• Denniszx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-10 00:54
Hi,

Zojuist knalde mijn groep eruit door een vermoedelijke lekstroom. Ik heb alle apparaten ontkoppeld. Toen ik de schakelaar weer inschakelde leek alles normaal (geen water etc.), tot ik een elektrische sizzle hoorde en de aardlekschakelaar er weer uit klapte. Kennelijk zat er nog 1 apparaat in het stopcontact, de waterkoker.

De draad van de waterkoker lijkt intact. Wel liep deze onder een droogrek door zag ik (dom dom). Ook drukte het droogrek er een beetje op.

Bij het stopcontact van de waterkoker zag ik dat 1 van de randaarde contacten wat verschoven in de wandcontactdoos zat en dus mogelijk niet goed contact maakte met de stekker. Ook zat deze erg onder het stof dus heb ik het contract in normale positie verschoven waardoor deze weer in positie in de wandcontactdoos sprong. Het stof voor zover mogelijk weggehaald met een tandenstoker.

Inmiddels staat de aardlekschakelaar van de groep al een tijdje om zonder problemen, dus ga ik langzaamaan de apparaten weer aankoppelen.

Nu was ik alsnog benieuwd naar de precieze oorzaak. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Denniszx op 08-05-2024 17:53 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Waterkokers, elektrisch niet heel ingewikkeld maar vaak slecht uitgevoerd.
Als je aardecontacten geen contact maken, klapt je aardlek er ook niet uit maar doet dat pas als de stroom via jou een andere weg naar buiten heeft gevonden (het werkt als een soort weegschaaltje, stroom in en uit moeten gelijk zijn, anders plop).
Dur ergens zat er een lek in je waterkoker waarschijnlijk. Los van dit is het verstandig om grootverbruikers zoals waterkokers en haardrogers altijd uit het stopcontact te verwijderen wanneer ze niet in gebruik zijn vanwege brandveiligheid. De hitte protectie van dit soort apparaten is vaak dermate slecht uitgevoerd dat als ze per ongeluk worden aangezet (door wegglijden of vallen) je echt ellende kan krijgen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je zegt twee verschillende dingen;
  1. Groep knalt eruit, oorzaak?
  2. tot ik een elektrische sizzle hoorde en de aardlekschakelaar er weer uit klapte
1. impliceert een groep en een installatieautomaat en/of een aardlekautomaat
2. geen idee wat een elektrische sizzle is.
2. aardlekschakelaar impliceert een lekstroom

Is zowel de groep als de aardlekschakelaar er een keer uitgeschakeld of haal je zaken door elkaar?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-10 18:23
Bij mij zijn waterkokers 2 keer doorgebrand, blijkbaar zijn die na een paar jaar gewoon gevaarlijk. Dus gooi weg en koop een nieuwe van een degelijk merk.