Beeldscherm aansluiten DP werkt willekeurig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Onlangs heb ik na langer zoeken een beeldscherm gevonden (Iiyama ProLite, 27").
Ik heb deze aangesloten via een DP-kabel (DP achterin computer; DP achter in scherm).
Stroom is goed aangesloten, maar ik denk de kabel ook.
Het vervelende is dat zich het probleem voordoet, dat wanneer ik mijn computer wil gebruiken, ik eerst het scherm aan klik (achterkant/onder) en na opstarten van de computer komt er vaker niet meteen het scherm van Windows -de monitor blijft donker en soms 'no signal, waiting to prepare standby mode'.
Ik heb de kabels al vaker gecheckt van de DP-aansluiting en bij het optiemenu zowel AUTO (bron zelf zoeken), als DP geprobeerd. Dit willekeurig wel en niet opstarten van de monitor vind ik vrij hinderlijk.
Zou dit euvel kunnen liggen aan een kwalitatief mindere DP-kabel of een minieme breuk?
Of zou het scherm even nodig hebben om 'op te warmen' of iets dergelijks -dit leek mij eigenlijk onwaarschijnlijk?
Iemand tips/ideeën?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:47

Detmer

Professioneel prutser

En als je eerst de PC aan zet en daarna de monitor?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:21
Welke videokaart heb je? Blank signal komt vaker voor, met name bij aansluitingen via DisplayPort. Zie hier ook een firmwaretool die Nvidia heeft uitgebracht om dit probleem op te lossen voor bepaalde GeForce-kaarten: https://www.nvidia.com/en-us/drivers/nv-uefi-update-x64/

Je kunt ook kijken in het OSD van de monitor of daar een compatibiliteitsoptie aanwezig is om te schakelen tussen verschillende DisplayPort-versies (1.4 naar 1.2 of 1.1 bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Ik kan alleen zien bij Graphics Card: Intel (R) HD Graphics, Ivy Bridge GT1 2023 - installed dec 2015.
De monitor van Iiyama lijkt zo te zien van 9/2023 (prod.); ik ken het merk niet, maar het leek mij voordelig.
Ik vind ook raar dat als het na veel gedoe tóch gewoon prettig werkt, ik bij de 'eerste keer' opstarten steeds moet hannesen met monitor aan, opties e.d.
De link hierboven kreeg ik de melding: 'not compatible with this pc's videocard'.
Ik heb van de twee DP-poorten gewisseld van Port1 naar Port 2 (aansluiting pc), maar alsnog werkt het niet.
Zo zie ik ook niet het opstartscherm van Windows, maar pas vanaf het inlogscherm. Ik zie niet het ladende rondje, bios-setup die ik normaal ca. 20sec te zien krijg als ik mijn pc aanzet.
Verder vraag ik mij af of het scheelt of ik de optie DP (waarop hij is aangesloten) of [ AUTO > ] kies, zodat hij zelf de aangesloten opties zoekt?
Zou een computer ook te oud kunnen zijn voor de monitor? Alsnog zou ik dit wat vreemd vinden, omdat hij het na wat uitvogelen (geen idee waar het aan ligt dan) wel gewoon doet. Maar ik zou het gewoon prettig vinden als de monitor het direct doet en ik niet 10 minuten hoef te pielen voordat het scherm eindelijk werkt..

[ Voor 15% gewijzigd door Deantje op 10-05-2024 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Als je de PC herstart (de monitor staat dus nog aan), zie je dan wel de post-screen en het laadscherm van Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Degrader schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 16:25:
Als je de PC herstart (de monitor staat dus nog aan), zie je dan wel de post-screen en het laadscherm van Windows?
Het laadscherm zie ik helaas niet. Ik heb het idee dat de monitor vaak pas werkt NADAT ik de computer heb aangezet en bijv. 2 minuten gewacht. Heel hinderlijk.
Maar moet je in het algemeen: eerst de monitor aanzetten en dan de pc opstarten, of eerst de pc opstarten en daarna de monitor aanzetten? :?
De monitor zet ik wegens besparing na gebruik gewoon geheel uit, dus niet standby-modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
Welk model van Iiyama heb je precies? Als deze een hdmi-aansluiting heeft, probeer het dan eens met een hdmi-kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit werkt bij mij altijd.
How to restart the graphics driver. For Windows 10 and 11: With your keyboard, hit Windows + Ctrl + Shift + B. After a brief blackout, your monitor should refresh itself and hopefully, any issues to do with your graphics should be alleviated
Pagina: 1