Vloerverwarming op houten ondervloer (vlakken?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 19-04 04:36
Ik woon in een appartement op de 3e verdieping en wil vloerverwarming aanleggen. Als opties ben ik bij de volgende uitgekomen:
- Magnum (of vergeiljkbaar merk, e.g. DBS) dryfloor of heatboard w, en daarbovenop fermacell en pvc dekvloer
- Fermacell (met bijvoorbeeld vilt) en dan invrezen en vervolgens dichtsmeren en pvc topvloer

Nu heb ik hierover de volgende vragen die ik nog niet op het forum heb kunnen vinden:
- Hoe vlak moet mijn houten ondervloer zijn voor bovengenoemde methodes? Ik wil sowieso de planken vastzetten met schroeven, maar moet er ook bijvoorbeeld spaanplaat op geschroefd worden? Ik kan me voorstellen dat fermacell wel oneffenheid wegwerkt, maar geldt dit ook voor EPS?
- Voor de fermacell optie, hoe zorg ik hierbij voor een (warmte) isolerende laag onder de fermacell?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 21:03
Er zijn al meer topics over droogbouw vloerverwarming, ik zou daar beginnen, met name om alle problemen en oplossingen op rij te krijgen

Ik heb zelf een systeem met eps platen met voorgelijmde alu heatspreaders, met daarop een heatfoil en als laatste een 8mm laminaatvloer.

Waarom wil je een pvc topvloer? Uit de andere topics is mijn conclusie dat je bovenop de vloer zeker 1 enorm stijve laag nodig hebt om doorzakken te voorkomen.

Als ik het nog een keer zou doen zou ik denk ik niet voor de heatfoil maar voor een plaatmateriaal gaan, of voor een nog steviger laminaat.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
Dank voor je reactie. Wat jij beschrijft lijkt me dan vergelijkbaar met Magnum Heatboard W (EPS met alu in 1).

Ik heb op het forum rondgezocht maar antwoorden op bovenstaande 2 specifieke vragen nog niet kunnen vinden.

PVC, gezien ik zoals boven beschreven ook fermacell bovenop de "Magnum optie" zou leggen. Dan heb ik vloerverwarming, warmteisolatie, stijfheid (drukverdeling), én extra geluidsisolatie naar de onderburen in 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 21:03
https://gathering.tweaker...message/75262698#75262698

Ik doelde vooral op dit topic, daar staan wat voorbeelden in voor een onvoldoende stijve dekvloer

edit:
Ik was op TS14R uitgekomen, dat voelt voor mij iets beter dan de magnum platen, waar altijd open ruimtes blijven bestaan, itt. tot trs14 waarbij er altijd OF leiding OF eps als ondersteuning is.

[ Voor 42% gewijzigd door elleP op 10-05-2024 10:01 . Reden: extra info ]

elleP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:59
Ik heb zelf vloerverwarming gemaakt op een houten vloer van de eerste verdieping met Fermacell en ik kan niet anders zeggen dan dat ik zeer tevreden ben.
De vloer bestaat uit:
-originele houten planken 22mm
-underlayment 18mm
-Fermacell 25mm+9mm vilt
-Fermacell egalisatie paar mm
-verlijmde eikenhouten vloer 18mm

De gehele vloer voelt als beton inmiddels. En ik hoor vrijwel geen geluid als er iemand over loopt. En dat terwijl er op de begane grond nog geen plafond is geplaatst.

Ik krijg het huis ook gemakkelijk warm met een watertemperatuur van 30 graden terwijl alleen nog op de eerste verdieping verwarming aanwezig is.
Ik heb alleen een nieuwe trap nodig aangezien er een halve traptrede bij is gekomen aan hoogte tov het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berrybraadplaat
Klinkt goed, met de optie in Fermacell frezen zou ik dan op iets soortgelijks uitkomen. Ik verwacht dat underlayment / osb ook voldoende zou moeten zijn om de ondervloer te egaliseren. Alleen dan even bedenken wat ik eronder doe voor isolatie naar onderburen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viporizer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 16:31
Ik ben zelf voor het systeem van Rfloorzz gegaan. Het is iets duurder dan zelf alles invrezen, maar ook wel weer zo gemakkelijk om een bouwpakket aangeleverd te krijgen.

Ben het momenteel aan het leggen, en het gaat erg snel en gemakkelijk. Ze maken een complete tekening voor je hoe je de platen het beste kan neerleggen en hoe de groepen moeten lopen.

Tot nu toe ben ik tevreden over de kwaliteit.
Pagina: 1