Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Sinds een aantal maanden ben ik verhuisd naar een nieuwbouw huur appartement. Vandaag kwam ik thuis en bleek 1 van de 3 groepen doorgeslagen te zijn. Op deze groep zit de verlichting en wandcontactdozen van de woonkamer, keuken en slaapkamer. Na het omzetten van de schakelaar werkt alles weer. De schakelaar slaat ook niet meer terug om. Ik kan hierdoor (bij mijn weten) niet goed bepalen welk apparaat mogelijk voor problemen heeft gezorgd. Online lees ik dat geadviseerd wordt in dit soort situaties een electricien langs te laten komen, zodat die e.e.a. kan controleren. Klopt dit? Of dien ik me hier niet al te druk om te maken gezien het nog maar eenmaal is gebeurt tot dusver? Ik vind het namelijk nogal vreemd dat dit 'zomaar' lijkt te gebeuren.

Beste antwoord (via init op 09-05-2024 19:58)

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:01

Aardedraadje

Met kabelschoen

Het zou kunnen dan als er meerdere apparaten tegelijk aanslaan (losse koelkast en vriezer?) dit een aardlek/alamat kan doen afslaan. Ik heb dit met een relais van mijn loopband. Als die inschakelt en de vriezer draait ook al, dan piekt er blijkbaar een lekstroompje en schiet de alamat eruit. Het is maar heel sporadisch en hoeft niet per se problemen te voorspellen. Nog even aankijken zou ik ook denken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43
Even afwachten tot het weer gebeurd.
Het zou ook kunnen komen door werkzaamheden van de netbeheerder.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

In dergelijke gevallen is het zonder uitzondering de buitenlamp, als je de topics hierover zou moeten geloven.

Dus: heb je die, op welke groep zit die en hoeveel water staat erin na een flinke regenbui?

Also: nieuwbouw en slechts drie groepen?

[ Voor 59% gewijzigd door CodeCaster op 08-05-2024 21:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init
  • Niet online
Jim423 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:52:
Even afwachten tot het weer gebeurd.
Het zou ook kunnen komen door werkzaamheden van de netbeheerder.
Zouden bij werkzaamheden van de netbeheerder niet alle groepen doorslaan?
CodeCaster schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:54:
In dergelijke gevallen is het zonder uitzondering de buitenlamp, als je de topics hierover zou moeten geloven.

Dus: heb je die, op welke groep zit die en hoeveel water staat erin na een flinke regenbui?

Also: nieuwbouw en slechts drie groepen?
Ik heb geen buitenlamp 😉 Drie groepen is inderdaad niet veel, maar zo groot is het appartement ook niet.

[ Voor 45% gewijzigd door init op 08-05-2024 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:43
Nee vaak maar eentje met de meeste apparatuur erachter.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:13
Heb je tijdens het moment dat je weg was iets van wasmachine, vaatwasser aangehad? Dan zijn dat de meest waarschijnlijke boosdoeners. Gaat het hier om een automaat of een aardlekautomaat?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init
  • Niet online
The-Source schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:18:
Heb je tijdens het moment dat je weg was iets van wasmachine, vaatwasser aangehad? Dan zijn dat de meest waarschijnlijke boosdoeners. Gaat het hier om een automaat of een aardlekautomaat?
Nee, geen van deze apparaten stond op dat moment aan. Sowieso stond er eigenlijk nagenoeg niks aan (wel wat in standby zoals de tv) voor deze groep.

Volgens mij betreft het een aardlekautomaat. Maar gezien ik hier niet in thuis ben, onderstaand een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENscQdhjCjOdVt8_551qFMinnxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6oC3mO98GQEPyG25jjQC9l4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Aardlek automaten dus

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-05 20:06
Jou appartement is net een paar maanden 'opgeleverd'... er is een kans dat er nog bouwvocht in de elektra buizen of centraaldozen e.d. zit dat de aardlekautomaat doet triggeren op te veel lekstroom.
Dat hoeft niet altijd te gebeuren, met name bij condensatie van veel vocht in elektra componenten.
Met een isolatieweerstand meting kom je daar wel achter.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 09-05-2024 16:55 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:17

franssie

Save the albatross

Voor nu zou ik nog even aanzien.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:01

Aardedraadje

Met kabelschoen

Het zou kunnen dan als er meerdere apparaten tegelijk aanslaan (losse koelkast en vriezer?) dit een aardlek/alamat kan doen afslaan. Ik heb dit met een relais van mijn loopband. Als die inschakelt en de vriezer draait ook al, dan piekt er blijkbaar een lekstroompje en schiet de alamat eruit. Het is maar heel sporadisch en hoeft niet per se problemen te voorspellen. Nog even aankijken zou ik ook denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init
  • Niet online
natural colour schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:55:
Jou appartement is net een paar maanden 'opgeleverd'... er is een kans dat er nog bouwvocht in de elektra buizen of centraaldozen e.d. zit dat de aardlekautomaat doet triggeren op te veel lekstroom.
Dat hoeft niet altijd te gebeuren, met name bij condensatie van veel vocht in elektra componenten.
Met een isolatieweerstand meting kom je daar wel achter.
Ik vermoed dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik woon ca. 3 maanden in de woning, maar de woning bestaat al wel iets langer. Ik ben niet de eerste bewoner.

Gezien eigenlijk iedereen aangeeft het nog even aan te kijken, lijkt me dat het beste om te doen. Dank allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zolang het niet met regelmaat terug lijkt te keren....

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:12

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als het nog een keer gebeurd, dan vooral ook kijken of het door een aardfout komt of door overbelasting. Bij een aardfout is het venster bij 'RCBO' ook verkleurt, was het overbelasting is die nog wit.
Pagina: 1