Help - hoeveel ampere aansluiting mijn woning? 3x 63a?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-06 16:20
Hey,
Ik wordt binnenkort de troste eigenaar van een twee-onder-een kap uit 1905. Alleen kom ik er niet achter hoeveel ampere mijn hoofdaansluiting is. De makelaar, bouwtechnische keurder en eigenaren zeggen het allemaal niet te weten. Dat vind ik een beetje gek natuurlijk. Gelukkig heb ik deze community nog.
Kunnen jullie helpen? Hieronder twee foto's. Op de eerste foto is op het metaal '63 ampere' geschreven. Op de foto's is het niet zo goed te zien. Ik heb nog nooit een simpele 140m2 woning met 3x 63a tegen gekomen. Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qO1nGLBbr4SFMi5ddIfsy2_aj_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bU6nFhQhdTXwtpeUA1vCmPRJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gabu9YAKbNp93RfnxGNXsS3Zhpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6GvMLJpkEvBb2s9aja8b27Jm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:10

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Op je hoofdschakelaar staat 40A, dus ik neem niet aan dat je hoofdzekering dan zwaarder is. Het moet toch vermeld staan op de rekening van de eigenaar?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
Ik denk een standaard 3x25 Ampère aansluiting. Dit kun je terugvinden op de website van je netbeheerder.
Ook hebben de 'dopjes' van de zekering een kleurcodering waarop je kunt zoeken. Kan het op de foto niet goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18

Asteroid9

General Failure

Maakt het veel uit? Je hebt in elk geval een driefasenaansluiting en die is hoe dan ook eenvoudig om te zetten naar een andere aansluiting.
3x 25 is het normale tarief, alles daarboven kost echt flink wat extra geld dus mocht het nu hoger zijn dan zou ik het snel terug laten zetten naar 3x25

De huidige aansluiting kun je via de netbeheerder aanvragen inderdaad, de makelaar weet dat niet en de huidge eigenaren zijn kennelijk te laks om even hun energierekening te bekijken, daar staat het namelijk op.

Even snel bij Liander gekeken als voorbeeld, die tarieven verschillen niet veel per netbeheerder:

3x25 = 400 jaarlijks
3x63 = 3.386 jaarlijks....

[ Voor 13% gewijzigd door Asteroid9 op 08-05-2024 21:11 ]

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 11:14

Ravefiend

Carpe diem!

Vergelijk even met deze voor wat betreft de smeltzekeringen:
https://www.robkalmeijer....diazed-huiszekeringen.jpg
■ Rood, 10 ampère
■ Grijs, 16 ampère
■ Blauw, 20 ampère
■ Geel, 25 ampère
■ Zwart, 35 ampère

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:40
Als je netbeheerder Liander is op https://mijn-liander.web.liander.nl/login/gast inloggen met je postcode, huisnummer en laatste 6 cijfers op de kWh meter... De huidige eigenaren willen je vast een foto van de meter sturen.

(Los daarvan zou ik dit als elektrotechnisch installateur inschatten dat dit waarschijnlijk 3x25A is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-06 02:10
Ik kan het niet goed zien op de foto maar die kleine rondjes hebben normaal een kleur.

Rood, 10 Ampère
Grijs, 16 Ampère
Blauw, 20 Ampère
Geel, 25 Ampère
Zwart, 35 Ampère
Wit, 50 Ampère
Oranje, 63 Ampère

Gezien de rest van je kast is het hooguit 3x35A
Gezien de kosten en dat je een normale woning hebt zou 3x25A het meest voor de hand liggen.

En die vermelding van 63A is het maximale waar dat kastje voor gebouwd is, maar dat zegt weinig over wat er daadwerkelijk in zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 16:10
Kanttekening, 3 fase aardlek voor enkele groepen mag niet meer. Eventuele lekstromen heffen elkaar op waardoor de aardlek er niet uit gaat. (Sinds nen 1010:2015)

Hier vroeg je niet om en het is niet om bijdehand te doen hoor maar aangezien de huidige eigenaars niks weten, weet jij nu al iets meer.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03-06 21:29
Zeker waarde staat op de zekering, op de foto net niet te lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bIqRpIH98KBsOAXBdRAQhEFfq3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhQp1bxJQX99ZwFfikF82bpm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:45

Illusion

(the art of)

BBB-Nick schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:09:
Zeker waarde staat op de zekering, op de foto net niet te lezen.

