat je net wat meer verbruikt, water warmt ook bij ( vooral, je gebruikt niet 500 liter in 1 min).

• wpm
99ruud99 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:44:
Dus dat is 1.3 x 250 = 350 liter warm water (ruim rekenen).

Stel je eigen berekening, 450 liter op 1 avond.

Vraag is, wil je dan ALTIJD 25% meer kunnen verbruiken, dat is behoorlijk veel.

Ik denk dat je aan boiler van 500 liter al ruim genoeg zit, en die momenten dat je net wat meer verbruikt, water warmt ook bij ( vooral, je gebruikt niet 500 liter in 1 min).
Mee eens, ik denk dat een 500 liter vat voldoende is. Merci voor je snelle reactie!

• wpm
@99ruud99
Naast dat je ons goed hebt geholpen met de berekening liters (en KW).
Wat vindt je van de technische specificaties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cguIex8X3NBDaEhQQcsSWS5Qok=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7lfOAL1WMmgeK3EtQifec9qs.png?f=fotoalbum_large

Het gaat hier om de AWOT-M-E-AC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyKdZNKWFu5hXWxQ6kvBEFdypK0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OfCnhjkK9IGRBjJ7DF3msya1.png?f=fotoalbum_large

• 99ruud99
Ik heb niet genoeg kennis van deze apparaten om daar iets zinnigs over te zeggen helaas.
Pagina: 1