Welke manier van Deco / Linksys nodes verbinden met modem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanno
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
Goedenavond,

Ons Ziggo modem staat in de kelder en merk dat daardoor het signaal alles behalve optimaal is.
Het idee is om een switch in de meterkast op de begane grond te plaatsen.
Vervolgens wil ik UTP cat6a kabels laten trekken vanaf de meterkast/switch naar:
- De woonkamer
- Mijn werkkamer op de eerste verdieping
- Zolder

Deze kabels wil ik dan laten afwerken met een inbouw UTP-contactdoos.
In de woonkamer, werkkamer en zolder wil ik vervolgens Deco of Linksys mesh apparaten plaatsen, die ik dus direct bekabel met de switch in de meterkast. Vanuit het mesh apparaat wil ik dan bijvoorbeeld een UTP kabel naar mijn desktop trekken.

Onderstaande afbeelding ben ik al vaak tegengekomen.
Welke manier zou in mijn situatie de meest ideale zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTIPk8dm_KteuTP8NjevtuLI8cI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lBorjzGQqHhsBV6GIeAP7E87.png?f=user_large

B.v.d!

[ Voor 4% gewijzigd door Stanno op 09-05-2024 00:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Om te beginnen dat je elke deco bekabeld gaat aansluiten doe je al helemaal super ipv draadloos met elkaar doorverbinden.

De meest ideale (normale) is nummer 3. AP mode tekening.

Zo heb ik het hier ook maar dan met EAP 245 kastjes ipv een deco.

Vanuit de EAP 245 kan ik 1 kabel naar een desktop leggen. Geen idee hoeveel erin een deco kan en als dat dan kan. Niet dat ze in AP mode staan en vervolgens doen al die poorten het verder niet.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Als je kabels trekt dan is het onderste plaatje het beste.
Gewoon al die Deco's in AP mode zetten.

Als je ergens nog iets bedraad wilt aansluiten plaats je daar gewoon een extra switch.

[ Voor 31% gewijzigd door Ben(V) op 09-05-2024 10:56 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stanno
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 09-05-2024
RobbyTown schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:24:
Om te beginnen dat je elke deco bekabeld gaat aansluiten doe je al helemaal super ipv draadloos met elkaar doorverbinden.

De meest ideale (normale) is nummer 3. AP mode tekening.

Zo heb ik het hier ook maar dan met EAP 245 kastjes ipv een deco.

Vanuit de EAP 245 kan ik 1 kabel naar een desktop leggen. Geen idee hoeveel erin een deco kan en als dat dan kan. Niet dat ze in AP mode staan en vervolgens doen al die poorten het verder niet.
Ben(V) schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:55:
Als je kabels trekt dan is het onderste plaatje het beste.
Gewoon al die Deco's in AP mode zetten.

Als je ergens nog iets bedraad wilt aansluiten plaats je daar gewoon een extra switch.
Bedankt voor jullie reacties. Dus eigenlijk zoals beneden (even heel snel/simpel getekend):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xk9zqD2Km6-wXQu4wWwwB7yYRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RyqjgsVhDuwjx6R45n8nQqfX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:15
Precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let wel dat er twee eisen zijn voor dit te laten werken met een IEEE1905.1 mesh solution als TP-Link Deco's:

1) Deco moet in AP modus geinstalleerd worden, niet routermodus.
2) Switch moet IEEE1905.1 ondersteunen.

Dat laatste begint ondertussen redelijk gangbaar te worden, maar je kunt niet blind een switch kopen en hopen dat het op orde is. Helaas geeft bijna geen fabrikant aan welke switches het wel ondersteunen en welke niet, zelfs een vendor als TP-Link zelf, die vol op IEEE1905.1 inzet, geeft het niet aan in de specs van z'n switches. Je moet graven in hun support pagina's om te ontdekken welke gaan werken. Advies: wil je een oplossing als dit, doe dat graafwerk en zorg dat je een switch neemt die het ondersteunt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenwijkerland
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Dus IEEE1905.1 is nodig voor mesh.

Hoe kun je checken of er i.d.d. een mesh goed opgezet is?
M.a.w. je switch is oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je probeert de onderste van de drie installatiemethodes in ts, met Deco in AP-modus.

Werkt dat? Dan zit het goed. Zo niet, dan niet.

"NIet" kan zijn dat de leaf node die via switch verbonden is, ofwel helemaal geen verbinding maakt met de master node, danwel die verbinding over WiFi, niet Ethernet maakt.

Dit is echt iets dat switchfabrikanten zouden moeten specificeren, fabrikanten die ook mesh-meuk aanbieden voorop. Maar dat doen ze niet, dus er zit weinig anders op dan er proefondervindelijk achter te komen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Ik dacht dat in AP mode IEEE1905.1 helemaal niet gebruikt word en het gewoon simpele AP's worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1