[Afbeelding]
Nee. Daar staat de maximale waarde die in die porseleinen kop past. De waarde van de zekering zie je aan de kleur van de stip.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:13

Theo

moederbord

Jelle Brolnir schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:47:
Kanttekening, 3 fase aardlek voor enkele groepen mag niet meer. Eventuele lekstromen heffen elkaar op waardoor de aardlek er niet uit gaat. (Sinds nen 1010:2015)

Hier vroeg je niet om en het is niet om bijdehand te doen hoor maar aangezien de huidige eigenaars niks weten, weet jij nu al iets meer.
Gezien de leeftijd van de meterkast, en het feit dat er nog stoppen in zitten is het hebben van een aardlek al een pluspunt. Ik gok niet dat @maxdevries13 van plan is om ook maar iets van deze meterkast te behouden...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Jelle Brolnir schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:47:

Niet om betweterig te zijn maar deze informatie is achterhaald. Ik zie dit wel vaker hier op het forum voorbijkomen.
Er is nooit bewezen dat lekstromen zich zo gedragen. Tegenwoordig worden 4-polige aardlekschakelaars juist weer geadviseerd in sommige situaties.

Zie: https://new.abb.com/low-v...eugende-installatiekasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:55
Baxke schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Niet om betweterig te zijn maar deze informatie is achterhaald. Ik zie dit wel vaker hier op het forum voorbijkomen.
Er is nooit bewezen dat lekstromen zich zo gedragen. Tegenwoordig worden 4-polige aardlekschakelaars juist weer geadviseerd in sommige situaties.

Dus eerst werd het een tijd gebruikt, daarna ontraden, vervolgens afgekeurd en nu wordt het weer toegestaan? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

GioStyle schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:37:
[...]

Dus eerst werd het een tijd gebruikt, daarna ontraden, vervolgens afgekeurd en nu wordt het weer toegestaan? 8)7
Elektriciens, het zijn net diëtisten.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:44
Zoals al meer hier gezegt hebben: kijk naar de kleur van de stop.
Het is wat moeilijk te zien op de foto, maar het lijkt mij geel, dus een normale 3x25A aansluiting.

Meeste netbeheerders hebben wel een webpagina waar je het kan checken.
Ben je wel even meternummer nodig.
De juiste pagina bij de grootste netbeheerders:
Enexis
Liander
Stedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnK
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-04 15:01
Opvragen bij de netbeheerder is de makkelijkste oplossing.

Maar als ik zo de foto's zie dan zie ik niks dat er echt significant dikker uitziet dan 2.5 kwadraat. Dus ik zou er niet vanuit gaan dat het meer is dan 3x25A.

Ik had in mijn meterkast de oude blokzekeringen zitten, als middelste huis van 7. Daar zaten wel 63A zekeringen in en die zijn toch echt een maat groter dan normale zekeringen. Ook de kabel die bij mij binnenkomt is echt een lomp gebeuren, ik meen dat het 4x 35 kwadraat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-06 16:10
Baxke schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:23:
[...]

Oh zo ervaar ik dat niet hoor. Ik kom alleen net vers van een cursus af en daar houden ze de nen1010 aan, docent is doctorandus in natuurkunde die de nen1010 zo'n beetje uit zijn hoofd kent dus ik moet ergens vanuit gaan toch? Verwacht dat hij door zijn studie ook wel de waarschijnlijkheid van claims meeneemt in zijn stof.

Vind het zelf altijd wat lastig dat met veel zaken wordt verwezen naar wat de fabrikant voorschrijft. Dus ik kies er dan maar voor om de nen normering te volgen en dan pas naar de voorschriften van de fabrikant te kijken als de situatie daar naar is.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baxke
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11-05 15:21
Excuses voor het offtopic. De rubriek waarin de tekst stond dat het toepassen van de 4-polige aardlekschakelaar in combinatie met 230V eindgroepen werd afgeraden, is komen te vervallen. Ik heb helaas geen toegang tot de digitale norm maar ik vond het hier terug op de website nen.nl, pagina 77 van deze presentatie:

https://www.nen.nl/media/..._NEN_1010_presentatie.pdf

Rubriek 531.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens mij is een 63a aansluiting voorzien van een inkomende 25mm2 ader. Die zie ik niet terug op de foto. Dus zo zwaar zal de aansluiting niet zijn.

Vermoeden is dus 3x25 of 3x35, maar waarschijnlijk 3x25 want dat is nog enigszins betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:18

Asteroid9

General Failure

Leuke theoretische discussie zo, maar waarom zou een bewoner die er zelf kennelijk geen verstand van heeft zo'n zware aansluiting hebben en ondertussen bij 300 Euro per maand (!) aan vastrecht betalen?

Ga er maar van uit dat het gewoon 3x25 is en als dat niet zo is dan gelijk op de dag van de sleuteloverdracht een aanpassing naar 3x25 aanvragen, zonde van het geld.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:57
Gezien de dikte van de aders zou ik ook inzetten op 3x25A.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxdevries13
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-06 16:20
Aan iedereen, veel bedankt! Ik hoop maandag uitsluitsel te krijgen van de verkopers :)
Pagina: 1