Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thursday
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 25-07 18:17
Situatie

Mijn woning (2022) is gebouwd als nul-op-de-meter woning. Dit betekend dat deze gasloos is en met de zonnepanelen i.c.m. een warmtepomp (in mijn geval incl. koelen) netto over een jaar genomen meer opwekt dan verbruikt.

Nu is het zo dat de opbrengst van mijn zonnepanelen aanzienlijk hoger is dan mijn totale verbruik. In 2023 leverde de zonnepanelen over het hele jaar gemiddeld ongeveer 2kW terug per afgenomen kW. Het aantal kW wat direct zelf is gebruikt is zo'n 25% van de opbrengst van de zonnepanelen.

Kortom, als de zon ook maar een beetje schijnt kan ik de wasmachine, droger, vaatwasser, oven en alles wat je verder kan bedenken tegelijk aanzetten en wordt er uiteindelijk toch aanzienlijk teruggeleverd.

Zonnepanelen hoeven voor mij zeker geen goudmijn te zijn, zolang ik netto qua verbruik op nul uitkom is het helemaal goed, maar nu we steeds meer richting het betalen voor elke kW die je terugleverd gaan ben ik aan het kijken naar de mogelijkheden om mijn opwek te verminderen (het minder belasten van het net is toch wat tegenwoordig van ons verwacht wordt ;) ).

Idee/wens

Ik heb een Solis-3P6K-4G omvormer welke ik in Home Assistant uit kan lezen. Home Assistant houdt ook realtime het (netto) stroomverbruik bij.

De omvormer heeft een instelling (linkje naar uitleg vanuit Solis) om het maximale vermogen te bepalen. Dit is een percentage van het maximum dat de omvormer aan kan.

Nu zag ik dat er sinds een tijd ook een mogelijkheid is om "remote controll access" aan te vragen (zie linkje). Dit kan op dezelfde manier gedaan worden als voor het uitlezen van Solis Cloud.

In een ideale situatie zou ik Home Assistant uiteindelijk zo in willen kunnen stellen dat de "Max power" automatisch aangepast wordt afhankelijk van het verbruik.

Heeft iemand ervaring met "Remote control access" van Solis en is het überhaupt mogelijk om daarmee de "Max power" vanuit Solid Cloud / Solis App aan te passen? Kan hier nog niet erg veel over vinden.

En, kleine kans maar leg het toch even neer, is iemand bekend met "remote controll access" i.c.m. Home Assistant? Hier kan ik helaas nog minder over vinden.

Alvast bedankt voor jullie inbreng.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:56
Ja dit kan. Heb zelf een S6-EH3P8K-H, dat is een hybrid met een metered connectie (meet dus tussen de slimme meter en de hoofdgroep) en lekker makkelijk, een extra connectie voor RS485 (modbus). Hier dus een kabel naar een TTL-485 en een esp met esphome. Daarmee kan ik de inverter de-raten (het maximum vermogen van de inverter aanpassen en zelfs naar 0 zetten, effectief uit dus). Via esphome reageert de inverter in seconden daarop.

Omdat ik een metered installatie heb kan ik daarmee ook "backflow" sturen. Daarmee kan ik de inverter op zijn max laten staan, dus niet de-raten, en dan aangeven hoeveel watt de inverter mag terug leveren. Ook hier, via esphome, reageert in secondes.
En allemaal volledig lokaal, ook zonder cloud of internet dus.

Hoewel de settings via esphome er zijn, moet je via SolisCloud wel nog even remote control aan zetten eenmalig, anders zijn die registers read-only.

De registers van de solis inverters zijn aardig gedocumenteerd. Hier eigenlijk alles wat je nodig hebt:
https://github.com/hn/ginlong-solis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-07 11:42
@UltraSub hoe tevreden ben je over de Solis?

Kun je zelf bepalen wanneer deze laadt, ontlaadt of het grid op 0 watt houdt?

Weet je wat de solis zelf ongeveer verbruikt?

Ik heb de Solis-S5-EH1P5K-L op het oog en wil deze aansturen met Nodered. Laden op het goedkope moment tenzij er veel zonvoorspelling is, ontladen op het dure moment tenzij er weinig zonvoorspelling is en verder zoveel mogelijk de meter op 0 houden.

Na salderen zal verkopen en opnieuw inkopen waarschijnlijk niet meer interessant zijn want dan is de inkoopprijs belast welke bij verkoop niet wordt uitbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-07 08:54
ik ben ook wel benieuwd naar bovenstaande.
Heb je een update @UltraSub ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 18:56
UltraSub schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:38:
Ja dit kan.

[...]

Daarmee kan ik de inverter de-raten (het maximum vermogen van de inverter aanpassen en zelfs naar 0 zetten, effectief uit dus). Via esphome reageert de inverter in seconden daarop.

Omdat ik een metered installatie heb kan ik daarmee ook "backflow" sturen. Daarmee kan ik de inverter op zijn max laten staan, dus niet de-raten, en dan aangeven hoeveel watt de inverter mag terug leveren. Ook hier, via esphome, reageert in secondes.

[...]
Ik heb in mijn post toch behoorlijk uitgebreid beschreven wat er kan, en wat je nodig hebt? Wat missen jullie dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apenkooi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10:45
UltraSub schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:38:

Hoewel de settings via esphome er zijn, moet je via SolisCloud wel nog even remote control aan zetten eenmalig, anders zijn die registers read-only.

De registers van de solis inverters zijn aardig gedocumenteerd. Hier eigenlijk alles wat je nodig hebt:
https://github.com/hn/ginlong-solis
Waar zit die setting verstopt? Want ik kan het niet vinden. (kijk op de website)

Homey Pro 2023 | Homewizard Plug-In Battery 5.4kWh 1600W P1 splitter 1AP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-07 19:35
Hoi, ik heb een tweetal opties toegevoegd aan de home assistant integratie afgelopen week. 1 om de omvormer compleet uit te schakelen, bijvoorbeeld omdat de leveringsprijs negatief is. En een optie om de power limit in te stellen. Zie voor meer informatie deze draad: [PV] Solis omvormer op afstand uitschakelen
Pagina: 1